Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei.



I fysikken i dag, spurte læreren et ganske vanskelig spørsmål i fysikken. Han ga oss en utfordring der vi skulle se for oss dette senarioet: at vi går på en vei, en tørr asfalt, men så ser vi at det er avsatt væske på asfalten som renner ut av denne væskesamlingen. Hvordan er dette mulig? Og hvor stammer væsken fra?



Har tenkt mye på dette spørsmålet og tenker kanskje det kan ha noe med fordypninger i asfalten, men hvordan kan den da renne ut, uten at den også ha tørket ut? Hmm, vanskelig. Men takk for svar! :wee:


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter fast på b)Hvor stor er sentripetalakselerasjonen?

Stoppeklokken viser at U-svingen varer 47 s.

i oppgaven jeg postet på forrige side.

Noen som kan hjelpe meg? Hvis jeg ikke består innleveringen så får jeg ikke gå opp til eksamen:(

 

svaret på a) skal være 2400m om jeg ikke har regnet feil.

Lenke til kommentar

Sitter fast på b)Hvor stor er sentripetalakselerasjonen?

Stoppeklokken viser at U-svingen varer 47 s.

i oppgaven jeg postet på forrige side.

Noen som kan hjelpe meg? Hvis jeg ikke består innleveringen så får jeg ikke gå opp til eksamen:(

 

svaret på a) skal være 2400m om jeg ikke har regnet feil.

Tegn figur: Personen sitter i setet har helning 45 grader. Tegn inn kreftene, vi har sentripetalkraften og tyngdekraften som virker. Størrelsen på tyngdevekten finner du enkelt, hva må størrelsen på sentripetalkraften være hvis summen av de to skal bli en kraft som står rett ned i setet (altså med 45grader?)

Lenke til kommentar

Dette er innlevering så jeg får ikke akkurat hjelp om det er rett. Kan legge til at jeg har bare hatt totalt 4 timer med fysikk til nå.

 

1. Et legeme starter fra ro og beveger seg 48m i løpet av 6,0s. Bevegelsen foregår med en konstant akselerasjon.

a) Regn ut akselerasjonen. -> Startfarten er da vel 0 m/s

-------> A = 2*S / t^2 -------> A = 2*48 / 6^2 = 2,7 m/s^2

b) Finn sluttfarten.

-------> V1 = rot 2*48*2,7 = 16 m/s

c) Hvor lang vei skal tilbakkelegges (fra starten) hvis bevegelsen skal fortsette 4s til? --> 10s totalt?

-------> S= 2,7*10^2/2 = 13,5m tilbakelegges?

2. En høydehopper i verdensklasse kan hoppe 2,4m høyt.

a) Hvilken fart har høydehopperen når den letter fra bakken?

-------> V1 = rot 2*g*h = rot *2*9,81*2,4 = 6,86 m/s

b) Hvor lenge varer hele hoppet?

-------> h = (Vo+V1 / 2) * t ------> t = h*2 / V1 ------> t = 2,4*2 / 6,86 = 0,7 s

3. Når en basketballspiller hopper rett opp, kan hoppet vare i 1,5s.

a) Hvilken fart har basketballspilleren når den letter fra bakken?

--------> V1 = 9,81 * 1,5 = 14,7 m/s

b. Hva er starthastigheten til basketballspilleren?

--------> Er vel 0 m/s?

c. Hvor høyt kommer han?

--------> h = 9,81 * 1,5 / 2 = 11m ---> er vel urealistisk, så er vel feil svar?

Fra oppgave 4 går til helv... da jeg ikke har lært mye om det.

4. Fra en veranda som er plassert 30m over bakken kaster man horisontalt en kule med en hastighet på 17m/s.

a. Tegn et bilde. OK

b. Hvor lang tid skal det ta for kulen å treffe bakken?

c. Hvor langt fra startpunktet kommer kulen (horisontalt)?

d. Med hvilken fart og vinkel treffer kulen bakken?

 

 

5. En ball blir sparket med en vinkel 25° med bakken. Ballen tilbringer 4s i luften og faller ned igjen på avstand 30m fra startpunktet.

a. Tegn et bilde.

b. Regn ut utgangshastigheten til ballen.

c. Hvor høyt kommer ballen?

 

 

 

Takk!

Endret av Hasselnuff
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kraftvektorer!

 

F1 går 3 cm vannrett mot høyre.

 

F2 går 2 cm loddrett oppover.

 

F3 går 2,5 cm skrått nedover mot høyre (30 grader).

 

Ved å sette sammen disse etter hverandre, skal man normalt kunne finne resultanten. Den går fra starten av F1 til slutten av F3, sant?

 

Det som skjer når jeg gjør dette er at Fr, resultanten, krysser F2 på vei mot F1.

 

Betyr dette noe? Dette er vel "lov"? Normalt når jeg setter sammen vektorer slik blir det alltid et lukket polygon uten noen krysninger som det ble her.

 

Har aldri sett dette vært gjort i noen eksempler i boken, ei heller noe nevnt om at det ikke er lov, men tenkte å spørre da jeg står fast i en oppgave hvor dette inngår. :)

 

EDIT: Fikk till oppgaven, med denne fremgangsmåten som delutregning, så da regner jeg med det er greit. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Litt usikker på om dette er riktig plass å poste på, men jeg prøver!

Jeg skal ut i naturen med en gruppe andre studenter som en del av læreplanen i naturfag for å identifisere forskjellige stadier av suksesjon, men jeg er litt usikker på hva jeg faktisk skal se etter.

Altså, jeg vet hva suksesjon er og hvordan prosessen fungerer, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal finne tegn på suksesjon i praksis?

 

Hvis vi går ut inn i en vanlig skog som jeg ikke er kjent med f.eks, så er det jo selvfølgelig fullt av trær og busker / planter, osv. Hva kan jeg da si om suksesjonen i det området når jeg ikke er kjent med hvordan området var for f.eks 1 år siden? eller 5 år siden?

Kanskje finner jeg også en liten dam eller en liten myr, kan jeg da håndfast si at den dammen / myra vil bli tildekket av pionerplanter etter hvert, og at det til slutt vil gro busker og trær der? Hvilken fase av suksesjonen kan jeg si at dammen / myra er i når jeg gjør en slik observasjon?

 

Oppgaven er at vi skal finne områder / systemer som er i forskjellige faser i en suksesjons prosess og deretter skrive en rapport om dette. Vi skal vel kanskje skrive litt om hvilke arter som holder til i denne suksesjonen også.

Noen som kan komme med noen tips / litt hjelp?

Lenke til kommentar

Den finnes mange kompliserte definisjoner, men jeg skal prøve å formulere det så enkelt som mulig.

Potensiell energi (stillingsenergi) - dette er en energi et legeme har etter at det har blitt gjort et arbeid på det mot en kraft. F.eks. vil den potensielle energien til et legeme øke i tyngdefeltet når vi gjør et arbeid mot tyngdekraften, altså ved å dytte det oppover i tyngdefeltet. Et annet eksempel er når man gjør et arbeid på en fjær slik at den ikke ligger i likevekten lenger.

Det er enkelt å finne den potensielle energien til et legeme: det er bare å finne arbeidet som har blitt utført mot kraften, f.eks. chart?cht=tx&chl=E_{p}=mgh (m=masse, g=gravitasjonsakselerasjon, h=høyde) fordi chart?cht=tx&chl=W=Fs (W=arbeid, F=kraft, s=strekning)

Kinetisk energi (bevegelsesenergi) - denne typen energi er direkte relatert til bevegelsen til et legeme. Den kinetiske energien vil derfor defineres som det arbeidet som ble utført på legemet for å få det i den hastigheten. Derfor tar man endringen hvis legemet allerede har fart. Formelen for kinetisk energi er derfor chart?cht=tx&chl=E_{k}=\frac{1}{2}mv^2-\frac{1}{2}mv^2_{0} (v=fart)

 

Det jeg skrev kan være rotete, så bare spør hvis det er noe som er uklart :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på noe angående følgende oppgave:

 

Bestem kraftsummen (absoluttverdi og retning) av to krefter på 60 N og 25 N når vinkelen mellom kreftene er 60 grader.

 

Det jeg lurer på er om ikke svaret skal bli det samme om man tar den minste kraften, altså 25 N, langs x-retningen, eller om man tar den største kraften, altså 60 N, langs x-aksen? Jeg har prøvd begge deler, og det er bare når jeg har 60 N langs x-aksen, og deretter dekomponerer den andre kraften at jeg får riktig svar. Det som er ekstra rart er at jeg får riktig kraftsum på begge, men feil vinkel om jeg legger 25 N langs x-aksen. Så, kan noen hjelpe meg med dette?

 

 

Mvh

Frustrert/fyskjer1

 

EDIT: Fant det ut...Var bare å ta 60 grader - den vinkelen jeg fikk -> ergo var vinkelen jeg fikk vinkelen med den minste kraften :roll:

Endret av fyskjer1
Lenke til kommentar

Fasiten er ikke helt enig med meg på denne oppgaven, noen her som kan se feilen? Den mener at farten er 18.1 m/s

 

attachicon.gif20140916_145227.jpgattachicon.gif20140916_145155.jpg

Fasiten er ikke helt enig med meg på denne oppgaven, noen her som kan se feilen? Den mener at farten er 18.1 m/s

 

attachicon.gif20140916_145227.jpgattachicon.gif20140916_145155.jpg

Sx = voxt

vox= sx/t = 2,4/2,2 = 10,91 m/s

 

v0 = 10,91 / cos53 = 18,12 m/s

Lenke til kommentar

 

Fasiten er ikke helt enig med meg på denne oppgaven, noen her som kan se feilen? Den mener at farten er 18.1 m/s

 

attachicon.gif20140916_145227.jpgattachicon.gif20140916_145155.jpg

Fasiten er ikke helt enig med meg på denne oppgaven, noen her som kan se feilen? Den mener at farten er 18.1 m/s

 

attachicon.gif20140916_145227.jpgattachicon.gif20140916_145155.jpg

Sx = voxt

vox= sx/t = 2,4/2,2 = 10,91 m/s

 

v0 = 10,91 / cos53 = 18,12 m/s

 

Hva er Sx og hvor for du verdiene 2,4 og 2,2 fra?

 

EDIT: Så nå at det ikke skulle stå 2,4 men 24 :)

Endret av Alav
Lenke til kommentar

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med denne:

 

En banesyklist jager gjennom en halvsirkelformet sving. Finn fartsendring *trekant* v når syklisten kjører inn i svingen med farten 12 m/s og kommer ut av svingen med farten

A) 12 m/s

 

Jeg prøvde å ta v-v0, men jeg får da null som svar, men i følge fasiten er svaret 24 m/s

Lenke til kommentar

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med denne:

 

En banesyklist jager gjennom en halvsirkelformet sving. Finn fartsendring *trekant* v når syklisten kjører inn i svingen med farten 12 m/s og kommer ut av svingen med farten

A) 12 m/s

 

Jeg prøvde å ta v-v0, men jeg får da null som svar, men i følge fasiten er svaret 24 m/s

Altså, tenk på det som vektorer. Du kan ikke ha en fartsendring på 0 og kjøre i motsatt retning med samme fart :) Du må altså plusse fart1 og fart 2 for å ha en total fartsendring som gjør at du kjører i motsatt retning med samme fart.

Lenke til kommentar

 

 

Fasiten er ikke helt enig med meg på denne oppgaven, noen her som kan se feilen? Den mener at farten er 18.1 m/s

 

attachicon.gif20140916_145227.jpgattachicon.gif20140916_145155.jpg

Fasiten er ikke helt enig med meg på denne oppgaven, noen her som kan se feilen? Den mener at farten er 18.1 m/s

 

attachicon.gif20140916_145227.jpgattachicon.gif20140916_145155.jpg

Sx = voxt

vox= sx/t = 2,4/2,2 = 10,91 m/s

 

v0 = 10,91 / cos53 = 18,12 m/s

 

Hva er Sx og hvor for du verdiene 2,4 og 2,2 fra?

 

EDIT: Så nå at det ikke skulle stå 2,4 men 24 :)

 

Sx som i strekning i x retning. s=vt. Kommaen snek seg med ja. Så bare vanlig trigometri for å finne startfarten

Lenke til kommentar

Hei,

 

En hageslange, med munnstykke (dyse), er festet til en vannpumpe og nedsenket vertikalt i et badebasseng. Om en skrur på pumpen, hvilke krefter virker da på slangen pga trykkfall i slangen?

 

Svaret skal bli at en får en kraft nedover pga friksjonstrykkfall, som skyldes friksjon mellom vannstrømmen og den innvendige veggen til hageslangen. En får en kraft oppover ved når vannet går ut av slangen, pga motkraft fra vannet som blir spylt ut. Dette skjønner jeg.

 

Det jeg ikke skjønner, er at en får en kraft nedover pga trykkfallet som skjer ved munnstykket. Munnstykket har mindre tverrsnittsareal enn slangen. Vannets fart vil da øke i munnstykket og trykket vil gå ned her. Trykkfallet gir høyere trykk i slangen enn i munnstykket, og dermed høyere hydraulisk trykk nedover.

 

Jeg skjønner at farten øker og at dette fører til lavere trykk i munnstykket enn i slangen. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette gjør at slangen blir påvirket med en kraft nedover?

 

Noen som kan forklare?

 

Takk :)

Endret av Egron123
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en oppgave:

 

"En sprinter på 100 m har konstant akselerasjon i 2,0 s etter starten og deretter konstant fart fram til målstreken. Sluttiden blir 10,8 s. Finn den konstante farten."

 

Vi får med det opplyst startfart på første strekning, akselerasjon på andre strekning, tiden på hver strekning, total strekning og sluttid. Kan noen gi meg et tips til hvordan jeg bør sette opp regnestykket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...