Gå til innhold

– Apple blir større enn Nokia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jada, og Apple-haters er som alltid først ute med å kommentere.. :roll:

 

Jeg synes det er velfortjent, de var den første mobilprodusenten som faktisk klarte å få til en bra ordning på programmer til telefonen! På min gamle nokia telefon måtte jeg google etter programmer...

Må man være en Applehater fordi man påpeker at Iphone ikke er en skikkelig smarttelefon?

Nei, andre alternative forklaringer på slike absurde påstander er at du er er totalt kunnskapsløs om hva som definerer en smarttelefon (i så fall kan du lese Steffen Moss sitt innlegg), eventuelt en som liker å fortelle eventyr, eller har en agenda som gjør det påkrevd å spre mest mulig FUD og usannheter om iPhone/Apple...retorikken din henger uansett ikke på greip.

Så du mener at Iphone er en skikkelig smarttelefon, med en skikkelig avansert e-postleser som lar deg sende og motta vedlegg, multitasking, åpent operativsystem med drøssevis av tilpasningsmuligheter og frihet til å gjøre hva man vil, har gode synkroniseringsmuigheter, kopier, klipp og lim, skikkelig kontorstøtte, fildeling, nedlasting gjennom nettleseren og modemmuligheter?

 

 

Du finner en rekke S40 og A100 mobiler som passer beskrivelsene du har uthevet der, men de er vi likefullt enige om at _ikke_ er smarttelefoner.

Nettopp. Iphone føyer seg inn i rekken av de mer avanserte, vanlige mobiltelefonene.

 

 

virker på meg som om den som ikke roser iphone opp i skyene er automatisk en "hater"...

 

jeg ser bare ikke hva som gjør at iphone fortjener så mye skryt som den får.

Det virker som om det er slik ja. Man trenger ikke engang komme med kritikk før man blir kalt Applehater.

 

Hadde Iphone vært en skikkelig smarttelefon, hadde den vært en skikkelig dårlig smarttelefon. Dere Iphonebrukere vil heller gå rundt å si at dere har en dårlig smarttelefon enn en veldig god mobiltelefon.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Så du mener at Iphone er en skikkelig smarttelefon, med en skikkelig avansert e-postleser som lar deg sende og motta vedlegg, multitasking, åpent operativsystem med drøssevis av tilpasningsmuligheter og frihet til å gjøre hva man vil, har gode synkroniseringsmuigheter, kopier, klipp og lim, skikkelig kontorstøtte, fildeling, nedlasting gjennom nettleseren og modemmuligheter?

 

Bare så det er sagt, jeg er enig i at iPhone ikke er en smarttelefon.

Men hva menes med åpent operativ system? Er WM åpent nok, eller faller det i samme kategori som det proprietære OSX? Jeg føler iallefall ikke at jeg kan gjøre hva jeg vil (Har HTC Touch Pro), men det er mulig min frihetsfølelse må justeres...

 

Ettersom det ikke finnes en endelig definisjon for smarttelefoner bør vi kanskje ligge litt lavt med sånne krav, men begrepet har oppstått fordi det er nødvendig å skille disse fra "vanlige" mobiltelefoner. Det er naturlig å trekke grensen ved de tyngre og mer krevende funksjonene som man ikke kompromissløst kan få på hvilken som helst annen mobiltelefon. Eksakt hvilke dette måtte være får være litt åpent.

 

Men ja, dette var definitivt en typisk iPhone-artikkel i klasse med Beckham-nyheter i Se&Hør... Fjollete av Amobil siden de allerede har drøssevis av lesere som kommer tilbake også uten "sladder".

Lenke til kommentar
Så du mener at Iphone er en skikkelig smarttelefon, med en skikkelig avansert e-postleser som lar deg sende og motta vedlegg, multitasking, åpent operativsystem med drøssevis av tilpasningsmuligheter og frihet til å gjøre hva man vil, har gode synkroniseringsmuigheter, kopier, klipp og lim, skikkelig kontorstøtte, fildeling, nedlasting gjennom nettleseren og modemmuligheter?

 

Jailbreak, og du vil ha alt som du skrev der. Det som må frem her er at iPhone ikke er så dum som den virker. Det er Apple Inc som gjør den dum.

Lenke til kommentar

//Ny spådom: "Apple vil ha max 5% av smart telefon markedet i 2013" Andre operativsystemer som Android og windows mobile vil ta over markedsandelen til Iphone. Iphone var kun en nisje som vil bli glemt når andre mobil operatører begynner å lage flere telefoner som kan konkurere med Iphone. Noen har kommet alt: HTC HD og Samsung Omnia.//

 

Og TV og internett er en døgnflue. Kanskje det blir en artig artikkel om deg i 2013. ;)

 

Neida, Apple kastet (heldigvis) en fakkel inn i mobilverden, men det ser ut som om de andre endelig begynner å ta etter. HTC sine mobiler er allerede et verdig alternativ til iPhone. Nokia tar derimot fremdeles kun markedsandelen hvor det er blinde og folk som ikke verdsetter fint design.

 

Jeg vil for all del ikke undervurdert Apple. De har, som nevnt i artikkelen, en del penger og peiling på markedsføring.

Lenke til kommentar
Hva kan iphone som ikke andre smarttelefoner kan? Simulere ølglass? :p

 

Har sett mange (alt for mange) diskutere om iphone er like "smart" som konkurrentene eller ikke, men at iphone faktisk skal være mer avansert? Den var ny, og må forklares.

 

iPhone kan, tro det eller ei, gjøre veldig mye andre smarttelefoner ikke kan. Det skyldes først og fremst App Store og den kommersielle suksessen den har hatt. Jeg finner haugevis med programmer for iPhone som ikke er tilgjengelig på andre plattformer. Kvaliteten på disse programmene er også ofte god. Samtidig kan man si at de andre plattformene, som gjerne har vært tilgjengelig i en årrekke, har mange applikasjoner som ennå ikke er tilgjengelig på iPhone. Det gjelder spesielt programvare som er spesialisert og som kanskje tar mange år å utvikle.

Lenke til kommentar
Bare så det er sagt, jeg er enig i at iPhone ikke er en smarttelefon.

Men hva menes med åpent operativ system? Er WM åpent nok, eller faller det i samme kategori som det proprietære OSX? Jeg føler iallefall ikke at jeg kan gjøre hva jeg vil (Har HTC Touch Pro), men det er mulig min frihetsfølelse må justeres...

 

Ettersom det ikke finnes en endelig definisjon for smarttelefoner bør vi kanskje ligge litt lavt med sånne krav, men begrepet har oppstått fordi det er nødvendig å skille disse fra "vanlige" mobiltelefoner. Det er naturlig å trekke grensen ved de tyngre og mer krevende funksjonene som man ikke kompromissløst kan få på hvilken som helst annen mobiltelefon. Eksakt hvilke dette måtte være får være litt åpent.

 

Men ja, dette var definitivt en typisk iPhone-artikkel i klasse med Beckham-nyheter i Se&Hør... Fjollete av Amobil siden de allerede har drøssevis av lesere som kommer tilbake også uten "sladder".

Åpent i form av at man kan gjøre hva man vil med det. Endre registerverdier, installere hva man vil uten at noen andre nekter deg det osv. Der er Iphone låst mot Apple, både i form av App Store og Itunes.

 

 

Så du mener at Iphone er en skikkelig smarttelefon, med en skikkelig avansert e-postleser som lar deg sende og motta vedlegg, multitasking, åpent operativsystem med drøssevis av tilpasningsmuligheter og frihet til å gjøre hva man vil, har gode synkroniseringsmuigheter, kopier, klipp og lim, skikkelig kontorstøtte, fildeling, nedlasting gjennom nettleseren og modemmuligheter?

 

Jailbreak, og du vil ha alt som du skrev der. Det som må frem her er at iPhone ikke er så dum som den virker. Det er Apple Inc som gjør den dum.

Akkurat. Hacker man telefonen så kan man sikkert få til det meste av det der, men samtidig mister man garantien. Da kan vi jo også begynne å snakke om andre telefoner da. De kan jo hackes de også. Greia er bare det at dette slipper man med skikkelige smarttelefoner. Blir som om man kaller en moped en vaskeekte lett motorsykkel fordi den er trimmet og går like fort som en lett motorsykkel.

 

 

Hva kan iphone som ikke andre smarttelefoner kan? Simulere ølglass? :p

 

Har sett mange (alt for mange) diskutere om iphone er like "smart" som konkurrentene eller ikke, men at iphone faktisk skal være mer avansert? Den var ny, og må forklares.

 

iPhone kan, tro det eller ei, gjøre veldig mye andre smarttelefoner ikke kan. Det skyldes først og fremst App Store og den kommersielle suksessen den har hatt. Jeg finner haugevis med programmer for iPhone som ikke er tilgjengelig på andre plattformer. Kvaliteten på disse programmene er også ofte god. Samtidig kan man si at de andre plattformene, som gjerne har vært tilgjengelig i en årrekke, har mange applikasjoner som ennå ikke er tilgjengelig på iPhone. Det gjelder spesielt programvare som er spesialisert og som kanskje tar mange år å utvikle.

Hvordan mer avansert er Iphone? Og hva mer kan den gjøre som smarttelefoner ikke kan? Det finnes mange sider som samler veldig mye av den programvaren som finnes til både Symbian og WM. At Iphone har App Store gjør vel ikke at telefonen kan så mye mer? Selv foretrekker jeg og selv kunne velge hva jeg vil installere og ikke, samt og ikke måtte binde meg til et dårlig program som Itunes (dårlig på Windows iallefall).

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Marasmus her.

 

Veldig mange WinMo zealots klager over at plattformen er så låst, at Apple ikke lar brukeren installere hva han vil.

 

Dette er en markedsstrategi fra Apple sin side. Det store flertallet av brukere vil ha et størst mulig utbytte av telefonen med denne modellen, og det er nettopp dette som har gjort iPhone til den enorme suksessen den faktisk har blitt. Telefonen bare virker, og utvidelser er kun noen små klikk unna. Ikke noe behov for en PC for å installere programmer, ikke noe behov for å laste ned pakker og knote rundt i en filutforsker for å installere i etterkant. Kun velg det man vil ha, klikk på det, og vips.

 

Det at mindretallet kan ha behov denne modellen ikke omfavner regner jeg med at Apple bryr seg heller lite om.

 

Det stilles også spørsmål her om noen kan fremvise noe iPhone kan, men som andre smartphones ikke kan.

 

Til dette kan jeg for eksempel trekke frem den sømløse måten iPhone bruker WiFi på. Så lenge telefonen er innenfor rekkevidden av et kjent WiFi-nett, så vil den bruke dette. Beveger du deg ut av dekningen så vil den automatisk gå over på GPRS. Uten at du som bruker tenker over det eller bryr deg om det...

 

Jeg har prøvd å la min Touch HD ha WiFi påslått i løpet av en arbeidsdag, og til tross for at Windows Mobile visstnok er mye smartere enn iPhone, så fører dette til at batteriet forsvinner i løpet av null tid, selv uten at jeg bruker nett!

 

Dette er bare en av mange slike småting som iPhone kan, men som andre telefoner trenger tredjepart tilpassing for å kunne. (Jeg tviler ikke på at det finnes en applikasjon for Windows Mobile som har tatt inspirasjon fra iPhone og prøver å etterligne denne typen oppførsel.)

 

Når Apple nå i tillegg til slike sømløse brukeropplevelser gir brukeren tilgang på tjenester som AppStore og MobileMe, så vil jeg si at brukeropplevelsen for veldig mange er mye mer komplett enn alternativene. Med Appstore så har de i tillegg gitt utviklerne en måte å nå brukerne på som er så ufattelig mye bedre enn noe annet. Min spådom er at dette alene vil medføre at vi vil se et større fokus på utvikling av programvare for plattformen enn vi normalt ville ha sett ut fra markedsandel.

 

Legg så i tillegg på Apple sine jevnlige oppdateringer til programvaren på telefonen som gir brukerne stadig nye funksjoner og økt stabilitet / ytelse, og du har en pakke som det kommer til å bli hardt å bryne seg på. Ingen andre mobilprodusenter kan vise til tilsvarende utvidelse av funksjoner og hyppide oppdateringer så vidt meg bekjent. (Jeg har i alle fall opplevd noe lignende med Nokia, HTC eller SE...)

 

Så enten man liker Apple og deres produkter eller ikke, så kan man ikke unngå å se styrkene i måten de har valgt å tilnærme seg markedet på. De tenker helhet på en helt annen måte enn det mobilprodusenter har gjort tidligere.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
iPhone kan, tro det eller ei, gjøre veldig mye andre smarttelefoner ikke kan. Det skyldes først og fremst App Store og den kommersielle suksessen den har hatt. Jeg finner haugevis med programmer for iPhone som ikke er tilgjengelig på andre plattformer.

For eksempel?

 

Til dette kan jeg for eksempel trekke frem den sømløse måten iPhone bruker WiFi på. Så lenge telefonen er innenfor rekkevidden av et kjent WiFi-nett, så vil den bruke dette. Beveger du deg ut av dekningen så vil den automatisk gå over på GPRS. Uten at du som bruker tenker over det eller bryr deg om det...

Min HD gjør da dette, gjør ikke din? Testet akkurat for å se at jeg ikke innbilte meg det. Skrudde på wlan og startet en nedlasting. Restartet deretter routeren hjemme. Nedlastingen gikk over til HSDPA, og telefonen varslet om naboens nett. Jeg overså varselet om nabonettet, routeren kom på igjen, og den skiftet tilbake.

 

Jeg har prøvd å la min Touch HD ha WiFi påslått i løpet av en arbeidsdag, og til tross for at Windows Mobile visstnok er mye smartere enn iPhone, så fører dette til at batteriet forsvinner i løpet av null tid, selv uten at jeg bruker nett!

Rart. Jeg kjører ipod touch med 2.2-programvare, og den blir tømt så lenge wlan er påskrudd i innstillingene. Det er jo positivt hvis strømstyringen på iphone er bedre, men det ville overraske meg med tanke på at det er samme FW på enhetene. Jeg glemte å skru av wlan en gang jeg satt på toget fra Bergen til Oslo (naturligvis uten et spor av wlan i nærheten), og batteriet forsvant utrolig raskt.

 

Så enten man liker Apple og deres produkter eller ikke, så kan man ikke unngå å se styrkene i måten de har valgt å tilnærme seg markedet på. De tenker helhet på en helt annen måte enn det mobilprodusenter har gjort tidligere.

Problemet for meg er ikke at de har valgt denne strategien i utgangspunktet, men at de har valgt det som den ENESTE strategien. Om de hadde tatt utgangspunkt i det, men lot "avanserte" brukere velge andre løsninger, så hadde det vært mye bedre. De kunne gjerne ha puttet på en drøss av advarsler om at de anbefaler integresjonen med App Store og Itunes, sømløsheten der, at de mener det er den beste løsningen for folk flest osv. Men hvis du eksplisitt godtar at du ikke ønsker dette, så tillates du å bruker andre løsninger uten å måtte hacke telefonen først.

Lenke til kommentar
Ikke noe behov for en PC for å installere programmer, ikke noe behov for å laste ned pakker og knote rundt i en filutforsker for å installere i etterkant. Kun velg det man vil ha, klikk på det, og vips.

Man trenger heller ikke en pc for å installere alle programmer på smarttelefoner (ihvertfall ikke WM). Applebrukere har kanskje ikke fått med seg at det faktisk finnes mobile nettlesere som lar brukeren åpne og laste ned eksternt innhold?

 

 

Til dette kan jeg for eksempel trekke frem den sømløse måten iPhone bruker WiFi på. Så lenge telefonen er innenfor rekkevidden av et kjent WiFi-nett, så vil den bruke dette. Beveger du deg ut av dekningen så vil den automatisk gå over på GPRS. Uten at du som bruker tenker over det eller bryr deg om det...

 

Jeg har prøvd å la min Touch HD ha WiFi påslått i løpet av en arbeidsdag, og til tross for at Windows Mobile visstnok er mye smartere enn iPhone, så fører dette til at batteriet forsvinner i løpet av null tid, selv uten at jeg bruker nett!

 

Dette er bare en av mange slike småting som iPhone kan, men som andre telefoner trenger tredjepart tilpassing for å kunne. (Jeg tviler ikke på at det finnes en applikasjon for Windows Mobile som har tatt inspirasjon fra iPhone og prøver å etterligne denne typen oppførsel.)

Det var rart, for det fungerer både på min HD og min S710. Default slår wlan seg av sammen med skjermen, og så fort skjermen er på igjen kobler den seg til. Mulig du har konfigurert wlan for best ytelse, og ikke best batteri?

 

 

Når Apple nå i tillegg til slike sømløse brukeropplevelser gir brukeren tilgang på tjenester som AppStore og MobileMe, så vil jeg si at brukeropplevelsen for veldig mange er mye mer komplett enn alternativene. Med Appstore så har de i tillegg gitt utviklerne en måte å nå brukerne på som er så ufattelig mye bedre enn noe annet. Min spådom er at dette alene vil medføre at vi vil se et større fokus på utvikling av programvare for plattformen enn vi normalt ville ha sett ut fra markedsandel.

 

Legg så i tillegg på Apple sine jevnlige oppdateringer til programvaren på telefonen som gir brukerne stadig nye funksjoner og økt stabilitet / ytelse, og du har en pakke som det kommer til å bli hardt å bryne seg på. Ingen andre mobilprodusenter kan vise til tilsvarende utvidelse av funksjoner og hyppide oppdateringer så vidt meg bekjent. (Jeg har i alle fall opplevd noe lignende med Nokia, HTC eller SE...)

Tanken bak App Store er bra den, men når diktator Jobs sitter på tronen og bestemmer hva brukerne skal få installere, så forsvinner mye av det positive med å ha en slik applikasjonsportal.

 

Hyppige oppdateringer? Du som har HD burde vel fått med deg at det har kommet flere i løpet av halvannen måned. En annen ting er hvorfor det skal komme oppdateringer på noe som allerede er som det skal og ikke mangler funksjoner. Mye av innholdet i Iphoneoppdateringene er jo ting som burde vært på plass fra starten av. Da skulle det jo bare mangle at det kommer i en oppdatering senere.

 

For all del, Iphone er en veldig bra telefon, men jeg ser enda ikke på det som en skikkelig smarttelefon. Jeg kan heller ikke se at noe av det som stod i innlegget jeg kommenterte beskriver ting som er typisk for en smarttelefon.

Lenke til kommentar
Min HD gjør da dette, gjør ikke din? Testet akkurat for å se at jeg ikke innbilte meg det. Skrudde på wlan og startet en nedlasting. Restartet deretter routeren hjemme. Nedlastingen gikk over til HSDPA, og telefonen varslet om naboens nett. Jeg overså varselet om nabonettet, routeren kom på igjen, og den skiftet tilbake.

 

...

 

Rart. Jeg kjører ipod touch med 2.2-programvare, og den blir tømt så lenge wlan er påskrudd i innstillingene. Det er jo positivt hvis strømstyringen på iphone er bedre, men det ville overraske meg med tanke på at det er samme FW på enhetene. Jeg glemte å skru av wlan en gang jeg satt på toget fra Bergen til Oslo (naturligvis uten et spor av wlan i nærheten), og batteriet forsvant utrolig raskt.

 

Jeg opplever ikke at min Touch HD gjør dette like sømløst som iPhone gjør det, nei. I tillegg opplever jeg at batteriet tømmes en god del fortere på Touch HD enn det gjorde på iPhone hvis jeg lar telefonen selv styre tilkobling / WiFi.

 

Man trenger heller ikke en pc for å installere alle programmer på smarttelefoner (ihvertfall ikke WM). Applebrukere har kanskje ikke fått med seg at det faktisk finnes mobile nettlesere som lar brukeren åpne og laste ned eksternt innhold?

 

Jada... Applebrukere er dumme. Windows Mobile sine brukere er de eneste som har omløp i toppetasjen. Går det virkelig ikke an å diskutere to teknologiske standpunkt uten å ty til slike idiotiske utsagn?

 

Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg fremhever enkelheten i modellen Apple har valgt som selve styrken. Hvis du ser på tall som viser hvor mange som faktisk installerer tredjepart programvare på telefoner så vil nok iPhone mose Windows Mobile uten å svette. Da kan du gjerne kalle plattformen for en vaskemaskin hvis du vil for min del. Det betyr at distribusjonsmodellen til iPhone er bedre enn alt annet.

 

Det var rart, for det fungerer både på min HD og min S710. Default slår wlan seg av sammen med skjermen, og så fort skjermen er på igjen kobler den seg til. Mulig du har konfigurert wlan for best ytelse, og ikke best batteri?

 

Jeg har ikke snøring på hvorfor, og jeg har heller ikke foretatt noen videre undersøkelser for å finne ut hva det er som forårsaker det, men det som er sikkert er at en gjennomsnittlig bruker nok vil finne iPhone sin tilnærming vesentlig mer brukervennlig.

 

Tanken bak App Store er bra den, men når diktator Jobs sitter på tronen og bestemmer hva brukerne skal få installere, så forsvinner mye av det positive med å ha en slik applikasjonsportal.

 

Ja. Det er feil av Apple å nekte applikasjoner innpass på manglende grunnlag, men jeg skjønner ikke hva problemet er med at de ikke ønsker konkurranse på de tingene de lever av å selge. Det er jo ren butikk fra Apple sitt ståsted. Hvis man ikke kan leve med de begrensninger dette legger på plattformen så kan man jo bare la være å bruke den? Jeg må si at jeg synes det er merkelig at såpass mange som bruker Windows Mobile på død og liv skal bruke energi på å rakke ned på noe de tross alt ikke bruker?

 

Hyppige oppdateringer? Du som har HD burde vel fått med deg at det har kommet flere i løpet av halvannen måned. En annen ting er hvorfor det skal komme oppdateringer på noe som allerede er som det skal og ikke mangler funksjoner. Mye av innholdet i Iphoneoppdateringene er jo ting som burde vært på plass fra starten av. Da skulle det jo bare mangle at det kommer i en oppdatering senere.

 

Det HTC har kommet med til HD er hotfixes. Det vil si at det produktet de har sluppet har alvorlige feil / mangler som må fikses mellom vanlige programvareoppdateringer. I løpet at det året jeg brukte HTC S710 slapp de vel en eneste oppdatering(!) Det er rimelig slapt når man tenker på de ytelsesproblemer den telefonen hadde.

 

Når det gjelder det å inkludere funksjoner i programvaren så virker det som om HTC og Apple også her har to veldig forskjellige tilnærminger. Der HTC (med MS i ryggen) har valgt å gå for en videst mulig plattform med mindre fokus på ytelse og stabilitet, så har Apple valgt å gjøre plattformen smalere for å bevare ytelse og stabilitet.

 

Som jeg utallige ganger tidligere har sagt om Windows Mobile: Det er en grunn til at de aller fleste enheter basert på plattformen er levert med en reset-knapp.

 

For all del, Iphone er en veldig bra telefon, men jeg ser enda ikke på det som en skikkelig smarttelefon. Jeg kan heller ikke se at noe av det som stod i innlegget jeg kommenterte beskriver ting som er typisk for en smarttelefon.

 

Who cares hva du kaller det? Hvis du arrangerer en spørreundersøkelse og spør tusen tilfeldige på gata i Oslo, så skal jeg vedde en god del på at godt over 90 % vil være totalt likegyldige til om iPhone kan kalles smart eller ikke. Samtidig skal jeg også vedde på at en tilsvarende andel av de som eier en iPhone gir fullstendig balle.

 

Dette er en diskusjon som er skapt av dem som ikke bruker iPhone selv.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Dette er en diskusjon som er skapt av dem som ikke bruker iPhone selv.

 

Hehe, jeg klaget litt på hvorfor man ikke kunne ta ut batteriet på iPhone før jeg fikk den. Mest på grunn av at jeg var vandt med å gjøre det med mine forrige HTC-telefoner som regelrett hang seg opp så mye at man måtte restarte the hard way.

 

Min Steve-Jobs-phone som >Jonas< kanskje ville kalt den, har ikke hengt seg opp enda.

Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg synes det er merkelig at såpass mange som bruker Windows Mobile på død og liv skal bruke energi på å rakke ned på noe de tross alt ikke bruker?

Jeg har OSX og opplever en del av svakhetene til den gjennom ipod touch. For eksempel ble det tidlig utviklet et tredjepartsprogram for å laste ned podcaster direkte. Dette ble fjernet av Apple fordi det konkurrerte med deres løsning...selv om de ikke inkluderte nedlasting av podcaster i deres versjon av itunes (mobile) store. Når det til slutt kom støtte for dette etter lang tid (i den siste versjonen, 2.2), så kan jeg ikke engang abonnere på podcaster. Må den lange veien via itunes store for hver gang jeg skal laste ned den siste podcasten fra Radioresepsjonen, og det blir på ingen måte markert hvilke jeg har lastet ned fra før. Hvorfor kunne de ikke bare la tredjeparts-programmet for nedlasting av gratis-podcaster være? Forbrukerfiendtlighet i praksis.

 

Har vært borti langt mindre avanserte smarttelefoner enn iphone.

Du hadde altså ingen eksempler? :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har OSX og opplever en del av svakhetene til den gjennom ipod touch. For eksempel ble det tidlig utviklet et tredjepartsprogram for å laste ned podcaster direkte. Dette ble fjernet av Apple fordi det konkurrerte med deres løsning...selv om de ikke inkluderte nedlasting av podcaster i deres versjon av itunes (mobile) store. Når det til slutt kom støtte for dette etter lang tid (i den siste versjonen, 2.2), så kan jeg ikke engang abonnere på podcaster. Må den lange veien via itunes store for hver gang jeg skal laste ned den siste podcasten fra Radioresepsjonen, og det blir på ingen måte markert hvilke jeg har lastet ned fra før. Hvorfor kunne de ikke bare la tredjeparts-programmet for nedlasting av gratis-podcaster være? Forbrukerfiendtlighet i praksis.

 

Jeg tviler ikke på at du kan finne vesentlige mangler og svakheter ved plattformen, men for det store flertallet av brukere så veier de positive sidene tyngre enn de negative.

 

-KJ

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...