Gå til innhold

– Apple blir større enn Nokia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan legge programmer i bakgrunnen. Kan også se en hvilke som kjører, og jeg kan avslutte om det skal være ønskelig. Bruker "Backgrounder" og "SBSettings" med "process"-plugin.

Men det er fortsatt ikke multitasking...

 

Denne diskusjonen er vel om iPhone er en smartphone eller ei. Svaret er jo. Telefonen KAN gjøre det meste som er nevnt i denne tråden. Men Apple vil ikke at den skal kunne gjøre det. Enda.

 

Så tingen her er at dere diskuterer Apples policy, og ikke selve telefonen. Og om dere som har iPhone, som har lyst å utnytte alle funksjonene i iPhone, men ikke gidder å jailbreake har dere selv å skylde. Det tar 5min å jailbreake.

Det er forøvrig et ugyldig argument. diskusjon.no tillater at du logger på som hvilken som helst bruker. Det er bare nettverkets policy som diskuteres. Det er jo bare å bruteforce passordet.

 

Et hvilket som helst plombert våpen kan brukes for å drepe noen. Det er bare bare statens policy som diskuteres. Det er jo bare å fjerne plomben.

 

Og til sist. Jeg har cracket min S60 telefon for å omgå minnebegrensingen. Det er jo bare Nokias policy. Så da må det jo være riktig å si at Symbiantelefoner er sinnsykt utrygge siden et hvilket som helst program kan lese eller skrive til et hvilket som helst minneområde?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Jo det må man nok. BiteSMS er et eget SMS-program som ser ut som Apples SMS-app, kun at forskjellen er at man kan skrive i landskapsmodus, og andre ting, som å slette en og en melding. Men grunnen til at jeg installerte det er pga. landskaps-SMS. Så er det ikke verre enn å sette BiteSMS som standard SMS-app, og gjemme den andre.

 

Tungvint? Nja, hadde nok foretrukket at Apple selv hadde tenkt på dette, men man må nok gjøre det beste ut av det selv. Og det er nettopp det jeg gjør. Ja, jeg er i mot Apples policy, og tragiske begrensninger, så dermed gjør jeg, og andre som jailbreaker det beste ut av det. Altså fikse saken selv til Apple kommer det selv.

 

Men det er fortsatt en iPhone. OSet er der, og eplet bak telefonen er der.

 

 

Men det er fortsatt ikke multitasking...

 

En definisjon på multitasking hadde nok hjulpet den setningen din...

Lenke til kommentar
Jeg har enda til gode å finne ut av hvordan man kan prestere å kalle en telefon som ikke kan multitaske, en smartphone?

Aner ikke hvilken telefon du sikter til, men iPhone multitasker helt utmerket - f.eks er det ikke noe problem å gjøre andre ting mens iPod-applikasjonen spiller i bakgrunnen, eller surfe med Safari samtidig som man snakker i telefonen. Det er en vanlig misforståelse at iPhone ikke kan multitaske, en feiloppfatning som har oppstått pga. at Apple har innført en policy som begrenser adgangen til at tredjepartsprogram skal ligge og surre i bakgrunnen og spise opp CPU, minne og batteri. Det er egentlig svært få ting som trenger å kjøre i bakgrunnen på en telefon, og jeg synes det er fornuftig at hensynet til begrensede ressurser veier tyngre i de fleste tilfeller. Det går i praksis like fort å veksle gjennom å lukke og åpne applikasjoner på iPhone som å svitsje mellom åpne applikasjoner på en del andre smarttelefoner jeg har sett.

Lenke til kommentar

Men at de mener at det er det beste valget rettferdiggjør ikke at de skal ta valget endelig for andre. Da får de legge til et valg i innstillingene, f.eks. "[ ]Tillatt full multitasking (jeg er klar over at det kan forårsake at telefonen blir tregere ved mange åpne programmer.)". Om jeg vil ofre at telefonen blir litt tregere hvis jeg har 10 programmer åpne, så bør jeg få lov til det.

Lenke til kommentar

img0008lj4.png

By bazookaace at 2009-01-16

 

img0009bt2.png

By bazookaace at 2009-01-16

 

img0010pc9.png

By bazookaace at 2009-01-16

Dra en fing fra høyre til venstre oppe på skjermen, og dette dukker opp. "Utrolig" vanskelig, og dermed er ikke dette multitasking. Siden det er en iPhone.

 

img0011tk2.png

By bazookaace at 2009-01-16

 

img0012ai5.png

By bazookaace at 2009-01-16

 

img0013bc4.png

By bazookaace at 2009-01-16

 

img0015sq4.png

By bazookaace at 2009-01-16

 

img0016ek8.png

By bazookaace at 2009-01-16

 

img0018sx9.png

By bazookaace at 2009-01-16

Å fysj! For en uintelligent telefon! Den kan jo ikke gjøre NOE som helst.

Lenke til kommentar
Men at de mener at det er det beste valget rettferdiggjør ikke at de skal ta valget endelig for andre. Da får de legge til et valg i innstillingene, f.eks. "[ ]Tillatt full multitasking (jeg er klar over at det kan forårsake at telefonen blir tregere ved mange åpne programmer.)". Om jeg vil ofre at telefonen blir litt tregere hvis jeg har 10 programmer åpne, så bør jeg få lov til det.

Jo det er nettopp det det gjør. Hvis Apple mener at det er det beste valget, så er det deres soleklare og selvfølgelige rett å tilby et produkt som er slik de mener det bør være. Akkurat slik alle andre produsenter gjør en mengde endelige valg ut fra hva de mener er det beste, men som setter klare begrensninger for hva den vanlige kjøper kan gjøre med produktet deres. Markedet ordner resten. Din og min rett er da å kjøpe det produktet produsenten tilbyr - eller eventuelt kjøpe et annet produkt som vi mener er bedre. Dette er banale markedsmekanismer, der tilbud og etterspørsel bestemmer hvilke produkter som har livets rett. Du får altså lov til å kjøpe akkurat den telefonen du ønsker, som produsenten har tilrettelagt for at du kan kjøre 10 samtidige program på. Hvis dette er en viktig egenskap for mange, vil markedet sørge for at det tilbys flere slike produkt som du etterspør, fra flere produsenter. Logisk, ikke sant?

Lenke til kommentar
Å fysj! For en uintelligent telefon! Den kan jo ikke gjøre NOE som helst.[/b]

Men det ser pent ut ;)

Indeed, indeed. Iphone minner meg i det hele tatt litt om jentene på HTC Diamond Oslo-eventen i fjor. Fine å se på, gode å ta på, men ikke så mye å skryte av i dybden :)

Ja, for du har selvsagt studert, tatt på, testet ut og undersøkt "dybden" på dem alle sammen... :hmm:

Lenke til kommentar
Hvilke funksjoner er det som er utelatt og som beviser at iPhone ikke var ment som en smarttelefon?

Veit du i det hele tatt hva som skiller en smarttelefon fra en vanlig mobiltelefon? Noe av det aller viktigste med en smarttelefon er multitasking, skikkelig mailstøtte med sending og mottak av vedlegg, mobilt kontor med mulighet for å redigere og opprette dokumenter osv. Behandlingen av filer og dokumenter er også for dårlig på Iphone. Ikke får man slettet enkeltmeldinger heller, eller kopiert/klipt ut og limt inn tekst.

 

 

Jeg skjønner virkelig ikke hva du har sånn i mot AppStore og hvordan dette fungerer i det store og hele, men der tror jeg nesten at vi bare må bli enige om at vi er uenige.

Jeg har ikke noe imot App Store, jeg har noe imot hvordan Apple styrer den, ved at de skal bestemme hva brukeren skal få lov til å installere og ikke. Det er tydligvis mange Iphonebrukere som er enig med meg her siden interessen for å jailbreake er såpass stor som den er.

 

 

Når det gjelder referansen min til batteritid så er det en kjensgjerning at ikkeoptimalisert kode bruker mer CPU, noe som igjen bruker mer batteri. I tillegg så er det mye vanskeligere å beskytte seg mot skadelig kode på WM, da plattformen er åpnere og tillater brukeren et større spillerom. Dette fører igjen til at veldig mange firma bruker antivirus på enhetene, og dette bruker også batteri.

Det er overhodet ikke noe problem å beskytte seg mot skadelig kode. Det er bare å sjekke hva man installerer før man gjør det. Nå er vel også koden til WM-programmer strengt tatt optimalisert for Windows Mobile.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg sier at du har sagt at iPhone ikke passer for noen, men kommentaren om at iPhone-brukere ikke skjønte at det finnes mobilbrowsere som lar deg laste ned filinnhold direkte på telefonen tolker jeg dit hen at du kaller iPhone-brukere trege / dumme. Så nei; jeg har ikke diktet opp dette.

Sa du ikke det her?

Og igjen: Det at den ikke passer for noen få av oss blir som musepiss i havet å regne.

 

Man trenger heller ikke en pc for å installere alle programmer på smarttelefoner (ihvertfall ikke WM). Applebrukere har kanskje ikke fått med seg at det faktisk finnes mobile nettlesere som lar brukeren åpne og laste ned eksternt innhold?

 

Jada... Applebrukere er dumme. Windows Mobile sine brukere er de eneste som har omløp i toppetasjen. Går det virkelig ikke an å diskutere to teknologiske standpunkt uten å ty til slike idiotiske utsagn?

Hvor har jeg skrevet at Iphonebrukere ikke skjønner at det finnes mobilbrowsere som kan laste ned innhold, og at de er trege og dumme? Den eneste som har skrevet dette er deg.

 

 

Jeg har registrert at det er mange i hylekoret rundt apples "diktatur" både på iPhone og i forbbindelse med OS X sin lisens som begrenser hvilken maskinvare du kan installere programvaren på, men til tross for dette så har ingen noensinne klart å sette dem til veggs for dette.

 

Hva forbrukerombudet "synes" om Apple og iPhone er forsåvidt uinteressant. Det som er interessant er om det de gjør er innenfor lover og regler, og det kom faktisk forbrukerombudet fram til at det er.

Har ingen klart dem å få til å endre på sin politikk? Det måtte bare en internasjonal forbrukerbevegelse til. Snakker om et vrangt selskap.

 

 

Nå sporer vi litt av her, men opplevde du denne feilen selv? Det var rimelig frustrerende å skulle skrive lengre mail eller meldinger på min HD i alle fall. Og når ble det OK å gi forbrukeren noe som virker halvveis? Hvis HTC har laget en slider som lar meg besvare telefonen så skal den da for helvete virke! Jeg driter en lang marsj i om at jeg kunne ha brukt de andre knappene, selv om jeg kunne ha brukt hver eneste en av dem. Slideren skal bare virke hvis den er levert for å virke. [/rant] ;)

Nei, jeg har aldri opplevd det eller noen andre problemer. Men nå kom ikke denne hotfixen mer enn noen relativt få dager etter at telefonen kom på markdet, så det problemet er jo løst for lengst. Dersom du har hatt problemer med slideren på skjermen under mottak av samtaler er det vrangskap og løgn av deg dersom du hevder du ikke får brukt telefonfunksjonaliteten på den. Selvsagt skal alt fungere når det blir utgitt, men dette skjer desverre veldig sjelden.

 

 

Veldig enig i at jeg ikke hadde hatt noe i mot at Symbian og WM hadde blitt mer brukervennlige. Samtidig er jeg veldig uenig i at det er brukeren som skal endre sitt bruksmønster for å komme rundt svakheter i plattformen. Hva er det man gjør på en WM-basert mobil som kan forsvare den totale mangelen på brukerfokus i GUI?

Så du mener at alle telefoner skulle hatt det samme brukersystemet? Siden jeg er vant med WM, så betyr det at Iphone OS er svakt fordi jeg må endre mitt brukermønster? Når man bytter fra et produkt til et annet så må man bare forvente at ting ikke er som før. Dette gjelder ikke bare mobiltelefoner, men de aller fleste produkter, om det måtte være klær, biler, tv'er etc.

 

 

Og poenget ditt er? Tror du det er mange som har telefoner som er så gamle at de kom ut før iPhone kom på markedet?

Poenget mitt er at målgruppen ikke er lik for de forskjellige produktene. Det blir litt som å sammenlikne salgstallene til en familiebil og en sportsbil.

 

 

Utblåsningen min mot frelserne var nok en mer generell kommentar, og slettes ikke ment som et spark til noen spesiell her inne. Fanboys og merkehatere er akkurat like irriterende uansett leir de tilhører.

 

Hva er lite troverdig ved å påpeke at WM har eksistert lenge i forhold til RIM og iPhone? Så vidt jeg kan huske så kom vel smarttelefonene til RiM først i 2003, mens Windows Mobile debuterte med Pocket PC 2000 som kom hele tre år før RiM. iPhone kom som kjent først i 2007.

Den første Blackberryen kom for 10 år siden, mens "dagens" Blackberry kom i 2002. Hvordan kan du da påstå at Blackberry er en nykommer som har gått forbi Windows Mobile på kort tid?

 

 

Jeg har enda til gode å finne ut av hvordan man kan prestere å kalle en telefon som ikke kan multitaske, en smartphone?

Aner ikke hvilken telefon du sikter til, men iPhone multitasker helt utmerket - f.eks er det ikke noe problem å gjøre andre ting mens iPod-applikasjonen spiller i bakgrunnen, eller surfe med Safari samtidig som man snakker i telefonen. Det er en vanlig misforståelse at iPhone ikke kan multitaske, en feiloppfatning som har oppstått pga. at Apple har innført en policy som begrenser adgangen til at tredjepartsprogram skal ligge og surre i bakgrunnen og spise opp CPU, minne og batteri. Det er egentlig svært få ting som trenger å kjøre i bakgrunnen på en telefon, og jeg synes det er fornuftig at hensynet til begrensede ressurser veier tyngre i de fleste tilfeller. Det går i praksis like fort å veksle gjennom å lukke og åpne applikasjoner på iPhone som å svitsje mellom åpne applikasjoner på en del andre smarttelefoner jeg har sett.

Med min 4-5 år gamle Motorolatelefon kunne jeg også høre på musikk samtidig som jeg surfa. Dersom telefonen ringte kunne jeg gjøre tre ting samtidig. Så du mener den kunne multitaske også da? Det vi snakker om her er skikkelig multitasking. Muligheten til å kjøre hvilke som helst programmer samtidig og svitsje enkelt mellom disse. Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Siden du åpenbart er mer interessert i å diskutere person enn tematikk så avslutter jeg denne diskusjonen fra min side. Jeg finner måten din å diskutere på veldig irriterende da du heller diskuterer måten jeg ordlegger meg på og definisjoner jeg bruker enn det faktiske innholdet i diskusjonen.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Du finner en rekke S40 og A100 mobiler som passer beskrivelsene du har uthevet der, men de er vi likefullt enige om at _ikke_ er smarttelefoner.

 

Kan du nevne en S40 som passer til den beskrivelsen? Og da tenker jeg på blant annet dette: "-the ability to read business documents in a variety of formats such as PDF and Microsoft Office og -even just secure access to company mail, such as is provided by a BlackBerry"

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...