Gå til innhold

– Apple blir større enn Nokia


Anbefalte innlegg

 

Hvor i all verden har jeg skrevet at Applebrukere er dumme og WM sine brukere er smarte? Jeg hintet til at man ikke kan laste ned innhold i Safari.

 

...

 

Mye av denne enkeltheten er jo en del av årsaken at denne er langt dårligere som smarttelefon enn de fleste andre. Grunnen til at mange benytter seg av installering av tredjepartsprogramvare er jo nettopp fordi Iphone mangler ting som skikkelig fildelingsstøtte, mulighet for videopptak og andre ting som er standard på andre (smart)telefoner.

 

Dette er et bevisst valg fra Apple sin side. Jeg kan sikkert gjenta meg selv til det kjedsommelige på dette punktet, men jeg ser ikke helt poenget.

 

Apple har valgt å lukke plattformen sin, både for å kunne selge programvare i sin egen programvarebutikk, men kanskje like mye for å beskytte brukeren mot seg selv.

 

Ved å lukke plattformen slik at man må bruke Apple sine egene metoder for å legge inn tredjepart data så vil man beskytte både mot dårlige programmer som kan føre til ustabilitet (som Windows Mobile-bruker så er jo dette en ting man har opplevd litt for ofte), men ikke minst så beskytter man også mot skadelig kode. (Virus, malware eller spyware.)

 

Hva ønsker du som bruker egentlig å bruke batteri på i din mobile plattform? Applikasjoner som er dårlig laget og antivirus, eller kan du leve med at noen passer på hva du legger inn slik at du slipper å bry deg? For en veldig, veldig stor andel av brukerne så vil den siste modellen være en stor fordel.

 

Og igjen: Det at den ikke passer for noen få av oss blir som musepiss i havet å regne.

 

Hvis du tror at mangelen på innebygde funksjoner er årsaken til at veldig mange brukere faktisk installerer programmer på sine iPhones så tror jeg du undervurderer AppStore. Se bare på iTunes Store. Hvor mange "eksperter" gikk ikke hardt ut mot denne butikken og dømte den nedenom og hjem, da det meste av musikk og video jo var tilgjengelig i fildelingsmiljø uansett?

 

Saken er den at brukere er enkle. Hvis de slipper å sette seg inn i kompliserte ting så vil de gjerne heller betale en femtilapp og så bare få ting lagt i hendene. Det er denne terskelen for frobrukeren som AppStore nå har fjernet.

Såklart er det bevisst fra Apple sin side. Trodde du de var dritings da de lagde Iphone? At de ikke inkluderte smarttelefonfunksjoner beviser jo bare de at de ikke siktet seg inn på smarttelefonmarkedet der Symbian, RIM og WM regjerer. Men hvorfor i all verden de ekskluderte normale mobiltelefonfunksjoner som f.eks. MMS, videoopptak, A2DP, fildeling osv. er vel ikke helt forståelig.

 

At de har App Store er jo veldig bra, men når Applediktatorene bestemmer hva man skal få lov til å installere eller ikke blir det helt feil. De slipper igjennom mye som bare er tull og svindel, men seriøse konkurrenter får ikke innpass. Heller ikke funksjonaliteter som burde vært på plass i Iphone fra starten av, som brukere lenge har mast etter, men som Apple ikke engang gjennom flere oppdateringer har villet implementere. Dermed må folk hacke telefonen for å få tak i funksjoner mange vil ha, og de mister da garantien. Er det å beskytte brukerne?

 

Nå er vel også flertallet av programmer i App Store dårlige programmer. Et program som simulerer et ølglass er jo kjempebra og kjempenyttig, samt alt det andre skrotet som opptar mye plass i App Store. "Faen, jeg får ikke ringt etter hjelp fordi jeg brukte bort all batterikapasiteten min på å late som at jeg drakk øl. Hjelp!".

 

De programmene som ikke fungerer skikkelig på WM er som regel programmer designet mest for Standard eller Proffesional, eller programmer designet for tidligere versjon av Windows Smartphone eller WM. Det er faktisk ikke værre å sjekke hva man laster ned før man installerer det. Det unngår man skadelig kode og ustabile programmer. Du har kanskje lastet ned og installert tilfeldige aplikasjoner siden du visstnok har opplevd så mange problemer?

 

Hva har batteritid med saken å gjøre? Mener du at batteritiden blir bedre med App Store, enn når man fritt kan velge hva man vil installere? Eller mener du at det er så vanvittig mange bra applikasjoner til Iphone som er bedre å bruke batterikapasiteten på enn på alle de dårlige programmene til Symbian og WM?

 

 

Mener du at jeg har hevdet at Iphone ikke passer til noen, akkurat som du hevdet at jeg hadde skrevet at Applebrukere var dumme mens Windowsbrukere var de smarteste? Jeg har forresten ikke sett noe svar på det sistnevnte enda. Kanskje fordi det var noe du diktet opp?

 

 

Noen som har sagt at Iphone er mindre brukervennlig enn noe annet her? Du sier jo selv at Iphone OS er en smalere plattform enn WM. Da er det jo klart at den også er mye lettere å gjøre brukervennlig.

Nei, det håper jeg da ikke at det er noen som har sagt, for da lyver de... ;) Jeg trakk frem brukervennligheten og helhetstenkigen som en feature som andre plattformer manglet.

Jeg er enig i at brukervennligheten er bedre enn de fleste andre, men når det kommer til helheten, der Apple skal bestemme hva man skal få gjøre med telefonen og hvem som skal få selge den, er jeg ikke helt enig.

 

 

Forbrukerfiendtlig kalles dette, når det er snakk om diktatorisk virksomhet. Er det positivt?

 

Hvis du virkelig mener dette så har du ikke skjønt hva Apple ønsker å gjøre med modereringen av AppStore. Det er ikke EvilSteve sin måte å styre verden på, men heller et forsøk på å lage en plattform som er stabil, sikker og brukervennlig. Hvis da plattformen blir for snever for ditt bruk så kan du jo bruke noe annet? Det er faktisk ingen som tvinger deg til å i det hele tatt bruke en kalori på iPhone i det hele tatt...

Nå er ikke akkurat dette no bare jeg mener. Du kan jo spørre Forbrukerombudet og andre hva de syns om Apples monopolistiske og diktatoriske virksomhet. Iphoner passer ikke helt mitt bruk, så derfor bruker jeg heller ikke den. Jeg har vel heller aldri påstått noe annet.

 

 

Måtte le da jeg leste dette. "Alvorlige feil og mangler". Som f.eks. at startskjermen i TF3D flimret litt?

 

Nei. Som at telefonen henger i fire-fem sekunder under input via skjerm (på en telfon som ikke har noe annet enn skjerm...), og at man ikke klarer å ta telefonen når den ringer. (Litt kjedelig når det tross alt er en viktig del av det man bruker en telefon til?) En flimrende stripe i TF3D bryr meg midt på kneet, og det regner jeg med at du også skjønner.

 

Hvis du skal diskutere sak så bør du klare å få et litt større perspektiv på det, ikke bruke energi på å gjøre narr av argumenter.

Greia var at det kunne forekomme litt delay ved bruk av enkelte applikasjoner. Her var HTC flinke og kom raskt med en hotfix. Det har aldri vært noe problem å besvare samtaler med telefonen. Noen hadde visstnok opplevd at slideren ikke fungerte skikkelig ved besvaring av samtaler, men da er det faktisk ikke værre enn å trykke på svar-tasten.

 

 

Hvor mange forskjellige modeller kjører ikke Windows Mobile? Og hvor mange modeller kjører Iphone OS? Det hadde sikkert vært mulig å få bedre ytelse og stabilitet dersom man hadde kjørt et proprietært operativsystem på en WM-telefon. Forøvrig har ikke jeg hatt noe mer stabilitetsproblemer med de WM-telefonene jeg har brukt enn andre telefoner jeg har brukt. Smarttelefonene er riktgnok som regel tregere, men det finnes modeller som er nokså kjappe til smarttelefoner å være også. HD er en av disse.

 

Det at man kan påpeke grunnlaget for en svakhet forsvarer ikke at svakheten fortsatt finnes. Hvis Windows Mobile hadde blitt mer strømlinjeformet og hadde blitt mer brukervennlig av å kjøre på en mer lukket plattform så vil mitt utsagn være at da burde MS har gjort det.

 

Se bare på brukerandelen Windows Mobile vs. iPhone i dag. Hvor lenge har de to systemene vært i markedet?

Jeg hadde ikke hatt noe imot at Symbian og WM hadde vært mer brukervennlig, men når man er blitt vant med det og sett alle muligheten, så oppdager man at det ikke er så elendig på brukervennlighet som mange skal ha det til, tatt i betrakning alt det man kan gjøre med en smarttelefon kontra en tradisjonell.

 

Hva angår brukerandel så appellerer jo ikke akkurat Symbian og WM til alle de samme folkene som Iphone gjør. Man kan jo se på brukerandelen hos bedrifter og folk som har bruk for en skikkelig smarttelefon hvordan fordelingen er der. Dessuten så viser jo rapportene som regel hva som har solgt mest siden Iphone kom ut, og hva som selges mest for øyeblikket.

 

 

Var det ikke en Iphoneperson som startet denne diskusjonen da?

 

Jeg vet da faen hvem det var som startet gnålet i denne tråden, jeg (Eller hvilken telefon vedkommende person har...). Men det som er sikkert er at så snart at noen kommer i skade for å nevne ordene iPhone og smart i samme åndedrag, så kommer en eller annen gjøk og skal frelse verden med Windows Mobile eller Symbian.

 

Se litt større på ting, kan vi ikke prøve det? Zoom litt ut, prøv å få et perspektiv. Windows Mobile er en plattform som har eksistert i lange, lange tider. Til tross for dette så har to "nykommere" som BlackBerry og iPhone klart å ikke bare ta igjen, men faktisk gå forbi Windows Mobile i markedsandel i løpet av kort tid. Tror du det er en grunn til dette?

 

-KJ

Hvem har prøvd å frelse verden med Symbian eller WM? Det var en som påpekte at Iphone ikke var en skikkelig smarttelefon. Dermed kom det en fanboy og kalte han en Applehater, så hang flere seg på. Disse begynner da å rakke ned på WM og fremme at Iphone er best i verden, selv om ingen egentlig har rakket ned på Iphone, bare påpekt den sannhet at slik den blir levert av Apple, så er den ingen skikkelig smarttelefon.

 

At du påstår at BlackBerry er en nybegynner og at WM har eksistert i lang, lang tid, får deg ikke akkurat til å virke troverdig.

 

 

 

Hvor i all verden har jeg skrevet at Applebrukere er dumme og WM sine brukere er smarte? Jeg hintet til at man ikke kan laste ned innhold i Safari.

 

Feil. Jailbreak, og dette er også mulig. Hva med å få inn at restriksjonene og begrensningene ikke er i telefonen, men fra Apple selv?

Hva med å ta for seg produktet slik det er, og ikke slik det kan bli? En vanlig Toyota Corolla er ingen amfibiebil, men modifiserer man litt på den kan den bli den den også, i likhet med skikkelige amfibiebiler.

 

 

Og det er enda en avsporing. Det o´store flertall av brukere jailbreaker ikke telefonen. De bruker den som den kommer fra HTC / Apple / whatever.

 

Det at vi som er interessert i slikt velger å bruke jailbreak / HardSPL eller andre modifikasjoner er uniteressant i diskusjonen.

 

-KJ

Har du i det hele tatt lest det jeg har skrevet før du har kommentert?

 

 

Ok, så vi snakker om mannen i gata som kun ringer og sender meldinger? OK. Hva er det dere diskuterer da? Dere vet vel at ca. 90% av folk med smartphones ikke utnytter dens funksjoner.

 

Denne diskusjonen er vel om iPhone er en smartphone eller ei. Svaret er jo. Telefonen KAN gjøre det meste som er nevnt i denne tråden. Men Apple vil ikke at den skal kunne gjøre det. Enda.

 

Så tingen her er at dere diskuterer Apples policy, og ikke selve telefonen. Og om dere som har iPhone, som har lyst å utnytte alle funksjonene i iPhone, men ikke gidder å jailbreake har dere selv å skylde. Det tar 5min å jailbreake.

 

Forresten, si noen ting dere tror min iPhone IKKE kan gjøre. Nå er jeg spent.

Vi diskuterer om produktet Apple Iphone er en skikkelig smarttelefon eller ikke. Du skriver jo til ogt med her at den ikke er det fordi Apple ikke vil den skal være det, allikevel sier du at den er det?

 

Så jeg utnytter ikke alle mulighetene bilen min kan gjøre da, fodi jeg ikke bruker den som båt eller fly eller noe annet fordi det ikke var produsentens policy?

 

Hva din Iphone kan gjøre og ikke er vel ikke spesielt relevant i denne diskusjonen? Gjett hva bilen min ikke kan gjøre? Nå er jeg spent.

 

 

Endre den? Nei, vi tar vekk Apples restriksjoner. Altså, vi kan sammenligne det med at noen skoler i dette landet legger begrensninger og låser på skole-PCen, slik at man ikke kan bruke den til hva man vil. Er det fortsatt XP som er på maskinen? Svaret er ja.

 

Man kan si at det er dette Apple har gjort med iPhone OSX. Låst systemet. Det eneste jailbreaking gjør er å fjerne disse låsene. Det er fortsatt samme OS. Dette kan ikke kalles modding, for vi modifiserer ingenting, vi fjerner kun noen "systemlåser".

Er det Iphone OS X som er på Iphone før jailbreaking? Er det Iphone OS X som er på Iphone etter jailbreaking? Svaret er ja. Låser man opp systemet, dukker det da automatisk opp nye funksjoner? Nei. Disse må man installere.

 

Ved å bruke samme sammenlikning som deg kan jo jeg sammenlikne med bilen min. Den er låst fra produsent til å kjøre på vei, slik at jeg ikke kan bruke den til hva jeg vil. Derimot, med litt endringer kan jeg plutselig bruke den som en båt eller campingbil. Det er jo fremdeles den samme bilen. Så bilen min er egentlig også en amfibiebil den, samt campingbil, ropert, bakeri osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, skjønner ikke hvorfor du blånekter at iPhone er en smartphone. WM-telefoner er ment for business og iPhone for fritid.

 

Forøvrig lekte jeg med en Touch HD igjen i dag og den touchskjermen er faen meg stoneage.

 

Forresten, si noen ting dere tror min iPhone IKKE kan gjøre. Nå er jeg spent.

 

Kan du sende en fil over bluetooth?

 

Sist jeg gjorde det var faktisk med min gamle HTC S710. Grunnen var at Active Sync plutslig fant ut at det ikke ville kommunisere med telefonen igjen, så jeg måtte ty til en workaround.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Herregud, skjønner ikke hvorfor du blånekter at iPhone er en smartphone. WM-telefoner er ment for business og iPhone for fritid.

Du mener altså at Iphone er en smarttelefon som er ment for fritidsbruk, og ikke business og andre ting som smarttelefoner er laget for? Den var jaggu god. :!:

 

Forresten, si noen ting dere tror min iPhone IKKE kan gjøre. Nå er jeg spent.

 

Kan du sende en fil over bluetooth?

Ja, han kan det, fordi han har jailbreaket den og gjort den om fra et Appleprodukt til et Steffen Moss-produkt. Dermed så faller han og telefonen hans ut av diskusjonen.

Lenke til kommentar
Herregud, skjønner ikke hvorfor du blånekter at iPhone er en smartphone. WM-telefoner er ment for business og iPhone for fritid.

Du mener altså at Iphone er en smarttelefon som er ment for fritidsbruk, og ikke business og andre ting som smarttelefoner er laget for? Den var jaggu god. :!:

 

Vel, den har mulighet for push-mail fra Exchange-servern på jobben, akkurat som på WM-telefoner. Lese office-dokumenter og pdf går fint også. Apple har mange samarbeidspartnere som bruker iPhone som business-telefoner, så ser ikke problemet. Er en på jobben min som har det faktisk.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Ja, han kan det, fordi han har jailbreaket den og gjort den om fra et Appleprodukt til et Steffen Moss-produkt. Dermed så faller han og telefonen hans ut av diskusjonen.

 

Jaha? Dette var jo det mest saklige jeg har lest i denne diskusjonen. Takk, nå mistet du jaggu meg all troverdighet.

Lenke til kommentar
Herregud, skjønner ikke hvorfor du blånekter at iPhone er en smartphone. WM-telefoner er ment for business og iPhone for fritid.

Du mener altså at Iphone er en smarttelefon som er ment for fritidsbruk, og ikke business og andre ting som smarttelefoner er laget for? Den var jaggu god. :!:

 

Vel, den har mulighet for push-mail fra Exchange-servern på jobben, akkurat som på WM-telefoner. Lese office-dokumenter og pdf går fint også. Apple har mange samarbeidspartnere som bruker iPhone som business-telefoner, så ser ikke problemet. Er en på jobben min som har det faktisk.

Så den er en smarttelefon fordi den støtter push-mail, og kan lese dokumenter? Hva med å sende og motta vedlegg? Og å opprette og endre dokumenter? Multitasking?

 

 

Ja, han kan det, fordi han har jailbreaket den og gjort den om fra et Appleprodukt til et Steffen Moss-produkt. Dermed så faller han og telefonen hans ut av diskusjonen.

 

Jaha? Dette var jo det mest saklige jeg har lest i denne diskusjonen. Takk, nå mistet du jaggu meg all troverdighet.

Var dette noe mer usaklig enn det du farer med?

 

 

Doh!

Ok, kan du spille av Divx eller Xvid?

Egentlig må vel også det konverteres til et epleformat gjennom det fantastiske Itunes.

 

Hvordan er det med overføring og lesing av ei .txt-fil?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Dette blir for dumt.

 

Apple-siden argumenterer med at alt er klart out-of-the-box, og at man ikke trenger å gå på PC'en for å få nødvendige programmer osv.. Alt er tilgjengelig rett fra enheten, og alt funker.

 

Samtidig så viser dere til løsninger som jailbraking og lignende når det blir påpekt de manglene som finnes. Blir litt selvmotsigende synes jeg.

 

Klart nok, alt Apple vil at vi skal kunne, det fungerer temmelig sweet, men til gjengjeld er det en litt for stor liste over hva de ikke vil at vi skal kunne gjøre med vår dyre iPhone.

Lenke til kommentar
Forresten, si noen ting dere tror min iPhone IKKE kan gjøre. Nå er jeg spent.

 

Kan du sende en fil over bluetooth?

Relevant spørsmål. Men glem ikke det at det kan man neppe gjøre med så mye som halvparten av Windows Mobile-telefonene som selges. Det selges også en del Symbian-telefoner hvor dette ikke er mulig.

Lenke til kommentar

Såklart er det bevisst fra Apple sin side. Trodde du de var dritings da de lagde Iphone? At de ikke inkluderte smarttelefonfunksjoner beviser jo bare de at de ikke siktet seg inn på smarttelefonmarkedet der Symbian, RIM og WM regjerer. Men hvorfor i all verden de ekskluderte normale mobiltelefonfunksjoner som f.eks. MMS, videoopptak, A2DP, fildeling osv. er vel ikke helt forståelig.

 

At de har App Store er jo veldig bra, men når Applediktatorene bestemmer hva man skal få lov til å installere eller ikke blir det helt feil. De slipper igjennom mye som bare er tull og svindel, men seriøse konkurrenter får ikke innpass. Heller ikke funksjonaliteter som burde vært på plass i Iphone fra starten av, som brukere lenge har mast etter, men som Apple ikke engang gjennom flere oppdateringer har villet implementere. Dermed må folk hacke telefonen for å få tak i funksjoner mange vil ha, og de mister da garantien. Er det å beskytte brukerne?

 

Nå er vel også flertallet av programmer i App Store dårlige programmer. Et program som simulerer et ølglass er jo kjempebra og kjempenyttig, samt alt det andre skrotet som opptar mye plass i App Store. "Faen, jeg får ikke ringt etter hjelp fordi jeg brukte bort all batterikapasiteten min på å late som at jeg drakk øl. Hjelp!".

 

De programmene som ikke fungerer skikkelig på WM er som regel programmer designet mest for Standard eller Proffesional, eller programmer designet for tidligere versjon av Windows Smartphone eller WM. Det er faktisk ikke værre å sjekke hva man laster ned før man installerer det. Det unngår man skadelig kode og ustabile programmer. Du har kanskje lastet ned og installert tilfeldige aplikasjoner siden du visstnok har opplevd så mange problemer?

 

Hva har batteritid med saken å gjøre? Mener du at batteritiden blir bedre med App Store, enn når man fritt kan velge hva man vil installere? Eller mener du at det er så vanvittig mange bra applikasjoner til Iphone som er bedre å bruke batterikapasiteten på enn på alle de dårlige programmene til Symbian og WM?

 

 

Mener du at jeg har hevdet at Iphone ikke passer til noen, akkurat som du hevdet at jeg hadde skrevet at Applebrukere var dumme mens Windowsbrukere var de smarteste? Jeg har forresten ikke sett noe svar på det sistnevnte enda. Kanskje fordi det var noe du diktet opp?

 

Hvilke funksjoner er det som er utelatt og som beviser at iPhone ikke var ment som en smarttelefon?

 

Jeg skjønner virkelig ikke hva du har sånn i mot AppStore og hvordan dette fungerer i det store og hele, men der tror jeg nesten at vi bare må bli enige om at vi er uenige.

 

Når det gjelder referansen min til batteritid så er det en kjensgjerning at ikkeoptimalisert kode bruker mer CPU, noe som igjen bruker mer batteri. I tillegg så er det mye vanskeligere å beskytte seg mot skadelig kode på WM, da plattformen er åpnere og tillater brukeren et større spillerom. Dette fører igjen til at veldig mange firma bruker antivirus på enhetene, og dette bruker også batteri.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg sier at du har sagt at iPhone ikke passer for noen, men kommentaren om at iPhone-brukere ikke skjønte at det finnes mobilbrowsere som lar deg laste ned filinnhold direkte på telefonen tolker jeg dit hen at du kaller iPhone-brukere trege / dumme. Så nei; jeg har ikke diktet opp dette.

 

Nå er ikke akkurat dette no bare jeg mener. Du kan jo spørre Forbrukerombudet og andre hva de syns om Apples monopolistiske og diktatoriske virksomhet. Iphoner passer ikke helt mitt bruk, så derfor bruker jeg heller ikke den. Jeg har vel heller aldri påstått noe annet.

 

Jeg har registrert at det er mange i hylekoret rundt apples "diktatur" både på iPhone og i forbbindelse med OS X sin lisens som begrenser hvilken maskinvare du kan installere programvaren på, men til tross for dette så har ingen noensinne klart å sette dem til veggs for dette.

 

Hva forbrukerombudet "synes" om Apple og iPhone er forsåvidt uinteressant. Det som er interessant er om det de gjør er innenfor lover og regler, og det kom faktisk forbrukerombudet fram til at det er.

 

Greia var at det kunne forekomme litt delay ved bruk av enkelte applikasjoner. Her var HTC flinke og kom raskt med en hotfix. Det har aldri vært noe problem å besvare samtaler med telefonen. Noen hadde visstnok opplevd at slideren ikke fungerte skikkelig ved besvaring av samtaler, men da er det faktisk ikke værre enn å trykke på svar-tasten.

 

Nå sporer vi litt av her, men opplevde du denne feilen selv? Det var rimelig frustrerende å skulle skrive lengre mail eller meldinger på min HD i alle fall. Og når ble det OK å gi forbrukeren noe som virker halvveis? Hvis HTC har laget en slider som lar meg besvare telefonen så skal den da for helvete virke! Jeg driter en lang marsj i om at jeg kunne ha brukt de andre knappene, selv om jeg kunne ha brukt hver eneste en av dem. Slideren skal bare virke hvis den er levert for å virke. [/rant] ;)

 

Jeg hadde ikke hatt noe imot at Symbian og WM hadde vært mer brukervennlig, men når man er blitt vant med det og sett alle muligheten, så oppdager man at det ikke er så elendig på brukervennlighet som mange skal ha det til, tatt i betrakning alt det man kan gjøre med en smarttelefon kontra en tradisjonell.

 

Veldig enig i at jeg ikke hadde hatt noe i mot at Symbian og WM hadde blitt mer brukervennlige. Samtidig er jeg veldig uenig i at det er brukeren som skal endre sitt bruksmønster for å komme rundt svakheter i plattformen. Hva er det man gjør på en WM-basert mobil som kan forsvare den totale mangelen på brukerfokus i GUI?

 

Hva angår brukerandel så appellerer jo ikke akkurat Symbian og WM til alle de samme folkene som Iphone gjør. Man kan jo se på brukerandelen hos bedrifter og folk som har bruk for en skikkelig smarttelefon hvordan fordelingen er der. Dessuten så viser jo rapportene som regel hva som har solgt mest siden Iphone kom ut, og hva som selges mest for øyeblikket.

 

Og poenget ditt er? Tror du det er mange som har telefoner som er så gamle at de kom ut før iPhone kom på markedet?

 

Hvem har prøvd å frelse verden med Symbian eller WM? Det var en som påpekte at Iphone ikke var en skikkelig smarttelefon. Dermed kom det en fanboy og kalte han en Applehater, så hang flere seg på. Disse begynner da å rakke ned på WM og fremme at Iphone er best i verden, selv om ingen egentlig har rakket ned på Iphone, bare påpekt den sannhet at slik den blir levert av Apple, så er den ingen skikkelig smarttelefon.

 

At du påstår at BlackBerry er en nybegynner og at WM har eksistert i lang, lang tid, får deg ikke akkurat til å virke troverdig.

 

Utblåsningen min mot frelserne var nok en mer generell kommentar, og slettes ikke ment som et spark til noen spesiell her inne. Fanboys og merkehatere er akkurat like irriterende uansett leir de tilhører.

 

Hva er lite troverdig ved å påpeke at WM har eksistert lenge i forhold til RIM og iPhone? Så vidt jeg kan huske så kom vel smarttelefonene til RiM først i 2003, mens Windows Mobile debuterte med Pocket PC 2000 som kom hele tre år før RiM. iPhone kom som kjent først i 2007.

 

Har du i det hele tatt lest det jeg har skrevet før du har kommentert?

 

Hæ? Du så at jeg postet det avsnittet som en direkte kommentar til Steffen Moss, ikke sant?

 

Jeg mener å ha gjort mitt syn på saken rimelig klart, og har heller ikke prøvd på noe som helst måte å gå til angrep på deg som person eller dine meninger. Så med mindre du har noe nytt å bring inn i diskusjonen så anser jeg dette som ferdig debattert. Jeg har ikke til hensikt å gå i noen form for klinsj med deg og diskutere flisespikking rundt uttrykk og hvem som har sagt hva om hva og hvem.

 

Jeg regner med at du vet at jeg, som deg, er en Windows Mobile-bruker.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Kan du nevne noen? Har aldri sett en symbian telefon med bluetooth som mangler OBEX transfer. Ihvertfall ikke S60.

Mulig jeg tar feil, men det ville overraske meg veldig om de få S60-telefonene som er brandet av amerikanske operatører kan sende filer over bluetooth. Et sted har jo Apple hentet inspirasjonen fra, og det er ikke usannsynlig at akkurat dette var et ufravikelig krav fra AT&T.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...