Gå til innhold

– Apple blir større enn Nokia


Anbefalte innlegg

Man trenger heller ikke en pc for å installere alle programmer på smarttelefoner (ihvertfall ikke WM). Applebrukere har kanskje ikke fått med seg at det faktisk finnes mobile nettlesere som lar brukeren åpne og laste ned eksternt innhold?

 

Jada... Applebrukere er dumme. Windows Mobile sine brukere er de eneste som har omløp i toppetasjen. Går det virkelig ikke an å diskutere to teknologiske standpunkt uten å ty til slike idiotiske utsagn?

Hvor i all verden har jeg skrevet at Applebrukere er dumme og WM sine brukere er smarte? Jeg hintet til at man ikke kan laste ned innhold i Safari.

 

 

Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg fremhever enkelheten i modellen Apple har valgt som selve styrken. Hvis du ser på tall som viser hvor mange som faktisk installerer tredjepart programvare på telefoner så vil nok iPhone mose Windows Mobile uten å svette. Da kan du gjerne kalle plattformen for en vaskemaskin hvis du vil for min del. Det betyr at distribusjonsmodellen til iPhone er bedre enn alt annet.

Mye av denne enkeltheten er jo en del av årsaken at denne er langt dårligere som smarttelefon enn de fleste andre. Grunnen til at mange benytter seg av installering av tredjepartsprogramvare er jo nettopp fordi Iphone mangler ting som skikkelig fildelingsstøtte, mulighet for videopptak og andre ting som er standard på andre (smart)telefoner.

 

 

Jeg har ikke snøring på hvorfor, og jeg har heller ikke foretatt noen videre undersøkelser for å finne ut hva det er som forårsaker det, men det som er sikkert er at en gjennomsnittlig bruker nok vil finne iPhone sin tilnærming vesentlig mer brukervennlig.

Noen som har sagt at Iphone er mindre brukervennlig enn noe annet her? Du sier jo selv at Iphone OS er en smalere plattform enn WM. Da er det jo klart at den også er mye lettere å gjøre brukervennlig.

 

 

Ja. Det er feil av Apple å nekte applikasjoner innpass på manglende grunnlag, men jeg skjønner ikke hva problemet er med at de ikke ønsker konkurranse på de tingene de lever av å selge. Det er jo ren butikk fra Apple sitt ståsted. Hvis man ikke kan leve med de begrensninger dette legger på plattformen så kan man jo bare la være å bruke den? Jeg må si at jeg synes det er merkelig at såpass mange som bruker Windows Mobile på død og liv skal bruke energi på å rakke ned på noe de tross alt ikke bruker?

Forbrukerfiendtlig kalles dette, når det er snakk om diktatorisk virksomhet. Er det positivt?

 

 

Det HTC har kommet med til HD er hotfixes. Det vil si at det produktet de har sluppet har alvorlige feil / mangler som må fikses mellom vanlige programvareoppdateringer. I løpet at det året jeg brukte HTC S710 slapp de vel en eneste oppdatering(!) Det er rimelig slapt når man tenker på de ytelsesproblemer den telefonen hadde.

Måtte le da jeg leste dette. "Alvorlige feil og mangler". Som f.eks. at startskjermen i TF3D flimret litt?

 

 

Når det gjelder det å inkludere funksjoner i programvaren så virker det som om HTC og Apple også her har to veldig forskjellige tilnærminger. Der HTC (med MS i ryggen) har valgt å gå for en videst mulig plattform med mindre fokus på ytelse og stabilitet, så har Apple valgt å gjøre plattformen smalere for å bevare ytelse og stabilitet.

Hvor mange forskjellige modeller kjører ikke Windows Mobile? Og hvor mange modeller kjører Iphone OS? Det hadde sikkert vært mulig å få bedre ytelse og stabilitet dersom man hadde kjørt et proprietært operativsystem på en WM-telefon. Forøvrig har ikke jeg hatt noe mer stabilitetsproblemer med de WM-telefonene jeg har brukt enn andre telefoner jeg har brukt. Smarttelefonene er riktgnok som regel tregere, men det finnes modeller som er nokså kjappe til smarttelefoner å være også. HD er en av disse.

 

 

Who cares hva du kaller det? Hvis du arrangerer en spørreundersøkelse og spør tusen tilfeldige på gata i Oslo, så skal jeg vedde en god del på at godt over 90 % vil være totalt likegyldige til om iPhone kan kalles smart eller ikke. Samtidig skal jeg også vedde på at en tilsvarende andel av de som eier en iPhone gir fullstendig balle.

Andelen Iphonebrukere/tilhengere her på forumet blir tydligvis såret dersom man sier Iphone ikke er en skikkelig smarttelefon. Så det virker da som om noen bryr seg, selv om det ikke er negativt at den ikke er det.

 

 

Dette er en diskusjon som er skapt av dem som ikke bruker iPhone selv.

Var det ikke en Iphoneperson som startet denne diskusjonen da?

Jada, og Apple-haters er som alltid først ute med å kommentere.. :roll:

 

Jeg synes det er velfortjent, de var den første mobilprodusenten som faktisk klarte å få til en bra ordning på programmer til telefonen! På min gamle nokia telefon måtte jeg google etter programmer...

dette hadde vært forstårlig hvis Iphone faktisk var en ordentlig smarttelefon. men kjøperne av den telefonen har vel ikke akkurat proffbruk i tankegangen..

 

Oh? Hva er definisjonen på en "smarttelefon" da? Har vært borti langt mindre avanserte smarttelefoner enn iphone.

Forresten, du har vel fremdeles ikke svart på dette?

 

 

Dette er en diskusjon som er skapt av dem som ikke bruker iPhone selv.

 

Hehe, jeg klaget litt på hvorfor man ikke kunne ta ut batteriet på iPhone før jeg fikk den. Mest på grunn av at jeg var vandt med å gjøre det med mine forrige HTC-telefoner som regelrett hang seg opp så mye at man måtte restarte the hard way.

 

Min Steve-Jobs-phone som >Jonas< kanskje ville kalt den, har ikke hengt seg opp enda.

Det har ikke min HTC-telefon heller. Men det er andre som har opplevd det, akkurat som noen Iphonebrukere har opplevd at deres telefon har hengt seg og vært ustabil.

 

 

in contrast to regular phones which only support sandboxed applications

Les hva du skriver da. Alle iPhone apps er sandboxed, så ifølge artikkelen som du så fint siterer fra wikipedia er jo ikke iPhone noen smarttelefon.

Mye annet som står i artikkelen fra Wikipedia strider også imot at Iphone er en skikkelig smarttelefon.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener at Iphone er en skikkelig smarttelefon, med en skikkelig avansert e-postleser som lar deg sende og motta vedlegg, multitasking, åpent operativsystem med drøssevis av tilpasningsmuligheter og frihet til å gjøre hva man vil, har gode synkroniseringsmuigheter, kopier, klipp og lim, skikkelig kontorstøtte, fildeling, nedlasting gjennom nettleseren og modemmuligheter?

Ja, min iPhone fikser det meste av dette helt utmerket. Jeg fastslår at iPhone er en smarttelefon, Apples konkurrenter fastslår at iPhone er en smarttelefon, markedsanalytikere fastslår at iPhone er en smarttelefon, ledende bransje- og IT-publikasjoner fastslår at iPhone er en smarttelefon, og oppslagsverk fastslår at iPhone er en smarttelefon.

iPhone tilfredsstiller definisjonen i Wikipedia som Steffen Moss linket til, uansett hvilken søkt "definisjon" du forsøker å dikte opp for å kunne hevde at iPhone ikke er en smarttelefon.

 

Du finner en rekke S40 og A100 mobiler som passer beskrivelsene du har uthevet der, men de er vi likefullt enige om at _ikke_ er smarttelefoner.

Nettopp. Iphone føyer seg inn i rekken av de mer avanserte, vanlige mobiltelefonene.

Hvem som er enig om hva angående f.eks S40 er egentlig irrelevant, men begrensningen ligger først og fremst i at man ikke kan installere native applikasjoner som kjører utefor Java-sandkassen på S40 - eller som det står i Wikipedia: "in contrast to regular phones which only support sandboxed applications (like Java games)".

iPhone er en mobiltelefon, en ganske vanlig smarttelefon, med et kraftig Unix-basert OS, et utmerket offentlig tilgjengelig SDK for utvikling av native applikasjoner, og ca 10.000 tilgjengelige tredjeparts-applikasjoner som kan installeres når som helst og hvor som helst uten å måtte gå veien om en PC.

 

virker på meg som om den som ikke roser iphone opp i skyene er automatisk en "hater"...

 

jeg ser bare ikke hva som gjør at iphone fortjener så mye skryt som den får.

Det virker som om det er slik ja. Man trenger ikke engang komme med kritikk før man blir kalt Applehater.

Neida, det holder med systematisk spredning av FUD og usannheter, for å bli kalt Applehater. Normale mennesker som ikke synes noe om iPhone eller Apple kaster ikke bort tid på å skrive haugevis med negative innlegg mot disse, like lite som jeg kaster bort tid på å skrive negative innlegg mot enhver HTC- eller Nokia-telefon som jeg mener er ubrukelige for meg og ellers er meg revnende likegyldige. Det er kun hatere som gidder skrive innlegg på innlegg med ensidig negativ desinformasjon om produkt/produsenter som de ikke liker.

 

Hadde Iphone vært en skikkelig smarttelefon, hadde den vært en skikkelig dårlig smarttelefon. Dere Iphonebrukere vil heller gå rundt å si at dere har en dårlig smarttelefon enn en veldig god mobiltelefon.

Retorikken din er latterlig dårlig. Du kan spare deg for idiotiske påstander om hva vi "Iphonebrukere vil heller gå rundt å si". Som eier av en iPhone har jeg en ekstremt god smarttelefon for min bruk, uten at jeg føler behov for å gå rundt og si hverken det ene eller det andre om den til vanlig. Hva andre iPhonebrukere vil gå rundt og si har jeg ingen ting med, og det har heller ikke du. Men det er flere undersøkelser bekrefter er at iPhonebrukere i større grad enn brukere av konkurrerende telefoner er godt fornøyde med sitt valg av smarttelefon - så mye tyder på at du ikke har mye peiling på iPhonebrukere heller...

http://www.cio.com/article/192250/Study_Bl..._Users_Happiest

http://www.amobil.no/artikler/fornoyde_iphone-kunder/66948

Lenke til kommentar
in contrast to regular phones which only support sandboxed applications

Les hva du skriver da. Alle iPhone apps er sandboxed, så ifølge artikkelen som du så fint siterer fra wikipedia er jo ikke iPhone noen smarttelefon.

Da skal du lese omtrent slik fanden leser bibelen, du må virkelig gå inn for å misforstå og forvrenge. Vi kan jo begynne med å sitere hele setningen: "Most devices considered smartphones today use an identifiable and open operating system, often with the ability to add applications (e.g. for enhanced data processing, connectivity or entertainment) - in contrast to regular phones which only support sandboxed applications (like Java games)"

Vesentlig forklarende informasjon: "like Java Games". Altså siktes det til en spesifikk type sandboxing, i form av Java-apps som kjører i et virtuelt miljø innenfor Java-sandkassen. Java-applikasjoner kjører også i en sandkasse på din PC - og du ville kanskje hatt et problem dersom Java-sandkassen var det eneste programmiljøet som tredjepartsapplikasoner kunne bruke...som på en del av mindre smarte telefonene det siktes til i artikkelen.

Men noen bør lære seg å skille mellom skitt og kanel. Sandboxing er en viktig sikkerhetsmekansime i moderne server og desktop-OS, og bør bli det også for mobiltelefoner. Da snakker vi gjerne om sandboxing på kernel-nivå, til forskjell fra emulering, virtualisering, Flash, JVM, osv. Det er vel neppe noen som mener at OS X, Linux eller VIsta ikke er "skikkelige" desktop-OS fordi de i varierende grad benytter sandboxing?

 

iPhone-apps skal være underlagt sandboxing, som definerer hva applikasjoner kan og ikke kan gjøre i forhold til systemet eller andre applikasjoners filområder og datasett. En App skal kun aksessere/endre informasjon tilhørende andre Apps gjennom mekanismer som er definert i iPhone SDK og dets retningslinjer. Dette er en sikkerhetsfeature som har to sider: Fordelen er at det gir bedre sikkerhet og stabilitet, ulempen er at det noen ganger vanskeliggjør samvirke mellom applikasjoner.

 

Det er altså en _viss_ forskjell på sandkassen for Java-applikasjoner og sandboxing for native applikasjoner på OS-nivå. Men det er klart de som vil vil gi alle rettigheter til Britney-nude.jpg.exe som de laster ned fra pr0n.com til telefonen sin, de får finne seg en annen telefon enn iPhone hvis de absolutt vil ha en telefon hvor uventede nye "features" popper opp helt av seg selv... ;)

http://www.windowsfordevices.com/news/NS3586119488.html

http://www.virus.org/news-archive/24-compu...ojan-discovered

Lenke til kommentar

Har vel deltatt tidligere i diskusjoner om hvorvidt iPhone er en Smartphone eller ikke, men nå har jeg vel egentlig konkludert med at man ikke kommer noen steder noen steder med denne diskusjonen. Hvorfor? Fordi Smartphone-begrepet er endret etter at iPhone kom på banen. Tar jeg ikke helt feil, så er også Wikipedia-artikkelen endret for å inkludere iPhone (jeg gidder ikke å sjekke).

 

Hvilken merkelapp man plasserer på iPhone er uansett ikke veldig relevant. Begrepet brukes uansett i all hovedsak av shady analytikere og tabloid presse. Først fokuserer man på de store utfordringene mobilprodusentene møter og at salget i den vestlige verden har vært katastrofalt, for å følge med krigstyper og si at Nokia mister markedsandeler. Ser man bak tallene, ser man at Nokias salg hadde økt på tross av at markedet "kollapset".

 

Hva iPhone gjelder, selger den vel fortsatt greit. Hvilket gjør sitt for det økte salget av "smartphones". Hvem er det egentlig som har kjøpt iPhone? Jeg vil anta at kun en brøkdel av kjøperne tilhører målgruppen for tradisjonelle smartphones. Derimot er det mange som følger hypen, Apple har sine fanboys, gadget-freaks syns det meste som er nytt er spennende og i tillegg er det vel en del som tidligere har hatt en smartphone de ikke burde hatt som har byttet til iPhone.

 

iPhone har ført veldig mye positivt med seg. Den har virket som en katalysator på markedet og endret eksisterende fabrikanters prioriteringer (til det positive). Mobilt internett har blitt mer populært og fått større fokus, noe vi alle nyter godt av da det påskynder utbyggingen av nettverkene.

 

Alt er dog ikke like rosenrødt. Jeg har i det siste brukt en rekke amerikanske mobiltelefoner. Jeg ser hele tiden hvordan operatørene ødelegger det som i utgangspunktet er gode telefoner og ser hvor uheldig det er for både oss brukere og for videre utvikling (man vil helt sikkert se mer av dette også i Europa fremover). Men uansett hvor evil disse operatørene er, så tar i mine øyne Apple den enda lengre. I tillegg klarer jeg ikke helt å se gode argumenter for hvorfor Apple er så nazi hva tredjeparts programvare gjelder.

Lenke til kommentar
//Ny spådom: "Apple vil ha max 5% av smart telefon markedet i 2013" Andre operativsystemer som Android og windows mobile vil ta over markedsandelen til Iphone. Iphone var kun en nisje som vil bli glemt når andre mobil operatører begynner å lage flere telefoner som kan konkurere med Iphone. Noen har kommet alt: HTC HD og Samsung Omnia.//

 

Og TV og internett er en døgnflue. Kanskje det blir en artig artikkel om deg i 2013. ;)

 

Neida, Apple kastet (heldigvis) en fakkel inn i mobilverden, men det ser ut som om de andre endelig begynner å ta etter. HTC sine mobiler er allerede et verdig alternativ til iPhone. Nokia tar derimot fremdeles kun markedsandelen hvor det er blinde og folk som ikke verdsetter fint design.

 

Jeg vil for all del ikke undervurdert Apple. De har, som nevnt i artikkelen, en del penger og peiling på markedsføring.

 

Eh samenligner du Iphone med Tv og internett? da er du vel litt på jorde eller? Apple kom med en telefon som utnyttet et savn i mobilmarkedet som jeg og sikkert andre hadde venta på lenge... Men det kom av at Sonyericsson og nokia med andre av en eller annen grunn hadde sittet på gjerdet og latt PDA er hatt disse funksjonene.... Og når Iphone kom så ble de nødt til å lage sånne telefoner de også.. Men hadde det ikke vært for ipone hadde nok det fortsatt ikke vært så mange sånne telefoner i dag heller.... Men det tror jeg har med særhet fra mobilselskapene å gjøre... Så hatten av til Iphone for det... Er heller ikke å skuffe under en stol at de er veldig brukervennlige og for vanlige brukere er vel fortsatt Iphone et bedre alternativ enn foreksempel HD. Grunnet at Windows mobile er litt tungvint... Alikevel vil jeg påstå at grunnet at Iphone er såpass sære som det de er og at det endelig har kommet ordenlige alternativer til Iphone.. så vil de miste markedsandel kjapt de nærmeste årene... Men takk til Apple for at de sparka andre selskaper i "ræva" og fikk dem til å lage de telefonene som de burde begynt med før iphone kom på markedet... Men man vil nok desverre se at innen 2013 så vil kun Apple "fanboys" sitte med Iphoner og resten av verden har gått videre....

Lenke til kommentar
Ja, min iPhone fikser det meste av dette helt utmerket. Jeg fastslår at iPhone er en smarttelefon, Apples konkurrenter fastslår at iPhone er en smarttelefon, markedsanalytikere fastslår at iPhone er en smarttelefon, ledende bransje- og IT-publikasjoner fastslår at iPhone er en smarttelefon, og oppslagsverk fastslår at iPhone er en smarttelefon.

iPhone tilfredsstiller definisjonen i Wikipedia som Steffen Moss linket til, uansett hvilken søkt "definisjon" du forsøker å dikte opp for å kunne hevde at iPhone ikke er en smarttelefon.

Alt dette gjør den selvsagt uten at den er hacket? Hva med å ta for oss produktet slik det kommer fra produsenten?

 

Det er også veldig mange som fastslår at Iphone ikke er en skikkelig smarttelefon og ikke kan måle seg med de skikkelige smarttelefonene på mange områder. Det som står skrevet på Wikipedia dekker som sagt også andre telefoner som ikke er smarttelefoner. Men som med Iphone, er det ting som står der som ikke passer beskrivelsen også. Det er også en del typiske smarttelefonting som ikke står der, men det kan jo hvem som helst legge til, akkurat som at hvem som helst kan legge til at Iphone ikke er en skikkelig smarttelefon.

 

 

Hvem som er enig om hva angående f.eks S40 er egentlig irrelevant, men begrensningen ligger først og fremst i at man ikke kan installere native applikasjoner som kjører utefor Java-sandkassen på S40 - eller som det står i Wikipedia: "in contrast to regular phones which only support sandboxed applications (like Java games)".

iPhone er en mobiltelefon, en ganske vanlig smarttelefon, med et kraftig Unix-basert OS, et utmerket offentlig tilgjengelig SDK for utvikling av native applikasjoner, og ca 10.000 tilgjengelige tredjeparts-applikasjoner som kan installeres når som helst og hvor som helst uten å måtte gå veien om en PC.

En av hovedpoengene med en smarttelefon er jo multitasking, og allerede her feiler Iphone. Iphone kan riktignok bli en bedre smarttelefon med en del modifiseringer, men vi bør vel kanskje ta for oss et produkt slik det kommer? Hvis ikke så er det ikke akkurat lett å sammenlikne noe.

 

10.000 applikasjoner der hvor mange prosent ikke bare er noe tull? 5%? Hvilke smarttelefoner må via en pc for å få installert programmer? Uten en pc kan man ikke engang få brukt en Iphone.

 

 

Neida, det holder med systematisk spredning av FUD og usannheter, for å bli kalt Applehater. Normale mennesker som ikke synes noe om iPhone eller Apple kaster ikke bort tid på å skrive haugevis med negative innlegg mot disse, like lite som jeg kaster bort tid på å skrive negative innlegg mot enhver HTC- eller Nokia-telefon som jeg mener er ubrukelige for meg og ellers er meg revnende likegyldige. Det er kun hatere som gidder skrive innlegg på innlegg med ensidig negativ desinformasjon om produkt/produsenter som de ikke liker.

Hvorfor er man negativ til Iphone og en Applehater hvis man sier at Iphone ikke er en skikkelig smarttelefon? Hvem andre enn fanboys begynner å grine og beskylde andre for å være Applehatere bare fordi man påpeker en ting som ikke engang er negativ? Jeg syns Iphone er et bra produkt, og har bidratt til mye positivt på det globale mobiltelefonmarkedet, men jeg klarer fremdeles ikke å se at den er noen skikkelig smarttelefon. Det har også mobiljounralister og testere påpekt, at skal man ha en fullverdig smarttelefon så er ikke Iphone noe godt alternativ.

 

 

Retorikken din er latterlig dårlig. Du kan spare deg for idiotiske påstander om hva vi "Iphonebrukere vil heller gå rundt å si". Som eier av en iPhone har jeg en ekstremt god smarttelefon for min bruk, uten at jeg føler behov for å gå rundt og si hverken det ene eller det andre om den til vanlig. Hva andre iPhonebrukere vil gå rundt og si har jeg ingen ting med, og det har heller ikke du. Men det er flere undersøkelser bekrefter er at iPhonebrukere i større grad enn brukere av konkurrerende telefoner er godt fornøyde med sitt valg av smarttelefon - så mye tyder på at du ikke har mye peiling på iPhonebrukere heller...

Allikevel måtte du skrive her at den var en skikkelig smarttelefon? Var det ikke du som ikke følte noe behov for å si det da?

 

Det finnes også brukere som har brukt skikkelige smarttelefoner, for så å ha gått over til Iphone, men som har gått tilbake igjen fordi Iphone rett og slett var en for dårlig smarttelefon. Mange av de som klager på smarttelefonen sin er som regel brukere som ikke har behov for noe annet enn vanlig telefonfunksjonalitet, som har kjøpt produktet uten å være klar over hva de gikk til. Siden Iphone her har lagt seg i et sjikt mellom klassiske telefoner og smarttelefoner så er denne et mye bedre alternativer, med et enklere brukergrensesnitt med mindre muligheter som de fleste allikevel ikke har behov.

 

 

@knutaj og ingolf23, bra skrevet!

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Nei, Newton. Det siktes ikke til en spesifikk "type" sandboxing. "(like javagames)" er bare et eksempel på sandboxing.

 

Når det er sagt, kan det vel egentlig diskuteres om iPhones apps overhodet er noe mer åpne en java når det kommer til sandboxing. Java programmer jobber i sitt eget lille miljø og kan ikke endre eller skrive om eksisterende funksjonalitet i telefonen, og iPhone apps kan heller ikke endre eller gjøre om på eksisterende funksjoner, til forskjell fra f.eks. Symbian eller WM der dette ikke er noe problem.

 

Foresten undres jeg over hvorfor du er så opptatt av sikkerheten i iPhone apps. Alt som går igjennom App Store kverna sensureres uansett av Apple selv, så virus ville aldri dukke opp der. Allikevel forsvarer du at det er umulig for et program å f.eks. endre på en telefonfunksjon av sikkerhetsmessige årsaker?

Lenke til kommentar

Tenker jeg skal informere dere her at nå har Apple tillatt tredjeparts-nettlesere på AppStore som vil da konkurrere direkte med Safari. Så nå sitter jeg her og venter på Opera :) Det finnes allerede et par nettlesere der nå, men jeg kan ikke akkurat si at de imponerer.

Lenke til kommentar
Tenker jeg skal informere dere her at nå har Apple tillatt tredjeparts-nettlesere på AppStore som vil da konkurrere direkte med Safari. Så nå sitter jeg her og venter på Opera :) Det finnes allerede et par nettlesere der nå, men jeg kan ikke akkurat si at de imponerer.

Er det Edge Browser, Incognito, Webmate og Shaking Web du tenker på? Er ikke dette bare add-on til Safari?

Lenke til kommentar
Tenker jeg skal informere dere her at nå har Apple tillatt tredjeparts-nettlesere på AppStore som vil da konkurrere direkte med Safari. Så nå sitter jeg her og venter på Opera :) Det finnes allerede et par nettlesere der nå, men jeg kan ikke akkurat si at de imponerer.

Er det Edge Browser, Incognito, Webmate og Shaking Web du tenker på? Er ikke dette bare add-on til Safari?

 

Eneste jeg har prøvd er "Hot Browser". Vil du ha min mening? OK. Det er boss. Rett og slett boss. Man kan verken stoppe/reloade, lagre bokmerker.. ja.. you name it. It's not possible. Jeg kan derimot si hva som går an. Svært lite. Du kan taste inn nettadresser. Done.

 

Ja, så kan du selvfølgelig riste telefonen, og da vil du havne på en random nettside. Hadde denne appen kostet penger, så skulle jeg faktisk dratt til Oslo og joinet demostrantene, og skreket "Boikott Hot Browser!". Så gale er det.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
Hvor i all verden har jeg skrevet at Applebrukere er dumme og WM sine brukere er smarte? Jeg hintet til at man ikke kan laste ned innhold i Safari.

 

...

 

Mye av denne enkeltheten er jo en del av årsaken at denne er langt dårligere som smarttelefon enn de fleste andre. Grunnen til at mange benytter seg av installering av tredjepartsprogramvare er jo nettopp fordi Iphone mangler ting som skikkelig fildelingsstøtte, mulighet for videopptak og andre ting som er standard på andre (smart)telefoner.

 

Dette er et bevisst valg fra Apple sin side. Jeg kan sikkert gjenta meg selv til det kjedsommelige på dette punktet, men jeg ser ikke helt poenget.

 

Apple har valgt å lukke plattformen sin, både for å kunne selge programvare i sin egen programvarebutikk, men kanskje like mye for å beskytte brukeren mot seg selv.

 

Ved å lukke plattformen slik at man må bruke Apple sine egene metoder for å legge inn tredjepart data så vil man beskytte både mot dårlige programmer som kan føre til ustabilitet (som Windows Mobile-bruker så er jo dette en ting man har opplevd litt for ofte), men ikke minst så beskytter man også mot skadelig kode. (Virus, malware eller spyware.)

 

Hva ønsker du som bruker egentlig å bruke batteri på i din mobile plattform? Applikasjoner som er dårlig laget og antivirus, eller kan du leve med at noen passer på hva du legger inn slik at du slipper å bry deg? For en veldig, veldig stor andel av brukerne så vil den siste modellen være en stor fordel.

 

Og igjen: Det at den ikke passer for noen få av oss blir som musepiss i havet å regne.

 

Hvis du tror at mangelen på innebygde funksjoner er årsaken til at veldig mange brukere faktisk installerer programmer på sine iPhones så tror jeg du undervurderer AppStore. Se bare på iTunes Store. Hvor mange "eksperter" gikk ikke hardt ut mot denne butikken og dømte den nedenom og hjem, da det meste av musikk og video jo var tilgjengelig i fildelingsmiljø uansett?

 

Saken er den at brukere er enkle. Hvis de slipper å sette seg inn i kompliserte ting så vil de gjerne heller betale en femtilapp og så bare få ting lagt i hendene. Det er denne terskelen for frobrukeren som AppStore nå har fjernet.

 

Noen som har sagt at Iphone er mindre brukervennlig enn noe annet her? Du sier jo selv at Iphone OS er en smalere plattform enn WM. Da er det jo klart at den også er mye lettere å gjøre brukervennlig.

 

Nei, det håper jeg da ikke at det er noen som har sagt, for da lyver de... ;) Jeg trakk frem brukervennligheten og helhetstenkigen som en feature som andre plattformer manglet.

 

Forbrukerfiendtlig kalles dette, når det er snakk om diktatorisk virksomhet. Er det positivt?

 

Hvis du virkelig mener dette så har du ikke skjønt hva Apple ønsker å gjøre med modereringen av AppStore. Det er ikke EvilSteve sin måte å styre verden på, men heller et forsøk på å lage en plattform som er stabil, sikker og brukervennlig. Hvis da plattformen blir for snever for ditt bruk så kan du jo bruke noe annet? Det er faktisk ingen som tvinger deg til å i det hele tatt bruke en kalori på iPhone i det hele tatt...

 

Måtte le da jeg leste dette. "Alvorlige feil og mangler". Som f.eks. at startskjermen i TF3D flimret litt?

 

Nei. Som at telefonen henger i fire-fem sekunder under input via skjerm (på en telfon som ikke har noe annet enn skjerm...), og at man ikke klarer å ta telefonen når den ringer. (Litt kjedelig når det tross alt er en viktig del av det man bruker en telefon til?) En flimrende stripe i TF3D bryr meg midt på kneet, og det regner jeg med at du også skjønner.

 

Hvis du skal diskutere sak så bør du klare å få et litt større perspektiv på det, ikke bruke energi på å gjøre narr av argumenter.

 

 

Hvor mange forskjellige modeller kjører ikke Windows Mobile? Og hvor mange modeller kjører Iphone OS? Det hadde sikkert vært mulig å få bedre ytelse og stabilitet dersom man hadde kjørt et proprietært operativsystem på en WM-telefon. Forøvrig har ikke jeg hatt noe mer stabilitetsproblemer med de WM-telefonene jeg har brukt enn andre telefoner jeg har brukt. Smarttelefonene er riktgnok som regel tregere, men det finnes modeller som er nokså kjappe til smarttelefoner å være også. HD er en av disse.

 

Det at man kan påpeke grunnlaget for en svakhet forsvarer ikke at svakheten fortsatt finnes. Hvis Windows Mobile hadde blitt mer strømlinjeformet og hadde blitt mer brukervennlig av å kjøre på en mer lukket plattform så vil mitt utsagn være at da burde MS har gjort det.

 

Se bare på brukerandelen Windows Mobile vs. iPhone i dag. Hvor lenge har de to systemene vært i markedet?

 

Andelen Iphonebrukere/tilhengere her på forumet blir tydligvis såret dersom man sier Iphone ikke er en skikkelig smarttelefon. Så det virker da som om noen bryr seg, selv om det ikke er negativt at den ikke er det.

 

Dem om det. Det finnes dem som liker å se på "Skal vi danse" og "Hotell Cæsar" også. (Helt sant!)

 

Var det ikke en Iphoneperson som startet denne diskusjonen da?

 

Jeg vet da faen hvem det var som startet gnålet i denne tråden, jeg (Eller hvilken telefon vedkommende person har...). Men det som er sikkert er at så snart at noen kommer i skade for å nevne ordene iPhone og smart i samme åndedrag, så kommer en eller annen gjøk og skal frelse verden med Windows Mobile eller Symbian.

 

Se litt større på ting, kan vi ikke prøve det? Zoom litt ut, prøv å få et perspektiv. Windows Mobile er en plattform som har eksistert i lange, lange tider. Til tross for dette så har to "nykommere" som BlackBerry og iPhone klart å ikke bare ta igjen, men faktisk gå forbi Windows Mobile i markedsandel i løpet av kort tid. Tror du det er en grunn til dette?

 

-KJ

Lenke til kommentar
Hvor i all verden har jeg skrevet at Applebrukere er dumme og WM sine brukere er smarte? Jeg hintet til at man ikke kan laste ned innhold i Safari.

 

Feil. Jailbreak, og dette er også mulig. Hva med å få inn at restriksjonene og begrensningene ikke er i telefonen, men fra Apple selv?

Lenke til kommentar

Og det er enda en avsporing. Det o´store flertall av brukere jailbreaker ikke telefonen. De bruker den som den kommer fra HTC / Apple / whatever.

 

Det at vi som er interessert i slikt velger å bruke jailbreak / HardSPL eller andre modifikasjoner er uniteressant i diskusjonen.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Ok, så vi snakker om mannen i gata som kun ringer og sender meldinger? OK. Hva er det dere diskuterer da? Dere vet vel at ca. 90% av folk med smartphones ikke utnytter dens funksjoner.

 

Denne diskusjonen er vel om iPhone er en smartphone eller ei. Svaret er jo. Telefonen KAN gjøre det meste som er nevnt i denne tråden. Men Apple vil ikke at den skal kunne gjøre det. Enda.

 

Så tingen her er at dere diskuterer Apples policy, og ikke selve telefonen. Og om dere som har iPhone, som har lyst å utnytte alle funksjonene i iPhone, men ikke gidder å jailbreake har dere selv å skylde. Det tar 5min å jailbreake.

 

Jeg slo forresten på min HTC Touch idag, etter at den har ligget på bordet et par måneder. Eneste jeg har å si til det er; å herregud for noe boss! Denne telefonen har aldri vært en iPhone-utfordrer. Jeg trodde selv dette når jeg brukte den til daglig. Men sannheten er nok enkel. Den var IKKE en utfordrer, og uansett hva dere WinMob-folk sier, så vet dere selv at dere lyver for dere selv. Naivitet.

 

Forresten, si noen ting dere tror min iPhone IKKE kan gjøre. Nå er jeg spent.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Bake brød? Svømme? Hoppe paradis?

 

Lett. :)

 

Men fra spøk til alvor; Det er lite poeng i å diskutere hva plattformen kan hvis man endrer den. Da kan man jo bare si at begge plattformene kan gjøre det samme bare noen lager en applikasjon / modifikasjon som gjør det man etterspør.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Endre den? Nei, vi tar vekk Apples restriksjoner. Altså, vi kan sammenligne det med at noen skoler i dette landet legger begrensninger og låser på skole-PCen, slik at man ikke kan bruke den til hva man vil. Er det fortsatt XP som er på maskinen? Svaret er ja.

 

Man kan si at det er dette Apple har gjort med iPhone OSX. Låst systemet. Det eneste jailbreaking gjør er å fjerne disse låsene. Det er fortsatt samme OS. Dette kan ikke kalles modding, for vi modifiserer ingenting, vi fjerner kun noen "systemlåser".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...