Gå til innhold

– Apple blir større enn Nokia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har noen prøvd disse på en javatelefon? Siste linken din er imidlertid ikke til java plattformen, men til Symbian, palm og windows. Finnes det VPN for javatelefoner?

Den siste der er da til Java også den. Du bør nok ta en titt til. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Definisjonen har blitt utvasket for å gi plass til Iphone, ja.

 

 

*Edit:

Etter gjentatte oppfordinger til å ikke la denne avgå i stillhet etter jeg først ble kritisert for å svare på en tråd som var mer enn en time gammel - at Apple eventuelt blir større enn Nokia er tydeligvis ikke lenger aktuelt nok til at det er lov å legge igjen en kommentar på diskusjonen? - skal jeg utdype denne morsomheten bittelittegrann...:

 

Det finnes ingen andre telefoner på markedet der alle de stridslystne eiere forsøker å krangle seg til smarttelefonstatus. Dersom definisjonen har blitt utvasket, er det ikke på grunn av noen annen telefon enn Iphone.

 

Der. Der fikk du utdypingen din. Så kan jeg si noe om hva jeg egentlig mener men ikke bryr meg nok om til at jeg skreiv det i utgangspunktet... Om/hvorfor/hvordan definisjonen har blitt utvasket.

 

Definisjonen på om en telefon er en smarttelefon er knyttet til egenskapene til operativsystemet som følger med, spesifikt muligheten til å i ettertid velge tilleggsprogramvare etter eget behov/ønske og dersom slik programvare ikke finnes, ha muligheten til å selv utvikle den og distribuere den.

 

OS/X er i mine øyne et avansert operativsystem. Hadde Iphone kjørt et fullverdig krympet OS/X ville jeg argumentert for at Iphone er en smarttelefon. Men alternativet til en smarttelefon er i følge min subjektive definisjon et proprietært operativsystem der du i utgangspunktet ikke har frihet til å installere tilleggsprogrammer fritt. Iphone faller desverre inn under denne definisjonen - en definisjon som jeg regner med mange ikke-eiere vil være enige med meg i.

 

Du kan ikke fritt installere et hvilket som helst program på en Iphone. For at en telefon skal falle inn under definisjonen på smarttelefon, må det være mulig for en utvikler å utvikle og distribuere komplimentære og konkurrerende programvare i tillegg til den som allerede følger med telefonen. Til en Iphone kan du utvikle slik programvare. Men du kan ikke fritt distribuere den. Opera har for eksempel vurdert det slikt at de ikke ville fått distribuert Opera for Iphone gjennom den eneste godkjente kanalen for programmer på Iphone. Altså plasserer Iphone seg et sted i mellom å ha et lukket OS og ha et smarttelefon-OS.

 

Iphone står i en noe unik særstilling - det er teoretisk mulig å installere den tredjeparts programvaren du vil på den. Og det finnes mange tilgjengelige applikasjoner til den. Sånn sett er den mer åpen enn en propritær telefon. Samtidig kan jeg ikke lage programvare til den og distribuere programvaren min fritt. Jeg må be Apple pent om å distribuere den.

 

Jeg kan også utvikle programvare og be LG om å distribuere den gjennom en firmwareoppdatering eller ROM-oppdatering el.l. Det vil imidlertidig ikke gjøre LG-telefonen til en smarttelefon. Sånn sett er jeg like langt som om dersom det var et fullstendig lukket OS - da måtte jeg også bett Apple pent om å distribuere programvaren, og programvaren måtte passe inn i deres ønskede programvareprofil. Jeg ønsker selv å velge programvaren til min telefon - mine ønsker er ikke samsvarende med Apples.

 

Svarte denne utbroderingen på spørsmålene? Den mangler et viktig element som jeg mener må være på plass før den passer i definisjonen. Du trenger ikke å være enig i min påstand om at Iphone mangler litt på å være en smarttelefon.

 

Man kan si Iphone er en smarttelefon. Men da har man utvasket definisjonen på smarttelefon.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Min E71 er da tynnere enn iPhone. Vel og merke er den både lavere og mindre bred også.

 

Når vi først er i gang kan det nevnes at batteriet er langt kraftigere, at den støtter ordentlig veksling mellom programmer, at den har standard Micro-USB tilkobling og en god del annet. Vel og merke er den vel og langt langt billigere og finnes med et utall av abbonementsløsninger.

Lenke til kommentar

Jeg har vel hatt rundt 160 mobiler opp igjenom årene, og har nå en Iphone3g.

Jeg personlig har vanskelig for å se at iphones fra Apple skal ta over for Nokia når det gjelder telefoner.

Telefonen er i prinsippet helt greit, men den er for treg og har alt for dårlig batteri til at folk kommer til å kjøpe den i store masser.

 

Folk foretrekker også generelt sett vanlige tastatur.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...