Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Mulig at jeg banner i kirka når jeg spør om dette, men er det noen som har erfaring med FlexRAID her?

 

Er på jakt etter et system som tåler at en disk feiler, uten at jeg mister dataene på den disken. Har sett på RAID5, men siden jeg er nødt til å bruke Windows som host tror jeg at jeg lar den ballen ligge. Slik jeg har forstått det er ytelsen i RAID5 i Windows heller dårlig?

 

FlexRAID ser svært lovende ut for mitt bruk, men vet ikke om det er pålitelig nok. Når det sies, bør det vel nevnes at dette bare er et filserver hjemme, men det er fremdeles ufattelig bittert å miste data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at jeg banner i kirka når jeg spør om dette, men er det noen som har erfaring med FlexRAID her?

 

Er på jakt etter et system som tåler at en disk feiler, uten at jeg mister dataene på den disken. Har sett på RAID5, men siden jeg er nødt til å bruke Windows som host tror jeg at jeg lar den ballen ligge. Slik jeg har forstått det er ytelsen i RAID5 i Windows heller dårlig?

 

FlexRAID ser svært lovende ut for mitt bruk, men vet ikke om det er pålitelig nok. Når det sies, bør det vel nevnes at dette bare er et filserver hjemme, men det er fremdeles ufattelig bittert å miste data.

 

Flexraid er vel fortsatt ikke et "online-raid", var ikke det sist jeg sjekket opp ihvertfall, mao må du skrive paritet feks en gang i døgnet, det gjorde det uaktuelt for min del. Elles burde det finnes noen greie software raid5-løsninger for windows også skulle man tro? Men jeg vet faktisk ikke om noen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Flexraid er vel fortsatt ikke et "online-raid", var ikke det sist jeg sjekket opp ihvertfall, mao må du skrive paritet feks en gang i døgnet, det gjorde det uaktuelt for min del. Elles burde det finnes noen greie software raid5-løsninger for windows også skulle man tro? Men jeg vet faktisk ikke om noen.

 

AtW

Ser ut til å stemme bra det. For min del er ikke det så fryktelig farlig, da jeg har real time backup til en ekstern server av de viktigste filene uansett. Jeg vil egentlig bare sikre meg litt mot at filmer og tv serier ikke forsvinner hvis en disk tar kvelden.

 

Vet at den innebygde RAID-løsningen Windows bruker har fått kritikk for å være treig og ufleksibel. Har sett på programmer som visstnok skal utvide denne funksjonaliteten, men er fremdeles litt skeptisk til kritikken som har kommet angående ytelse. Ser også ut til at FlexRAID sin View funksjonalitet er akkurat hva jeg har lett etter, så jeg skal sette opp en test server i Hyper-V og leke meg litt før jeg ser hva jeg ender opp med.

Lenke til kommentar

Flexraid er vel fortsatt ikke et "online-raid", var ikke det sist jeg sjekket opp ihvertfall, mao må du skrive paritet feks en gang i døgnet, det gjorde det uaktuelt for min del. Elles burde det finnes noen greie software raid5-løsninger for windows også skulle man tro? Men jeg vet faktisk ikke om noen.

 

AtW

Ser ut til å stemme bra det. For min del er ikke det så fryktelig farlig, da jeg har real time backup til en ekstern server av de viktigste filene uansett. Jeg vil egentlig bare sikre meg litt mot at filmer og tv serier ikke forsvinner hvis en disk tar kvelden.

 

Vet at den innebygde RAID-løsningen Windows bruker har fått kritikk for å være treig og ufleksibel. Har sett på programmer som visstnok skal utvide denne funksjonaliteten, men er fremdeles litt skeptisk til kritikken som har kommet angående ytelse. Ser også ut til at FlexRAID sin View funksjonalitet er akkurat hva jeg har lett etter, så jeg skal sette opp en test server i Hyper-V og leke meg litt før jeg ser hva jeg ender opp med.

 

Trenger jo ikke å bygge ut på rammevaerket til windows heller skulle man tro, burde jo finnes noen dedikerte software raid5-programmer wil windows? Litt usikker på hva som er delan der, på linux funker jo software-raid ypperlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har gjort noen tester av Linux Software RAID 6 i det siste.

Enkelt å sette opp spesielt når man nå har GUI til å gjøre jobben, men gjorde det i kommandolinje med 6x 4gb disker i VMWare, må riktignok starte Raidet på hver boot dog, men har også observert noe annet, raidet koblet ut ved at den ikke startet 1 medlemsdisk.

Løsningen der var å plukke ned RAIDet og sette det opp igjen, men fikk meg til å sette spørsmålstegn med stabiliteten.

 

Riktignok var det virtuelle disker satt opp kun for å teste og leke seg med prosessen i å sette det opp.

Lenke til kommentar

007CD her er det nok du som har bommet i oppsettet. Hvis Linux / md skal ha mulighet for å dra opp diskene automatisk må diskene ha en partisjon for Linux Raid Auto Detect, hvis det ikke er gjort, må det kjøres mdadm --detail --scan /dev/sdX >> /etc/mdadm/mdadm.conf.

 

Utover dette er det ingen store problemer å få RAID1/5/6 til å kjøre uten at alle diskene er til stede.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Du har rett, har studert det litt og det ser ut til at det er satt opp med 2x disker i RAIDet som er RAID component og 4x som har RAID autodetect.

 

EDIT: Hmmm ser ut til at jeg sliter med å få omgjort partisjonstypen på disse to diskene.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Dere, hvordan er Intel Matrix raid?

 

Har fått med meg at du da kan raide logiske partisjoner på hver sin disk, altså to disker med både R0 og R1. Stemmer dette så er det jo genialt da jeg kan ha to 1.5TB disker og ha spill/progs på R0 og familiebilder på begge diskene via R1 :D

Leste litt om det HER og det virker jo genialt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser etter en stabil og rask hardware RAID kontroller som tar 12-16 disker (SATA) for en ny filserver. Bruksområdet er å lagre Blu-ray rips (20-30GB). Tenkte å kjøre RAID 6 siden jeg ikke skal ha noe backup. Streaming over Gbit LAN.   

 

Fortrinnsvis en kontroller som ikke er så kresen på consumer disker. Har sett litt på Areca ARC-1231ML og 1261ML som frister veldig ut i fra beskrivelser. 

 

De er dog vanskelig å få tak i. Nextron selger de, men kun i gammel versjon (256MB). På Newegg finnes de i 2GB og 4GB versjon (men de sender ikke til Norge), og Areca sier at minste versjon nå kommer i 512MB.

 

Hvor mye påvirker minne ytelsen, og finnes det noen alternative hardware RAID 6 kort som kan gjøre nytten i mitt oppsett? Andre alternativer? :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ser etter en stabil og rask hardware RAID kontroller som tar 12-16 disker (SATA) for en ny filserver. Bruksområdet er å lagre Blu-ray rips (20-30GB). Tenkte å kjøre RAID 6 siden jeg ikke skal ha noe backup. Streaming over Gbit LAN.

 

Fortrinnsvis en kontroller som ikke er så kresen på consumer disker. Har sett litt på Areca ARC-1231ML og 1261ML som frister veldig ut i fra beskrivelser.

 

De er dog vanskelig å få tak i. Nextron selger de, men kun i gammel versjon (256MB). På Newegg finnes de i 2GB og 4GB versjon (men de sender ikke til Norge), og Areca sier at minste versjon nå kommer i 512MB.

 

Hvor mye påvirker minne ytelsen, og finnes det noen alternative hardware RAID 6 kort som kan gjøre nytten i mitt oppsett? Andre alternativer? :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nextron.no og iwill.no selger Areca 1231ml og man får kjøpt ekstra minn der også. Jeg kjøpte min Areca 1680ix og en ekstra 2gb modul i stedet for 512 som fulgte med. Areca 1680ix er raskere enn 1231ml på Raid-5 og 6. Og raskere på sasdisker da selvfølgelig :D

 

 

 

 

På Arecaraid.com ligger det benchmarks av alle Arecakontrollerene, dog ikkje den nye 1880 serien som nettopp ble lansert. Men det kommer vel snart det også

 

 

 

 

Bank i bordet, så har jeg ikkje hatt noen problemer med noe av harddisker jeg har puttet på Areca 1680ix kontrolleren min. Samsung f1 har jeg 10 stk av i raid-6, har testet wd se disker med stort hell, 7stk ocz vertex ssd, flere intel ssd i raid-0 og nå Crucial c300 ssd. Har også testet gamle maxtor maxline 3 harddisker. De nye 2tb diskene til hitachi funker også bra!

 

 

 

 

 

 

Forresten så har jeg bestillt meg Areca ARC-1880IX-24 SAS RAID Full Height - PCIe x8, 6Gb/s, 6x8087, 1x8088 :whistle:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...