Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Ser etter en stabil og rask hardware RAID kontroller som tar 12-16 disker (SATA) for en ny filserver. Bruksområdet er å lagre Blu-ray rips (20-30GB). Tenkte å kjøre RAID 6 siden jeg ikke skal ha noe backup. Streaming over Gbit LAN.   

 

Fortrinnsvis en kontroller som ikke er så kresen på consumer disker. Har sett litt på Areca ARC-1231ML og 1261ML som frister veldig ut i fra beskrivelser. 

 

De er dog vanskelig å få tak i. Nextron selger de, men kun i gammel versjon (256MB). På Newegg finnes de i 2GB og 4GB versjon (men de sender ikke til Norge), og Areca sier at minste versjon nå kommer i 512MB.

 

Hvor mye påvirker minne ytelsen, og finnes det noen alternative hardware RAID 6 kort som kan gjøre nytten i mitt oppsett? Andre alternativer? :)

 

Nextron.no og iwill.no selger Areca 1231ml og man får kjøpt ekstra minn der også. Jeg kjøpte min Areca 1680ix og en ekstra 2gb modul i stedet for 512 som fulgte med. Areca 1680ix er raskere enn 1231ml på Raid-5 og 6. Og raskere på sasdisker da selvfølgelig :D

 

På Arecaraid.com ligger det benchmarks av alle Arecakontrollerene, dog ikkje den nye 1880 serien som nettopp ble lansert. Men det kommer vel snart det også 

 

Bank i bordet, så har jeg ikkje hatt noen problemer med noe av harddisker jeg har puttet på Areca 1680ix kontrolleren min. Samsung f1 har jeg 10 stk av i raid-6, har testet wd se disker med stort hell, 7stk ocz vertex ssd, flere intel ssd i raid-0 og nå Crucial c300 ssd. Har også testet gamle maxtor maxline 3 harddisker. De nye 2tb diskene til hitachi funker også bra!

 

Forresten så har jeg bestillt meg Areca ARC-1880IX-24 SAS RAID Full Height - PCIe x8, 6Gb/s, 6x8087, 1x8088   :whistle:

Takk for svar. Har lest at 1231ML/1261ML er mindre kresen på consumer disker. 

 

 

Syntes det blir for litt for mye å betale 2-3 ganger så mye for enterprise SATA eller SAS disker når serveren ikke skal jobbe 24/7 og kun skal fungere som en filserveren over LAN. Har ikke akkurat noen krav om oppetid heller. Med RAID-6, hotswap og 5 års reklamasjonsrett kan jeg bare bytte de om de går.

 

Er ikke disse andre kortene (1680ix/1880IX) avhengig av enterprise disker? Eller vil for eks. en ekspander kunne gjøre de "mindre kresen" på disker? 

 

Vurderer forøvrig et Norco RPC-4022 eller standard Lian-Li tower med 3 stk. 5 disk hotwap bay. 

 

Med forbehold om skikkelig dumme spørsmål...  :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøprer http://old.prisguide.no/product.php?productId=118135&cat_id=9 på Areca 1680 uten problemer.

 

Samma disker bruker jeg på Areca 1261ML til bruten.

 

 

Så lenger setter dem på Sata 150 og NCQ av funker dem hverfall på Areca 1680. Men areca 1261Ml/1231ML er raskere bygge raid en Areca 1680 merkelig :D

 

Om ikke skall bruke dem så ssd tror nesten gått for Areca 1231ml. Veldig stabilt kort. eventuelt Areca 1880, tror ikke jeg ville gått for 1680 nå.

 

 

Hehe Nizzen har ssd fylle opp Areca ARC-1880IX-24?, og håper areca slår LSI :D

Lenke til kommentar

Hva vil egentlig gi best ytelse:

En Velociraptor 10000rpm disk eller 2stk 7200rpm disker i raid0?

 

(vet ikke)

Men nå er jo 10k RPM diskene så latterlig dyre, at du kan jo ha 4-5 1TB (7200 RPM) disker i RAID 0 mens du hadde sittet med 1 600GB 10k RPMs disk..

Hva ytelsen blir i forhold får noen andre svare på :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøprer http://old.prisguide...118135&cat_id=9 på Areca 1680 uten problemer.

 

Samma disker bruker jeg på Areca 1261ML til bruten.

 

 

Så lenger setter dem på Sata 150 og NCQ av funker dem hverfall på Areca 1680. Men areca 1261Ml/1231ML er raskere bygge raid en Areca 1680 merkelig :D

 

Om ikke skall bruke dem så ssd tror nesten gått for Areca 1231ml. Veldig stabilt kort. eventuelt Areca 1880, tror ikke jeg ville gått for 1680 nå.

 

Hehe Nizzen har ssd fylle opp Areca ARC-1880IX-24?, og håper areca slår LSI :D

 

Forstår ikke helt dette.

 

1261ML med 256MB koster det samme som Areca ARC-1880ix-16 med 1GB.

 

Sistnevnte støtter også SAS-disker, SSD-disker, SAS-expandere, er et nyere kort og har altså 4 ganger så mye minne.

 

Er det da noen god grunn overhodet til å velge 1261ML?

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Jeg kjøprer http://old.prisguide...118135&cat_id=9 på Areca 1680 uten problemer.

 

Samma disker bruker jeg på Areca 1261ML til bruten.

 

 

Så lenger setter dem på Sata 150 og NCQ av funker dem hverfall på Areca 1680. Men areca 1261Ml/1231ML er raskere bygge raid en Areca 1680 merkelig :D

 

Om ikke skall bruke dem så ssd tror nesten gått for Areca 1231ml. Veldig stabilt kort. eventuelt Areca 1880, tror ikke jeg ville gått for 1680 nå.

 

Hehe Nizzen har ssd fylle opp Areca ARC-1880IX-24?, og håper areca slår LSI :D

 

 

Forstår ikke helt dette.

 

1261ML med 256MB koster det samme som Areca ARC-1880ix-16 med 1GB.

 

Sistnevnte støtter også SAS-disker, SSD-disker, SAS-expandere, er et nyere kort og har altså 4 ganger så mye minne.

 

Er det da noen god grunn overhodet til å velge 1261ML?

 

 

 

 

Eneste er at 1880 kanskje ikkje er på lager akkurat nå. Men jeg håper den kommer veldig snart :p

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Eneste er at 1880 kanskje ikkje er på lager akkurat nå. Men jeg håper den kommer veldig snart :p

 

Eneste jeg  jeg har fått med meg om 1680 er at support-trådene blir fort veldig lange når folk bruker consumer disker. Samme med HP SAS expanderen virker det som. 

 

 

1680/1880 virker å være mer kresen på diskene.  Virker også som 1231/1261ML er langt raskere til å rebuilde RAID. Noen som hadde vært opp i over 40 timer på et build med 1680, og bare noen få timer med 12xx på samme build. Det kan selvfølgelig endre seg med 1880. 

 

Skal ikke være så lett...  :dontgetit:

 

 

Lenke til kommentar

Eneste er at 1880 kanskje ikkje er på lager akkurat nå. Men jeg håper den kommer veldig snart :p

 

Eneste jeg jeg har fått med meg om 1680 er at support-trådene blir fort veldig lange når folk bruker consumer disker. Samme med HP SAS expanderen virker det som.

 

 

1680/1880 virker å være mer kresen på diskene. Virker også som 1231/1261ML er langt raskere til å rebuilde RAID. Noen som hadde vært opp i over 40 timer på et build med 1680, og bare noen få timer med 12xx på samme build. Det kan selvfølgelig endre seg med 1880.

 

Skal ikke være så lett... :dontgetit:

 

 

 

 

Og du kan ikkje si at 1880 er mere kresene på disker da ingen tester eller erfaringer om kortet er ute enda.

 

 

 

 

 

Jeg opplever at Areca 1680ix er svært rask på rebuild og bygging av raid 5/6. Hvis det tar 40 timer, så er det ofte noe feil en plass. Tror ikkje Areca 12xxml er raskere til å bygge raid og rebuilde. Mener det tok 4-5 timer å bygge et raid 6 med 8stk 1tb disker hos meg.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Trenger jeg en RAID kontroller for å kjøre to SSD'er i RAID 0?

Ja, men ICH 9-10 etc har raidfunksjon :p

 

 

 

 

 

Man må ikkje ha en annen kontroller enn ich xx, men man kan :) For mindre enn 3 ssd, så er det ofte lite vits å ha noe annet enn hovedkortkontrolleren, da den klarer ca 660 MB/s. Men vil man ha litt cache hjelp som bonus, så er det bare å kjøpe en dyr kontroller med mye cache  :cool:

 

 

Lenke til kommentar

Trenger jeg en RAID kontroller for å kjøre to SSD'er i RAID 0?

 

Næh, du kan kjøre software-raid, men det er ikke så veldig meningsfylt med raid0 ssd

 

AtW

 

Rebuid time er ENORMT avhengig av om man har på cache på diskene, så det bør man få med før man smammenlikner direkte.

 

AtW

 

Finnes det disker uten cache? Eller mener du cache på kontrolleren? Er nok mange faktorer inne i bildet her ja!

 

Alle disker har cache ja, men det er ganske vanlig å slå av disk-cachen når man kjører på raid-kontrollere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Eneste er at 1880 kanskje ikkje er på lager akkurat nå. Men jeg håper den kommer veldig snart :p

 

Eneste jeg jeg har fått med meg om 1680 er at support-trådene blir fort veldig lange når folk bruker consumer disker. Samme med HP SAS expanderen virker det som.

 

 

1680/1880 virker å være mer kresen på diskene. Virker også som 1231/1261ML er langt raskere til å rebuilde RAID. Noen som hadde vært opp i over 40 timer på et build med 1680, og bare noen få timer med 12xx på samme build. Det kan selvfølgelig endre seg med 1880.

 

Skal ikke være så lett... :dontgetit:

 

 

 

 

Og du kan ikkje si at 1880 er mere kresene på disker da ingen tester eller erfaringer om kortet er ute enda.

 

 

 

 

 

Jeg opplever at Areca 1680ix er svært rask på rebuild og bygging av raid 5/6. Hvis det tar 40 timer, så er det ofte noe feil en plass. Tror ikkje Areca 12xxml er raskere til å bygge raid og rebuilde. Mener det tok 4-5 timer å bygge et raid 6 med 8stk 1tb disker hos meg.

 

Beklager. 1880 var en typo. Er vel ikke mange som har testet den enda. Skal du kjøre din kun med SSD? Blir spennende å høre dine tilbakemeldinger.

 

 

Når det gjaldt 1680, så var det flere på hardforum som hadde testet den mot 12xxML og opplevd en del lengere rebuild time med samme HDD/oppsett. Ble vel også nevnt på et Areca forum.

 

Vurderer faktisk ARC-1880ix-xx med en HP SAS expander. :)

 

Er den noen ulemper med å kjøre opp mot 20 disker i et RAID 6? Og vil RAID fungere likt når man bruker en expander?

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Rebuid time er ENORMT avhengig av om man har på cache på diskene, så det bør man få med før man smammenlikner direkte.

 

AtW

 

Jeg kjøpe 20x Hitachi Deskstar 7K2000 2 TB. Bygde raid 6 med 10 disker på Areca 1261ML og 10 på Areca 1680IX-16

 

Areca 1680IX-16 tok det ca 12 timer

Areca 1261ML tok det litt under 7 timer

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

 

Eneste er at 1880 kanskje ikkje er på lager akkurat nå. Men jeg håper den kommer veldig snart :p

 

Eneste jeg  jeg har fått med meg om 1680 er at support-trådene blir fort veldig lange når folk bruker consumer disker. Samme med HP SAS expanderen virker det som. 

 

 

1680/1880 virker å være mer kresen på diskene.  Virker også som 1231/1261ML er langt raskere til å rebuilde RAID. Noen som hadde vært opp i over 40 timer på et build med 1680, og bare noen få timer med 12xx på samme build. Det kan selvfølgelig endre seg med 1880. 

 

Skal ikke være så lett...   :dontgetit:

 

 

 

 

Og du kan ikkje si at 1880 er mere kresene på disker da ingen tester eller erfaringer om kortet er ute enda. 

 

 

 

 

 

Jeg opplever at Areca 1680ix er svært rask på rebuild og bygging av raid 5/6. Hvis det tar 40 timer, så er det ofte noe feil en plass. Tror ikkje Areca 12xxml er raskere til å bygge raid og rebuilde. Mener det tok 4-5 timer å bygge et raid 6 med 8stk  1tb disker hos meg. 

 

Beklager. 1880 var en typo. Er vel ikke mange som har testet den enda. Skal du kjøre din kun med SSD? Blir spennende å høre dine tilbakemeldinger.

 

 

Når det gjaldt 1680, så var det flere på hardforum som hadde testet den mot 12xxML og opplevd en del lengere rebuild time med samme HDD/oppsett. Ble vel også nevnt på et Areca forum. 

 

Vurderer faktisk ARC-1880ix-xx med en HP SAS expander.  :)

 

Er den noen ulemper med å kjøre opp mot 20 disker i et RAID 6? Og vil RAID fungere likt når man bruker en expander?

 

Her min Areca 1680ix-16 med HP SAS exapnder.

 

Litt udatert bilde. Men viser hvordan funker :p

 

20 disker i raid 6 skall gå fint, funker helt likt med expander.

Lenke til kommentar

Jeg vil påpeke at det er unødvendig å sitere innlegget over seg, og når man siterer lange biter er det greit med en spoiler.

 

Sitter her og irriterer meg grønn over et AM2+ HK (Asus M4A78T-E) med 650SB. Skulle ta en fresh install av W7 på en singel Mtron SSD (bare for å prøve, har hatt de i RAID) og nå vil den ikke installere på noe som helst, og henger under "leter etter windows installasjoner" i image restore. Jeg vurderer å bare kjøpe nytt HK + CPU, for den har hengt seg og kødda med noen månders mellomrom konsekvent i 2 år nå. Jeg hadde håpet å kunne vente til bulldozer i Q1, men vet ikke om jeg gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...