Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)


Anbefalte innlegg

Vi får håpe at foreldrene kan få skikk på de som faktisk har gjort noe galt.

 

Men i forhold til det intervjuet er det jo interessant. Det jeg stusser på er at denne 15-åringen egentlig ikke skiller seg så mye fra et par karer jeg gikk på ungdomsskolen med. Og jeg vet min far har skildret samme type personlighet ved tidligere anledning.

 

Det er vel (dessverre) en grunn til at 15-åringer ikke har stemmerett, antar jeg.

 

Men et annet aspekt er jo hvorvidt NRK burde publisert intervjuet. Iflg. vær varsom har media et ansvar for å beskytte individet mot seg selv. Det blir i så fall relevant å spørre om NRK ikke burde beskytte dette barnet mot seg selv.

 

Samtidig er det av svært stor offentlig interesse å få klarhet i hvordan disse barna tenker, altså et argument for publisering.

 

Jeg vil i alle fall ikke bli overrasket om saken meldes til PFU. Hvordan den vil gå for NRK kan jeg ikke si noe om, det er ganske upløyd mark.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg sjeldent om slike samfunns saker, men dette her engasjerer meg, kanskjse litt pga at jeg kjenner mange av utelandsk opprinnelse, ryddige eller uryddige folk, så har jeg forståelse for det meste av det de gjør ;)

 

Aggresjonen vi har sett på Karl Johan er (dessverre) en handling som har påført, indirekte, på mange hudfargede Ungdomer. Tenker da tilbake på Slaveri-tiden, da de ble behandlet regelrett som bikjer. Altså mener jeg at de "pøblene" som ødela diverse ting på Karl johan, ikke hadde så veldig mye med selve saken (Israel/Palestina) å gjøre.

Lenke til kommentar
Jaja mine damer og herrer. Dette er den nye hverdagen i Norge. Folk tør lenger ikke å ytre sine meninger i fri luft. Politiet kan ikke garantere sikkerheten. http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4046995.ece

 

Det blir for dumt. Rett og slett for dumt.

 

«Med Israel for fred» ???

 

Med sånne paroler er det jo ikke rart det blir bråk. Jeg for min del sympatiserer ikke med noen av partene og kjenner lite til Koranen, men én ting jeg husker fra mine påtvungne timer i søndagskolen var det kristne budskapet om "å vende det andre kinnet til".

 

Nå skinner det jo i gjennom at det også bare var sprøyt fra ende til annen ;)

Lenke til kommentar
Når de verste opptøyene befant seg i Oslo satt undertegnede og lyttet til politiradioen. Det som slo meg var at mange av de som ble pågrepet var "drittunger" under straffealder. Jeg lurer da på hvor foreldrene er i bildet. Hadde jeg funnet ut at minn sønn (eller datter) hadde begått disse handlinger ville jeg personlig dratt vedkommende ned til politistasjonen selv. Heldigvis benytter politiet bekymringsamtaler med mange av de og forhåpentligvis følger de opp, hvis det her er snakk om omsorgssvikt må barnevernet kobles inn.

Kulturen rundt oppdraging av unga sine er en helt annen blant innvadrere ;)

Lenke til kommentar
Som at ikke Sæle selger den glatt for sympatien.....

Selvsagt gjør han det. Men det er ikke han som ikke kan garantere sikkerheten. Det er politiet. Politiet som skal beskytte norsk ytringsfrihet tør altså ikke å love at de får det til.

Sæle forteller at det var på bakgrunn av de voldelige opptøyene i Oslo at politiet i Bergen rådet Israel-vennene mot å arrangere fakkeltoget.

 

Sæle har like mye kred som Blitz har i omtale av McDonalds!

:)

 

*edit:

 

Farbror Snill&God

S_le_2_499763e.jpg

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Nå er like lite fan av kristenfanatikere som jeg er av islamister. Men jeg har ingen grunn til å tvile på Sæle her. Politiet ville ha gått rett ut og tilbakevist Sæle om han hadde fart med løgn. Forøvrig, så skriver BT mer om det her: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article691168.ece

 

Palestina-sympatisører nekter selvsagt at Israel-sympatisører skal få demonstrere i fred, så de vil stille med en mot-demonstrasjon. Forøvrig helt legitimt.

Lenke til kommentar

Som du sier, en fundemantalist er en fundementalist og jeg ser ingen grunn for å tro på noen av dem.

 

Men for å se på selve saken, så vil ikke Bergen ha et latent konflikt til de grader som oslo.

Innvandrer miljøet i Bergen er både mindre og bedre integrert, slik at den grupperingen utgjør mindre risiko.

Videre så er andre uromomenter bedre klarlagt, rett og slett fordi bergen by m omegn er betydelig mindre enn oslo.

 

:)

Lenke til kommentar

Politiet kan ikke en garantere noe som helst utover at etter klokken 16.00 på fredag er det fritt frem for det aller meste.

 

Edit: Etter klokken 16.00 hver dag mener jeg, og sjelden ellers også ;)

 

Og hvorfor i allverden skal de da bruke ressurser på å beskytte Sæle i det hun frivillig går ut for å protestere og påkalle seg ugunstig oppmerksomhet mens de ikke har kapasitet til å beskytte en hvilken som helst annet som bare er ute for å spasere en tur?

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Aggresjonen vi har sett på Karl Johan er (dessverre) en handling som har påført, indirekte, på mange hudfargede Ungdomer. Tenker da tilbake på Slaveri-tiden, da de ble behandlet regelrett som bikjer. Altså mener jeg at de "pøblene" som ødela diverse ting på Karl johan, ikke hadde så veldig mye med selve saken (Israel/Palestina) å gjøre.

 

Hvor mange i Norge har en forhistorie som slaver? Og når var "slaveri-tiden"? Slaveri har pågått i all tid, inkludert nåtid.

Lenke til kommentar
Men (forutsatt at Sæle snakker sant) hvorfor kan ikke da politiet garantere sikkerheten ved en slik demonstrasjon?

 

Prevantivt arbeid? ;)

 

Det kan ha sammenheng med at en israel demo potensielt har høyere risiko enn forkjemperne for salamander-skogen har.

Og at det blir gitt som en generel advarsel, fordi Bergenspolitiet heller vil bruke ressursene sine på "virkelig" skadeverk istedenfor hva som kan oppfattes som fremprovosert.

 

*edit: jeg er forkjemper av sæling i alle forum, for å erstatte hitling! :ph34r:

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Jeg bryr meg sjeldent om slike samfunns saker, men dette her engasjerer meg, kanskjse litt pga at jeg kjenner mange av utelandsk opprinnelse, ryddige eller uryddige folk, så har jeg forståelse for det meste av det de gjør ;) Aggresjonen vi har sett på Karl Johan er (dessverre) en handling som har påført, indirekte, på mange hudfargede Ungdomer. Tenker da tilbake på Slaveri-tiden, da de ble behandlet regelrett som bikjer. Altså mener jeg at de "pøblene" som ødela diverse ting på Karl johan, ikke hadde så veldig mye med selve saken (Israel/Palestina) å gjøre.

Maken til utenomsnakk og tøvprat er det heldigvis lenge mellom hver man opplever å lese. Skjønner du selv hva du skriver? Hva har ruteknusing og generelle pøbelstreker i Oslo med slaveriet på 1800 tallet å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...