Gå til innhold

GT212 er Nvidias kommende flaggskip


Anbefalte innlegg

Savner tida der det ytelsen hoppet kraftig imellom de nye seriene med kort F.eks 5 serien til 6 serien. 6800gt kortene var jo helt overlegent samenlignet med de eldre 5900 kortene. Nå for tiden er det nesten ingen forskjell i det hele tatt. Fins ikke spennende med nye "flaggskip" lenger, da de bare yter 5-10% bedre enn det forige "flaggskipet".

Men nå er det heller ikke snakk om en ny serie, altså generasjons bytte. En refresh pleier ikke å gi så mye bedre ytelse. Hoppet fra 9800GTX til GTX280 og ikke minst Radeon 3870 til 4870 var derimot ganske stort. Heller blir ikke GTX280 til GTX295 til å skimse av.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor kan de ikke lage flere slike suksesser som 8800GT var. Høy ytelse til lav pris.

 

agreed der frodo! både 8800gt og 8800gts(g92) var kort som ikke varma noe helt grønnj*vlig og ga bra ytelse til en bra pris.

ikke som nvidia har fått det for seg i det siste at de kan lage en varmeovn som også kan ta seg av grafikkbehandling.

 

jeg tror nvidia også må starte å tenke litt mer på effektforbruket sitt forsåvidt ATI også :p

såklart så betyr mere ytelse mere effekt men det er begrensa på hvor mye varme vi skal slite med!

Lenke til kommentar
Spennende, men så ikke akkurat ut som noe øko-kort. :(

Kraftig skjermkort og øko passer ikke sammen.

 

Joda, Ati greide fint dette med 4870 og 4850, kraftige skjermkort til en relativ grei pris.

4830 er jo enda et kort med lavere pris og ok ytelse.

 

Ser derimot ut som Nvidia satser på samme mantra som før, større , kraftigere , bedre. Dog på bekostning av et par tusen selvsagt, men å ta ytelsetronen tipper jeg de greier fint med mindre de fucker opp fullstendig med bugs og driverproblemer.

Blandet ENØK og øko :p .

Lenke til kommentar
Ser jo ut som GTX295 blir 9800GX2 om igjen?

9800GX2 kom, kostet relativt mye og noen få måneder senere ble der erstattet av GTX260 / GTX280 som er langt mer stabile løsninger da du slipper hele multi-GPU styret?

 

Kanskje jeg skal sitte på mitt 9800GTX frem til GT212? :)

Dog ser det jo ikke ut som GT212 vil bli stort kraftigere enn GTX295 akkurat?

 

Hvordan vil den fremme multi-GPU egentlig? :hmm:

Tipper det blir August, som det stort sett alltid blir ;)

9800gx2 er nå fortsatt et veldig potent kort. Med de siste driverne så er det ofte raskere enn både 4870x2 og gtx280 opp til 1920x1200 oppløsning, over der blir det for lite ram på kortet. Når jeg tenker på jeg solgte mitt omtrent ubrukte(og relativt udugelige 3870x2) og bytta til meg 9800gx2 for nesten samme pris, så har jeg vært veldig fornøyd. Har nå hatt en mengde SLI og et CF oppsett, er kun enkelte spill der man ikke får noe ekstra ytelse(og så krever slike oppsett mye cpu speed). 8800gt SLI var da jeg kjøpte det et fantastisk oppsett(og billig kontra ytelsen man fikk). Men dessverre var ikke nvidia chipsettene like gode. Og som andre i denne tråden sier, man trenger ikke kjøpe det råeste råe om man er fornøyd med det man har, er du fornøyd med 9800gtx så trenger du helt sikkert ikke gt212 heller. Alt er relativt, jeg for min del bytter hw ofte fordi jeg kan og har lyst. Om det kommer noe bedre rett etterpå så får det så bare være, multigpu løsninger vil alltid være kongen på haugen om man ikke tar pris med i betraktninga, 2 stk gt 212 vil jo være bedre enn et kort. Om det er verdt det er det kun personen som kjøper som kan svare på. Jeg hoppa iallefall over 4870x2 og gtx 280 da jeg føler 9800gx2 holder enda en god stund. Og multigpu løsningene yter jo aldri dårligere enn et kort, og man slipper å bry seg med om chipsettene støtter cf, sli osv.

Lenke til kommentar

Hmmm.. Er litt skuffet over økningen i ytelse på nylanserte grafikkort for tiden.. MultiGPU fungerer ikke bra nok og det gjelder BEGGE leverandører. Har hatt SLI oppsett med 8600 GT og 8800 GTX og nå et 4 GPU system med 2 stk HD4870x2. I alle tilfeller bortsett fra 8600 GT hadde jeg klart meg lenge med ett. Økning i FPS og opplevd kvalitet er ikke bra nok ved å slenge på et (eller to, eller tre) ekstra kort. Vurderer å selge et HD kort og sitte med et HD4870x2 i 3-4 år bare for at ytelsesøkningen når jeg bytter skal bli merkbar...

Lenke til kommentar

Betalte over 5000kr for 8800GTX når den kom...

Angrer litt i dag men men...

Den fungerer fint eneste den blir bare litt varm...

Jeg tror at vi bør vente til Windows7 kommer og Nvidia lanserer noe bra kort til da...

Det er sløsing av penger å bytte kort en gang i året eller noe...

Mye bedre å kjøpe seg en bra CPU eller mer ram til PC...

I desember byttet jeg ut min E6600 med E8600... Jeg har merket at PC-en er blitt kjappere enn før...

Jeg tror ikke at jeg hadde merket noe forskjell fra 8800GTX_XXX_edition til GTX_280…

Begge gir like bra grafikk og raske under spilling… (Med en normal øyet kan vi ikke se eller merke forskjellen…)

Er det noen vits å betale så mye penger og å få noen ekstra poeng i 3D mark???

Vent heller til Windows 7 og DirectX 11 kommer…

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX_11#DirectX_11

Kjøpe heller andre eller tredje versjon av kortene som støtter DX11…

Ikke som 8800GTX som var den første DX10 kortet men rett etter kom flere raskere og billigere DX10 kortene…

Lenke til kommentar

Jeg vil ha stille og relativt kjølig skjermkort. Dersom øko (eco) betegnelsen som blir nevnt tidligere i tråden viser til hvor stort strømforbruket er, så betyr ikke det så mye. Skjønt at det gjerne går hånd i hanske med ett kjøligere skjermkort. :roll:

 

Å ha det råeste skjermkortet som også gjerne er det dyreste er ikke så interessant for meg.

Mellompriset skjermkort som er kjølig ville jeg kanskje heller gått for.

Lenke til kommentar
Betalte over 5000kr for 8800GTX når den kom...

Angrer litt i dag men men...

Den fungerer fint eneste den blir bare litt varm...

Jeg tror at vi bør vente til Windows7 kommer og Nvidia lanserer noe bra kort til da...

Det er sløsing av penger å bytte kort en gang i året eller noe...

Mye bedre å kjøpe seg en bra CPU eller mer ram til PC...

I desember byttet jeg ut min E6600 med E8600... Jeg har merket at PC-en er blitt kjappere enn før...

Jeg tror ikke at jeg hadde merket noe forskjell fra 8800GTX_XXX_edition til GTX_280…

Begge gir like bra grafikk og raske under spilling… (Med en normal øyet kan vi ikke se eller merke forskjellen…)

Er det noen vits å betale så mye penger og å få noen ekstra poeng i 3D mark???

Vent heller til Windows 7 og DirectX 11 kommer…

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX_11#DirectX_11

Kjøpe heller andre eller tredje versjon av kortene som støtter DX11…

Ikke som 8800GTX som var den første DX10 kortet men rett etter kom flere raskere og billigere DX10 kortene…

 

Tull og tøys! 8800GTX var helt sinnsykt da det kom ut i november 2006 og holdt ytelsestronen i 2år og vel så det. 8800GT og 8800GTS 512MB som kom ett år etterpå var omtrent like ytelsesmessig med 8800GTX. Det var først over 2 år etterpå med lanseringen av 9800GX2 (som egentlig bare er 2x8800GT) at man fikk skikkelig ytelseshopp.

 

Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte 8800GTX ved lansering. Istedenfor satt jeg med dårlig ytelse i nye spill sammen med Radeon X1950XT, helt til jeg kjøpte 8800GT i starten av 2008.

Lenke til kommentar

Er da vel ingen som tvinger oss til å kjøpe neste generasjons kort med en gang heller, da? En grei nok regel er vel å oppgradere hver 3. generasjon, slik at man faktisk merker en forskjell for de par tusen kronene man legger ut ;-) Ellers er det jo bra at de oppgraderer sine produkter hele tiden. Dette og spillindustrien presser da grafikken fremover og vi får en bedre og bedre opplevelse av det hele ;-)

Lenke til kommentar
Dersom vi sammenligner med dobbelprosessorutgaven av Geforce GTX 295, så har denne totalt 480 streamprosessorer.

Er det ikke mer logisk å sammenligne 1 GPU med 1 GPU? Altså GT212 med geforce GTX 280/285. Og tilsvarende sammenligne 2 GPUer med 2 GPUer.

 

Forøvrig er vel geforce gtx 280 den høyst ytende GPUen fra Nvidia der ytelsen er velkjent. Jeg synes derfor den er et naturlig sammenligningsgrunnlag når man skal stipulere ytelsen til GT212.

 

Lurer på hva navnet på GT212 blir. Kanskje geforce GTX 280 det også. :p

Lenke til kommentar
så kommer kanskje GT212 ut, som er 5FPS bedre enn GTX295, og hva ska vi gjøre da? Kjøpe nytt skjermkort? Kjøpe neste etter der igjen, og der igjen?

Det kommer helt an på hvilket behov man har. Noen har bare lav selvtillit og forsøker å øke sin sosiale rang ved å ha klassens raskeste skjermkort, dyreste mobiltelefon e.l. Andre skarpsynte har "behov" for å kjøre de tyngste spillene flytende i 2560x1600.

 

Synd at nvidia lager skjermkort som er som mursteiner.. Men lov å håpe at de gir ut en som ikke er så enormt stor!

55->40nm lover bra i den sammenheng. Ytelsen på skjermkort er begrenset av effekt (watt) siden plassen i PCen er begrenset og kjølerne må være større jo mer effekt GPUen produserer. Derfor vil mer effektive GPUer også bety raskere skjermkort.

 

Den fysiske størrelsen på toppmodellene vil bli den samme, men for de som handler i litt mer fornuftige prisklasser så vil man få samme ytelse som dagens toppmodeller, i morgendagens mest for pengene-modeller. Samtidig vil effekt og størrelsen på kjøleløsningen minke.

 

Hvorfor kan de ikke lage flere slike suksesser som 8800GT var. Høy ytelse til lav pris.

Det kommer nok varianter med færre shadere, 40nm og den samme forhøyde effektiviteten etter hvert.

 

Sweet, snart kan jeg skaffe meg et ikke fullt så dyrt 4870 når prisen synker :p. Lurer på om strømforbruket er så lite med 212 at man kanskje slipper å oppgradere strømforsyning for å kjøre et X2 kort.

Det kommer nok an på hvilken PSU du har fra før. Jeg regner med at X2-variantene vil trekke rundt 200 watt fra 12V-linjene.

 

Er da vel ingen som tvinger oss til å kjøpe neste generasjons kort med en gang heller, da? En grei nok regel er vel å oppgradere hver 3. generasjon, slik at man faktisk merker en forskjell for de par tusen kronene man legger ut ;-)

Jeg vil anbefale annenhver generasjon i prisklassen ~1000-1500 kr fremfor hver 3. generasjon i prisklassen ~2000 kr. Men kun dersom man har behovet i forhold til spillene man velger og maks oppløsning på skjermen.

Lenke til kommentar

Hva er så galt med varme? :p Dere som kjøper dere et toppkort må vel regne med at det er varmt. Selv har jeg et 9800GTX SCC som jeg synes er kurrant med tanke på varme.

 

Det og klage på at de lager mye varme i forbindelse med "store" grafikkort, synes jeg er som og klage på at ei turbinvifte bråker. :)

 

Forresten tror jeg ikke GTX 295 gir så vanvittig mye høyere ytelse enn et GTX 280 før nVidia gir ut noe tall. De siste oppgraderingene de har gjort (eks, 8800GT -> 9800GT), har kun økt ytelser med noen få prosent.

 

ATi/AMD har vært flinkere på den siden.

Lenke til kommentar
Men hvem bryr seg om Øko?

 

Jeg bryr meg om øke, vil ha høy ytelse, men orker ikke noen varmeovn i PCen, jeg ønsker mer optimalisering mer ytelse per effekt, kontra høyest mulig ytelse.

 

AtW

 

Det er derfor jeg aldri kjøper dual gpu kort. Man kan oppgradere mye oftere og tape mindre hvis man holder seg unna dem. Det var en veldig fin økning fra 8800GTS 640 til 4870, som kostet meg veldig lite etter at det gamle kortet var solgt (for en helt fair kamerat pris).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...