Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Ang mennesker som krangler om dette, jeg spurte en fyr om ettallene og nullene hans var bedre enn mine med dårligere kabel, og han sa ja, så spurte jeg om han brukte monster sata/ide kabler inni pcen for bedre overføring, og da ble han direkte sur... jeg ser bare ikke forskjellen ?

 

Får man like bra bildekvalitet med HDMI - DVI som med HDMI - HDMI kabel?

Som de andre sier, ja. Men DVI sender ikke lyd såvidt jeg vet.

Det finnes pinner i dvi-kabelen som "står tomme" og brukes til lyd-overføring, ganske mye utstyr støtter dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang mennesker som krangler om dette, jeg spurte en fyr om ettallene og nullene hans var bedre enn mine med dårligere kabel, og han sa ja, så spurte jeg om han brukte monster sata/ide kabler inni pcen for bedre overføring, og da ble han direkte sur... jeg ser bare ikke forskjellen ?

Helt enig med deg :)

Burde kanskje foreslå noen Monster HI-speed PATA-kabler :)

 

Det finnes pinner i dvi-kabelen som "står tomme" og brukes til lyd-overføring, ganske mye utstyr støtter dette.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/65/DVI_pinout.svg

Nøyakig hvilke pinner er det?

Lenke til kommentar
Ang mennesker som krangler om dette, jeg spurte en fyr om ettallene og nullene hans var bedre enn mine med dårligere kabel, og han sa ja, så spurte jeg om han brukte monster sata/ide kabler inni pcen for bedre overføring, og da ble han direkte sur... jeg ser bare ikke forskjellen ?

Helt enig med deg :)

Burde kanskje foreslå noen Monster HI-speed PATA-kabler :)

 

Det finnes pinner i dvi-kabelen som "står tomme" og brukes til lyd-overføring, ganske mye utstyr støtter dette.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/65/DVI_pinout.svg

Nøyakig hvilke pinner er det?

Audio multiplexes inn slik at audio kommer ut via samme pins.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/High-Definiti..._Interface#TMDS

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
HDMI output support

All display resolutions up to 1920x10802

Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI

 

Dette er altså tatt ifra skjermkorte mitt. :p

Kan jeg da koble DVI fra PC -- HDMI til TV, Optisk fra TV til Reciever?

 

Igjen, DVI kan IKKE overføre lyd!

Så lenge du bruker DVI utgangen fra pcen din vil du aldri få lyd, men hvorfor bruke DVI utgangen om du sier skjermkortet ditt støtter HDMI?

Veit ikje om dette har blitt svart på, men jo, i mange skjermkort kan du med ein medfølgande overgang gå frå DVI-utgangen til skjermkortet til HDMI og få med lyd.

 

Har forresten 2stk 100-kroners HDMI-kablar frå Biltema som fungerer supert i 1080p.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
HDMI output support

All display resolutions up to 1920x10802

Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI

 

Dette er altså tatt ifra skjermkorte mitt. :p

Kan jeg da koble DVI fra PC -- HDMI til TV, Optisk fra TV til Reciever?

 

Igjen, DVI kan IKKE overføre lyd!

Så lenge du bruker DVI utgangen fra pcen din vil du aldri få lyd, men hvorfor bruke DVI utgangen om du sier skjermkortet ditt støtter HDMI?

Veit ikje om dette har blitt svart på, men jo, i mange skjermkort kan du med ein medfølgande overgang gå frå DVI-utgangen til skjermkortet til HDMI og få med lyd.

 

Har forresten 2stk 100-kroners HDMI-kablar frå Biltema som fungerer supert i 1080p.

 

Jepp jeg var for raskt ute til å påstå der ja, og det ble opplyst om at det fantes skjermkort med den muligheten.

Når jeg leste det husket jeg vel at jeg har hørt om det, men til vanlig er det en grei regel at DVI ikke fører lyd da.

Når de i tillegg velger å kalle utgangen HDtv utgang, og ikke DVI ble det mange spørsmål både fra han som spurte om hjelp, og de som skulle hjelpe.

Fant vel ut av hva han trengte til slutt, så lærte vi alle noe nytt :p

Lenke til kommentar
Ang. billige og dyre hmdi-kabler.

Er er ikkje slik at når det er digitalt, er det enten av, eller på. Derfor har det fint lite og sei om kablen koster 50kr eller 500kr?

 

 

Stemmer dette! på korte avstander 1-3 meter syns jeg personlig det er ett fett hvor kabelen er fra! men nå man skal opp i litt strekk da, eks 10 meter, er det en fordel og ha en skikklig kabel pga den er bedre isolert, bedre skjermet!

 

dette er nok det de fleste sier om denne saken egentlig! :p

Lenke til kommentar
At du kan få behov for ein dyrare kabel ved lange kabellengder stemmer, men at det er på grunn av isolasjon og skjerm er vel ikkje heilt riktig?

 

 

Helt enig.

Isolasjonen har vel ingen ting med saken å gjøre?

Ditto med skjerm.

 

Skjerm mot hva liksom? Frekvensomformere?

 

 

edit:

Sånn generelt sett, kan jeg si at digitale signaler er veldig robuste mot støy.

 

De mest ømfintlige signalene er 0-10V signaler, hvor verdien som som overføres er bestemt av hvilken spenning det er i kabelen (si at en tank skal måles for volum, og verdien "36 liter" er 6,8V).

Støy kan øke spenningen og gi feilsignaler.

 

Digitale signaler er enten 0 volt eller f.eks 1,2 eller 5 volt.

Det er tillatt med ganske store avvik uten at signalet blir 0 av den grunn.

 

 

Overføring over lengre avstander kan kreve noe større tverrsnitt for å unngå spenningstap, men i disse tilfellene ser jeg ikke helt problemet.

Har selv en ti meter lang billigkabel som aldri har gitt meg noen problemer.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Hva er det som egentlig gjør at billige HDMI-kabler ofte feiler over større lengder? Jeg kjøpte en 15 meter kabel fra eBay til 300 kr (inkl. frakt), og den kan være vanskelig å få til å fungere skikkelig. Av og til blir det fullt av grønne prikker på skjermen, til tross for at jeg har trippelsjekket inngang og utgang. Andre ganger fungerer den fint.

 

Altså, hva er det som forårsaker feil i bildet når vi snakker digitalt signal, ala. HDMI?

Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske komplisert å overføre digitale signaler med høy hastighet. Det stilles krav til impedans, jitter, skew, frekvens. Og det er ikke bare kabelen som er problemet, det er også elektronikken i begge ender.

Det var en del problemer med DVI på skjermkort da det først ble lansert.

Det kreves avansert utstyr for å teste DVI/HDMI.

http://www.tek.com/Measurement/Solutions/d...ance_cable.html

Lenke til kommentar
Det er faktisk ganske komplisert å overføre digitale signaler med høy hastighet. Det stilles krav til impedans, jitter, skew, frekvens. Og det er ikke bare kabelen som er problemet, det er også elektronikken i begge ender.

Det var en del problemer med DVI på skjermkort da det først ble lansert.

Det kreves avansert utstyr for å teste DVI/HDMI.

http://www.tek.com/Measurement/Solutions/d...ance_cable.html

Det er forbi mitt fagområde, men har du peiling på kva krav det stiller til kabelen fysisk sett?

 

Eg tar utgangspunkt i eit enkelt prinsipp. Du har 19 kontakter i avspelaren og 19 kontakter i TV-en, signalet skal overførast frå ein komponent til den andre og forhåpentlegvis i same stand som når du mater den inn i kabelen.

 

Problemet ligg som du er inne på i impedans, frekvens og forskjellig knask. Spørsmålet mitt då er kva faktorar som kan påverke eller forhindre signalet så mykje at det ikkje kjem ut med det same som går inn. Sidan det tross alt er digitale signaler er det i mitt hovud ikkje behov for så voldsomt med isolasjon og skjerm, men derimot at det går på kvaliteten på leidarmaterialet, koplingspunktene i pluggane samt kvaliteten på sjølve pluggen. Eventuelt og isolasjon mellom dei enkelte ledarane dersom det er av betydning.

 

Har ein feit isolasjon med mykje skjerm utanfor leiarisolasjon så mykje å sei? Min erfaring er at ein stor kabel tvert imot er dårlegare egna sidan all vekta av både kabel og plugg drar pluggen nedover. At HDMI-grensesnittet er ein tragedie som aldri burde sett dagens lys er ein anna sak, men når ein først har eit grensesnitt der det er forskjellar ute og ville eg tru at kontaktpunktene også er av betydning. Med ein svær kabel utan noko form for strekkavlastning eller noko for å halde vekta vil pluggen stå i vinkel nedover, noko som neppe gjer signalet betre.

 

Sidan to kablar av same type kan gje forskjellig bilete kan og tyde på at det til tider er små marginar som er ute og går, kanskje kontaktpunktene, eg ville tru at kablar av same type som kjem frå same fabrikk har noko lunde same kvalitet på sjølve leiarane, mens at det kan være mindre forskjellar på kvaliteten til loddepunktene.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke så mye om, men jeg tenker på isolasjonsmatriale og mekanisk oppbygging.

Isolasjonsmatrialet har det man kaller dielektriske egenskaper, som har mye å si for impedans. Dette skal være stabilt over lang tid.

Den mekaniske oppbyggingen vil ha betydning for at de elektriske egenskapene forandres lite når kabelen bøyes og håndteres.

Er også enig i de punktene du nevner.

Lenke til kommentar

Her er det tydelig endel som misforstår hvordan høyhastighets digital kommunikasjon fungerer. Det følgende gjelder for datahastigheter på titalls Mb/s og opp til Gb/s (feks HDMI). (for lengre kabler 50-1000m, gjelder slike prinsipper også for lavere rater)

Det som sendes over kabelen er ikke en firkantbølge som svinger mellom 0 og feks 5V, det er kun brukbart for korte avstander og lave datarater som feks SPDIF (digital lyd).

De digitale verdiene gjøres om til symboler som moduleres inn på kabelen som et "analogt" signal. Dvs. at signalet er bortimot sinusformet, og at formen på kurven avgjør hvilket symbol som sendes. Noen ganger er symboler representert ved faseendringer i den sinusformede kurven. Så dette er sjelden "av og på kommunikasjon" for høye datarater.

Ved forstyrrelse av denne kurveformen kan det oppstå bitfeil. Det sier seg selv at det ikke skal store forstyrrelsen til for å introdusere bitfeil når det fysiske signalet egentlig er en analog kurveform.

Årsaker til forstyrrelse av kurveformen er mange:

-Forvrengning i senderen

-Støy i senderen

-Jitter i senderen

-Forvrengning i kabelen

-Signaltap i kabelen

-Støy påtrykt kabelen utenfra

-Forvrengning i mottakeren

-Støy i mottakeren

-Jitter i mottakeren

Når vi i tillegg har sendere (feks i DVD spiller) med ulik signalstyrke og mottakere (feks i projektor) med ulik følsomhet, sier det seg selv at det kan oppstå problemer ved lange kabelstrekk.

 

Men, når dett er sagt, grunnen til at jeg anbefaler rimelige HDMI kabler er at det er veldig lett å se det hvis kabelen er for dårlig. Man får ingen subtile forringelser som med feks lange analoge komponent kabler.

Lenke til kommentar
Tar det bare her jeg, åssen kabler trenger jeg til denne PCen for å koble opp til denne TVen? Vet jeg at jeg skal ha DVI-kabler men de jeg har sett hittil ligner ikke på det inntaket jeg har på PCen min.

 

Spm. ditt er off-topic, men harer svaret:

 

PCen din har HDMI ut og TVen har HDMI inn. Da er det enkelt: Kjøp en rimelig HDMI kabel på Clasern/Biltema e.l.

 

Om du får lyd via HDMI fra den PCen er jeg mer usikker på, det må du prøve ut. Hvis ikke kan du kjøre ut fra PC på en digital lydutgang og til TV hvis den har digital lyd inn. Siste alternativ er stereo jack coax med RCA inn på analog lyd inn på TV.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg har ikke tenkt til å skryte av noen kabler, men skal bare gi dere klarhet i en ting. Jeg er selv ansatt hos Clas Ohlson og har derfor tilgang til å se feilprosenten på varer for hele alle butikkene i kjeden. HDMI kablene fra Clas har en feilprosent på 1,2%. Med andre ord kommer litt over 1 av 100 tilbake med en feil på produktet.

 

Sånn da - da slipper dere diskutere det hvertfall :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY
Hei! Jeg har ikke tenkt til å skryte av noen kabler, men skal bare gi dere klarhet i en ting. Jeg er selv ansatt hos Clas Ohlson og har derfor tilgang til å se feilprosenten på varer for hele alle butikkene i kjeden. HDMI kablene fra Clas har en feilprosent på 1,2%. Med andre ord kommer litt over 1 av 100 tilbake med en feil på produktet.

 

Sånn da - da slipper dere diskutere det hvertfall :D

 

Er sikkert mange av de som har kjøpt feil kabel eller er helt grønnskollinger og ikke får det til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...