Gå til innhold

Valve har gjort $1 = 1€ på Steam


Undersøkelse  

644 stemmer

  1. 1. Har du boikottet Steam etter at $1 = 1�?

    • Ja
      458
    • Nei
      186


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det sånn:

 

Før kostet Valve's complete Pack 99 USD.

 

Nå koster den 90 Euro.

 

Dette gir en prisøkning på:

 

99 U.S. dollars = 660.568089 Norwegian kroner

 

90 Euros = 868.76714 Norwegian kroner

 

869 - 661 = 208 kr dyrere.

 

 

Siden de fleste spill fortsatt har samme pris, så betyr dette at de fleste spill har steget med nesten 45% over natten. De spillene som er satt ned, er for det meste satt ned 10%, men her er det fortsatt en økning på over 30%.

Lenke til kommentar

Sitat fra en Valve-poster på Steam-forumene:

 

"One of our main goals with pricing in Euros and GBP was to make it easier for Europeans to understand what they are being charged and to not be surprised by VAT taxes at the end of checkout (when VAT is commonly included in the initial prices). It seems we've accomplished that now."

http://forums.steampowered.com/forums/show...p;postcount=329

 

 

Heh. Om jeg lettere ser hva jeg betaler når dere brått legger 40% på på prisene? Joa, det skal jeg vel innrømme. Om jeg kommer til å fortsette å handle hos dere? Nei.

 

Dette er så inn i veggen høl i hue fra en ellers flott aktør som sier de blant annet skal konkurrere på pris. Det er jo ganske tydelig at de kommer til å slite litt med dette nå.

Lenke til kommentar
Hva er denne VAT de snakker om? Jeg har aldri betalt den. Har kjøpt minst ti spill via steam, og blir alltid trukket det samme som det står at de koster, for eksempel 10 USD, uten noe ekstra moms eller lignende.

Samme erfaring her

 

Jupp, meg og... skjønte ikkje ka de rabla om. Har prisen vore 10 USD så har eg blitt trukket det.

Lenke til kommentar

Til opplysning!

 

MAN BETALER IKKE MOMS FOR DIGITAL NEDLASTING!

 

Bare sjekk toll.no, tror det står der.

 

 

EDIT:

"Siden ”digital” innførsel av programvare til EDB ikke lenger skal regnes som vare i relasjon til

merverdiavgiftsloven § 62, skal det ikke lenger oppkreves merverdiavgift ved innførselen."

 

Det vil si at alt dere kjøper på Steam går rett i lomma til Valve og spillutviklerne!

Noe som har ergret meg så j#vlig når Steam har hatt dyrere priser enn hva det koster retail.

 

(Som da COD4 kostet 70 dollar på Steam) <--- hehe kommer aldri over det der.

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar
(Som da COD4 kostet 70 dollar på Steam) <--- hehe kommer aldri over det der.

 

Men når COD4 kom ut var det vel ca 5.4 NOK for 1 USD (Nov 2007, kilde Steam og valutakurs NETFONDS). Me her i Norge (og Bergen) blir ekstra rævkjørt pga svak kronekurs. EURO har jo kommet opp i omtrent 10 NOK...

Endret av hjelpehjelp
Lenke til kommentar

Han sier jo det også; "when VAT is commonly included in the initial prices", jeg skjønner ikke hvorfor han drar det inn i bildet i det hele tatt. Og jeg klarer heller ikke å tolke ut fra kommentaren om det faktisk var meninga å gå ut ifra at en dollar == en euro, eller om de mener denne overgangen er en naturlig markup her i Europa.

 

Jeg lurer også på hvorvidt de har et europeisk hovedkontor (og et britisk et) som tar imot disse betalingene, eller om alt til syvende og sist skal over sjøen som dollar uansett.

 

Hvorfor skal da vi her på berget måtte betale i euro, og ikke i en valuta som vi SLIPPER å betale gebyr på? Det betyr jo i praksis at man vil betale to gebyrer på denne valutaen da, i og med at den etter hva jeg kan tenke meg ender opp som dollar uansett. Vet det er mange andre europeere i forskjellige land som ikke har innført euro som har lurt på det samme.

Lenke til kommentar
(Som da COD4 kostet 70 dollar på Steam) <--- hehe kommer aldri over det der.

 

Men når COD4 kom ut var det vel ca 5.4 NOK for 1 USD (Nov 2007, kilde Steam og valutakurs NETFONDS). Me her i Norge (og Bergen) blir ekstra rævkjørt pga svak kronekurs. EURO har jo kommet opp i omtrent 10 NOK...

 

Joda, men var så vant med å betale 50 dollar for nye spill. Og så skrudde de opp prisen sånn helt plutselig.

 

I 2007 kostet COD4 370 kr, i dag koster det 470 kr.... go figure

 

EDIT:

MOMS (Danish: merværdiafgift, formerly meromsætningsafgift), Norwegian: merverdiavgift (bokmål) or meirverdiavgift (nynorsk) (abbreviated MVA), Swedish: mervärdesskatt (earlier mervärdesomsättningsskatt)), Icelandic: virðisaukaskattur (abbreviated VSK) or Finnish: arvonlisävero (abbreviated ALV) are the Nordic terms for VAT.

 

Så når Steam prater om prisene er dyrere pga VAT så er det BS...siden Norge ikke krever moms på digital nedlasting

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar

Og dette kom på dagen da euroen aldri har vært sterkere mot andre valuta. Var faktisk oppe i 9,80 kr. i dag. Neppe tilfeldig.

 

480 kr. for et nedlastet PC-spill er uansett ikke verdt det. Da betaler jeg heller 50 kroner ekstra i butikken for cover, manual etc. Da støtter man også norsk økonomi med 100-150 kroner i moms samt inntekter til butikken.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...