Gå til innhold

Matlagingstråden. Her får du tips og kan tipse andre


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjokolade + littegrann salt = sant.

 

Eggehvite + littegrann salt = sant.

 

 

Egg og salt er vel ganske kjent, men sjokolade? Det må prøves i ettermiddag.

 

Hadde skjønt sukker, men salt høres akkurat sært nok ut til at jeg kanskje kan like det.

 

Nå er dte da snakk om en liten klype salt da... F.eks når jeg lagr brownies eller sån langpanne sjokiskake så er det digg med en pose peanøtter oppi:-)

Men husk på bare litt salt! Det er med på å hjelpe til på å få fram mere smak:-)

Men dette gjelder egentlig alt av mat har du noe som er søtt så ha i ørlitegrann salt og har du noe salt ha i litt sukker! og husk har du syre i noe bruk alltid!! fersk syre også (les sitron juice/lime juice)

Lykke til da:-) Hva skal jeg finne på til middag i dag da... Hmmm!!

Lenke til kommentar
Hadde skjønt sukker, men salt høres akkurat sært nok ut til at jeg kanskje kan like det.

 

Sjokolade og peanøtter. Peanøtter på vaniljeis. Søtt og salt er en perfekt kombinasjon. :)

En variant med altfor mye kalorier: Vaniljeis + peanøtter + non-stop + smil-saus. Namnam. ^^

 

Når det gjelder saltet så blir eggehvitene stivere når de piskes sammen med littegrann salt.

 

Jeg bruker litt salt når jeg lager sjokoladeglasur f.eks, det skal være en fin smaksmessig kombo. Har ikke prøvd på vanlig sjokolade, men det funker det og vil jeg tro. Diverse konfekt med havsalt er noe jeg har sett flere steder på verdensveven.

 

seasalt-chocolate-caramel-300x244.jpg

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kålstuing

 

Tilbehør til flere tradisjonsrike norske middagsretter

 

Ingredienser:

 

500-750 g hodekål

1/2 ts salt til 1/2 liter vann

 

Stuing:

3 ss hvetemel

4 dl melk

1 ss margarin eller smør

salt

pepper

 

Tilberedning:

 

Fjern eventuelle visne blad. Skjær hodekålen i små biter. Mål opp vann og kok det opp. Legg i kålen, som så vidt skal dekkes av vannet. Tilsett salt. Kok kålen så vidt mør, 5-10 minutter. Hell av kokevannet og la kålen renne av, ellers blir stuingen for tynn.

 

Lag stuingen av bare melk - ikke kraft av kålen. Rør melet sammen med litt av melken i et kokekar, tilsett resten av melken og fettet. Kok sausen opp under omrøring og kok den i 3-4 minutter. Smak til med salt og pepper, eventuelt også litt revet muskatnøtt om ønskelig. Legg i den avrente kålen og varm stuingen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bumpebump!

 

På fredag har jeg heldags praksis med matlaging, og skal lage forrett og hovedrett kjøtt i samarbeid med en annen kokk som lager hovedrett fisk og dessert. Dette skal serveres til fire personer.

 

Mine retter er som følger:

Vårrisotto

Risotto med asparges, pesto og sprøstekt spekeskinke.

 

Lammesadel

Lammesadel servert med sherrykokte linser, gulrotkrem, marinert ruccolasalat, sjysaus og gratinert potetpuré med hvitløk og bacon.

 

Noen som har tips til risottoen? Noen ting jeg må tenke på mens jeg lager den?

 

Gleder jeg meg? Ja!

Lenke til kommentar

Jeg har noen få oppskrifter som jeg kaller "Mat for menn". Grunnen er enkel- man trenger verktøy for å lage maten. Snekkerverktøy. Jeg har testet ut litt forskjellig oppigjennom årene, og det er ikke alt som er like vellykket, for å si det sånn. Det er for eksempel en veldig dårlig idé å forsøke og lage cremé bruleé med skjærebrenner. Ikke prøv det.

 

Det du kan prøve, er heller min fantastiske oppskrift på drillet svinestek.

 

Total tilberedningstid- to til tre døgn.

 

Du trenger:

 

1 batteridrevet drill

1 10 mm bor

1 baufil, eller annen fintannet sag

1 engangsprøyte

 

Pass på at bor og baufil er rent og fritt for oljerester. Vask om nødvendig. Mineralolje og metallspon er ikke sunt.

 

 

1 svinestek, tilpasset antall gjester. Beinfri, og den skal være frosset.

 

Olje, gjerne olivenolje

brunsukker

chilipepper

hvitløk

sort pepper

eddik

paprikapulver

salt

basilikum

 

Lag en marinade av det som er listet opp over, og la den stå og godgjøre seg, mens du gjør klar den frossede svinesteken.

 

Ta baufilen og sag tuppen av engangsprøyten. Yttermål på sprøyten skal være så vidt under 10 mm, det er den mest vanlige typen, men sjekk. Er den ikke det, så juster på bortykkelsen, men 10 mm er omtrent passe.

Legg svinesteken på en skjærefjøl det ikke er så farlig med, med svorsiden ned. Bor hull med boret, sånn ca. 3- 4 cm unna hverandre. Ikke bor helt igjennom!

Gi restene etter boringen til katten din. Den synes det er ukens høydepunkt.

 

Rør opp marinaden igjen, og sug sprøyten full av marinade. Stapp sprøyten til bunns i hullene du har laget, og klem inn stempelet, slik at du fyller hullene med marinade. Gjenta til alle hullene dine er fylt. Resten av marinaden smører du svinesteken inn med på utsiden. Legg den i et passende glassfat og tre en plastpose over. Sett den nederst i kjøleskapet. Den er tint og ferdig marinert etter to til tre døgn, og klar til steking.

 

Når den store dagen kommer, steker du svinesteken på vanlig måte, med steketermometer.

 

Etter at den er ferdig, og har hvilt seg i tjue minutter, skjærer du den opp i vanlige "stekskiver", og legg merke til kommentarene fra gjestene når de ser de fine "tunnellene" som boret har laget smile.gif

 

Den kan serveres med mye forskjellig tilbehør, men jeg synes det er godt med ovnsbakte tomater til. Det er enkelt å lage, siden du har varmet opp stekeovnen likevel. Salat med en passende dressing hører til, og poteter.

Endret av CastorFiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg ikke pestoen passet helt inn, men synes du det smaker bra, er det det viktigste! Om risottoen: Bare pass på at det er litt å tygge på, skal ikke være grøt, men ikke hard heller, men dette vet du sikkert.. Og ikke lag den for fast heller, risotto skal være ganske løs..

 

Lykke til!

 

Takk!

 

Pestoen har jeg med fordi det ikke er så mye smak i risotto. Asparges og spekeskinke gir det heller ikke så mye smak. Pestoen gir den derimot litt smak som "sprer seg ut".

Endret av Sodd Ball
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg ikke pestoen passet helt inn, men synes du det smaker bra, er det det viktigste! Om risottoen: Bare pass på at det er litt å tygge på, skal ikke være grøt, men ikke hard heller, men dette vet du sikkert.. Og ikke lag den for fast heller, risotto skal være ganske løs..

 

Lykke til!

 

Takk!

 

Pestoen har jeg med fordi det ikke er så mye smak i risotto. Asparges og spekeskinke gir det heller ikke så mye smak. Pestoen gir den derimot litt smak som "sprer seg ut".

 

En risotto kan jo ha masse smak, det kommer jo bare ann på hva du har i den. blansjer sjarlottløk i litt olje tilsett så risen. ha oppi litt hvitvin og hjemmelagd kyllingkraft la det puttre en 15-20 min og når den er ferdig tilsetter du parmesan etter smak og en spiseskje meierismør eller to. Bruk heller Carnaroli ris istede for den vanlige arborio siden denne trekker til seg mer av de gode saftene. Det er nå sånn jeg lager en sykt god risotto med MASSE smak :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har fått i oppdrag å lage middag til familien i morgen, og som fullverdig medlem av dessertgenerasjonen er ikke dette noe jeg gjør ofte, med unntak av elementære ting som pasta, taco og lignende. Vi har alltid pasta, pizza eller fiskekaker, så vil prøve noe anderledes. I tillegg skal maten være klar klokken halv fire, og ettersom jeg ikke har lagt meg enda sier det seg selv at det må kunne lages relativt raskt.

 

Jeg har tenkt på å lage en slags tacograteng, som inneholder omtrent:

 

2 pakker kjøttdeig

Tacokrydder

1 glass tacosaus

Diverse grønnsaker (kanskje mais, tomat, løk)

Ost

 

Planen er at tacosausen skal erstatte den "vanlige" fuktige ingrediensen ala tomatpure eller hvit saus. Vil dette funke, eller burde jeg kanskje ha i noe makaroni? Jeg tenker at det kanskje blir litt ensformig med bare kjøttdeig og ost. Eventuelt noen andre tips (da enten til å forbedre denne retten eller noe helt annet)?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vil ikke at denne tråden skal dø. :wee:

 

Kjøttkaker

 

 

Ingredienser:

 

400 g kjøttdeig

1 ½ ts salt

¼ ts pepper

¼ ts malt muskat

¼ ts malt ingefær

2 ss potetmel

1 ½ dl melk

2 ss margarin eller olje til steking

6 dl vann

1 stk kjøttbuljongterning

 

 

Tilberedning:

 

1. Det enkleste er å bruke en foodprocessor. Ha alle ingrediensene (unntatt vann og buljong) i bollen og kjør ca. 10-20 sekunder til farsen er jevn og fin. Eller lag farsen for hånd: rør saltet godt inn i kjøttdeigen. Rør inn krydder og potetmel og spe med melk eller vann, litt av gangen.

 

2. Form farsen til runde kaker ved hjelp av en skje, hånden din, og kaldt vann.

 

3. Stek kakene i middels varm panne i smør i ca. 5 minutter på hver side til de har fått en fin bruning.

 

4. Ha kakene over i en gryte med vann og en buljongterning og la dem trekke i ca. 10 minutter (til de er gjennomkokt), eller ha kakene rett i brun saus.

Lenke til kommentar

Billig middag:

 

1 stk paprika

.50 stk agurk

.50 stk mellomstor løk

1 stk liten boks mais

1-2 stk mellomstore kokte og skrelte poteter

1 stk kylling- eller svinefilet

 

Strimle og stek kjøttet godt, men ikke la det karameliseres (brune) for mye.

Mens kjøttet stekes, del opp grønnsakene og lignende i passe store biter. Personlig så strimler jeg paprika, og lager 3 cm store båter av agurken. Løken og potetene grovhakkes.

Når kjøttet er stekt, tilsett alt det grønne og stek til alt er varmt. Retten kan ikke lagres.

 

Ris kan brukes, men trengs ærlig talt ikke, da retten er allerede ganske så mettende.

 

Uten kjøtt koster retten ca 30,-.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Hjemmelaget tomatsaus som kan brukes med og uten kjøtt, til både pasta og pizza:

 

1 boks hakkede tomater

2 spiseskjeer tomatpuré

1 løk

2 hvitløksbåter

2 spiseskjeer olivenolje

Eventuelt kjøtt, f. eks kjøttdeig, kyllingfilet etc.

Oregano

Salt

Pepper

 

Surr løken og hvitløken i olivenolje til det blir mykt (og blankt).

Tilsett alle de andre ingrediensene. La det småkoke til sausen varmes opp.

Tilsett ferdigstekt kjøttdeig som kan godgjøres mens f. eks pastaen varmes opp.

Smak til med oregano, salt og pepper.

 

Denne tomatsausen er enkel - og ikke minst veldig god. Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...