Gå til innhold

Matlagingstråden. Her får du tips og kan tipse andre


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er visstnok ganske enkelt å lage smør selv. Bare hiv en pakke eller to med kremfløte i en food prosessor og la det kjøre til en masse har formet seg.

 

Du vil nok få en masse, som minner om smør. Det vil neppe være som meierismør, utifra ren logikk. Kremfløte inneholder vel ca 22% fett? Denne massen vil altså også inneholde dette, ettersom du ikke har tatt noe ut av den. Korriger meg, om jeg tar feil.

 

Kremfløte inneholder 38% fett, men det viktigste du glemmer er at fløten skiller seg, du får smør og kjernemelk, så fettprosenten blir det samme som vanlig smør. Det koster fryktelig mye mer enn å kjøpe smør, men det er gøy. Du kan gjøre det samme med rømme, det gir et syrligere (og i min mening bedre) smør.

Lenke til kommentar

Ja ok. Sto man skulle tørke med en håndkle, kan man bruke papir og bare prøve og tørke litt?

 

Du bør ha alt i et tehåndkle og skvise alt vannet ut ellers er det stor fare for at röstien ikke blir sprø.

 

Kremfløte inneholder 38% fett, men det viktigste du glemmer er at fløten skiller seg, du får smør og kjernemelk, så fettprosenten blir det samme som vanlig smør. Det koster fryktelig mye mer enn å kjøpe smør, men det er gøy. Du kan gjøre det samme med rømme, det gir et syrligere (og i min mening bedre) smør.

 

God idé med rømme. Det ville vært perfekt å bruke til fisk, spesielt om man kanskje hadde litt dill i.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Andreas Viestad skrev en artikkel i Magasinet om det, det var der jeg fikk idéen, du kan jo lete gjennom arkivet der hvis du vil lese mer om å lage smør.

 

Ellers har jeg endelig fått kjøpt meg en ordentlig støpejernsgryte og prøvd meg på "no-knead-bread". Det anbefales på det varmeste! Jeg tok utgangspunkt i denne (men tilpasset det sånn ca til gryta og hva jeg hadde av ingredienser.

Lenke til kommentar

Andreas Viestad skrev en artikkel i Magasinet om det, det var der jeg fikk idéen, du kan jo lete gjennom arkivet der hvis du vil lese mer om å lage smør.

 

Ellers har jeg endelig fått kjøpt meg en ordentlig støpejernsgryte og prøvd meg på "no-knead-bread". Det anbefales på det varmeste! Jeg tok utgangspunkt i denne (men tilpasset det sånn ca til gryta og hva jeg hadde av ingredienser.

 

Hvordan ble brødet? :)

Lenke til kommentar

Andreas Viestad skrev en artikkel i Magasinet om det, det var der jeg fikk idéen, du kan jo lete gjennom arkivet der hvis du vil lese mer om å lage smør.

 

Ellers har jeg endelig fått kjøpt meg en ordentlig støpejernsgryte og prøvd meg på "no-knead-bread". Det anbefales på det varmeste! Jeg tok utgangspunkt i denne (men tilpasset det sånn ca til gryta og hva jeg hadde av ingredienser.

Skal kjøpe meg en sånn støpejernsgryte selv, hvor fikk du tak i din og hva endte du opp med å betale for den?

 

Pappa viste meg en oppskrift han har kommet frem til sist jeg var hjemme, og det ble veldig godt.

4 dl vann, bittelitt gjær (cirka en ert), 4 dl siktet hvetemel, 2 dl grovbakst og 2 dl havregryn. Denne mengden passer godt til en gryte med diameter på rundt 20 cm, tenker jeg. Hev over natten, legg på et håndkle neste morgen og brett sammen, vent i en halvtime mens du varmer opp gryten, stek med lokk i 30 minutter på 250 grader og så 15 minutter uten lokk på 225 grader. Blir veldig luftig og godt.

 

Edit: Den grove trengte ikke 2 timer etter at den var hevet, holder visst med 30 minutter.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Så at Clas Ohlson også hadde det, og er så heldig at jeg har begge deler på nærmeste handlesenter, så skal vel finne noe.

 

Edit: Kan komme med en liten oppdatering. Har nå lagd min første deig, tok meg cirka 10 minutter fra jeg startet til alt var vasket opp. Lagde et fint brød i dag, brukte 3 US cups (7.5 dl) med hvetemel og 1.5 US cups med vann, bittelitt salt og en ert med gjær. Satser på å la den stå til 8-9-tiden i morgen, avhengig av når jeg våkner opp, og så blir det tre lange timer med venting før jeg får nystekt brød til lunsj. Gleder meg veldig nå!

 

Edit2: Åja, og det beste av alt: gryte kostet 400 kroner. 2 kg hvetemel, 1 kg havregryn og 1 kg samalt hvete koster cirka 50 kroner, og gjær er så godt som gratis. Har regnet ut at dette gir 7-8 grove brød, og 8 grove brød fra butikken hadde kostet 200 kroner. Det betyr at jeg sparer i snitt nesten 20 kroner på hvert brød, så det tar ikke lang tid før gryten er spart inn.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Da har jeg smakt på mitt aller første hjemmelagde brød.

 

Skal ikke skryte på meg at det ble perfekt, det ble det absolutt ikke, men til å være mitt aller første forsøk på å bake brød sier jeg meg veldig fornøyd.

Fikk ikke helt den høyden jeg hadde ønsket, men det skyldes for lite mel/for mye vann. Ble en seig og klissete deig, så når jeg i halvsøvne helte den ut på et håndkle i dag tidlig for å brette den sammen oppdaget jeg fort at det ikke ble helt vellykket. På dette tidspunktet var det også for sent å tilsette litt mer mel som en redningsaksjon i den tolvte time, men jeg lot det stå til og satset på at det gikk bra.

Som man ser på resultatet under ble det ikke veldig høyt, og kunne kanskje latt det få litt mer farge, men det ble veldig godt og jeg sier meg fornøyd. Tar lærdom fra dette og satser på at det neste brødet blir enda bedre.

 

jlX07i.JPG

http://min.us/mvnnZ8#1

Lenke til kommentar

Da har jeg smakt på mitt aller første hjemmelagde brød.

 

Skal ikke skryte på meg at det ble perfekt, det ble det absolutt ikke, men til å være mitt aller første forsøk på å bake brød sier jeg meg veldig fornøyd.

Fikk ikke helt den høyden jeg hadde ønsket, men det skyldes for lite mel/for mye vann. Ble en seig og klissete deig, så når jeg i halvsøvne helte den ut på et håndkle i dag tidlig for å brette den sammen oppdaget jeg fort at det ikke ble helt vellykket. På dette tidspunktet var det også for sent å tilsette litt mer mel som en redningsaksjon i den tolvte time, men jeg lot det stå til og satset på at det gikk bra.

Som man ser på resultatet under ble det ikke veldig høyt, og kunne kanskje latt det få litt mer farge, men det ble veldig godt og jeg sier meg fornøyd. Tar lærdom fra dette og satser på at det neste brødet blir enda bedre.

 

jlX07i.JPG

http://min.us/mvnnZ8#1

 

Mangel på høyde har ikke med for mye vann å gjøre. Søk på "high hydration dough" på youtube. Det er her brettefunksjonen (stretch and fold) er viktig. Du styrker deigen ved å brette. Om deigen er våt må man gjerne brette den flere ganger. Kjøp en skrape på jernia og dypp den i vann. Deigen heller du på kjøkkenbenken (uten mel)(ikke på kluten!), stretch and folder ved hjelp av skrapa, meler godt over og under, før du pakker den inn i et kjøkkenhåndkle. Sjekk bloggen min http://matentusiasten.no for mer info. Har blant annet skrevet et innlegg om de ulike aspektene ved no-knead baking. Ellers er NY-times videon på youtube elementært pensum (om du ikke har sett den).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Aha, da har jeg misforstått litt. Vet at neste gang jeg skal bake brød, som sannsynligvis blir i morgen, så skal jeg passe på å være litt mer våken (altså ikke gå rett fra sengen til kjøkkenet og hive seg igang) før jeg prøver på noe lurt.

Tenkte jeg skulle lage meg en deig i kveld, så forhåpentligvis kan jeg melde om gode resultater i morgen kveld. :)

Lenke til kommentar

Aha, da har jeg misforstått litt. Vet at neste gang jeg skal bake brød, som sannsynligvis blir i morgen, så skal jeg passe på å være litt mer våken (altså ikke gå rett fra sengen til kjøkkenet og hive seg igang) før jeg prøver på noe lurt.

Tenkte jeg skulle lage meg en deig i kveld, så forhåpentligvis kan jeg melde om gode resultater i morgen kveld. :)

 

Bra. Mer vann gir større luftbobler. Som i ciabatta for eksempel. Men det forutsetter at du klarer å jobbe med en løs deig. Mange faktorer som spiller inn. Det krever litt trening, men resultatet kan bli veldig bra! Jeg har forresten en teknikk jeg har utviklet for å få løse deiger oppi gryta. Har faktisk en video av det, så hvis du sender meg mailen din kan jeg prøve å få sendt det.

Lenke til kommentar

Vi får se. Til å være første gang jeg baker brød skal jeg ikke klage, og jeg regner med at som med nesten alt annet er det bare mengdetrening som gjelder. Sendte en PM med mailen min, så video hadde vært flott!

 

Har kikket litt på innleggene på bloggen din om brødbaking også, og det har nok ikke vært dumt det. Mye annet bra der også, kudos!

Lenke til kommentar

 

Hvordan ble brødet? :)

 

 

Skal kjøpe meg en sånn støpejernsgryte selv, hvor fikk du tak i din og hva endte du opp med å betale for den?

 

 

Endte opp med å kjøpe IKEAs Le Creuset-ripoff, den er egentlig litt for stor til brød, men jeg ville ha en såpass stor til gryteretter, så da får jeg bare lage større brød. Økte oppskriften med ca 50%, men måtte øke vannmengden med mye mer for at alt det tørre skulle "bli vått". Lot det stå et døgn, ut på benken for "stretch and fold", to timer etterheving og så i ovnen. Måtte prøve meg litt frem med steketiden, trengte ganske mye lenger tid, logisk nok. Men alt i alt ble brødet veldig godt. Skal sette en ny deig i kveld.

Lenke til kommentar

Brukte igjen 3 US cups med hvetemel og 1.5 US cups med vann, men nå var jeg faktisk våken nok til å legge deigen ut på kjøkkenbenken og ikke direkte på håndklet etter heving. Stod i 14 timer + 2 timer hvile, kræsjet litt med en forelesning, men satser på å treffe 12+hvile neste gang. Er jo bare å planlegge litt bedre, så det skal jeg nok få til hvis jeg konsentrerer meg litt.

 

Har absolutt mye igjen å lære, men er jo litt artig å se hvor fort fremover det går. Tenker at jeg skal prøve meg på et grovere brød neste gang, så får vi se om det blir et steg tilbake eller et steg fremover i riktig retning.

 

Skal også prøve en metode pappa sendte meg på mail tidligere i dag, som egner seg godt for en grovere oppskrift.

Han har hatt suksess med å la den stå i 12 timer som normalt, men så bare løsne den fra kanten av bollen og la den synke sammen mens man setter på ovnen med gryte inni i 30 minutter, og så skraper man den bare ut og legger den rett oppi og fortsetter som normalt.

 

Legger også ved oppskriften han bruker på det grove brødet;

GROVT BRØD:

5.0dl vann, 2.5dl grovt sammalt hvete, 2.5dl lettkokte havregryn, 5.0dl hvetemel. Salt og gjær. Rør sammalt og havre ut i vann, salt og gjær først, så tar du oppi vanlig hvetemel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...