Gå til innhold

Matlagingstråden. Her får du tips og kan tipse andre


L4r5

Anbefalte innlegg

Lenge siden noen hadde skrevet her gitt...

 

Driver og eksperimenterer for å finne "Det ultimate pizzafyll"™

Her er dagens forsøk

 

400 g kjøttdeig

1 liten boks tomatpuré

1 finhakket chili

2 fedd finhakket hvitløk

salt, peppermix, oregano, basilikum og meriam

 

Stek kjøttdeig og tilsett resten av godsakene. Husk å smake på innimellom for å sikre at kryddermengden blir riktig.

 

 

Smaken var det ikke noe å utsette på, men er ikke helt i mål enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

få legge til noen retter jeg lager for tiden.

 

Tzatziki Cheeseburger

- beefburger, chillikrydder, jarlsbergost, salat, agurk, løk, mais, brød og tzatziki

 

Denne er veldig enkel men ekstremt godt, bare bytt ut hamburgerdressingen med tzatziki

 

Lasagne alla Majorstua

- knorr lasagne kit, revet jarlsbergost, kjøttdeig, fersk chilli og hvitløk, melk

 

sllik gjør du:

brun kjøttdeigen tillsett 2 til 3 skvist hvitløksfed i sånn presse dings.

når du har en suppe og like før du skal sette sammen lasagnen slenger du chillien i suppa, som er skjært i små strimler.

 

 

Champignon with garlic butter and grillkrydder

(en slager på grillen, selv om personen ikke liker champignon)

 

champignon skåret i tynne skiver, deretter lagt i sølvfolie som er formet som en skål.

tilsett en mengde med hvitløksmørr og grillkrydder, den runde lille hvitløks boksen er å foretrekke, samme gjelder Natvigs all around krydder

 

får du slenger den på griller pakk folien sammen som en ball med en tut på toppen.

 

Maisones

- Mais og masjones

 

Rør disse to sammen.

passer bra under grillsesongen

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Her er en middag som imponerer både kamerater og damene :thumbup:

Tar gjerne en time (++) å lage..

 

Fløtegratinerte poteter med svin eller storfe kjøtt!

 

Selve navnet gjør at mange blar om til neste side i kokeboka, men det er enklere å lage enn det høres ut som.

Jeg er da blitt litt interessert i å lage mat, mye for å imponere venner og bekjente, men også fordi det faktisk er nokså kjekt å stå på kjøkkenet å styre på (helst dersom du har en eller to andre som hjelper til)

 

Først vil jeg bare si at jeg ikke har lagd dette på en god stund, og har ikke oppskriften foran meg, så dette blir kanskje ikke helt som det skulle vært... Men prøver likevel ;)

 

Det første du begynner med er potetene. Til 4 personer anbefales rundt 12 mellomstore poteter, dette kan du variere ettersom dere er storspiste sultne menn, eller en liten gjeng som bare ønsker noe å spise for å ha det koselig. (10-16 poteter)

Skrell potetene, skjær dem opp i tynne skiver på ca 1-3 cm. Legg det oppi ei stor gryte.

Ta 2-3 fedd med hvitløk og hakk dette opp til små biter og hell oppi sammen med potetene.

Fyll deretter opp gryta med fløte, akkurat slik at du kan se toppen av potetene, fløte utvider seg når det blir varmt ;)

 

La dette stå og koke i omtrent 30 minutter. Det er ferdig når du kan stikke en kniv gjennom ei potet og du kjenner den glir lett gjennom, og poteta "slipper" taket i kniven etterpå. Husk å røre rundt i bunnen ettersom det fort kan brenne seg og etterlate en svidd smak...

 

Når det er ferdig i gryta, heller du alt over i ei ildfast form og legg oppå skiver med vanlig pizza-ost slik at du dekker hele overflaten. Legg den ildfaste formen inn i steikeovnen på 200 grader til osten blir gyllen. Husker ikke hvor lang tid dette tar, men regner med kanskje 10 minutter? Her bør du huske å se innom ofte :p

 

Når det er blitt gyllent er det bare til å spise. Noen liker å ha peppersaus til, men jeg synes det ødelegger den gode smaken som er der fra før.

 

 

Kjøttet kan du velge helt selv! Det går fint å bruke alt fra kyllingfilet, vanlig svinekjøtt, røkt svine kam, pinnekjøtt, biff og til og med rollerburger :D

Alt etter eget ønske! Er kanskje litt lurt å se bort i fra rollerburgeren når du har drømmedama på besøk :p

 

Personlig digger jeg å ha enten røykt svine kam i tynne skiver til, eller biff oppkuttet i mellomstore biter. Dersom du skal ha med biff bør du også huske å pepre den godt :)

 

Tilbehør kan variere, men jeg liker best brokkoli til denne maten. Det gjør den friskere! Fungerer også kjempefint med asparges. Mange liker å ha sjampinjong til, men det passer ikke i min munn!

 

Lykke til :w00t:

 

Btw, å være 17 år og mestre en sånn rett håper jeg kan imponere noen vertfall :cool:

 

(PS: Ble litt fort og gale dette, men håper dere får en grunnleggende forståelse i hva det går i! Skal oppdatere dersom jeg ser noen katastrofale feil i oppskriften. Gi meg også beskjed hvis dere ser noe som kan være feil)

Lenke til kommentar

I dag gikk jeg 4 km hver vei til Rema 1000 for å kjøpe kremfløte. Jeg skal lage mitt eget smør. Ganske idiotisk, men jeg gleder meg til jeg er ferdig. Har helt det på et tomt syltetøyglass og sitter og rister som bare det nå. Det kommer til å smake mye bedre enn vanlig meierismør, da jeg har lagt så mye arbeid i det.

Lenke til kommentar

Jeg leste i et lite hefte med gode Ostesmørbrød, og jeg syntes dette så spennende ut!

 

Ingredienser

 

- 2 Skiver Grovt brød, Gjerne Landebrød

- 1 Kyllingbryst

- 1 ss Smør eller Margarin

- 1 - 2 Skiver bacon

- 1/2 tomat, i skiver

- 1/2 rødløk, i ringer

- 1 - 2 ss ferdig tomatsalsa (Fra glass)

- 2 Skiver Norwegia ferdig skivet.

 

Slik Gjør du:

- Smør Salsa på begge brødskivene

- Stek Bacon i tørr panne

- Stek kyllingbryst i panne, ca 3 min på hver side, krydre lett med salt og pepper

- Legg en skive Norvegia på på den ene brødskiva

- Ha kyllingbryst i skiver, tomat og rødløk oppå

- Legg på brødskive nr. 2. Legg en skive ost oppå denne

- Sett i ovnen til osten er smeltet . 250 *C, 8 - 10 min

- Ha bacon og eventuelt litt urter oppå ved servering

Lenke til kommentar
I dag gikk jeg 4 km hver vei til Rema 1000 for å kjøpe kremfløte. Jeg skal lage mitt eget smør. Ganske idiotisk, men jeg gleder meg til jeg er ferdig. Har helt det på et tomt syltetøyglass og sitter og rister som bare det nå. Det kommer til å smake mye bedre enn vanlig meierismør, da jeg har lagt så mye arbeid i det.

 

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Här kommer ett recept på helt fantastiska pommes frites. Det är från Heston Blumenthal, så det tar lite tid. Men de blir otroligt bra!

 

Skala potatis, skär i 1 - 1,5 cm tjocka stavar, behöver inte vara samma storlek. Skölj dem i kallt vatten i 3 minuter och koka dem sen i salt vatten till de blir mjuka. Så tar du upp dem och lägger på galler (rist) och sätter in dem för att kallna i kylskåpet. De ska vara helt färdigkokta eftersom de mjuka kanterna då tar åt sig mer olja och de blir då riktigt crispy och fina. Detta är också ett bra tips om man ska steka potatis, koka dem då så att de nästan kokar sönder och stek dem sen i olja i ugnen.

 

När de är kalla friterar du dem i olja till de precis börjar få färg. Så samma procedyr som sist, lägg dem på galler och in i kylskåpet igen.

 

Luften i kylskåpet drar ut fukt från pommes fritesen vilket gör dem extra frasiga och goda.

 

Så friterar du dem igen till de blir perfekt gyllenbruna.

 

Riktigt gott!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ang curry : bare å lage saus av hvetemel/kulturmelk & så ha opp i maten.......enkelt og greit :)

 

Man får en stor gryte med mat så man blir skikkelig mett.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå som jeg har kjøpt utstyr for sous-vide ønsker jeg å utforske mulighetene. Etter å ha eksperimentert med kjøtt og fisk vil jeg prøve grønnsaker.

 

Jeg antar rett kjernetemperatur er det som skal til for at grønnsaker blir ferdige, og at koking i seg selv ikke er noe annet enn den tradisjonelle måten å oppnå den temperaturen på.

 

Kjenner noen til kjernetemperaturer og tider for grønnsaker, for eksempel poteter og brokkoli? Må jeg vakumpakke?

 

(Jeg har vakumpakker, og har intet imot å bruke den, men det virker intuitivt at det ikke er nødvendig å bruke den, i motsetning til når en tilbereder kjøtt og fisk.)

Lenke til kommentar

- Stek kyllingbryst i panne, ca 3 min på hver side, krydre lett med salt og pepper

 

Blir kyllingbryst skikkelig stekt etter så kort tid i panne? Jeg har prøvd å steke i panne før, og endte opp med å kjøre dem i ovnen fordi det ikke ble skikkelig gjennomstekt.

 

Kommer vel kanskje litt an på størrelse og slikt.

Lenke til kommentar

Nå som jeg har kjøpt utstyr for sous-vide ønsker jeg å utforske mulighetene. Etter å ha eksperimentert med kjøtt og fisk vil jeg prøve grønnsaker.

 

Jeg antar rett kjernetemperatur er det som skal til for at grønnsaker blir ferdige, og at koking i seg selv ikke er noe annet enn den tradisjonelle måten å oppnå den temperaturen på.

 

Kjenner noen til kjernetemperaturer og tider for grønnsaker, for eksempel poteter og brokkoli? Må jeg vakumpakke?

 

(Jeg har vakumpakker, og har intet imot å bruke den, men det virker intuitivt at det ikke er nødvendig å bruke den, i motsetning til når en tilbereder kjøtt og fisk.)

 

Å vakumpakke poteter er noe jeg vil påstå er litt unødvenig hjemme i kjøkkenet - det har større fordeler i et restaurantkjøkken hvor man kan datere alt som prepareres.

 

Når det kommer til andre grønnsaker generelt så vil det være en fordel å vakumpakke de slik at farger/vitaminer/mineraler ikke koker ut. Du kan også bare bruke plastfolie som du strammer hardt rundt med en knute på begge ender som alternativ til vakumpakker. Dog, så tror jeg personlig tror jeg at fordelene med sous-vide er mye større for kjøtt/fisk enn det er for grønnsaker. Tror jeg ville holdt meg til å koke de på den tradisjonelle metoden. ;)

 

Det er skrevet vanvittig mye om akkurat dette temaet på forumet hos egullet (google it).

 

Til slutt: hvor kjøpte du utstyret?

 

I dag gikk jeg 4 km hver vei til Rema 1000 for å kjøpe kremfløte. Jeg skal lage mitt eget smør. Ganske idiotisk, men jeg gleder meg til jeg er ferdig. Har helt det på et tomt syltetøyglass og sitter og rister som bare det nå. Det kommer til å smake mye bedre enn vanlig meierismør, da jeg har lagt så mye arbeid i det.

 

Hvordan gikk det?

 

Det er visstnok ganske enkelt å lage smør selv. Bare hiv en pakke eller to med kremfløte i en food prosessor og la det kjøre til en masse har formet seg.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

For grønnsaker har vakuumering/sous-vide-tilberedning mer med smak og næringsstoffer å gjøre enn noe annet. F.eks. en hel rødbete tar lang tid å koke gjennom i en gryte, og innen den tid har mye av smaken og fargen forsvunnet ut i kokevannet. Dette unngår du fint i vannbad. Men, som ahpadt skriver, det er proteiner som nyter godt av sous-vide, og da fortrinnsvis seige og senete stykningsdeler av kjøtt. Flatbiff, lårtunge og skank blir mørt som smør på 55-58 grader i 5-8 timer. Vi bruker vannbad mye på jobb, men det er lite grønnsaker.

 

Thomas Keller har en veldig fin bok om emnet, "Under pressure".

Lenke til kommentar

ahpadt og psilocybe: Takk for svar og tips om egullet og bok. :)

 

Riskokeren kjøpte jeg hos Jernia, mens PID-regulatoren (1012,-) kjøpte jeg på nett hos Auber Instruments. Svært rask levering.

 

Vakumpakkeren var dyrest (1499,-), den kjøpte jeg hos Jernia. Kunne nok spart litt der ved å handle lurere.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Riskokeren kjøpte jeg hos Jernia, mens PID-regulatoren (1012,-) kjøpte jeg på nett hos Auber Instruments. Svært rask levering.

 

Vakumpakkeren var dyrest (1499,-), den kjøpte jeg hos Jernia. Kunne nok spart litt der ved å handle lurere.

 

Meget høy DO-WANT-faktor. Synd at jeg flytter ut snart så det ville blitt stående og støve. Ville dog gitt muligheter for en helt umenneskelig god ribbe (ca 60-65c i 72 timer) i jula. ;)

 

Det er sannsynlig at du vil ha mye glede av denne boken også, om du vil lære mye mer.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er visstnok ganske enkelt å lage smør selv. Bare hiv en pakke eller to med kremfløte i en food prosessor og la det kjøre til en masse har formet seg.

 

Du vil nok få en masse, som minner om smør. Det vil neppe være som meierismør, utifra ren logikk. Kremfløte inneholder vel ca 22% fett? Denne massen vil altså også inneholde dette, ettersom du ikke har tatt noe ut av den. Korriger meg, om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Noen som kan å lage røsti? Har funnet oppskrift på nett, men skal det ikke være egg eller melk i? Har lagd det en gang før, og mente at det var noe sånt i. Hvis ikke detter dem vel sund ved steking tenker jeg.

Er denne oppskriften grei?

 

 

4-6 poteter

½ løk

salt

pepper

2 ss matfett

ost

 

Skrell potetene og løk og riv de grovt. Legg potetene i et håndkle og press ut vannet. Bland inn salt, pepper og rikelig med ost.

Varm fettet i en stekepanne og legg i potetmassen. Legg på lokk og stek røstien over svak varme til den er gylden brun under, 8-10 min.

 

Hvelv røstien over på et lokk eller fat, og la den gli ned i pannen igjen. Stek videre i ca 10 minutter.

Røsti passer godt ved siden av kjøtt, eller som en selvstendig rett med grønnsaker til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...