Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Gullars:

Det jeg lurte på og som jeg spesifiserte var hvilke tweaks som er spesielt for 1-disk OS oppsett, ikke de generelle. Ellers har jeg lest OCZ sine forum opp og ned siden Core ble lansert.

 

Karen som snakker om V3 disken sier nemlig at man bør utføre spesifike tweaks om man kjører 1 disk som OS disk vs. 2 disk eller fler. Dette virker forvirrende og uklart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gullars:

Det jeg lurte på og som jeg spesifiserte var hvilke tweaks som er spesielt for 1-disk OS oppsett, ikke de generelle. Ellers har jeg lest OCZ sine forum opp og ned siden Core ble lansert.

 

Karen som snakker om V3 disken sier nemlig at man bør utføre spesifike tweaks om man kjører 1 disk som OS disk vs. 2 disk eller fler. Dette virker forvirrende og uklart.

Ved oppsett med 2 eller fler disker bruker man diverse raid nivå, og med en stor variasjon av kontrollere, derfor er det visse tweaks som vil virke mot sin hensikt på noen tilfeller. For eksempel på en raid kontroller med innebygged cache er det ikke lurt å bruke windows caching, mens dette kan hjelpe for random write på en enkelt disk. Så hvis du skal bruke en enkelt SSD er det de generelle og vanlige rådene som gjelder, pluss spesiell tweaking av diverse instillinger i windows for spesielt interreserte.

 

Når det kommer til oppsett med 2 eller fler SSD (core her) så vil hvilke tweaks du burde gjøre variere med hva slags kontroller du bruker, og muligens med hvilket raid nivå, og hva slags ytelse du prioriterer.

Lenke til kommentar
men caching, stripe size, cluster og block size er i hovedsak det viktigste på raid og ssd.

Jepp, det er helt riktig, og derfor burde man kjøre benchmarks på diverse instillinger før man tar raidet i bruk for å finne ut hva som gir de beste tallene for det man ønsker.

 

Men det er en del tweaks som delvis mister sin betydning når du raider fler. F.eks. hvis kontrolleren har cache er det ikke noe vits å deaktivere auto-indeksering, flytte temp mapper og download folder, og diverse andre ting som gir en liten strøm av random write i bakgrunn, mens disse er MUST hvis man har en enkel disk som ikke er glad i random writes.

Lenke til kommentar

Jepp Nizzen, sjekka tråden din i går, og når du oppdaterte den for ca 30 minutter siden. Veldig bra test, og jeg ønsker meg også en slik kontroller etter å ha sett de grafene :p

 

Jeg kom med en forespørsel om dette i tråden din også, men når du har så mye cache så er jeg interresert i å se hvordan raidet gjør når du har test lenght 1GB i Crystal og HDtune. Og jeg er også interresert i å se en test i IOmeter hvis du kan få tak i det.

 

Jeg håper du tester noen SSD på denne kontrolleren utover våren, for det vil KNUSE det raidet du har der nå med tanke på real world ytelse. Det er klart du får samme max bandwidth fordi du makser kontrollen med begge, men SSD vil klare å gi deg mye mer IOPS og lavere responstid, og det oversettes til mye bedre hastigheter i praktisk bruk.

Lenke til kommentar
Noen som kan annbefale en bra raid kontroller, tenkte og ha muligheten til og ha 4ssd disker. helst ikke noe ekstremt dyre greier.

Jeg mener på det står tidligere i tråden her, men her kommer det i såfall igjen:

Highpoint RocketRaid 3510 4 SATA2 porter på et PCIe x8 kort med 256MB cache og Intel IOP81341 onboard raidprosessor som går ved 800mhz. Dette kortet skal i underkant av 1GB/s og 70.000-100.000 IOPS. Så det har headroom til selv 4x av intels nye SLC SSD.

 

Jeg vet det er en annen her på forumet som kjøpte denne på anbefaling fra meg til 4 Mtron Pro og var greit fornøyd med det, men jeg kommer ikke på hvem det var og hvilken tråd i farta.

 

EDIT: Glemte å si det, ca 3200 kr for kortet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
var litt dyrt det der ja. noen billige som er bedre en onboard? eller er onboard nokk for eks 2 ssd raid 0??

Ingen onboard kontrollere som jeg vet om klarer å dra 2 nye gode SSD i raid-0 med full headroom, alså blir kontrolleren en viss flaskehals.

 

Hvis dere stopper og tenker litt over det så er det ikke så gal pris for den kontrolleren, hvis man putter på 4 GODE SSD og har raid-0 eller raid-5. Med 4 intel MLC vill man få 800MB/s les og 650MB/s skriv, og ekstremt bra med IOPS og accesstime. Hvis OCZ vertex serien holder til det jeg håper er den også en god kandidat for en slik kontroller.

 

Hvis dere trenger en kontroller med 8 porter kan dere jo bruke:

HighPoint RocketRAID 3520 eller 3522 til ca 4400 kr. Men dere må huske at prisene på alle slike kontrollere har steget en del med dollaren, så det som kostet 2500 i høst koster nærmere 3500 nå.

 

Det er klart det går ann å gå for billigere kontrollere, men da risikerer man å få noe som ikke klarer å gi SSD'ene pusterom, enten med tanke på båndbredde eller IOPS.

Lenke til kommentar

Det jeg tenkter på er at man får veldig lite igjen for pengene når man pairer en kontroller av den kvaliteten med kun 4 porter, jeg ville ikke kjøpt en slik uten minimum 6 eller 8 porter slik at den får større bruksverdi i tillegg.

 

Så jeg snakker ikke om at kvaliteten på kontrolleren er for dyr, den er verdt hver krone. Jeg snakker om at sluttproduktet er for dårlig til prisen, de har gitt den for få porter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det jeg tenkter på er at man får veldig lite igjen for pengene når man pairer en kontroller av den kvaliteten med kun 4 porter, jeg ville ikke kjøpt en slik uten minimum 6 eller 8 porter slik at den får større bruksverdi i tillegg.

 

Så jeg snakker ikke om at kvaliteten på kontrolleren er for dyr, den er verdt hver krone. Jeg snakker om at sluttproduktet er for dårlig til prisen, de har gitt den for få porter.

Jeg er delvis enig med deg. Men hvis man putter 4 intel SLC SSD'er på den er de like ved å makse kontrolleren, og med tanke på SSD som kommer til å komme i 2009 så må den ikke være mye svakere. Hvis man går for et alternativ med 8 porter med denne ytelsen så vil man makse kontrolleren rundt 6-7 SSD'er, slik som han med Mtron Battleship klarte. Selv om han økte til 9 stykker i raid-0 skalerte den bare til ca 7, og med IOmeter sluttet maks IOPS å skalere etter 5 (men større block iops fortsatte noe).

 

Selv om kontrolleren til Nizzen i hans post som han linket til er en sinnsykt kraftig kontroller, så går det greit å makse den ut med 7-8 gode SSD'er, selv om den har 12 porter.

 

 

Og så det jeg egentlig hadde tenkt å poste her :p

Jeg fant en artikkel fra Benchmarkreviews.com som snakker om benchmarking av SSD, valg av kontroller og software. Den tar opp upåliteligheter i diverse benchmark verktøy, og snakker om hvordan ytelsen fra JMicron og Intel ICH10 kontrollere kan variere veldig fra SSD til SSD, og fra diverse firmware versoner. Den tar 15-20 minutter å lese, men hvis man skal lese reviews av SSD man vurderer å kjøpe, så er denne informasjonen gull verdt å ha i bakhodet.

 

Jeg får se om jeg lager en egen seksjon i den første posten her, og senere wiki artikkel (hvis jeg får lov å skrive) med linker til slike viktige sider og artikler.

Lenke til kommentar

En ting jeg savner... Levetid over tid på SSD.

Da tenker jeg ikke på hvor lang tid en SSD kan holde ut men mer om hvordan dataene blir om du la oss si kopierer ut 60Gb med data på en SSD og slenger den i en bankboks.

 

Hvordan vil de være om 5 år? 10 år? etc.

 

Finnes det noen teorier på dette hittil?

Lenke til kommentar
Noen som kan annbefale en bra raid kontroller, tenkte og ha muligheten til og ha 4ssd disker. helst ikke noe ekstremt dyre greier.

Jeg mener på det står tidligere i tråden her, men her kommer det i såfall igjen:

Highpoint RocketRaid 3510 4 SATA2 porter på et PCIe x8 kort med 256MB cache og Intel IOP81341 onboard raidprosessor som går ved 800mhz. Dette kortet skal i underkant av 1GB/s og 70.000-100.000 IOPS. Så det har headroom til selv 4x av intels nye SLC SSD.

 

Jeg vet det er en annen her på forumet som kjøpte denne på anbefaling fra meg til 4 Mtron Pro og var greit fornøyd med det, men jeg kommer ikke på hvem det var og hvilken tråd i farta.

 

EDIT: Glemte å si det, ca 3200 kr for kortet.

 

Hvor har du lest at den kontrolleren klarer i underkant av 1GB/s? Det meste jeg har sett er ca 600MB/s lesehastighet og det var med en Highpoint RocketRaid 3520.

Lenke til kommentar

@Theo: SSD har "shelflife" på ca 10 år. Dvs hvis du fyller den opp og putter den i en bankboks, så vil du kunne la den ligge i ca 10 år før data forsvinner. I følge editor på storagesearch.com burde man hente den ut og "refreshe" data hvert 5. år for å være på den sikre siden. Hvis man gjør dette er det ikke noen begrensning på hvor lenge disken kan leve.

Jo mer (write-erase) slitt SSD'en er jo kortere "shelflife" får den. For grunnen til dette sjekk SSD arkitektur og NAND gate.

 

@Nizzen: 3510 har samme IO-prosessor som den som ble brukt i Mtron Battleship hvis ikke jeg tar feil. Og det han kom frem til var at throughput ved raid-0 var ca lik (litt over) frekvensen til onboard IO-prosessor. Så med en 800mhz io-prosessor (som flaskehals) vil kortet klare 800-900MB/s maks throughput forutsatt at du har disker som klarer å holde unna. Lavalyst Everest bilde: chart4.jpg

Så ja, i underkant av 1GB/s var kanskje å ta litt i.

Men med de nyere SSD'ene som klarer 200MB/s pr enhet så vil 4 i raid-0 klare 800MB/s, hvis ikke det er andre flaskehalser som stopper før IO-prosessoren.

 

BTW: Jeg har oppdatert første posten med noen linker til nyttig informasjon (nederst). Flere linker kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...