Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg fikk Sandisk Extreme 240 GB i min macbook pro fra 2010. Det er da altså bare sata 2. Merker ytelsesøkningen alikevel :) Jeg har i lang tid planlagt oppgradering, og skulle da egentlig gå for en Samsung, eller en marvel-basert SSD, men til 1620 kr fra pixmania så skjedde impulskjøpet. Måtte dog vente på 11 dager lang postgang :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger ved et bilde fra RST og av enhetsbehandlingen da jeg ikke ser "policies" fanen på disken. Ser da ut i RST som hurtigskrivebufferen er aktivert, eller er ikke det den samme? Enhetsbehandlingen viser driverversjonen til SATA-kontrolleren.

 

Edit: Har sjekket opp rundt kryptering også, og det skal ikke foregå noe slikt. Det er planer om bitlocker på sikt, men ikke ennå. Fremkommer det noe info på bildene som kan gi noe hint om hvorfor det er null skalering i RW?

 

Du ser feil i enhetsbehandling, finn det aktuelle oppsettet under "Diskstasjoner"... Dersom du ikke alt har gjort dette vel og merke..

 

Har nå fått kjørt AS SSD også, med samme sørgelige resultat...

Legger ved bilde av "Policyer" fanen når først admin var innlogget:)post-67869-0-73334900-1337330013_thumb.png

post-67869-0-91574300-1337330026_thumb.png

 

Ser at det er noe kluss med Alignment, i alle fall sier vel AS SSD det? Er dette noe som påvirker ytelsen i så stor grad, og er det noe som lett lar seg fikse?

Endret av Switters
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål:

 

Er PCI- baserte SSD-er befengt med mindre problemer enn de vanlige Sata SSD-ene? Tenker da på holdbarhet, infant deaths osv.

 

OCZ sine revodrive dingser har hatt en god del problemer med kompatibilitet med hovedkort og andre rare problemer som f.eks død og fordervelse.

 

2stk gode ssder i raid-0 å¨intel sata 6 er en vinner punktum :)

Lenke til kommentar

Det du snakker om har generelt ikke vært noe større problem med SSDer enn det er med andre komponenter i forbrukermaskiner. Det som ofte bestemmer hvor mye det er av disse tingene er testing og verifisering. Avhengig av hvilke SSDer du kjøper er det gjort forskjellig mengde testing og verifisering. Generelt er low-end produkter i forbrukersegmentet mer utsatt, og high-end, workstation og enterprise enheter mindre utsatt. PCIe SSDer faller oftest under den siste gruppen, men det er ingen garantier. SSDer som blir brukt av OEMs har ofte lavere returrater enn konkurrenter, nettop fordi i OEM systemer kan en defekt komponent føre til retur av hele systemet, service/reperasjonskostnader, osv.

 

De tryggere merkene i dag etter det jeg har sett innen forbrukersegmentet er Intel, Samsung, og Crucial. Intel og Samsung er digre og har mye OEM business. Crucial er en undergren av Micron, som produserer mye enterprise produkter, og selv lager diverse minne og flash sammen med Intel. Samsung er også en minneprodusent.

Er det noen som har sett nyere tall på RMA rates?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Takker og bukker for svar.

Jeg måtte spørre, siden jeg har en kompis som har hatt den ene Sata-SSD etter den andre som har dødd, så han kjøpte seg en PCI- basert - og den har fungert helt uproblematisk.

 

Har insett at jeg må skaffe meg en SSD nå - spiller BF3, og der har de jo allerede halvveis cappa første flagget før jeg har loada mapet - og det kan vi ikke ha noe av :green: :green: .

Så det blir nok en Samsung//Intel 520//Plextor M3 soon.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Er 790kr for en Sandisk Extreme 120GB en ok pris? Virker som om spesifikasjonene tilsier at den skal være brukbar. Av de reviews jeg har sett gir de også brukbar omtale..

Kjøp eller vent?

Sandisk Extreme er den beste sandforce ssden, så det er et knall kjøp. Vet flere som har kjøpt fra pixmania bare pga dette tilbudet.

 

240 gb sandisk Extreme til 1 620 NOK er også et knall kjøp!

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ja men du må gjøre en register endring for at det skal fly.

 

Her er how to'en fra Microsoft:

 

Du løser dette problemet selv ved å aktivere AHCI-driveren i registret før du endrer SATA-modusen for oppstartsstasjonen. Slik gjør du dette:

Avslutt alle Windows-baserte programmer.

Klikk Start, skriv inn regedit i Start søk-boksen, og trykk deretter ENTER.

Klikk Fortsett hvis dialogboksen Brukerkontokontroll vises.

Finn og klikk deretter én av følgende registerundernøkler:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV

I høyre rute høyreklikker du Start i kolonnen Navn, og deretter klikker du Endre.

I Verdidata-boksen skriver du inn 0, og deretter klikker du OK.

Klikk Avslutt på Fil-menyen for å avslutte Registerredigering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble det 2stk intel 520 240GB i laptopen også :) De skal erstatte 1stk 510 240GB og 1stk Vertex 3 120GB.

(tok ikke sjangsen på sandisk).

Raid0 or not to raid0, that's the question. :)

 

Merket i alle fall GODT forskjell når jeg gikk fra Intel 510 til 520 i jobblaptopen. 510 er virkelig en skuffende SSD.

 

Anyway.

Bestilte også 5stk intel 330 for oppgradering av noen HP 6735.

 

Et problem med maskinene som 330 skal stå i er at de må kjøre med bitlocker, Sånn sett kunne sikkert M4 vært et bedre valg? Men med tanke på prisen så var det fristende å teste 330 uansett.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Da ble det 2stk intel 520 240GB i laptopen også :) De skal erstatte 1stk 510 240GB og 1stk Vertex 3 120GB.

(tok ikke sjangsen på sandisk).

Er det noe skummelt med Sandisk jeg ikke har fått med meg? Eller kanskje det er Pixmania du sikter til... Antar det. Jeg tok ihvertfall sjansen, er bare snakk om 800kr. Dør den må man nesten uansett kjøpe en ny, siden det er uaktuelt å sitte uten PC mens garanti/reklamasjon verifiseres på verksted...

Eneste jeg må vurdere nå er en SATA3-kontroller. Hva er lurest? Bytte hovedkort og cpu, eller kjøpe en PCIe-kontroller? Har idag et P55-hovedkort og i5-750, og ikke direkte behov for mer prosessorkraft.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...