Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke hvordan Tony kunne trekke den konklusjonen ut fra det Nizzen postet...

Om nizzen har vært ute etter å krangle med dem må det ha vært i en annen tråd.

 

Det er jo et relevant poeng med hva som er standard å oppgi, og at båndbredden har økt på bekostning av litt latency.

Lenke til kommentar

SanDisk er store ja, de har vel vært mest kjent (for de fleste) innenfor minnekort til bla kamera og USB sticks.

 

De kjøpte Pliant for 1 år siden, rimelig heftige saker innen Enterprise segmentet.

 

NANDen i Extreme sies å være Toshiba 24nm.

 

Jeg hadde kjøpt hadde de solgt til bedrifter og kastet en 240GB inn i Endurance testen, men men....

Det er nesten så jeg vurderer å erstatte mine 2x160G2@HW-R0 med to av disse 240GB @SW-R0, selv om jeg ønsker å erstatte med en 512GB single. Muligens dog overkill med enterprise enheter for spill, programmer og lignende.

 

Nå har jeg også forløpig X58HK så det spørs om det gjør det ennå mer unødvendig. Hovedmotivasjonen er betraktlig mer plass uten særlig dårligere ytelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

SanDisk er store ja, de har vel vært mest kjent (for de fleste) innenfor minnekort til bla kamera og USB sticks.

 

De kjøpte Pliant for 1 år siden, rimelig heftige saker innen Enterprise segmentet.

 

NANDen i Extreme sies å være Toshiba 24nm.

 

Jeg hadde kjøpt hadde de solgt til bedrifter og kastet en 240GB inn i Endurance testen, men men....

Det er nesten så jeg vurderer å erstatte mine 2x160G2@HW-R0 med to av disse 240GB @SW-R0, selv om jeg ønsker å erstatte med en 512GB single. Muligens dog overkill med enterprise enheter for spill, programmer og lignende.

 

Nå har jeg også forløpig X58HK så det spørs om det gjør det ennå mer unødvendig. Hovedmotivasjonen er betraktlig mer plass uten særlig dårligere ytelse.

 

Jeg bestilte nettopp Sandisk Extreme 4x240GB, 2x120GB...totalt: 6.448 + mva og frakt! :)

 

På toppen av det ble det også bestilt LSI MegaRAID SAS 9266-8i med CacheCade Pro 2.0 Software.

Lenke til kommentar

Det er irriterende billig for Extreme utgaven men vil de ikke handle med bedrifter så blir det ikke noe :)

(jeg har SF-2281 med Toggle NAND fra før så det er ingen krise :))

 

Blir morro å se hva CC Pro 2.0 gir, har liggende lisenser for både FP og CC men har rett og slett ikke installert enda på 9265, har FP på en 9260. (må få gjort noe med det)

 

Du bør nesten teste før og etter CC, tviler på at du kan deaktivere FP når den først er inne.

(sånn sett var hardware utgaven av FP fin)

Lenke til kommentar

Det er irriterende billig for Extreme utgaven men vil de ikke handle med bedrifter så blir det ikke noe :)

(jeg har SF-2281 med Toggle NAND fra før så det er ingen krise :))

 

Jeg handlet etter beste evne som bedrift. Skrev inn firmanavn på fornavn og etternavn og sendte til bedriftsadresse, så regner med at det er ok.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøre Crucial M4, Samsung 830, Intel 520 eller Plextor, men da jeg fikk lest meg opp på Sandisk Extreme så ble det veldig enkelt valg til den prisen.

 

Blir morro å se hva CC Pro 2.0 gir, har liggende lisenser for både FP og CC men har rett og slett ikke installert enda på 9265, har FP på en 9260. (må få gjort noe med det)

 

Du bør nesten teste før og etter CC, tviler på at du kan deaktivere FP når den først er inne.

(sånn sett var hardware utgaven av FP fin)

 

Skal huske det. Blir morro å teste 4 x 240GB i Raid 0 :)

 

Kontroller og trolig 2 x 240GB skal inn i en server etter hvert som tier 1 caching, men skal leke meg i noen uker først.

Lenke til kommentar

Magic Partition Recovery hevder at de kan gjenvinne data fra SSD , noe som hittil er regnet for å være bortimot umulig.

 

About SSD Recovery

 

General consensus among data recovery professionals is that SSD drives are hardly if ever recoverable. SSD's store data in a very different manner compared to magnetic hard drives. The use of the TRIM command effectively destroys information deleted from TRIM-enabled SSD drives. While mostly true, exceptions do exist. The destructive TRIM command is not issued if the disk gets corrupted or inaccessible because of logical damage as opposed to deliberate deleting or formatting the disk. As a result, Magic Partition Recovery can often recover information from corrupted SSD drives even if they appear completely inaccessible.

 

 

Kilde

Lenke til kommentar

Det holder nok stikk på noen kontrollere.

 

Vi får følge med på hva de kan utrette, om enheten er inaccessible er det fint lite man kan gjøre selv og navnet på applikasjonen tyder nesten på at det er noe som skal selges til sluttbrukeren.

Lenke til kommentar

Har en MacBook Pro late 2008, tenker valget er mellom Crucial m4 og SanDisk Extreme SSD (så fremt det ikke finnes ett bedre valg, og siden OWC blir for dyrt å hente over sjøen.) Størrelse i området 240 GB+.

 

Hva tenker dere? Har kun støtte for SATA 3 Gbit/s. Derfor tenker kanskje det blir litt overkill med SATA 6 Gbit/s støtte. Samt, ville dere valgt å aktivere TRIM via mod?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

m4 funker fint på MacBook Pro men i og med at du har en late 2008 får du nok ikke 6Gb/s hastigheter.

 

Jeg hentet selv en OWC sammen med et kit for å bytte "DVD" med SSD, null problem og da får man med verktøy (les noen skrujern) til å åpne Mac-en med.

 

Jeg har vel anbefalt Samsung til alle jeg kjenner som har Mac og tror jeg vil fortsette med det selv om m4 fungerer helt utmerket på min. Samsung er kanskje ikke like spennende ytelsesmessig men den er en helt suveren all-rounder.

 

Du bør absolutt aktivere TRIM med TRIM Enabler, jeg har brukt den fra dag 1 og den har fungert helt utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...