Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ja men du må gjøre en register endring for at det skal fly.

 

Her er how to'en fra Microsoft:

 

Du løser dette problemet selv ved å aktivere AHCI-driveren i registret før du endrer SATA-modusen for oppstartsstasjonen. Slik gjør du dette:

Avslutt alle Windows-baserte programmer.

Klikk Start, skriv inn regedit i Start søk-boksen, og trykk deretter ENTER.

Klikk Fortsett hvis dialogboksen Brukerkontokontroll vises.

Finn og klikk deretter én av følgende registerundernøkler:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV

I høyre rute høyreklikker du Start i kolonnen Navn, og deretter klikker du Endre.

I Verdidata-boksen skriver du inn 0, og deretter klikker du OK.

Klikk Avslutt på Fil-menyen for å avslutte Registerredigering.

 

Tror jeg bare gir meg en lang faen i firmware update. Har ingen problemer og er ikke stødig nok i det der til at jeg skal begynne å leke meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg bare gir meg en lang faen i firmware update. Har ingen problemer og er ikke stødig nok i det der til at jeg skal begynne å leke meg.

Ditt valg det, men en SSD yter ikke optimalt i IDE modus. Du kunne gjerne da kjøpt den billigste du fant eller bare brukt vanlig harddisk fortsatt :whistle:

 

Kanskje det er enklere at du tar backup av ting du trenger, flasher firmware på SSD, setter AHCI i BIOS og installere Windows på nytt. Uansett så burde du ha AHCI eller RAID når du har en SSD.

Lenke til kommentar

Tror jeg bare gir meg en lang faen i firmware update. Har ingen problemer og er ikke stødig nok i det der til at jeg skal begynne å leke meg.

Ditt valg det, men en SSD yter ikke optimalt i IDE modus. Du kunne gjerne da kjøpt den billigste du fant eller bare brukt vanlig harddisk fortsatt :whistle:

 

Kanskje det er enklere at du tar backup av ting du trenger, flasher firmware på SSD, setter AHCI i BIOS og installere Windows på nytt. Uansett så burde du ha AHCI eller RAID når du har en SSD.

Hva svarte er det dere surrer med? Var ikke spørsmålet hvordan man endrer fra IDE til AHCI? Fremgangsmåten BAT postet er veldig enkel, og involverer ingen form for sw-oppdatering. Det hele er gjort på 30 sekunder + en omstart.

 

AHCI er absolutt å anbefale for intel G2. Det er en merkbar forskjell også utenfor benchmarks.

Lenke til kommentar

Ja men du må gjøre en register endring for at det skal fly.

 

Her er how to'en fra Microsoft:

 

Du løser dette problemet selv ved å aktivere AHCI-driveren i registret før du endrer SATA-modusen for oppstartsstasjonen. Slik gjør du dette:

Avslutt alle Windows-baserte programmer.

Klikk Start, skriv inn regedit i Start søk-boksen, og trykk deretter ENTER.

Klikk Fortsett hvis dialogboksen Brukerkontokontroll vises.

Finn og klikk deretter én av følgende registerundernøkler:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV

I høyre rute høyreklikker du Start i kolonnen Navn, og deretter klikker du Endre.

I Verdidata-boksen skriver du inn 0, og deretter klikker du OK.

Klikk Avslutt på Fil-menyen for å avslutte Registerredigering.

 

Prøvde det nå. Fant bare den første, og verdien er allerede 0.

Lenke til kommentar

Hei har akkurat installert en SSD (Crucial M4 256GB).

Så leser jeg at jeg bør endre fra IDE til AHCI..

Prøvde nettopp det her men da ville ikke Windows (som ligger på en annen disk) starte opp,fikk gjennopprettnings vinduet opp..

Så jeg er tilbake til IDE igjen..

Kan jeg endre fra IDE til AHCI uten at det går ut over Windows systemdisk og de andre harddiskene jeg har?

 

Kjørte en test med AS SSD Benchmark

Den er koblet til Sata-2 siden jeg har et X58 HK med marvell Sata 3 kontrollere..

Er det noe galt her?

post-122156-0-21984300-1337641317_thumb.png

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar

Hei har akkurat installert en SSD (Crucial M4 256GB). Så leser jeg at jeg bør endre fra IDE til AHCI. Prøvde nettopp det her men da ville ikke Windows (som ligger på en annen disk) starte opp,fikk gjennopprettnings vinduet opp. Så jeg er tilbake til IDE igjen. Kan jeg endre fra IDE til AHCI uten at det går ut over Windows systemdisk og de andre harddiskene jeg har?

 

Du må endre i registry først og så når du restarter maskinen, endre fra IDE til AHCI i BIOS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei har akkurat installert en SSD (Crucial M4 256GB).

Så leser jeg at jeg bør endre fra IDE til AHCI..

Prøvde nettopp det her men da ville ikke Windows (som ligger på en annen disk) starte opp,fikk gjennopprettnings vinduet opp..

Så jeg er tilbake til IDE igjen..

Kan jeg endre fra IDE til AHCI uten at det går ut over Windows systemdisk og de andre harddiskene jeg har?

 

Kjørte en test med AS SSD Benchmark

Den er koblet til Sata-2 siden jeg har et X58 HK med marvell Sata 3 kontrollere..

Er det noe galt her?

post-122156-0-21984300-1337641317_thumb.png

Marvel kontrolleren for sata 3 er ikke god på x58. Koble den heller på Intel sata2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må endre i registry først og så når du restarter maskinen, endre fra IDE til AHCI i BIOS.

Yes!Da var det gjort!

Takk for hjelpen. :)

Marvel kontrolleren for sata 3 er ikke god på x58. Koble den heller på Intel sata2.

Ja det var jo det jeg skrev at jeg hadde gjort.. :p

 

Sånn ble den siste testen fra AS SSD Benchmarks..

post-122156-0-79813300-1337698584_thumb.png

 

Er det dårlig eller ok?

Skal legge inn samplene nå så får jeg se hvordan den duger irl..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke har bestilt ennå går det også ann å se på denne: http://www.anandtech...duct/409?vs=400

Det er force 3 vs force GT. Det er sync vs async NAND. Kort sagt har GT raskere NAND, så den yter bedre med data som ikke kan komprimeres.

Forskjellen er ikke betydelig i generell bruk, men om de er tilgjengelige og prisen ikke er så forskjellig kan du få bedre ytelse for f.eks. arbeid med multimedia, komprimerte arkiver, eller spillfiler (i noen tilfeller).

For at det i det hele tatt skal være relevant må du ha en ganske god CPU. Om du har PII x3 720BE og den ikke er klokket til 4GHz eller over er det liten vits å gå for en dyrere SSD som yter bedre. Da vil den billigste SandForce SSDen i kapasiteten du vil ha gjøre jobben godt nok.

 

EDIT: her er en liste over de billigste gode 6Gbps SSDene i ~240GB kapasitet.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke til meg :)

 

Er til min morfars oppgradering av pc :)

 

 

Så så jeg Corsair SSDen som var på tilbud, så trudde at den kanskje var bedre en Agility sin. Da jeg prøver å presse prisen mest mulig ned. Har fått opp til 4000kr å handle til han for, å da skal det inneholde kabinett, cpu, hovedkort og SSD. resten har jeg selv liggende ;)

 

Men var usikker på SSDen, så derfor spurte jeg her :)

 

Men takk for hjelpen uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...