Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Der har du et godt utgangspunkt GullLars

 

Jeg kjører også den "enkle" vannkjølingen til Corsair, funker helt fint og da kjører jeg på 4800 "24/7"

 

Jeg ville holdt meg til 3.x serie driveren av RSTe (som er ment for chipsettet) i stedet for å gå veien om en moddet 11.x driver. (min mening per i dag)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK.

Dette er en smule OT, men:

Jeg har noen Noctua NF-P12 vifter, så tenkte jeg skulle bytte ut de medfølgende viftene med dem som push, og bruke 200mm kabinettviften som pull over mesteparten av radiatoren.

Jeg vurderer også å bytte ut de store viftene (200mm og 230mm) som fulgte med HAF-X med noen av disse. Siden jeg ikke kjører SLI/Xfire har jeg mer luftflyt enn jeg vil trenge, og verdsetter lavere støy med en smule mindre luftflyt. Jeg vurderer også å bytte ut 140mm i bakkant med en noctua. Et overslag sier det blir i område tusenlappen i bare vifter (og frakt), men med innmat til over 15K er det vel en akseptabel pris? :p

 

Er det noen kjente konflikter mellom southbridge RAID og dedikerte RAID kort? Det var det på de to forgie AMD hovedkortene jeg har hatt, da kunne jeg ikke boote fra SB RAID om jeg hadde i et RAID kort.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Se hvem som tar seg godt betalt ja :closedeyes:

Det er forståelig at de tar et premium for den høyeste kapasiteten på "off-the-shelf" SSDer, men det er muligens noe overdrevent. Får håpe de gode marginene blir re-investert i SSD-divisjonen i form av skikkelig egen kontroller med godt utviklet firmware for Vertex 5.

Jeg synes OCZ har ødelagt for Vertex merket sitt litt ved å ha brukt kontrollere fra 3 forskjellige produsenter på 4 generasjoner. Indilinx, SandForce, SandForce, og nå Marvel.

 

Jeg liker egentlig at de bruker Octane merket i stedet for Vertex/Agility på disse, men er ikke så glad i valg av navn. De kunne godt resirkulert Apex, men der føler de kanskje de ødela for seg selv med Jmicron.

 

Det er sikkert noen der ute som blir veldig glade for "gode nok" SSDer på 1TB til en akseptabel pris. Kanskje disse er relevante for brukerdomener i nettverk som oppgradering fra gamle 10K/15K SAS, mens kraftigere SSDer og RAM tar seg av log-in og transaksjoner? Stykkprisen er høyere, men tettheten er også høyere (kapasitet, båndbedde og IOPS ytelse), og krav til kjøling og vibrasjonsdemping er mye lavere. Kanskje de også er aktuelle som scratch-disker for workstations?

Hva tror dere som arbeider med slikt?

Lenke til kommentar

Gikk ikkje så veldig bra med endurance testen til Vertex 4 heller... Ikkje evig dårlig, men langt ifra konge.

 

Svar av OCZ:

 

 

I'll tell you what I think. First, if it just died during the user-modified Endurance Test, that is unfortunate and I would be happy to assist the user who I have seen here before - not sure I even could under warranty if I am reading the test correctly since it appears it has been under constant endurance test since purchase.

After that, there is no way to verify any of it since no other screenshots were given after the Anvil errors, just text stories. Also all of this was done on the RC firmware, well after the official was released.

 

Her kan det jo virke som om at det er brukerens feil at det ikkje ble oppdatert firmware på ssden. Er langt ifra 100% som kan eller har mulighet for å oppdatere firmware på en ssd. Særlig om man har den i en laptop, eller er min mamma :p

 

OCZ gjør det igjen og skylder på alle andre enn seg selv. Jeg hadde 4 stk Vertex 4 i en uke. Det holdt.... Firmwaren var fukka til Areca bruk og generell bruk.

Hmm... JEg ville faktisk gi OCZ en sjanse med V4, men det gikk til Diablo 3 for å si det slik :)

OCZ har ikkje vært bra siden ddr1 VX rambrikkene. Det er min påstand. Etter dette så har kvaliteten generelt på det meste vært under par.

Er nok ikkje tilfeldig at ikkje V4 klarte seg bedre på endurance testen. De bruker sikkert skrap nand for å få mest mulig fortjeneste :yes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei de må nå bare kjøre sitt løp der. Blir jo ikke akkurat mer vennlig innstilt til dem på den måten. Virker som de er livredd for å innrømme at de kanskje har/eller kan ha gjort noe feil. Det beste var at de unnlot å svare på spørsmålene etterpå.... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hva mener DERE er viktigst i ASSD benchmark?

 

Seq

4k

4k -64th

Acc.time

 

V4 yter VELDIG bra på 4k-64th, derfor får den veldig mye poeng i ASSSD. Men ellers er den jo ikkje best. Jeg liker best Seq og 4k. (qd=1)

4k-64th er jo egentlig ddr3 cache vel, så om man overklokker går denne opp...

Ja, hva mener dere?

Lenke til kommentar

Om jeg leser tallene riktig viser ASU endurance testen 391 TiB skrevet, og det er vell egentlig mer enn den er ratet for (ikke NAND, men selve SSDen). Om det stemmer at dette var med RC firmware kan det hende det er bedre med offisiell produksjonsfirmware. Alikevell begynte OCZ å selge enhetene med RC firmware uten å ha store disclaimers om at dette var tilfellet og at man måtte oppgradere når produksjonsfirmware kom ut.

 

Jeg tror tommelfingerregelen som har vært nevnt tidligere om at man kan annse alle OCZ produkter under 6 månder gamle som beta, og sen alfa de første ukene var en grei tilnærming.

 

EDIT: jeg mener 4K random QD 1 er det viktigste i AS SSD sammen med sekvensiell. QD 64 er mest for å vise at man får skalering med QD, og at skaleringen er betydelig.

ASU (og CDM 3.0 beta) er mye bedre da de viser QD 1 og QD 4, som er det området hvor skalering er viktigst for praktiske bruksområder, og ASU har også 32KB og 128KB QD 1 (men seq eller random?) som også er viktige størrelser å ha grei fart på.

Selv liker jeg best IOmeter skaleringsgrafer :)

4KB random 100% read/write med lineær stepping QD 1-8 viser skaleringen i det området som er aktuelt for forbrukere, og hvis man blander det til 75/25% R/W mix for det samme området får man se hvordan kontrolleren takler komplisert last, som er mer typisk når QD først øker.

Det mest interresante ville kanskje vært å også ha en blanding av blokker fra 4KB til 128KB med hovedvekt på 4 (70-80%), 32(~10%), og 128KB (~10%) (om jeg ikke husker feil fra distribusjonsdiagrammer jeg har sett), med ca 75% les, ca 80% random og skalert QD fra 1 til 8. Det blir en ganske komplisert syntetisk last, og ligger nærmere trace av virkelige workloads om man ser bort fra pauser (som også er en viktig bit av reelle workloads pga buffer flushing og GC).

IOmeter gir vell også mulighet for last%, så 4 grafer med 25%, 50%, 75% og 100% last kunne da simulert korte opphold i last syntetisk noenlude greit.

EDIT2: jeg forstår godt at Anvil ikke har lagt ned tid i å prøve å lage noe sånt, da det blir en mer spesialisert test som få vil forstå innholdet av i forhold til det fine rene oppsettet som er nå.

 

Det ble vist en lang edit rant :p

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved lav QD er C300 nesten uslåelig, testet det akkurat for noen timer siden vs en m4-256 og Samsung 830 256, de er ikke i nærheten. (hvis man ser isolert på QD1)

C300 fikk like mange "poeng" eller flere enn de to ovenfornevnte. (alle var ganske fulle av data)

 

C300 holder seg svært godt, ser at de er på tilbud hos komplett nå.

(de siste restene av 34nm NAND for de som vil ha det)

 

Den SSDen jeg bruker mest i arbeidssammenheng er faktisk C300 256, de har fått kjørt seg både i og utenfor raid.

 

Det må jo atter en gang sies at ytelses-forskjellen mellom de beste SSD-ene er marginal!

(stabilitet er noe annet)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...