Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmmmm

 

Ser at Mtron SSD det refereres til har SATA-150 grensesnitt, altså overføringshastighet max 150MB/s. Hvordan er det da mulig å oppnå hastigheter på over 200MB/s i raid? Blir dette bare en teoretisk verdi som faktisk blir begrenset av SATA bussen, eller gjelder 150MB-grensen pr SSD-enhet i raid-oppsettet...? altså teoretisk begrensning på 300MB/s i oppsettet med 2 enheter i raid0, 450 for 3 etc?

 

eller? :p

Lenke til kommentar
hmmmmm

 

Ser at Mtron SSD det refereres til har SATA-150 grensesnitt, altså overføringshastighet max 150MB/s. Hvordan er det da mulig å oppnå hastigheter på over 200MB/s i raid? Blir dette bare en teoretisk verdi som faktisk blir begrenset av SATA bussen, eller gjelder 150MB-grensen pr SSD-enhet i raid-oppsettet...? altså teoretisk begrensning på 300MB/s i oppsettet med 2 enheter i raid0, 450 for 3 etc?

 

eller? :p

Du skal ikke se deg blind på grensesnitt. Det er INGEN sata2 harddisker som klarer 300 MB/s, ikke halvparten engang.

SSD derimot begynner å komme seg, og har passert SATA1 nå.

Sata-150 grensesnittet begrenser hastigheten fra disken til kontrolleren, men så lenge disken leverer lavere fart enn grensesnittet har det ikke noe å si om det er sata1 eller 2.

Hvis du sjekker linken til Mtron Battleship så vil du se at en galning fikk nesten 900 MB/s med slike sata1 disker, så det er bare raid kontrolleren som er begrensning.

 

Det finnes en utgave med sata2 også, den har bedre fart 130/120 MB/s les og skriv, men den koster mer.

I praktisk nytte så holder det lenge med ÈN Mtron pro (sata1) til å få en natt-og-dag opplevelse fra harddisker. I generell bruk er Mtron Pro ca like rask som Intels MLC verson.

 

Hvis 32GB holder for deg, og du bare vil ha speedup fra SSD så gå for en Mtron. Hvis du trenger 64GB så er 2 mtron i raid raskere enn en Intel MLC.

Hvis du vil ha den sykeste farta må du gå for en Intel SLC, men disse koster dyrt.

 

Hvis du bruker mer enn en time på PC om dagen i windows miljø så mener jeg at en SSD er en god invistering. Og det går ikke ann å sammenlikne med pris pr plass i forhold til harddisker. Det hadde blitt som å sammenlikne en r-motorsykkel med en sliten kassevogn i forhold til plass og pris.

 

 

EDIT: Lockdog, jeg mener å ha lest at ICH7 ikke hadde problemer med SSD, men jeg skal ikke si det sikkert. Google is your friend

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Kan man boote fra disker som er satt på kontrollere?

 

Birger :)

Ja, hvis kontrolleren støtter det.

OM kontrolleren støtter det må du sjekke for hver kontroller.

 

Jeg vet ikke om folk flest er klar over det, men sata kontrolleren på hovedkortet ditt er faktisk også en kontroller som sitter på en buss... Disse integrerte er som regel svake og billige kontrollere som klarer å dra 2-3 disker av gangen med greie nok resultater på harddisker som ikke er i raid. For SSD blir de fort svake, eller inkompatible (som ICH 8,9,og 10. Disse kan fikses med firmware upgrades i mange tilfeller, men kontrolleren er fortsatt en billig del av hovedkortet. DET var en lang parentes...)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet mine to OCZ Solid Series 30GB littegrann, so far so good. Legger ved et par screenshots fra HDTach og Crystal Disk Mark. Skal settes opp i RAID 0 senere, skal bare teste med et par andre ting først :p. Testet på Asus P5W DH Deluxe @ ICH7R, Core 2 E6400 @ 3.2GHz samt 2GB RAM. Oppdaterer fortløpende utover kvelden ;)

 

Crystal Disk Mark:

post-65834-1229459659_thumb.jpg post-65834-1229459664_thumb.jpg

 

HDTach:

post-65834-1229459672_thumb.jpg post-65834-1229459678_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er ganske greie tall du får. Du kan være godt fornøyd med sekvensiell lesing, men dette er ikke alt i verden. Hvordan block og stripe størrelse har du? Og hva er status på write cache i windows?

 

Her er en SSD jeg tok av mine når jeg dreiv å stilte de inn.

Oppsettet her er: 2 Mtron Pro 7000 SLC SSD i raid-0 fra et Asus 790fx deluxe hovedkort's sata kontroller. Stripe størrelse 64kb, block størrelse 32kb. Dette var med operativsystem på andre disker, så diskene hadde ingen belastning utenom benchmark programmet.

post-163450-1229472341_thumb.jpg

 

Som du ser har jeg en del høyere random tall og seq write enn du har, selv om diskene mine har lavere farts rating enn dine. SLC vs MLC har mye å si.

 

Her er et bilde av samme benchmark på velociraptoren min etter jeg flytta windows til SSDene.

post-163450-1229472793_thumb.jpg

 

Jeg fant ikke bildene fra HDtach i farta.

 

EDIT: har du skrevet diskene full et par ganger for å sikre at garbage collection og wear leveling har trådd i kraft? hvis ikke så kjør noen sånne tester av kopiering av store filer og mapper for å sikre at det har skjedd før du tester igjen, og se om det er noen forskjell.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Stripe-størrelse er på 128kb, usikker på block-størrelse. Har ikke gjort noen voldsomme justeringer, det meste er "standard". Men jeg er ihvertfall veldig fornøyd foreløpig, starte opp Windows er nå unnagjort på ~35 sekunder i motsetning til tidligere hvor det gikk nærmere 3-4 minutt før alt var klart :thumbdown: . Og i forhold til prisen er det slettes ikke verst, betalte drøye 1500kr for begge to :). Har ikke merket noe til denne laggingen som enkelte rapporterer om foreløpig heller.

 

EDIT: Har ikke skrevet diskene full osv ennå. Tar det på sikt, er travelt opptatt med å reinstallere programmer.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Jeg la merke til denne interresante delartikkelen, og tenkte jeg skulle dele den med dere.

Denne oppsummerer noen feiltagelser og bommerter gjort i SSD industrien i 2008, og en del linker fører til nye interresante artikkeler. Denne er fra siden www.storagesearch.com , som er en stor side innen analyse av lagring, og har holdt på i over 10 år. Han som skriver har selv vært teknologisk leder i firma tidligere, og vet hva han snakker om.

 

SSD Market Missed Opportunities in 2008?

 

Editor:- December 9, 2008 - overall pageviews on StorageSearch.com in the past several weeks are at all-time historic high levels and are 37% higher than the year ago period.

 

It's very gratifying for me as an editor to find that so many of you find the SSD related articles and buyers guides so useful.

 

The most popular article in recent weeks has been Looking Ahead to the 2009 SSD Market (on our home page). I've tended to focus on the positive market developments in that particular article.

 

But there have been some big missed opportunities in the SSD market - in 2008 too. In the interests of balance I've listed them here.

 

* The abysmally bad design integration of flash SSDs in most notebooks - which completely miss the true potential of this technology described in my SSD market model.

 

The result has been a wave of yawn inducing products which you would not rush out to buy if your best friend had just bought one. Whether this has been due to a lack of imagination by notebook product marketers and designers - or simply the need to rush out designs which tick the SSD box - I don't know. But I haven't yet seen an SSD notebook I would actually buy myself. Products on offer at the moment are as inviting as a battery operated engine in an offroad 4x4 car.

 

* Disasters are stacking up for many consumer users of SSD notebooks - even if they are satisfied with the performance of the products they have got. I flagged this problem in Data Recovery for flash SSDs? - don't count on it.

 

* Several years ago - the big hard disk makers paid out to settle class action suits related to misleading claims about capacity. I expect that the flash SSD market will be fertile ground for future performance-related lawsuits from oems and users. I analyzed the issues in Can you trust flash SSD specs & benchmarks?

 

From my discussions about this subject - it seems that the root causes lie more in vendor naivety rather than duplicity. But that's little consolation. The industry needs to get its act together.

Håper det er noen som finner dette interresant. Jeg synes for eksempel beskrivelsen om implementering av SSD i laptopper var veldig beskrivende.

 

For de som synes dette var bra formulert og har lyst til å lese mer om SSD fra kilden kan sjekke 100+ artikler om SSD postet de siste 3-4 åra.

Lenke til kommentar

OCZ Core må sies å være årets skuffelse i så måte. Helt riktig priset, men de har rett og slett ikke holdt det de hadde lovet i forhold til ytelse. Veldig synd.

 

Men håper og tror slike problemer er historie når vi skriver 2009. Føler det skjer veldig mye rundt SSD for tiden. Tror særlig utvalget og prisnivået vil bli langt bedre i løpet av året.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
WTF?????????????

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...bc:36376%3br:pg

 

MTRON MTRON SSD Pro 7000 Series 3.5" 64GB, SATA, 0,1ms Access (MSP-SATA7035-064)

 

til 117,-

 

Slå til :devil:

De koster nesten 10.000...

Men du påpeker noe jeg ikke har sett, multicom har Mtron Pro Sata2 versonen, og Mobi!

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1890532;r:pg 64GB mobi

Og de har 128GB pro (sata2) også, men den koster 15.000-

Lenke til kommentar

En meget meget fin tråd :)

 

Selv skal jeg nå til å gå til innkjøp av tre stk Super Talend 32GB SSDer for å kjøre disse i RAID0 / RAID5. Om de får en egen kontroller å kose seg med, eller om de får være fornøyd med hovedkortet (Maximus II Formula) har jeg ikke bestemt meg for enda. (Innspill?

 

Et review kan leses her:

http://www.tweaktown.com/reviews/1498/supe..._ssd/index.html

Jeg tror det er av en tidligere versjon, da de jeg ser på nå har 32/64 GB, og de i reviewet har 30/60 GB.

 

Any innspill? :)

Lenke til kommentar

Tror jeg ville ha ventet på den nye Vertex serien til OCZ hadde jeg vært deg wheelman.

 

Liten oppdatering fra min side: Etter å ha installert ferdig alle programmer, ordnet mapper og drivere sånn som jeg vil ha det, så viser det seg at jeg får ofte problemer med denne klassiske "stutteringen". Så da er det bare å anta at det er jmicron kontrollere som sitter i Solid Series også (kanskje derfor de er så billige?). Installerte dog SteadyState, så problemet er fikset foreløpig, selv om det er litt småirriterende...blir nok fort til at jeg investerer i en Vertex eller to utpå nyåret, såfremt de er bedre selvsagt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
WTF?????????????

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...bc:36376%3br:pg

 

MTRON MTRON SSD Pro 7000 Series 3.5" 64GB, SATA, 0,1ms Access (MSP-SATA7035-064)

 

til 117,-

 

Slå til :devil:

De koster nesten 10.000...

Men du påpeker noe jeg ikke har sett, multicom har Mtron Pro Sata2 versonen, og Mobi!

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1890532;r:pg 64GB mobi

Og de har 128GB pro (sata2) også, men den koster 15.000-

 

Hmm de har forandret det nå, de kostet 117,- i går ;) Skulle vel tatt screenshot.

Lenke til kommentar

De kommer til butikkene i Januar, skal være forholdsvis rimelige, starter vel på ca tusenlappen for 30GB versjonen. Har fått ny kontroller som sannsynligvis eliminerer problemene som de andre diskene har hatt med stuttering osv. Ganske raske er de visst også (ifølge OCZ riktignok), Read/Write på 200/160 MB/s :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...