Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det klør i kjøpe fingeren etter en SSD, men er så usikker på om jeg burde vente eller ikke. Kommer neste generasjon SSD disker til å merkbart bedre ytelse osv?

 

Neste generasjon kommer sannsynlig til å være litt bedre enn dagens. Den neste generasjonen deretter vil være litt bedre enn den forrige igjen. Osv.

Hvor lenge tenker du å vente? Til aller siste generasjon SSD, en gang i 2020? (tar kanskje litt hardt i her, men...)

 

Poenget mitt er; hvis du trenger noe å lagre dataene dine på nå, så kjøp nå.

Lenke til kommentar

Det klør i kjøpe fingeren etter en SSD, men er så usikker på om jeg burde vente eller ikke. Kommer neste generasjon SSD disker til å merkbart bedre ytelse osv?

 

Neste generasjon kommer sannsynlig til å være litt bedre enn dagens. Den neste generasjonen deretter vil være litt bedre enn den forrige igjen. Osv.

Hvor lenge tenker du å vente? Til aller siste generasjon SSD, en gang i 2020? (tar kanskje litt hardt i her, men...)

 

Poenget mitt er; hvis du trenger noe å lagre dataene dine på nå, så kjøp nå.

Det er ett godt poeng. Jeg "trenger" det ikke nå. Men det hever jo ytelsen på hele systemet ganske bra, spesielt oppstart så jeg vil vel ha en ganske snart :)

Lenke til kommentar

sweeet

Ca på en prosentskala, hvor mye bedre er de enn X25-M serien? :] nvm, det var jo linket test ovenfor: ] Temmelig spreke de der 0_o

Skal du kjøre i Raid ?

(Hat på bildr.no forresten.. poster ikke fullt bilde på forumet = autoresize, men istedenfor så blir det thumbnail, som leder til et gigabilde som ikke resizer "/

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

OCZ VERTEX 3 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC til 4100,- på dustinhome
INTEL 510 SERIES 2.5" 250GB SSD SATA/600 MLC 34NM til 4500,- på dustinhome

Vertex 3 < 510 Series
?

Jeg hadde intrykket av at Intel 510 serien stillte mye svakere enn konkurrentene og iforhold til hva som var forventet. Hva gir den livets rett til den prisen?


Hos dustinhome står det følgende om intel 510 SSD:
Dessuten kan du minske strømforbruket med opp til 98 % sammenlignet med "vanlige" harddisker, noe som gir betydelig lengre batteritid i din bærbare datamaskin.

Trodde det var bevist at de bruker tilsvarende mye strøm?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det varierer en del, men i snitt bruker mindre strøm på å gjøre samme arbeid som en konvensjonel 2,5" harddisk. I idle så er nok ikke forskjellen like stor. Selv om f. eks en SSD har lik oppgitt effekt så vil den gjøre samme arbeid MYE raskere enn en 2,5" disk, og deretter gå i IDLE strømsparende modus.

 

98 % derimot har jeg ingen tro på. Da snakker vi i sådann av helt ekstreme laster som i såfall må få en HDD til å bruke svæt lang tid OG derfor trekke store mengder strøm. Kanskje de i tillegg tenker at en SSD ikke trenger defragementering som drar mye strøm fra en HDD.

 

Ganske dårlig pris/ytelse sammenlignet med Vertex 3'ern ja. Helt enig i det. De må nok senke prisen for å være konkurransedyktige. Eller er det noe som har gått meg hus forbi?

 

 

Lenke til kommentar

Det er vel slik at så vidt jeg har lest meg til, så gjør Vertex 3 rent bord i random testene målt mot 510, og om ikke samtlige andre tester også så er det ikke langt unna.. Det er med andre ord ikke mange grunnene til å velge 510 foran Vertex 3, og tar man prisen Vertex 3 240gb vs. 510 250gb, så forsvinner enda en grunn opp i løse luften.... Personlig er ikke 510 aktuell i det hele tatt for mitt bruk, og jeg venter til C400 dukker opp, men Vertex 3 er høyst aktuell om ikke C400 skulle innfri (mye tyder på at den blir veldig bra dog)..

Lenke til kommentar

Nizzen,

 

Jeg har "papirer" fra Micron som sier 65K på pcmv (256GB og 512GB), 128GB ligger på 55K, hvor har du disse tallene fra? :)

 

http://www.computerb...lange-wie-c300/

Vertex 3 har ca 70k på Pcmark Vantage, så c400 og Vertex 3 blir svært like i ytelsen gitt!

 

 

For min del så håper jeg c400 yter litt bedre enn Vertex 3 fordi jeg ikkje er så veldig glad i OCZ.

 

Men ting kan forandre seg :D

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...