Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Intel 320-serie gir marginalt bedre sekvensiell ytelse og marginalt dårligere random ytelse, har marginalt høyere strømforbruk og marginalt høyere aksesstider?

Virker ikke som noe å rope hurra for, vet at det bare er en refresh og at det er samme kontroller men hadde da håpet på marginale forbedringer over hele linja og ikke generelt dårligere.

Lenke til kommentar

Det er en ting at de syntetiske testene viser marginalt høyere sekvensiell og marginalt lavere 4KB random for 100% les/skriv, men mixed IO, skalering med QD, og skalering med blokk størrelse (som også er syntetiske mål) vet vi ikke noe om ennå. Heller ikke om firmwaren er bedre optimalisert for virkelige arbeidsoppgaver, som er fint mulig den er. Vi må få kjørt noen runder IOmeter og en PCmark Vantage på 320 før vi kan avskrive den som omtrent det samme til en litt lavere pris. Noen kjempestore forbedringer forventer jeg ikke, men det er mulig det er bedre enn AS SSD og CDM hinter til.

Lenke til kommentar

Det trenges flere tester ja, både for m4 og 320.

 

Det var bare litt kjipt at den første som det kom tester på var en 80GB, ytelsen er markant bedre for hver kapasitetsøkning.

(at det ble kjørt på SB850 kan vel gi litt utslag for en single SSD, en iastor test hadde vært å foretrekke)

 

Det kommer en test av m4 på thessdreview og det er blir ganske sikkert idag.

 

Alt i alt er det selvsagt disse standard benchmark programmene som ødelegger litt for 25nm, de baserer seg alt for mye på 4KB og det slår negativt ut på tester.

Det skal bli meget interessant å se hvordan disse oppfører seg ved 8KB blokkstørrelse og høyere.

 

Nizzens 510 så sterk ut i iometer database men jeg er vel ikke 100% sikker på om Arecaen påvirket resultatet.

De andre testene så egentlig greie ut men det er vanskelig å si uten å ha prøvd det på en kontroller uten cache.

Lenke til kommentar

For de som har Vertex 2 så kom det en ny firmware i går.

 

FW 1.32 retter på mye og anbefales selvsagt.

 

Det ser ut som den gir en liten ytelsesøkning i tillegg til alle feilrettingene.

Jeg har foreløpig kjørt oppdatering på 2 stk og det funker fint.

Lenke til kommentar

Har ventet 1 mnds tid på ssd, og vertex 3 blir bare mer og mer forflytta.

 

Så sitter å snuser om å ta omvalg til c300 240gb.

 

Skal bruke disken på en bærbar som kun har sata2 så er litt usikker om jeg vil merke noen store forskjeller, noen som har noen formeninger?

 

Evt andre forslag som er lagervare?

Endret av jeey2
Lenke til kommentar

Noen som har snøring på ytelsen til Vertex 3 120GB? Jeg kommer til å sette opp to harddisker i RAID for å få høy sekvensiell les/skriv og er veldig spent på hvordan sekvensiell ytelse på Vertex 3 120GB blir i forhold til 240GB. Er egentlig skriveytelsen jeg er mest spent på.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

@johome

 

Vi bør nok vente på sammenlignbare tall fra samme chipset osv, burde dukke opp i løpet av 1 ukes tid hvis alle opplysninger stemmer.

 

 

@jeey2

 

C300 256GB er et utmerket valg, spesielt til dagens priser.

Jeg venter også på Vertex 3, de er nok tidligst tilgjengelig om noen uker.

Det vil overraske meg stort om de dukker opp innen 1ste uka i april.

 

Etter som jeg kan se er det ikke "produksjonen" det står i, det er nok mer på firmware siden de jobber med siste finpuss.

Jeg vil anta at det er en viss sammenheng mellom Vertex 2 firmware oppdateringen som kom nå nettopp og klargjøringen av V3.

 

Jeg tror ikke du har noen grunn til å angre på å kjøpe en C300 256GB vs V3, forskjellene vil ikke være noe å snakke om i det daglige.

 

Det er igrunn bare C300 256GB, Vertex 2 240GB og ev. Intel 510 250GB som er alternativer.

 

C300 og Vertex 2 240GB har begge gode priser, Intels er litt drøy så det blir en vurderingssak.

 

@KjellV

 

240GB utgaven av Vertex 3 vil være litt raskere enn 120GB utgaven, det er ikke snakk om stor forskjell.

 

Men, hvis det er sekvensiell skriv du er ute etter så er svaret Intel 510 :)

Endret av Anvil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@jeey2

 

C300 256GB er et utmerket valg, spesielt til dagens priser.

Jeg venter også på Vertex 3, de er nok tidligst tilgjengelig om noen uker.

Det vil overraske meg stort om de dukker opp innen 1ste uka i april.

 

Etter som jeg kan se er det ikke "produksjonen" det står i, det er nok mer på firmware siden de jobber med siste finpuss.

Jeg vil anta at det er en viss sammenheng mellom Vertex 2 firmware oppdateringen som kom nå nettopp og klargjøringen av V3.

 

Jeg tror ikke du har noen grunn til å angre på å kjøpe en C300 256GB vs V3, forskjellene vil ikke være noe å snakke om i det daglige.

 

Det er igrunn bare C300 256GB, Vertex 2 240GB og ev. Intel 510 250GB som er alternativer.

 

C300 og Vertex 2 240GB har begge gode priser, Intels er litt drøy så det blir en vurderingssak.

510 :)

 

Takker for godt svar, ang priser så er det jo ikke noe å snakke om. Vertex 3 er billigere enn f.eks c300 flere plasser.

Har en stygg følelse at vertex 3 drøyer til slutten av april. Netshop forskyver datoen med ei og ei uke. Dustinhome har satt 15.04 nå.

 

Men med tanke på sata hastigheten, vil jeg i heletatt klare å utnytte noen av den ekstra farten vertex vil kunne tilby?

Lenke til kommentar

@KjellV

 

240GB utgaven av Vertex 3 vil være litt raskere enn 120GB utgaven, det er ikke snakk om stor forskjell.

 

Men, hvis det er sekvensiell skriv du er ute etter så er svaret Intel 510 :)

Er egentlig ute etter høy ytelse over hele linja, men er ekstra spent på skriveegenskapene til en Vertex 3 120GB. Grunnen til dette er at det er skriv som vanligvis blir mest påvirket når man går ned i kapasitet. Intel 320 varierer fra 45MB/s til 205MB/s ifølge bildet ditt på forrige side, noe som godt kan vise seg å stemme selv om infoen ikke er fra Intel. Men Vertex 2 opplever vel ikke en reduksjon som på noen måte kan sammenlignes med dette? Lover i så fall bra for Vertex 3.

 

Har en X25-M 160GB G2 fra før, men vil i utgangspunktet prøve å unngå Intel denne gangen siden det er så mange gode alternativer.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

@jeey2

 

Om du vil kunne utnytte noe ekstra, det kommer helt an på datatypene du bruker.

 

Hvis det er data som ikke lar seg lett komprimere er C300 et bedre valg, hvis det er svært lett å komprimere data er SF kontrolleren tingen. (SF=Vertex 3)

 

Mao, jobber du mest med multimedia er C300 et bedre valg, nå er det litt ukjent rundt V3 men C300 behandler data likt uansett om de lar seg komprimere eller ikke, V3 komprimerer og deduplikerer og reagerer ulikt på datatyper.

 

Nå kommer jo også Intel 320 i løpet av en uke med kapasiteter på 300GB, prisen ligger an til å bli ca 4.000 for den.

Hvis alt er som normalt er disse tilgjengelig for kjøp den 28de.

 

@KjellV

 

Informasjonen rundt 320 serien er nok rett, det betyr at økningen i skriveytelsen er rimelig bra fra og med 160GB utgaven når man sammenligner med G2 som stoppet på 80-110MB/s avhengig av størrelse.

 

En Vertex 3 vil klare rundt 200MB/s i skriv og oppover, igjen avhengig av datatype.

550/500MB/s kan man i store trekk se bort fra da det er basert på at det oppnås nærmest 100% komprimering.

 

Forskjellen mellom 120GB og 240GB er det farlig å uttale seg om men ihht oczforum skal den ikke være stor.

Det var ikke noen forksjell mellom 120GB og 240GB på dagens Vertex 2 men dette endret seg da de gjorde noen tabber i forbindelse med overgangen til 25nm NAND på Vertex 2, da gikk ytelsen litt ned.

Det er nok betydelig større sjangs for at en fremtidig 60GB vil få merkbart redusert skriveytelse.

 

Jeg tror ikke det er snakk om mange dagene før de offisielle spesifikasjonene er klare så jeg ville nok ha ventet på dem.

 

edit:

Jeg så nå nettop at max skriveytelse foreløpig er satt til 525MB/s for 240GB og 500MB/s for 120GB utgaven, hvor mye det utgjør på reelle data blir bare gjetting. (alt fra ingenting til 30-40MB/s avhengig av datatype, bare gjetting)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Her er da testen av M4 256 hos TheSSDReview Link

 

(har ikke lest den selv enda men så noen av benchmarkene i går)

 

 

 

@Vamos

 

Vertex 3 er noe helt annet en Vertex 2.

 

Det var Vertex 2 det var noen overgangsproblemer med i forbindelse med 25nm.

Vertex 3 er "bygget" for 25nm NAND.

Lenke til kommentar

Her er da testen av M4 256 hos TheSSDReview Link

 

(har ikke lest den selv enda men så noen av benchmarkene i går)

 

 

 

@Vamos

 

Vertex 3 er noe helt annet en Vertex 2.

 

Det var Vertex 2 det var noen overgangsproblemer med i forbindelse med 25nm.

Vertex 3 er "bygget" for 25nm NAND.

 

Haha, han snakker om random writes som om dette var det viktigste tingen i hele verden, og random read blir ikkje snakket et ord om :roll:

Lenke til kommentar

Han kommer nok til å få litt pepper :)

(han må begynne/lære å bruke iometer, det er det som mangler)

 

Uansett var det greit å få noen av de enkle testene bekreftet vs Microns blogg.

Når skuffelsen får lagt seg så er m4 tross alt en knakende bra SSD, den taper mot Vertex 3 men den kan ta det igjen på pris.

 

Det som irriterer meg er at man ikke får prøvd eller sett noe 8KB testing.

Jeg skal se om jeg ikke får han (Les Tokar) til å kjøre noen av standard iometer testene.

(måtte melde meg inn på forumet der i går :))

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...