Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker feil var Turbo dårligere enn standard på noen typer workloads.

 

Det er mulig, men det dreier seg vel om å øke frekvensen på cache fra 166MhZ til 180MhZ, og siden det opprinnelig var en vanlig Vertex kan det jo hende at det ikke blir noe dårligere på noen områder. Dette vil kun fungere på disker med de gamle Samsung 50nm. Dersom man vil ha Vertex'en sin tilbake fra Turbo, kan man bare d-flashe igjen.

 

Nå er dette helt opp til den enkelte, jeg bare informerte om at det nå er mulig for de som ønsker å prøve det.

Endret av Prøver
Lenke til kommentar

Er på tur til å kjøpe ny PC, og skal da (selvfølgelig) ha SSD. Jeg vet at det er en del som kommer framover, og jeg ser at om noen dager så kommer Ocz Vertex 3 til butikkene. Specs ser jo meget lovende ut, men var en som sa dette på et annet forum til meg:

 

"And also a note of caution on the SSD, there are some discussions going around about the loss of speed with the manufacturers move to 24 (I think?) nm.

 

Basically the 34nm generation of the SSD's perform better."

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Har sett på OCZ Vertex 3 120GB.

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :thumbup:

Lenke til kommentar
ONFI 3.0

<...>

Gir nå 400MB/s vs 200MB/s som gjør det mulig med større hastighet ved færre kanaler.

Micron har tidligere understreket på bloggen sin at det er snakk om MT for interface, og ikke praktisk overføringsytelse fra NAND array. Siden NAND kanaler er 8-bit blir 400MT * 8bit = 400MB/s maks teoretisk båndbredde pr kanal. Hva man får i praksis kommer helt an på hva man putter på kanalene.

Sist jeg så var det snakk om rundt 300MB/s rå (intern) lesehastighet pr dual plane MLC die, mens rå skrivehastighet (pre-erased) var i område 10-20MB/s. Jeg tror det var for 34nm IMFT NAND.

 

Resultatet her blir at man kan få kontrollere med færre pins til å gi samme sekvensielle ytelse, ved å ha fler NAND dies på samme kanal. Dette kan også oppnåes ved å bruke dual eller quad die package (begge deler har vært brukt lenge), som gir mye mindre plassbruk. 4 ONFI-3 kanaler og 4x QDP 25nm NAND brikker kan gi 128GB på veldig lite areal, med fortsatt god ytelse. Optimalt for mini-PCIe/mSATA?

Lenke til kommentar

Har googlet en del, men har ikke klart å bli helt klok; noen som vet hva hastigheten på kontrolleren i de nye Sandy Bridge MacBook Pro'ene er på? For man bør vel ha 6Gbit for å kunne utnytte f.eks. Vertex 3.

 

Tror det toshiba ssd elnsde bruker og hørt farten er rund 240-260/200 ca med trim

Lenke til kommentar

Hvordan er SSD's levetid for tiden? Hørte mye rykter om at SSD hadde begrenset levetid, selv med TRIM. Dette gjaldt vel når diskene jobbet hardt i et RAID oppsett i en server e.l. Sliter litt med å finne konkret informasjon på google om dette, så fint om noen her kunne opplyst meg! :)

Lenke til kommentar

Det er flott. Når jeg nylig kjøpte meg ny hardware, så researchet jeg litt ekstra ang. SSD. Mener å huske at noen slang rundt seg noe med at SSD går fort dunken om de loades skikkelig over lang tid. (La oss si 6mnd da) Da antar jeg at dette var feil?

Det er bare helt spesielle workloads som i realiteten kan ødelegge en moderne SSD og få av disse er aktuelle for vanlige brukere. Klart setter du igang IOmeter med å skrive hele disken sekvensielt gang på gang i en evig løkke så vill du slite ut en SSD mye raskere enn en HDD. Av mer reelle workloads har vi database logg som er kjent for å slite ut SSD hvis du har en kraftig database implementasjon, typisk en stor server, og legger loggen på en lite SSD RAID, for de er jo så raske at en behøver langt færre enheter enn ved bruk av et HDD RAID. Da får du samme effekt som med overnevnte IOmeter test. Igjen ikke noe vanlige folk driver med, men det finnes rapporter på at slike databaselogger har slitt ut SSD på 1-3 mnd fordi en skriver over hele disken nesten på maks hastighet kontinuerlig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

NEWS:

Ny SSD for paranoide folk og bedrifter fra SecureDrives.

Den benytter SandForce kontroller, pluss ekstra chips og sikkerhetsfunksjoner.

Jeg synes det var rart det ikke står noe om den også overvåker temperatur (flytende nitrogen/helium angrep?) og selv-destruerer om den går utenfor det trygge operasjonsområdet, da den overvåker mange andre ting.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...