Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Windows 7 må vel installeres via bootcamp. Og da må man lage en DVD med drivere. Må man ha SSD'en i maskinen slik at den laster ned riktig drivere? Eller er det standard hvilke drivere den laster ned?

Så vidt jeg har klart å finne ut, så er det ikke endelig om Lion vil ha TRIM støtte for non-Apple SSD'er eller ikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært kjekt om du kunne kjøre noen av iometer testene i benche tråden, kan hende den fungerer godt i database, fileserver m.m.

(men ikke på arecaen :))

 

Latency så meget bra ut :up:

Mener du workstation testen eller noen andre iometer oppsett? Jatakk til flere iometer oppsett som jeg kan kjøre :)

 

 

Så lenge jeg kjører med f.eks 12gb testfil, så blir ikkje iometer resultatene med Areca fra cachen. Kan iallefall virke slik. 18800 IOPS på workstation testen med 12gb testfil er jo ikkje sinnsykt, men greitt nok vel.

 

Har desverre ikkje sandy hovedkort som jeg kan teste med nå, men så fort jeg får det så blir det litt mere testing med ich 6G

 

 

Lenke til kommentar

Mener du workstation testen eller noen andre iometer oppsett? Jatakk til flere iometer oppsett som jeg kan kjøre :)

...

 

Du kan gjerne kjøre den på Arecaen, både med 2GB testfil og med 12GB testfil, begge er interessante, ellers er det 3Gb/s ICH/PCH på X58 eller 1156 som blir mest aktuelt i og med at du ikke har Sandy Bridge :)

 

Har lagt lenker til 2 filer som må lastes ned i Benche tråden.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Kjempebra tråd!

 

Hvilken ssd ville dere kjøpt med en budsjett på 2000kr +/- 300kr?

 

INTEL 510 SERIES og OCZ VORTEX 3 er dem to som for meg ser mest interessant ut.

Hvilken er best? og hvorfor?

 

Startet en tråd om det, men ingen respons. Så er veldig takknemmelig for alle svar!

Lenke til kommentar

Fikk snakket med en av komplettgutta som sjekket den første C300 som døde:

 

"Følgende ble testet av vår tekniker vedrørende denne. Og det var en type feil vi ikke har opplevd før.

 

"Quick og extended test fullførte uten problemer, da disse testene kun leser sektorer uten å skrive til dem, men etter å kjørt Write Zeros får jeg en feil jeg ikke har sett før:

Failed to update disk property!

Dette skjedde ved 2 forsøk."

 

 

Noen ide om hva dette kan være GullLars?

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

Du forveksler nok med strip size som gjelder for raid.

 

4KB er den normale og er også standard på nyere windows versjoner.

 

Edit

Det er ikke noen enkel måte å gjøre det på hvis det gjelder os partisjonen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

4KB er det optimale og er også standard som jeg skrev for noen poster siden.

Hvis du har noe annet enn 4KB har du enten endret det selv eller en eldre windows versjon.

 

Edit

Det du refererer til i Intel linken har ikke noe med file allocation unit å gjøre, det er ved testing av forskjellige blokkstørrelser.

Det brukes forskjellige blokkstørrelser til forskjellige oppgaver. Det er ikke noe du trenger å tenke på selv.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg har allerede en SSD som OS disk og har vært kjempefornøyd med det valget. Men nå vurderer jeg en SSD å legge alle spillene mine på (250GB+), men vil det være noen opplevd forskjell for spill eller er det bortkastede penger? Spillene er nå installert på en WD Black.

Lenke til kommentar

ok. Jeg missforstod det med 512 bytes. Harddisken var på 4k. Økte til 8k for å sjekke om det reduserte lagg/heng i Opera og det gjorde det faktisk! Hos meg hendte laggen halvparten så ofte og varte halvparten så lenge (ca). Så kanskje det blir levelig å bruke Opera igjen.

Lenke til kommentar

Fikk snakket med en av komplettgutta som sjekket den første C300 som døde:

 

"Følgende ble testet av vår tekniker vedrørende denne. Og det var en type feil vi ikke har opplevd før.

 

"Quick og extended test fullførte uten problemer, da disse testene kun leser sektorer uten å skrive til dem, men etter å kjørt Write Zeros får jeg en feil jeg ikke har sett før:

Failed to update disk property!

Dette skjedde ved 2 forsøk."

 

 

Noen ide om hva dette kan være GullLars?

Jeg vet ikke hva dette er, men det er noen sansynlige muligheter.

 

Firmware/controller bug (burde kunne fikses med firmware flash)

 

Skrivebeskyttelse aktivert (aner ikke hvordan)

 

Fysisk feil i deler av SSDen som gjør at den ikke får skrevet men lest. Som med alle ting kan det oppstå tilfeldige fysiske feil uten varsel fra unøyaktigheter i produksjon, harde påkjenninger, eller begge.

 

 

Om SSDen hadde vært i bruk lenge og blitt skrevet til mye kunne den ha skrivebeskyttet seg selv når den nådde ratet skrivemengde, men det er ikke tilfellet her etter hva jeg har forstått.

 

Har de testet med firmware flash og secure erase? Og hva sier SMART?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hjelp:)

 

Fant ut at jeg skulle oppdatere BIOS idag, og ser jo da at den har satt seg tilbake til IDE, og ikke lenger står i AHCI? Kan jeg trygt sette dette tilbake igjen uten å gjøre noe mere?

Tenkte jeg skulle legge inn RST igjen, men så jo da at det var ikke msahci som lå inne og ante ugler i mosen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...