Jump to content

privinius

Medlemmer
  • Content Count

    616
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

108 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

12594 profile views
  1. Hei, Jeg sendte nylig en stor betaling til utlandet. Jeg fikk valget mellom å benytte kort eller sende det som en typisk internasjonal bank-betaling. Jeg var usikker på hva som lønnet seg for min del. Damen fra DNB jeg pratet med på telefonen trodde det ikke spilte noen rolle, men ba meg om å få dette bekreftet av de på chat. De på chat sier at det ikke er noen ekstra assosierte kostnader ved å benytte kort. Når jeg så sjekker bankutskriften ser jeg at det har vært lagt på et valuta-påslag på betalingen. For min del gjelder dette 3000 kr, som er veldig surt når jeg har fått feilinformasjon fra DNB. Er dette noe jeg bare må ta på egen kappe? Har jeg en god sak her hvis jeg klager til DNB eller finansklagenemnda? Usikker på om dette er noe det er et poeng å klage / reklamere på. Takk for svar!
  2. Hei, Bestemte meg for å ta forsterkeren som kom på lager om 3 mnd. De har nå tatt kontakt og sagt at de ikke kan levere forsterker i det hele tatt. I mellomtiden har de andre forsterkerne på markedet blitt snappet opp, og det er hardt å få tak i nye. Burde det vært mulig å foretatt dekningskjøp fra en annen butikk som ikke har tilsvarende forsterker på lager enda, men som skal få det? Synes det er kjipt å vente, men føler ikke at det er et alternativ å ta pengene da en tilsvarende forsterker koster minst det dobbelte av hva jeg betalte.
  3. Hei igjen, En oppdatering her - Butikken godtok ikke noen form for dekningskjøp, men ville erstatte forsterkeren. Jeg hadde en Onkyo https://prisguiden.no/produkt/onkyo-tx-nr676e-293449 som de vil bytte i en Marantz https://prisguiden.no/produkt/marantz-nr1510-395504. Rundt halvparten av watten, ikke 7,2, men ser ut til å være en god forsterker. Det eneste problemet er at den kommer ikke på lager før om 3 mnd, så må tenke litt på hva jeg gjør - Får ingen god forsterker på markedet for hva jeg betalte for Onkyoen, så antar jeg blir å vente.
  4. Hei, takk for alle svar! Veldig oppklarende rundt dekningskjøp og hva komponentbrist faktisk betyr. Jeg tenker jeg prøver å diskutere dekningskjøp med de. Jeg fant en skremmende lignende sak hos FKU som tilsier at jeg skal ha en god sak, sånt sett.
  5. Og kanskje et dumt spørsmål, men er "dekningskjøp" gjeldende her? At jeg evt. kunne kjøpt tilsvarende vare fra en annen butikk.
  6. Hei, Kort fortalt: Kjøpte en 7.2 forsterker i Juli 2018 til en veldig god pris fra en kjent nettbutikk Har i det siste slitt med problemer med HDMI-porten hvor den "blacker ut" et par sekunder om gangen. Sendte inn forsterkeren 3. Mai. Har purret flere ganger og endelig mottatt svar i dag 24. Juni. Butikken sier at de vil heve kjøpet og vil ikke reparere pga. "komponentbrist". De har heller ingen direkte tilsvarende produkter mer, selv om de har dyrere produkter som jeg også hadde godtatt selv om de er 5.2 fremfor 7.2. Dette setter meg i en dårlig situasjon, da jeg nå må betale rundt det dobbelte for å få en tilsvarende vare i en annen butikk. Som "plaster på såret" vil de tilby en vare til 700 kr i tillegg til heving av kjøpet, men jeg ville heller foretrukket å få min vare reparert. Kan _selger_ kreve å heve kjøpet? Har forstått forbrukerkjøpsloven slik at det er jeg som kjøper som kan kreve avretting eller omlevering, så fremt det ikke er en "urimelig" kostnad. Noen tips? Takk for svar!
×
×
  • Create New...