Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, FrihetensRegn said:

Hei, er denne ok for gaming? Jeg vet at den kan bli svært treg om man bruker den helt opp slik at den går tom for cache, men ellers er den ok for rask lastetid, installering av oppdateringer til spill, etc?

Helt konge den.

 

Som oftest så er cpu, ram og overførsel til videominnet, flaskehalsen på lasting av spill.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (30 minutter siden):

Hei, er denne ok for gaming? Jeg vet at den kan bli svært treg om man bruker den helt opp slik at den går tom for cache, men ellers er den ok for rask lastetid, installering av oppdateringer til spill, etc?

Edit: eller hva med denne? Jeg har ingen m.2 slot.

For lagring og innlasting av spill er nesten ingen forskjell på SSD og HDD, selv det begynner å komme større spill hvor det faktisk spiller en rolle. Men om det er SATA eller NVMe (M.2) er irrellevant.

Hvis du er på jakt etter en 2 TB SATA SSD vil jeg anbefale denne (Samsung 860 Evo):
https://prisguiden.no/produkt/samsung-860-evo-2tb-ssd-316670

860 Evo 2 TB er ment å skulle tåle 1200 TB skriving, mens 870 QVO 2 TB bare 720 TB.

https://www.legitreviews.com/samsung-870-qvo-sata-ssd-1tb-and-2tb-review_220153
https://www.storagereview.com/review/samsung-860-evo-ssd-review

860 Evo har også 5 års garanti mot 870 QVOs 3 års garanti.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (50 minutter siden):

For lagring og innlasting av spill er nesten ingen forskjell på SSD og HDD, selv det begynner å komme større spill hvor det faktisk spiller en rolle.

Seriøst? Jeg trodde jeg kom til å få et stort løft i opplevd hastighet ved å bytte ut den gamle 3.5" 2TB HDD min med en SSD... Updates til Fortnite tar jo evigheter å installere.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (21 minutter siden):

Seriøst? Jeg trodde jeg kom til å få et stort løft i opplevd hastighet ved å bytte ut den gamle 3.5" 2TB HDD min med en SSD... Updates til Fortnite tar jo evigheter å installere.

Beklager, jeg misforstod visst hva du ønsket å oppnå.

En SSD vil være vesentlig raskere til patching og installering, som går mer på lesing og skriving av filer, men innlasting (loading) av spill går mer på utpakking av komprimerte arkiver (metoden varierer fra spill til spill) og går mer på CPU enn lagringsmediet.

Jeg kan skrive under på at patching går fortere med SSD - jeg har selv gjort en "full client repair" av League of Legends og med en harddisk (WD Black) tok det ca. 40 minutter. Etter at jeg begynte med SSD-er til spill tok samme jobben ca. 15 minutter.

Patch 1.05 til Cyberpunk 2077, en patch som så mange sutrer over de har problemer med å installere pga. et over 100 GB ledig diskplasskrav ("104.804 MB"), tok ca. 10 minutter å fullføre på min Samsung Evo 1 TB SATA SSD (med offline patch filene allerede lastet ned).

Men til loading av store singleplayer spill (som jeg tolket spørsmålet ditt som) merker jeg ingen forskjell.

"M.2 NVME vs SSD vs SSHD vs HDD Game Loading Times":
https://www.youtube.com/watch?v=2AYextvB9l4

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Ok, loading i selve spillet plager meg ikke særlig ved bruk av konvensjonell harddisk nei, det er først og fremst oppdateringer som ofte tar irriterende lang tid.

Er det forresten en god måte å "speile" oppsette mitt i Windows over på en ny SSD istedenfor å installere alt på nytt? Jeg er nemlig veldig fornøyd med hvordan alt er satt opp nå med Windows 10 og alle innstillinger og programmer. Jeg ønsker heller ikke å kjøpe ny Windnows 10 lisens da jeg ikke har den gamle DVDen liggende igjen med Windows 7 som jeg oppgraderte til Windows 10.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (27 minutter siden):

Ok, loading i selve spillet plager meg ikke særlig ved bruk av konvensjonell harddisk nei, det er først og fremst oppdateringer som ofte tar irriterende lang tid.

Er det forresten en god måte å "speile" oppsette mitt i Windows over på en ny SSD istedenfor å installere alt på nytt? Jeg er nemlig veldig fornøyd med hvordan alt er satt opp nå med Windows 10 og alle innstillinger og programmer. Jeg ønsker heller ikke å kjøpe ny Windnows 10 lisens da jeg ikke har den gamle DVDen liggende igjen med Windows 7 som jeg oppgraderte til Windows 10.

Got'cha, da vil en SSD gjøre en stor forskjell. :)

Hva speiling angår så har jeg brukt Acronis True Image Home til dette. Brukte dette programmet også som lokal backup program på hjemmenettet helt til Windows 10 kom og versjonen jeg brukte ikke lenger var støttet (og senere versjoner av Acronis TIH har hatt et ubrukelig brukergrensesnitt).

Jeg skal ikke si noe for sikkert, men jeg tror Samsung SSD-er kommer med en begrenset utgave av samme programvare for overføring av filer tiltenkt nettopp fra en HDD og over til "den skinnende nye SSD-en fra Samsung". Jeg har ikke prøvd denne demoen eller hva det eksakt er selv.

Er det kun spill som skal overføres (denne metoden vil ikke fungere med kopiering av OS-et) kan du koble SSD-en til eksternt (eller internt som vanlig) for formatering og tildeling av partisjonsbokstav:

Win + R -> diskmgmt.msc

...gjøre en enkelt copy-paste av spillmappene, fysisk bytte om HDD-en og SSD-en i PC-en, og sørge for at partisjonsbokstaven er den samme som den var på HDD-en.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 8.2.2021 den 12.04):

Er det Samsung Magician du sikter til? Det har jeg da Windows og programvare er installert på en liten 120 GB SSD fra Samsung. De fleste spill er derimot installert på den vanlige harddisken min.

2NzvlZi.png

1,66 GB ledig / 110 GB på C:\...

tenor.gif?itemid=18409517

Jeg fyller ikke en SSD mer enn 60 %. Generelt anbefalt er vel 20-25 % ledig plass mtp. TRIM og Garbage Collection for optimal ytelse.

Skjønner hvorfor du vil ha en ny SSD. Og ja, dette høres ut som en plan (jepp, var Samsung Magician jeg tenkte på). :)

KUDOS for MacGyver forresten (og ekstra KUDOS for også å ha en BD-ROM - det er ikke mange av oss som har en ❤️) - har selv alle de originale MacGyver sesongene på disk på serveren. :thumbup:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Dette er en gammel Samsung SSD 840-series som jeg tror er TLC som dermed ikke trenger å ha stor cache ledig slik som QLC for å holde optimal ytelse. Den er derimot ganske treg i skriveytselse.

HDD

RaMAR0B.png

SSD

wFhfvYF.png

PaladinNO skrev (40 minutter siden):

KUDOS for MacGyver forresten (og ekstra KUDOS for også å ha en BD-ROM - det er ikke mange av oss som har en ❤️) - har selv alle de originale MacGyver sesongene på disk på serveren. :thumbup:

Det jeg oppdaget med Blu Ray på PC er at verken Windows eller VLC støtter mediet, så jeg måtte lete etter programvare på nettet som støtte Blu Ray.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 8.2.2021 den 13.12):

Dette er en gammel Samsung SSD 840-series som jeg tror er TLC som dermed ikke trenger å ha stor cache ledig slik som QLC for å holde optimal ytelse. Den er derimot ganske treg i skriveytselse.

HDD

RaMAR0B.png

SSD

wFhfvYF.png

Ny SSD

WnyKBXl.png

Da var 870 Evo på plass. En del raskere read og mye raskere write, men Random IOPS er merkelig nok lavere på read 🤨

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...