Gå til innhold

kjøre gnome og kde samtidig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan enkelt installere så mange skrivebordsmiljø som du selv ønsker, og velger under innlogging hvilke du skal bruke til enhver tid.

 

Guide her: (se under Playing Around for hvordan installere KDE; xfce, gnome osv.).

 

Merk at det kan bli litt rotete med denne metoden ettersom også tilhørende programmer blir installert - disse vil dukke opp i menyen for begge/alle.

Lenke til kommentar

Sabayon har som de fleste andre flere skrivebordsmiljøer i pakkebrønnen, og kan, i likhet med alle andre distroer, installere flere av dem sammtidig. Men ingen av den kan kjøre dem sammtidig... Så kommer litt ann på hva du mener, kan du spesifisere spørsmålet litt? De eneste du kan kjøre sammen, etter hva jeg vet, er *box miljøer. f.eks. openbox+gnome.

 

Evt. kan du som haalo sier kjøre en X server til.

Lenke til kommentar

openbox er en vindusbehandler, og kan derfor kjøres sammen med (så langt jeg vet) hvilket som helst skrivebordsmiljø, akkurat slik kwin (vindusbehandleren i KDE) kan kjøre sammen med Gnome. Et skrivebordsmiljø er bare en samling programmer der de fleste kan byttes ut med andre. F.eks er det sikkert mulig å bruke plasma til å tegne bakgrunnen i Gnome eller bruke gnome-panel i KDE.

 

Det er selvsagt mulig å kjøre to separate skrivebordsmiljøer samtidig på to forskjellige x-servere, men jeg ser ikke helt nytteverdien i å gjøre akkurat det.

 

Dersom det er snakk om programmene som hører til de forskjellige skrivebordsmiljøene er det ingenting i veien for å kjøre gtk-programmer (Gnome) i KDE og omvendt. Systemet vil bare bruke litt mer minne siden du blir nødt til å laste flere biblioteker enn normalt.

Lenke til kommentar

@Olevifer: Det lar seg nok gjøre med litt triksing i xorg.conf, men jeg er usikker på hvordan det blir med keyboard/mus. Sansynligvis er det vel enklest med dobbelt sett. Her er en link du kan titte på.

 

Dersom du ikke vil ha dobbelt av tastatur og mus kan du sikkert kjøre x2x med den ene serveren som server og den andre som mottaker. Da vil du kunne flytte musa sømløst mellom skjermene, og tastaturtrykk vil sendes til den skjermen musa befinner seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...