Gå til innhold

Linux forhåndsinstallert? Nei takk!


Anbefalte innlegg

Microsoft med sine nyere Windows har jo påvirket brukergrensesnittet til Linux da. Med Start-knappen og litt sånne ting. :roll:

Sånn sett bør jo Microsoft få litt heder også. :wow:

 

Tja, Windows 7 prøver jo å rippe KDE da.

Windows heder blir at det tok over at marked via agresiv markedsføring og holder nå på å begynne å miste % av det. Det er bare et spørsmål om tid før f.eks Kina bestemmer at alle PC'r innenfor det offentlige skal kjøre en eller annen Distro av Linux.

Forestill deg en sjappe som hadde solgt PCer med valg av OS, og de hadde satt opp grunnlaget via å installere de programmene som du vil trenge for deg. Sikkert kjekt for elder på sitt vis, eller for som vil ha noe som bare virker. Hadde lyst til å se hva markeds resultate ville ha blitt da jeg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg får inntrykk både her, og over på eeepc tråden, av at folk tar disse maskinene for å være billige og små pcer, heller den webterminaler eller lignende.

 

ja, dem har en X86 under panseret, ja dem kan kjøre windows, men det betyr ikke at det er en smart ting.

 

dette er en sammenleggbar skrivemaskin med web og mail mulighet.

 

og om en tok en kjapp titt på siden til asus når 701 ble lansert så var bildene først og fremst av unger, eller voksne sammen med unger.

 

jeg tør banne på at asus lagde 701 som en reaksjon på olpc og intel sin classmate pc.

 

men så kastet geeks og annet seg over 701, og tok den steder asus ikke forventet.

 

dette har så ført til at senere maskiner, og konkurrentene sine, har bevegd seg nærmere og nærmere eksisterende low end laptoper og ultraportable, både på pris og maskinvare.

 

både produsenter og markedet har mistet det originale målet av syne, og er lykkelig ignorante dette...

 

om jeg ender opp med å kjøpe meg en eeepc eller tilsvarende så blir det ikke for spill, tunge spesialprogrammer eller lignende. det blir for å surfe fra sofa, buss eller kaffebordet.

Lenke til kommentar
Har folk egentlig prøvd OSet til eee ?

 

14 dager, jeg likte looken men alt under skallet var pillråttent etter min mening. ikke engang firefox 3 kunne la seg installere, pakkebrønnen var en dårlig vits.

Jeg bruker maskinen til mye rart og måtte sitte i ett bur ala Xandros hvor de og ikke jeg bestemte hva jeg skulle ha ble uutholdelig. La inn Ubuntu eee og maskinen ble ett verktøy igjen.

Lenke til kommentar
Hvordan står det til med slik opprydding i Linux? Jeg tipper at de der har orden på sysakene. Har Linux orden på dette, så det ikke ligger alt mulig type søppel igjen i systemet? Håper noen gidder å svare på dette som jeg har lurt på en stund.
Det er sikkert noen som kan svare bedre på dette enn meg.

I Debian-baserte distroer er det ivertfall slik at gamle pakker blir automatisk ryddet bort, og om du kjører oppdatering fra en utgave til en annen (f.eks. 8.04 -> 8.10), så står maskinen et par minutter og rydder systemet.

Ellers kan du kjøre kommando i terminal om du vil: link

Lenke til kommentar
Diskusjonen bør ikke utvikle seg til "fotballkamp" liggende tilstander hvor man skal forvare sitt lag på liv og død..

Heh, da er bra du komemr med refleterte og lite konkronterende innlegg som:

 

"For par måneder siden sa jeg det samme i dette formet, med Linux-gengen avviste alt blankt og var rasende.

 

Linux er greit for Linux-gjengen som kan drive med jo-jo på jakt etter destro og oppgraderinger, men et halvferdig OS kan ikke egne seg for massene"

 

Er vel ikke akkurat det ebste utgangspunktet for å hindre en "fotballkamp"

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var triste greier.

 

Jeg har selv en Acer Aspire One m/Linpus Linux. Denne reinstallerte jeg dog med Ubuntu.

 

Har solgt denne maskinen med Linpus til mange bekjente, men da har jeg beholdt Linpus på den. Har dog gjort noen endringer, f.eks. installert nyere OpenOffice og Firefox på norsk, samt Java. Synes dette var et "must" før jeg leverte maskinene.

 

Jeg vil tro at hvis det hadde blitt valgt en annen distribusjon av Linux, f.eks. Ubuntu så ville det slått bedre ann. Forstår fremdeles ikke hvorfor de på død og liv skulle spesialtweeke Linpus/Xandros til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ubuntu er like brukervennlig som noe fra MS, gitt at man har hardware som er kompatibel.. og har lastet alt av "restricted drivers" (skjermkort, codecs..etc).

 

Det er mere det at man har lang erfaring med drivenedlastninger/tukling med Windows OS-versjoner i forhold til bruk av en Linux distro som gjør at man velger bort Linux (Ubuntu f.eks).

 

Selv bruker jeg mer og mer Ubuntu og har litt vanskelig å ta en kar som Sam seriøst som har "join her dersom du er nerd" i siggen sin.

Du er ikke mye nerd dersom du ikke driver å kompilerer kjernen i Linux. :D

(Ikke at du må det lenger da..)

 

PS/edit:

Dersom du liker å sette opp servere med alt mulig "snacks" er jo Ubuntu helt konge!

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Folket har stemt med lommeboka og de vil ikke ha linux. Da er det selvfølgelig folket det er noe galt med...
Altså at PCer med mindre brukervennlige distroer har skuffende salg i norden (men tydeligvis bra ellers) betyr at alt av Linux er uferdig, brukerfientlig osv? Er det Linux-utviklere eller Asus sin feil at dette er gjort halvhjertet? Jeg vil etterlyse litt fornuft i konklusjonene dine.
Lenke til kommentar
Kan tenke meg at for endel brukere så er type programvare man kan installere et viktig poeng. I jobben er jeg avhengig av programvare som finnes kun for windows. Det gjør jo saken/valget enkelt..

 

Programvare er nok en grunn til at mange har windows, for min del er det en av hovedgrunnene, fordi endel av den beste programvaren er på windows. Dvs, det er vel antakelig upresist. Mer presist er nok "den beste programvaren jeg kjenner til", finnes sikkert bedre ting i verden, både til Linux og windows, men det er endel jobb å sette seg inn i det.

 

Når det er sagt, så er vel ikek sånne PCer en typis jobbPC, jeg mener Linux er et svært godt valg for nettPCer, som har svak hardware og begrenset bruksområde. De er jo egentlig bare egnet til smådill og surfing. Og således mener jeg Linux er et meget godt alternativ.

 

AtW

Lenke til kommentar
...

Jeg vil tro at hvis det hadde blitt valgt en annen distribusjon av Linux, f.eks. Ubuntu så ville det slått bedre ann. Forstår fremdeles ikke hvorfor de på død og liv skulle spesialtweeke Linpus/Xandros til det.

Da måtte de moddet ubuntu en del før den hadde blitt interressant for netbook-bruk. Boot-tid på 90s+ er drepen for en sånn maskin. Har ubuntu på maskinen min nå men nettopp boot-tiden gjør at jeg kommer til å gå tilbake til xandros om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Xandros fra Asus var jo en vits! Installer en sikkerhetsoppdatering, og plutselig forsvinner halvparten av programmene fra menyen. Dette uten noen måte for mannen i gata å få snarveiene tilbake på! Returene får de skylde seg selv for. Et glimrende eksempel på hva som skjer når trangsynte hardware-selskaper skal lage programvare. (Jamnfør svake drivere og tilhørende kontrollpaneler)

 

Man begynner nesten å lure på om hele distribusjonen har vært en svertekampanje mot linux. (merk nesten) Taiwan er jo ikke ukjent med korropsjon...

 

Men én ting hadde de fått til - lynrask boot!

Lenke til kommentar
...

Jeg vil tro at hvis det hadde blitt valgt en annen distribusjon av Linux, f.eks. Ubuntu så ville det slått bedre ann. Forstår fremdeles ikke hvorfor de på død og liv skulle spesialtweeke Linpus/Xandros til det.

Da måtte de moddet ubuntu en del før den hadde blitt interressant for netbook-bruk. Boot-tid på 90s+ er drepen for en sånn maskin. Har ubuntu på maskinen min nå men nettopp boot-tiden gjør at jeg kommer til å gå tilbake til xandros om ikke så lenge.

Minner nok en gang om eeebuntu
Lenke til kommentar
Kompilere program? Er vel ingen som kompilere program no for tida?

Når noe installeres på Linux, så blir det vel kompilert vel? Enten det skjer gjennom automatiske "scripts", eller om du selv skriver manuelle kommando syntakser for installering. Har jeg misforstått Linux?

Lenke til kommentar
...

Jeg vil tro at hvis det hadde blitt valgt en annen distribusjon av Linux, f.eks. Ubuntu så ville det slått bedre ann. Forstår fremdeles ikke hvorfor de på død og liv skulle spesialtweeke Linpus/Xandros til det.

Da måtte de moddet ubuntu en del før den hadde blitt interressant for netbook-bruk. Boot-tid på 90s+ er drepen for en sånn maskin. Har ubuntu på maskinen min nå men nettopp boot-tiden gjør at jeg kommer til å gå tilbake til xandros om ikke så lenge.

Minner nok en gang om eeebuntu

Har du prøvd eeeubuntu selv kanskje?

Lenke til kommentar

Folk vil ha det de kjenner fra før. Hvorfor skal de bruke tid på å lære seg et nytt system når det de har og kjenner fra før fungerer aldeles utmerket?

 

Linux er brukervennlig når du ikke skal bruke mer en det som finnes i distroen. Legge inn en driver, et program er umulig for en som bare kjenner til windows. Hvordan forklarer du en windowsbruker at han ikke kan klikke på et program han har lastet ned fra nettet for å innstalere det?

 

Pakkebrønner er jo en fin ting, men det er altfor vanskelig for en ny bruker å skjønne hvordan det skal brukes, og det finnes ingen som kan forklare det uten å flire av vedkommende.

 

Elitismen blant linux-tilhengerne er det største problemet til Linux og hvis det ikke gjøres noe med det kommer dette til å fortsette. Utsagn som "hvis de ikke gidder å prøve linux fordi det er vanskelig kan de ha de så godt" bare understreker problemet Linux miljøet har.

 

Gå ut og snakk med folk og hjelp dem for faen, ikke bare sitt der på ræva og legg ut i det tjukke og breie om hvor fantastisk Linux er.

Lenke til kommentar

en liten tankevekker forresten.

 

under windows så kan en faktisk bruke "legg til/fjern programmer" til å legge inn programmer.

 

men hva trenger en for å gjøre det? en active directory server, og en del admin arbeid.

 

dette er samme funksjon som en hvilken som helst linux distro kan tilby via en ftp eller http server, og noen config filer.

 

for microsoft så vil det være krise om folk får opp øynene for hva en kan bruke en enkel linux distro til i kontorlandskapet.

 

og i den sammenheng så vil det være krise om folk lærer linux å kjenne hjemme. tenk og dem begynner å spørre it-avdelingen om det på jobben?

 

XP skulle egentlig vært pensjonert for over ett år siden, til fordel for vista.

 

men vista salget går så som så, og her dukker det jaggu meg opp en liten og billig maskin med linux! ikke sjanse om at den maskina kan kjøre vista, men den kan vist kjøre XP.

 

ergo, forleng XP lisensen for spesielle markeder, og kanskje drop lisensprisen i samme slengen. tap på det området kan en alltids tåle, så lenge folk opprettholder windows vanene i lengden.

Lenke til kommentar
Når noe installeres på Linux, så blir det vel kompilert vel? Enten det skjer gjennom automatiske "scripts", eller om du selv skriver manuelle kommando syntakser for installering. Har jeg misforstått Linux?

 

Nei man kompilerer ikke, 99% av det du trenger ligger i såkalte pakkebrønner som er grovt sagt tilsvarende exe i windows.

Lenke til kommentar

Denne bør jo leses:

 

http://www.dagensit.no/bransje/article1549235.ece?jgo=c1_re_

 

Klippet:

 

- Linux større enn Apple

 

- Vårt salg av Linux-pc-er i Norge er større enn Apples totalsalg, hevder Acers salgsdirektør.

Kurt Lekanger

 

 

På tirsdag skrev vi at Asus har valgt å droppe Linux som operativsystem på sine mini-pc-er (netbooks). Konkurrenten Acer kommer imidlertid til å fortsette å selge mini-pc-er med Linux, til tross for at disse utgjør bare 10 prosent av totalsalget målt i antall enheter.

 

- Linux er kommet for å bli i en del av markedet, og at ikke alle vil ha det betyr ikke at markedet ikke er der, sier salgsdirektør i Acer Computer Norway, Egil Slavko Garcia-Kvamme til Dagensit.no.

Kvamme forteller at de har solgt 14.000 Linux-baserte pc-er i løpet av de siste fire månedene, og at de satser på en vekst i

Rundt 10 prosent av Acers mini-pc-er leveres med Linux i stedet for Windows.

 

Rundt 10 prosent av Acers mini-pc-er leveres med Linux i stedet for Windows.

Linux-salget i 2009. Dette mener han er bra, og han mener at de som sier at Linux på bærbare er en flopp forvrenger markedstallene og presenterer en uvirkelig situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...