Gå til innhold

Linux forhåndsinstallert? Nei takk!


Anbefalte innlegg

Det er flere grunner til at Linux ikke har blitt noen hit blant forbrukere. Og mye av grunnen ligger i at de fleste mennesker allerede har brukt en PC i forbindelse med jobb eller privat. Og på denne pc er det Windows XP. Da har de brukt flere timer på å lære seg å bruke pcen med windows XP, og lært seg de grunnleggende funksjonene. De har kanskje til og med kommet seg så langt at de har klart å installere programmer fra CD som de har kjøpt i butikken eller lastet ned.

 

Men mennesker er vanedyr, når vi først har blitt vant til noe så er det vanskelig for oss å skulle endre på det. De fleste ønsker å beholde "status quo". Det er en menneskelig egenskap å være redd for endringer og "det ukjente". Det ukjente får oss til å føle at vi ikke har kontroll og vi bli usikre. Det er denne følelsen av usikkerhet og manglende kontroll som får folk til å gå tilbake til det de kjenner som "trygt", altså Windows XP.

 

Det er en grunn til at "Change Management" er et stort område innenfor næringslivet. Der er det overgang til nye systemer og mye metoder hele tiden. Og det er en kunst å få med seg alle menneskene i organisasjonen på disse forandringen. Så at det er vanskelig å få folk til å bytte til Linux på på nett-pc har jeg stor forståelse for. Og det hjelper virkelig ikke at noen her på forumet oppfører seg som om de som ikke bytter til linux er idioter. Motstanden blir bare større når man ikke møter forståelse for de tingene som man bekymrer seg for i overgangsperioden. Og linux miljøet generelt er ofte folk med høy kunnskap om PC, og liten forståelse for andres mangel på det.

 

Det er også et poeng at ingen brukere vil bruke 10 timer på å lære seg linux om gevinsten er lik null. Med det mener jeg at de fleste bruker pcen til å surfe på, skrive dokumenter i word og lese mail. Alt dette kan gjøres på Windows XP, altså ingen gevinst i å gå over til linux. Trygghetsfølelsen ved å være der man er i dag ved å bruke Windows XP er altså større enn frykten for virus, og man velger å ikke bytte til linux.

 

Så er det heldigvis noen som har datakyndige slektninger eller naboer som er behjelpelige med å sette opp pcen med linux. Bidra med hjelp når det er ting som ikke fungerer, og legge inn Open Office og Firefox. Da blir overgangen lettere og sannsynligheten for at brukeren vil fortsette å bruke linux er større.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kompilere program? Er vel ingen som kompilere program no for tida?

Når noe installeres på Linux, så blir det vel kompilert vel? Enten det skjer gjennom automatiske "scripts", eller om du selv skriver manuelle kommando syntakser for installering. Har jeg misforstått Linux?

gentoo og arch funker kanskje på den måten, men ubuntu, fedora, suse og andre bruker arkiver (zip-filer om en vil) med ferdigkompilerte programmer som blir pakket ut, og oppført i en database.

 

dette er nøyaktig det samme som installasjonsfilene til ett windows-program gjør. exe-filen er enten pakket rundt en .cab fil, som den så pakker ut, ikke ulikt en selvutpakkende zip-fil. samtidig så føres innholdet av cab-filene, og hvor dette blir pakket ut, opp i en database som så windows kan lese fra når en ønsker å avinstallere.

 

den virkelig store forskjellen kommer rett og slett fra hvordan en finner fram til programvaren.

 

det paradoksale er at det som blir hyllet som en knallide på iphone (app store) er i bunn og grunn nøyaktig det samme som linux distroer (og windows på kontorer, om en har en AD-server satt opp på rette måten) har gjort i årevis.

Lenke til kommentar
Du nevnte ikke svakheten i Windows hvor dårlig oppryddingen er i kataloger og registeret, ved oppdateringer av ymse programvare.

 

Hvordan står det til med slik opprydding i Linux? Jeg tipper at de der har orden på sysakene. Har Linux orden på dette, så det ikke ligger alt mulig type søppel igjen i systemet? Håper noen gidder å svare på dette som jeg har lurt på en stund.

 

I arch blir, default, alle gamle nedlastede pakker beholdt i en tmp directory, dette fordi det skal være mulig å nedgradere pakker igjen hvis det er noe du ikke er fornøyd med i den nye versionen. Det er derimot veldig enkelt å rydde opp med en pacman -Scc som sletter alle gamle nedlastede pakker. Ved oppdatering av selve programmet blir det selvsagt ryddet opp automatisk med en gang, slik at det ikke er igjen noen rester av det gamle programmet, eventuelt kan det være noen backuppconfigfiler igjen, men det vil du få beskjed om hvis lages.

Lenke til kommentar
Folk vil ha det de kjenner fra før. Hvorfor skal de bruke tid på å lære seg et nytt system når det de har og kjenner fra før fungerer aldeles utmerket?

 

Linux er brukervennlig når du ikke skal bruke mer en det som finnes i distroen. Legge inn en driver, et program er umulig for en som bare kjenner til windows. Hvordan forklarer du en windowsbruker at han ikke kan klikke på et program han har lastet ned fra nettet for å innstalere det?

 

Pakkebrønner er jo en fin ting, men det er altfor vanskelig for en ny bruker å skjønne hvordan det skal brukes, og det finnes ingen som kan forklare det uten å flire av vedkommende.

 

Elitismen blant linux-tilhengerne er det største problemet til Linux og hvis det ikke gjøres noe med det kommer dette til å fortsette. Utsagn som "hvis de ikke gidder å prøve linux fordi det er vanskelig kan de ha de så godt" bare understreker problemet Linux miljøet har.

 

Gå ut og snakk med folk og hjelp dem for faen, ikke bare sitt der på ræva og legg ut i det tjukke og breie om hvor fantastisk Linux er.

 

Jeg hjelper gjerne folk på ulike forum, irc mm.. men kan godt skjønne at tilhengere av linux disser Windows.

 

Når du sier blant venner og bekjente og ukjente at du kjører GNU/Linux blir du ledd av og mobba. Mange har veldig vanskelig med å forstå hva forskjellen mellom MS og GNU/Linux er. De forstår rett og slett ikke ideologien som ligger bak. Fremmedfrykt og uvitenhet er etter min mening grunnen til at Eee-maskinene nå bare leveres med XP, folk har kjørt seg fast i de samme gamle sporene. Og fint er det for de fleste, men ikke mangfoldet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Kompilere program? Er vel ingen som kompilere program no for tida?

Når noe installeres på Linux, så blir det vel kompilert vel? Enten det skjer gjennom automatiske "scripts", eller om du selv skriver manuelle kommando syntakser for installering. Har jeg misforstått Linux?

gentoo funker på den måten

Fixxd.

 

Hos dei aller fleste distribusjonane så treng ein ikkje kompilere ein skit, men det er sjølvsagt mogleg om du har veldig lyst.

Lenke til kommentar
Når noe installeres på Linux, så blir det vel kompilert vel? Enten det skjer gjennom automatiske "scripts", eller om du selv skriver manuelle kommando syntakser for installering. Har jeg misforstått Linux?

 

Nei man kompilerer ikke, 99% av det du trenger ligger i såkalte pakkebrønner som er grovt sagt tilsvarende exe i windows.

Ok, så det som ligger i pakkebrønnene er ferdigkompilert binærfiler?

 

Linux har GCC veldig innbakt, har det ikke vel? Du kan ikke oppdatere kjernen uten?

 

http://gcc.gnu.org/

Lenke til kommentar
Når noe installeres på Linux, så blir det vel kompilert vel? Enten det skjer gjennom automatiske "scripts", eller om du selv skriver manuelle kommando syntakser for installering. Har jeg misforstått Linux?

 

Nei man kompilerer ikke, 99% av det du trenger ligger i såkalte pakkebrønner som er grovt sagt tilsvarende exe i windows.

Ok, så det som ligger i pakkebrønnene er ferdigkompilert binærfiler?

 

Linux har GCC veldig innbakt, har det ikke vel? Du kan ikke oppdatere kjernen uten?

 

http://gcc.gnu.org/

Det meste er pakker med binærfiler ja, men kildekode er også tilgjengelig.

Normalt må du legge til GCC, som ligger som ferdig pakke.

Om du skal legge til en patch til en kernel, så trenger du ikke komplilere selv, men du må selvsagt starte på nytt.

Om du vil legge til en annen kjerne enn den som følger med distroen(f.eks. 2.6.24 -> 2.6.27), så må du ofte kompilere selv, men dette er ikke normalt at folk gjør.

Si ifra om noe er uklart.

Lenke til kommentar
...Jeg har gang på gang sagt at Linux ikke er det ultimate for alle, f.eks. spilling, AutoCAD osv. Men til ting som kontobruk, nettsurfing, film, musikk osv. er det ypperlig. Og hva er det nettPCene brukes til?

Men problemet er jo nettopp at linux *ikke* er 'den ultimate platform for netbooks'. Asus har forsåvidt gjort en ganske bra jobb med sin xandros-variant men de er ikke i mål ennå og det samme kan jeg si om de andre distroene jeg har prøvd. Mye som forsåvidt er bra men ikke helt der ennå.

 

Jeg har ingen eeePC, men jeg kjenner en del som har, og mange av de kjører Ubuntu.

Hva med eeebuntu? Kjenner du noen som bruker det siden du viste til det for noe få poster siden?

Lenke til kommentar
Synd for dem som ikke ønsker å betale ekstra for en XP-lisens og foretrekker Linux.

..men i følge artikkelen (og Asus) er det da ikke snakk om så veldig mange, så det gjør vel fint lite for Hvermansen.

 

Det er ikke alle Linux-distribusjoner som er like bra, og Asus gjorde ikke et godt valg.

*sukk* Here we go again - grunnen til at ingen vil ha Linux er altså (i følge Linux-fanboys) at "produsent X" har valgt "feil distro".. Nei.

 

Edit: At Mac er ulikt Windows er helt ok, men hvorfor er det ikke greit at Linux er ulikt Windows? Vanedyr altså.

 

Det er ikke nok å være ulikt, det er på hvilke måter det er ulikt som teller. Der OSX har løst UI og funksjoner på en bra måte har Linux ikke gjort det. Det er det som er grunnen.

 

Linux er ferdig, og mye mer brukvendelig enn windows eller mac.

For noe fantastisk sludder og vås. Linux (uavhengig av distribusjon) har gang på gang bevist at konsistent UI og brukervennlighet IKKE er dets sterke side. Ikke kom her og si at Linux er mer brukervennlig eller mer ferdig enn f.eks. OSX -- det er rett og slett bare tøys.

Lenke til kommentar
Kompilere program? Er vel ingen som kompilere program no for tida?

Når noe installeres på Linux, så blir det vel kompilert vel? Enten det skjer gjennom automatiske "scripts", eller om du selv skriver manuelle kommando syntakser for installering. Har jeg misforstått Linux?

gentoo og arch funker kanskje på den måten, men ubuntu, fedora, suse og andre bruker arkiver (zip-filer om en vil) med ferdigkompilerte programmer som blir pakket ut, og oppført i en database.

 

dette er nøyaktig det samme som installasjonsfilene til ett windows-program gjør. exe-filen er enten pakket rundt en .cab fil, som den så pakker ut, ikke ulikt en selvutpakkende zip-fil. samtidig så føres innholdet av cab-filene, og hvor dette blir pakket ut, opp i en database som så windows kan lese fra når en ønsker å avinstallere.

 

den virkelig store forskjellen kommer rett og slett fra hvordan en finner fram til programvaren.

 

det paradoksale er at det som blir hyllet som en knallide på iphone (app store) er i bunn og grunn nøyaktig det samme som linux distroer (og windows på kontorer, om en har en AD-server satt opp på rette måten) har gjort i årevis.

Også fylles Windows PC'en med mange nye DLL-filer (bibliotek), som det ene programmet du installerer drar nytte av (bruker), og som andre programmer kan dra nytte av dersom utvikleren vet om de. Eksempelvis er det mange DLL-filer i Windows (i utgangspunktet) som programmer drar nytte av.

 

Ett bibliotek i programmering er noe som tilfører ferdiglagde funksjoner slik at programmereren skal slippe å lage hjulet på nytt (skrive unødvendig kode, som allerede er laget).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic-link_library

Endret av G
Lenke til kommentar
...Jeg har gang på gang sagt at Linux ikke er det ultimate for alle, f.eks. spilling, AutoCAD osv. Men til ting som kontobruk, nettsurfing, film, musikk osv. er det ypperlig. Og hva er det nettPCene brukes til?

Men problemet er jo nettopp at linux *ikke* er 'den ultimate platform for netbooks'. Asus har forsåvidt gjort en ganske bra jobb med sin xandros-variant men de er ikke i mål ennå og det samme kan jeg si om de andre distroene jeg har prøvd. Mye som forsåvidt er bra men ikke helt der ennå.

Får jeg be om en liten forklaring på hvorfor f.eks. Ubuntu og lignende er ikke godt egnet til nettPC? Hvor gjør de en for dårlig jobb i forhold til Windows (XP)?

 

Jeg har ingen eeePC, men jeg kjenner en del som har, og mange av de kjører Ubuntu.

Hva med eeebuntu? Kjenner du noen som bruker det siden du viste til det for noe få poster siden?

Jeg har ikke stilt spørsmålet, men med tanke på at det ser mer ut som eeebuntu (med menyen og det), så er det grunn til å tro det. Jeg ser at det fungerer problemfritt, så jeg gidder ikke avhøre folk rundt meg. Men om du låner meg en eee, så skal jeg gi deg en grundig test. Og hvis du leser litt rundtom så er det en del som har hatt trøbbel med vanlig Ubuntu på eee, mens eeebuntu har virket rett ut av esken, som nettopp er poenget. Jeg vil forresten utfordre deg til å undersøke eeebuntu.
Lenke til kommentar
Folk vil ha det de kjenner fra før. Hvorfor skal de bruke tid på å lære seg et nytt system når det de har og kjenner fra før fungerer aldeles utmerket?

 

Linux er brukervennlig når du ikke skal bruke mer en det som finnes i distroen. Legge inn en driver, et program er umulig for en som bare kjenner til windows. Hvordan forklarer du en windowsbruker at han ikke kan klikke på et program han har lastet ned fra nettet for å innstalere det?

 

Pakkebrønner er jo en fin ting, men det er altfor vanskelig for en ny bruker å skjønne hvordan det skal brukes, og det finnes ingen som kan forklare det uten å flire av vedkommende.

 

Elitismen blant linux-tilhengerne er det største problemet til Linux og hvis det ikke gjøres noe med det kommer dette til å fortsette. Utsagn som "hvis de ikke gidder å prøve linux fordi det er vanskelig kan de ha de så godt" bare understreker problemet Linux miljøet har.

 

Gå ut og snakk med folk og hjelp dem for faen, ikke bare sitt der på ræva og legg ut i det tjukke og breie om hvor fantastisk Linux er.

 

Jeg hjelper gjerne folk på ulike forum, irc mm.. men kan godt skjønne at tilhengere av linux disser Windows.

 

Når du sier blant venner og bekjente og ukjente at du kjører GNU/Linux blir du ledd av og mobba. Mange har veldig vanskelig med å forstå hva forskjellen mellom MS og GNU/Linux er. De forstår rett og slett ikke ideologien som ligger bak. Fremmedfrykt og uvitenhet er etter min mening grunnen til at Eee-maskinene nå bare leveres med XP, folk har kjørt seg fast i de samme gamle sporene. Og fint er det for de fleste, men ikke mangfoldet.

Det som gjerne er utfordringen for nye Linux-brukere er å finne fram til de gode stedene, hvor en kan finne veiledninger og få hjelp av andre brukere. Men de finnes i bøtter og spann disse fora.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt både Linpus og Xandros, og har forståelse for at de som har sitt første møte med Linux med en av disse ikke blir særlig imponert. Dette fra en som har brukt Ubuntu Linux en stund etter mange år med Windows *.

 

Det nytter ikke å pakke inn en stusselig distro og tro at kunden vil bli begeistret over produktet. Det å trekke en konklusjon fra dette dit hen at Linux ikke er godt nok kan bare basere seg på mangel på kunnskap eller ren idioti. Tenk dere at Asus hadde preinstallert Windows 95 på disse og ikke XP, og hvor feil det ville bli og generalisere inntrykket av OSet for alle Windows OS. Eventuelt preinstallert Windows XP men med dårlige drivere.

 

Selv ser jeg frem til tilbakemeldingene Del får på sine "netboks" som benytter Ubuntu, og den kommende maskinen fra HP som også benytter Ubuntu. Sistnevnte virker lovende, kommer den til Norge vil jeg vurdere den nærmere. Samarbeidet mellom Del og HP mot Ubuntu er også godt, så drivere vil være på plass, som selvsagt er helt kritisk.

 

Og "G"; Mac kom først med en startmeny, ikke Microsoft. Linux har både varianten fra Mac og Microsoft avhengig av hvilke skrivebordsmiljø du velger eller endringer du selv gjør.

Lenke til kommentar
jo, kjernen kan oppdateres uten, siden den, som alt annet, er en samling filer.

 

kjernen er snart det eneste en oppdaterer hvor en må starte på nytt...

Men må ikke deler av det tilpasses den spesifikke CPU'en du har fått levert med i din PC? Eller har de klart å komme forbi det? Også blir vel binærfilene ekstra effektive når de eksekveres dersom de kompileres på den CPU'en som du skal bruke OS'et på.

Lenke til kommentar
Jeg har forsøkt både Linpus og Xandros, og har forståelse for at de som har sitt første møte med Linux med en av disse ikke blir særlig imponert. Dette fra en som har brukt Ubuntu Linux en stund etter mange år med Windows *.

 

Det nytter ikke å pakke inn en stusselig distro og tro at kunden vil bli begeistret over produktet. Det å trekke en konklusjon fra dette dit hen at Linux ikke er godt nok kan bare basere seg på mangel på kunnskap eller ren idioti. Tenk dere at Asus hadde preinstallert Windows 95 på disse og ikke XP, og hvor feil det ville bli og generalisere inntrykket av OSet for alle Windows OS. Eventuelt preinstallert Windows XP men med dårlige drivere.

 

Selv ser jeg frem til tilbakemeldingene Del får på sine "netboks" som benytter Ubuntu, og den kommende maskinen fra HP som også benytter Ubuntu. Sistnevnte virker lovende, kommer den til Norge vil jeg vurdere den nærmere. Samarbeidet mellom Del og HP mot Ubuntu er også godt, så drivere vil være på plass, som selvsagt er helt kritisk.

 

Og "G"; Mac kom først med en startmeny, ikke Microsoft. Linux har både varianten fra Mac og Microsoft avhengig av hvilke skrivebordsmiljø du velger eller endringer du selv gjør.

Tror jeg har hørt at Mac kom først en gang tidligere, men Microsoft har æren for å ha gjort det til noe gjengs.

Lenke til kommentar
Denne bør jo leses:

 

http://www.dagensit.no/bransje/article1549235.ece?jgo=c1_re_

 

Klippet:

 

- Linux større enn Apple

 

- Vårt salg av Linux-pc-er i Norge er større enn Apples totalsalg, hevder Acers salgsdirektør.

Kurt Lekanger

 

 

På tirsdag skrev vi at Asus har valgt å droppe Linux som operativsystem på sine mini-pc-er (netbooks). Konkurrenten Acer kommer imidlertid til å fortsette å selge mini-pc-er med Linux, til tross for at disse utgjør bare 10 prosent av totalsalget målt i antall enheter.

 

- Linux er kommet for å bli i en del av markedet, og at ikke alle vil ha det betyr ikke at markedet ikke er der, sier salgsdirektør i Acer Computer Norway, Egil Slavko Garcia-Kvamme til Dagensit.no.

Kvamme forteller at de har solgt 14.000 Linux-baserte pc-er i løpet av de siste fire månedene, og at de satser på en vekst i

Rundt 10 prosent av Acers mini-pc-er leveres med Linux i stedet for Windows.

 

Rundt 10 prosent av Acers mini-pc-er leveres med Linux i stedet for Windows.

Linux-salget i 2009. Dette mener han er bra, og han mener at de som sier at Linux på bærbare er en flopp forvrenger markedstallene og presenterer en uvirkelig situasjon.

Så Kurt Lekanger jobber i Acer nå (tidligere jobbet han i IDG / PCworld.no)

Lenke til kommentar
Linux er brukervennlig når du ikke skal bruke mer en det som finnes i distroen. Legge inn en driver, et program er umulig for en som bare kjenner til windows. Hvordan forklarer du en windowsbruker at han ikke kan klikke på et program han har lastet ned fra nettet for å innstalere det?

Dette må da bare være en fordel? :tease:

 

Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har måttet hjelpe med dataproblemer opp gjennom årene. Særlig i det siste har mange slitt med både virus og ulike former for rough antispyware, codecs osv. Problemet er nettopp at mange altfor ukritisk bare laster ned vilkårlige .exe filer fra nettet og dobbelklikker på dem :(

 

Jeg glemte nesten å nevne at alle av disse brukerne kjører Windows. Jeg har ennå ikke opplevd at folk har hatt slike problemer hverken på MacOS X eller Linux. Spesielt Linux er gunstig på dette området, fordi man har pakkesystemer hvor man enkelt kan installere programmer fra pålitelige kilder. Men man trenger såklart en skikkelig distro, f.eks. Ubuntu har veldig bra repository.

Gå ut og snakk med folk og hjelp dem for faen, ikke bare sitt der på ræva og legg ut i det tjukke og breie om hvor fantastisk Linux er.

Jeg har brukt linux i drøyt 10 år nå, og hjulpet mange både nybegynnere og mer avanserte brukere. Jeg er heller ikke den eneste av mitt slag. Generelt vil jeg si det er veldig greit å få hjelp til linux, spesielt i forum. I "real life" kan det såklart være verre om man ikke kjenner noen, og ikke vil betale for support.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...