Gå til innhold

Her er mobilene som stråler mest


Anbefalte innlegg

Jeg tror de færreste går rundt og er redd for mobilstråler.

Og som jeg sa tidligere, det gjelder å finne en gylden middelvei. Jeg kan ikke se at det er noe større glede av å holde mobilen inntil øret enn å bruke handsfree/høytaler. De fleste som har svart på artikkelen har sagt sin mening. Og igjen, folk flest er nok mer avslappet til det, inkl. meg.

Endret av moshpit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan man kanskje kikke litt på historien til TCO også. Før i tiden, for femten-tyve år siden var det ofte en del elektromagnetisk stråling fra dataskjermer, noe av den var ikke spesielt bra. Det var på den tiden man kunne kjøpe beskyttelsesting til å ha foran skjermen for å begrense strålingen, mange sleit med vondt i hodet på grunn av strålingen om de satt for lenge foran skjermen. TCO hadde godkjenninger for strålingsmengde som etterhvert ble industristandarder. Da hadde de et forretningskonsept som fungerte. Etterhvert ble skjermene bedre, strålingen mindre, da begynte de med sertifiseringer som ikke bare handlet om stråling (bl.a. har jeg hørt om en Win95-sertifisering som var helt bak mål), og strålingsverdier ble akseptable. Så kom LCD-teknologien for fullt, med next to nothing av skadelig stråling.

 

På dette tidspunktet hadde TCO klart å bygge seg opp et nytt felt, stråling fra telefoner. Basert på en tilfeldig, lav verdi, satte de opp en anbefaling, helt uavhengig av hva forskningsrapporter, EU, telekomoperatører eller lærebøker sier. På denne måten har de fortsat en business, de kan komme i pressen og kritisere, og av frykt for dårlig PR hører mange produsenter på hva de sier. Alt som kommer fra TCO de siste par årene ser jeg på som kvakksalveri.

 

Selv om jeg har en topp-ti mobil på den listen er jeg ikke spesielt bekymret. Husk også at omnidireksjonell stråling avtar med kvadratet av avstanden, så man skal ikke så mange cm unna telefonen før strålingen er virkelig ubetydelig.

Lenke til kommentar

Vi har kunder som kommer inn i butikken i desperat søken etter en mobiltelefon med antenne. Tror virkelig folk at en 2cm plastikkstump faktisk hadde fjernet eventuell skadelig stråling? Jeg mener, vi har vel alle vært ute i et tordenvær hvor vi kjenner hårene reiser seg i nakken/på hodet når lynet slår ned ikke langt unna? Og en mobiltelefon skal trossalt sende/motta over noen kilometer. Hadde det vært skadelig stråling, tror jeg vi hadde hatt en del "grilla" mennesker i avsidesliggende strøk ;)

Lenke til kommentar
de sa jo også at det er farligt å stå forran microen når den er på, pga stråling.

men dette er jo da motbevist, det samme med de nye kokeplatene,

hadde stråling vært farligt så noen sier, så hadde det vært forbudt, vi i norge er mester på å forby ting som kanskje er farligt.

 

men denne filmsnutten er litt fin. fake som faen men.. :p

 

At noen skulle være redd for de nye kokeplatene er jo bare komplett idioti. Å nei, en magnet, jeg dør... Hva med å se på planeten du står på.

 

Det er dobbeltmoralen som plager meg. Å nei, en av 250 000 000 mobilbrukere har dødd, noen tror det er på grunn av mobilen, vi kan aldri bruke den igjen. Derimot bilkjøring og overdrevet solariumsbruk og strandsoling i syden i uv-stråler syns folk er helt greit

 

Hver dag, dør mange mobilbrukere. :p

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er dokumentert at mobilstråling er farlig, kan det likevel være greit å være føre var. Selv bruker jeg handsfree-sett, og mobilen ligger da ikke i lomma under en samtale. Telefonene jeg bruker til vanlig er Sony Ericsson P1i og K610i. P1i stråler faktisk ganske lite i utgangspunktet, en god del mindre enn den lavste verdien på lista (0.56 W/kg). K610i ligger ca midt på treet.

Lenke til kommentar
Ballene mine har ikke falt av enda.
Hvorfor skulle de det?

 

PS. Hvis du er opptatt av sædkvalitet de neste 3 månedene så bør du holde deg unna trange og varme bukser, samt grilling av ballene i badstu eller ha noe varmt på fanget i lengre tid. Skulle du likevel utsette ballene for noe slikt er det godt å vite at kvaliteten kommer tilbake etter 3 måneder. Kjekt å vite dersom man prøver å få barn for tida.

 

Men hvordan er det egentlig med stråling når mobilen bare er på, men ikke blir brukt til å ringe med?

Det er ved ringing den sender ut mye til nærmeste mobilmast. Dersom nærmeste mobilmast er langt unna må den skru opp sendeeffekten. Når man ikke ringer så sendes det nesten ikke noe signal ut. Kun noen korte signaler for å fortelle nettverket om at "her er jeg". Hvis du legger mobilen på en høyttaler en stund så kan du høre når den sender ut slike oppdateringer.

 

Vi har jo i alle år fått høre at man ikke skal bruke mobil på sykehus osv., nå viser det seg at det ikke har no hold i virkeligheten.

Det har jo vært hold i det. Mobiltelefoner forstyrrer enkelte typer eldre og dårlig skjermede instrumenter hvis de kommer på nært hold. Mobiltelefoner er også generelt forstyrrende for mennesker. Folk plages av at andre på det samme rommet prater i telefonen. Særlig meldinger og samtaler på natta er irriterende. Skjønner godt mobilforbudet der. Akkurat som på fly. Det burde gjelt buss, tog og trikk også. Utrolig irriterende å sitte ved siden av noen som prater i telefonen.

 

Har telefoner med høy SAR verdi også god antennefølsomhet, eller blir det noe helt annet?

Det stemmer ofte, men ikke helt 100% siden det kommer an på hvor retningsstyrt antenna er.

 

Finnes det SAR-verdier eller noen tilsvarende målinger for f.eks wlan-rutere?

Watt per kg kan gjerne også brukes om både 2,4 og 5 GHz ja. Måleskalaen er ikke forbeholdt 900, 950, 1800 og 1900 MHz.

Lenke til kommentar
Selv om det ikke er dokumentert at mobilstråling er farlig, kan det likevel være greit å være føre var.

Føre-var prinsippet er vel og bra, men etter 20 år med utbredt mobiltelefoni er det vel på tide å legge bekymringene bak seg. Bruk refleks, ikke bruk p-piller, hold det passe rent hjemme osv så reduserer man store, kjente, veldokumenterte risikoer for negative helseeffekter. Livet er for kort til at man bør bry seg med uvesentligheter.

 

Litt off topic: forskning på NTU(eller noe sånt) så kan man anta at plager etter stråling er skapt av all oppmerksomheten rundt temaet stråling. Placebo(innbilning) effekt.

 

Vanskelig å forklare de som faktisk er plaget.

Jepp, ubegrunnede bekymringer er faktisk noe som gir plager, høy puls, vondt i hodet, dårlig nattesøvn og generelt dårlig livskvalitet. Trist men sant. I verste fall kan man få redusert livstid av sånne psykiske plager.

 

Folk som plages av placebo og en tildragning til negative tanker er vanskelig å få til å snu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Jepp, ubegrunnede bekymringer er faktisk noe som gir plager, høy puls, vondt i hodet, dårlig nattesøvn og generelt dårlig livskvalitet. Trist men sant. I verste fall kan man få redusert livstid av sånne psykiske plager.

 

Folk som plages av placebo og en tildragning til negative tanker er vanskelig å få til å snu.

Nocebo er vel negative tanker. Men et av problemene med det er jo at det blir brukt så mye tid og penger på det.

Når noen som lider av nocebo prøver å opplyse og motarbeide det som man tror er årsaken, så er det ikke mye til hjelp. Det gjør det jo bare verre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Saken er vel den at mobiler bruker ett nettverk tett opp til eller over (for 1800 mhz nettet) en frekvens som gir mikrobølger.

En standard telefon kan vel sende med max 2W, så spørsmålet er om det er sunt å legge hodet inn i en mikrobølgeovn selv om den bare sender med 2W.

De færreste legger hodet oppå/inntil en trådløs router og en tv/radio sender ikke UT noe signal.

Jeg mener det er greit å være føre var og velge mobiltelefoner som har lavest mulig SAR verdi, når man tross alt har den muligheten.

Ulempen er at man ofte ikke får opplyst riktig SAR verdi, samme mobil vil på ulike nettsider stå med vidt forskjellig SAR verdi.

HTC touch pro f.eks har jeg sett minst 20 ulike verdier på, fra 0,0 og opp til 1,31.

Ikke alle produsenter opplyser om SAR verdien heller.

Lenke til kommentar
Saken er vel den at mobiler bruker ett nettverk tett opp til eller over (for 1800 mhz nettet) en frekvens som gir mikrobølger.

En standard telefon kan vel sende med max 2W, så spørsmålet er om det er sunt å legge hodet inn i en mikrobølgeovn selv om den bare sender med 2W.

De færreste legger hodet oppå/inntil en trådløs router og en tv/radio sender ikke UT noe signal.

Jeg mener det er greit å være føre var og velge mobiltelefoner som har lavest mulig SAR verdi, når man tross alt har den muligheten.

Ulempen er at man ofte ikke får opplyst riktig SAR verdi, samme mobil vil på ulike nettsider stå med vidt forskjellig SAR verdi.

HTC touch pro f.eks har jeg sett minst 20 ulike verdier på, fra 0,0 og opp til 1,31.

Ikke alle produsenter opplyser om SAR verdien heller.

Heh, en rask runde med fysikk kanskje hadde oppklart litt teorier her.

Effekten avtar dramatisk med bare bittelitt avstand. Når du snakker i en telefon kanskjer du dekker 180 grader av rekkevidden, da er du plutselig nede i 1w. Hodeskallen vill antakeligvis reflektert en del av det, men si at all denne effekten gikk inn i hodet ditt. Da har du 1w med varme (ja, mikrobølger treffer noe, får det til å vibrere, som skaper varme, ikke mer enn det). Så har du plutselig 1 watt med varme inn i hodet ditt mer enn vanlig. Er dette virkelig så dramatisk? Hodet generer mye mer varme enn det selv, 1 watt mer eller mindre gjør nok ingen forskjell, i værste fall føler du deg litt varm rundt øret.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hva som skjer og hva konsekvensene av det er kan vel diskuteres.

Det skal ikke store strømstyrken gjennom hjertet f.eks for å klusse det til.

Det skal ikke mye heroin til for å sette overdose.

Det skal ikke mye radioaktivitet til før det blir usundt (for eksempel å bo i radon områder)

Kinesisk vanntortur handlet heller ikke om enorme mengder vann.

Videre, med din logikk fordeles effekten gjevnt i 360 grader.

Er ikke dette det samme som en stekeovn?

Det er like varmt uansett hvor man plasserer neven inn i stekeovnen, det er jo ikke sånn at når man varmer pizzaen på 225 grader så varmer man med 112,5 grader oppå og 112,5 grader under?

Har man noen tester som viser hvor mye mikrobølge-effekt hjernen tåler la oss si 15 minutter hver dag i 30 år?

2W? 5W? 1000W?

Lenke til kommentar
Hva som skjer og hva konsekvensene av det er kan vel diskuteres.

Det skal ikke store strømstyrken gjennom hjertet f.eks for å klusse det til.

Det skal ikke mye heroin til for å sette overdose.

Det skal ikke mye radioaktivitet til før det blir usundt (for eksempel å bo i radon områder)

Kinesisk vanntortur handlet heller ikke om enorme mengder vann.

Videre, med din logikk fordeles effekten gjevnt i 360 grader.

Er ikke dette det samme som en stekeovn?

Det er like varmt uansett hvor man plasserer neven inn i stekeovnen, det er jo ikke sånn at når man varmer pizzaen på 225 grader så varmer man med 112,5 grader oppå og 112,5 grader under?

Har man noen tester som viser hvor mye mikrobølge-effekt hjernen tåler la oss si 15 minutter hver dag i 30 år?

2W? 5W? 1000W?

 

Hvor mye strøm har du i kroppen fra før? Svar: meget få mA

Hvor mye heroin har du i kroppen fra før? Svar: tilnærmet ingenting

Hvor mye radioaktivitet har du i kroppen fra før? Svar: tilnærmet ingenting

Hvor mye vann har du i lungene fra før? Svar: Tilnærmet ingenting.

En stekeovn er et lukket system, der all energi reflekteres derfor blir hele ovnen 225 grader, en mobiltelefon er i et åpent system, der energien som ikke går rett mot deg forsvinner en helt annen vei, eller mener du at hele verden plutselig får et strålingsfelt på 2 watt når du skrur på telefonen din?

Mikrobølgeeffekt=varmeeffekt. Hvor mye varmeeffekt har du i kroppen fra før. HEr gidder jeg ikke regne på noen spesifike tall, men en ovn på 400watt klarer å varme et greit isolert rom på 16 kubikk med ca 20 grader. Si at kroppen er ca 0.5 kubikk, så kreves det 12.5 watt, men da er kroppen dårligere isolert. +-1 watt varme tror jeg lett kan kompenseres med litt lavere forbrenning.

 

EDIT: 1 watt kan da tilsvare en temp endring på ca 1.6 grader, men jeg ser ikke ofte folk som faller om og dør når de kommer inn i et rom som er 1.6 grader varmere.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...