Gå til innhold

Monter datamaskin i dusjen


Anbefalte innlegg

Kjekk skjerm ja, men om man skal ha den i dusjen vet ikke jeg, blir sikkert stemplet som nerd av gjester og kommer til å bruke opp alt varmtvannet, med mindre man ligge i badekaret, sikkert greit å se på en TV-serie når man ligger og slapper av (når jeg tenker meg om) :p

 

Haha, deler av det tenkte jeg og :p Hadde vært gøy med noe superelegant, moderne design og med støtte for kotroll av diverse ting og tang som kotroll av lysstyrke, aircondition, varme og mer :p

 

Noen som har sett The Island?Er det garantert, men standardbadet for klonene er ikke så langt unna! :D

 

Ja, huskontroll fra badet kunne kanskje vært et fint bruksområde for en slik sak.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke jeg ville latt likespenning få lov å krype inn i dusjen. Med likespenning så henger du skikkelig fast om du får strøm i deg. Bilbatterier ser kanskje harmløse ut, men under riktige forhold kan de være farlige nok de.

Tror du må sette deg ned å lære ohms lov. U = R x I

10mA er skadelig for mennesket. Sikker død er ved 30mA over 1 sekund.

Et menneske har en så høy motstand i kroppen at den maksimale berøringspenningen ikke skal vere høyere enn 50V Noe som er 4x over et 12V bilbatteri.

 

Men som sagt. Der er bedre steder på ha en PC enn i en dusj.

 

menneskekroppen når den er våt har en motstand på ca 500 ohm la oss da ta 30v som denne boksen kan mates med. I=U/r 30/500 =0.060 som er 60 mA noe som ja er meget farlig 500 20mA likestrømm er nokk til å låse muskler etc så det kan fort bli mere en 1 sekund du er påvirket av dette.

Lenke til kommentar
bare fordi en produktgruppe er gammel så utelater vi ikke å skrive om nye produkter i den gruppen. F.eks. CPU-er har eksistert i lang tid, vi skriver likevel om Core i7, noe annet blir for dumt.

 

Neida, men på ingressen og første avsnitt i artikkelen virker det som om en datamaskin med integrert, trykkfølsom skjerm i vanntett kapsling er noe helt nytt. Og det er det jo ikke, som vi mer eller mindre har blitt enige om.

 

Det som skiller VP7710 fra eldre embedded-maskiner, såvidt jeg har fått med meg, er vel kraftigere hardware og mulighet for 2,5" harddisk - og som seg hør og bør for det jeg trodde var en forholdsvs seriøs side som hw.no, burde jo dette helt klart vært hovedfokus i artikkelen. Om man på død og liv ville dratt en vits om IP-65-kapslingen (som er mer eller mindre en absolutt nødvendighet for den bruken de er tiltenkt), kunne man jo slengt inn den i en bisetning.

 

Jeg beklager at jeg ikke forstår den avanserte humoren denne artikkelen i så fall var ett forsøk på.

 

markedet for en slik Pc er vel rimelig begrenset (Or?)

 

Som forklart tidligere, produktet er rettet mot profesjonelt bruk og trenger ikke "slå an" på samme måte som for eksempel Eee-pc'ene. I den målgruppen denne maskinen er rettet mot er heller ikke pris ett ankepunkt hvis den er egnet for oppgaven.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
10mA er skadelig for mennesket. Sikker død er ved 30mA over 1 sekund.

Et menneske har en så høy motstand i kroppen at den maksimale berøringspenningen ikke skal vere høyere enn 50V Noe som er 4x over et 12V bilbatteri.

 

Sikker død er noe overdrevet, men 30mA i et sekund vil mest sansynelig gi deg hjerteflimmer, og er du alene vil du nok dø av det.

 

Skulle jeg satt opp et system med denne, må den bygges inn i noe. Selve pc'n har kanskje IP65, men det har ikke tilkoblingene. Vann fører til korosjon i kontakter, noe som gjør baksiden helt ubrukelig i et vått miljø.

Annet enn at den har både 232 og 485 innebygget, så ser jeg ingen fordeler med denne fremfor andre skjermløsninger. Dessuten er det skjelden man trenger begge.

Lenke til kommentar
10mA er skadelig for mennesket. Sikker død er ved 30mA over 1 sekund.

Et menneske har en så høy motstand i kroppen at den maksimale berøringspenningen ikke skal vere høyere enn 50V Noe som er 4x over et 12V bilbatteri.

 

Sikker død er noe overdrevet, men 30mA i et sekund vil mest sansynelig gi deg hjerteflimmer, og er du alene vil du nok dø av det.

 

Er det virkelig så stor forskjell på vekselspenning og likespenning? Jeg kjenner flere som har fått den fantastiske idéen å dytte en spiker i veggkontakten, og dem er da i live fremdeles på tross av 240V og 10A. :)

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Er det virkelig så stor forskjell på vekselspenning og likespenning? Jeg kjenner flere som har fått den fantastiske idéen å dytte en spiker i veggkontakten, og dem er da i live fremdeles på tross av 240V og 10A. :)

 

Likespenning er langt i fra så farlig.

Tror det var Thomas Edison som uttalte at om vekselspenning kom i kommersiell bruk, ville det ta livet av samfunnet. Bokstavelig talt.

 

Jeg garanterer deg at de ikke har fått 10A igjennom hjertet, for da hadde det nok stoppet momentant og aldri startet igjen.

 

Stikker du en spiker i stikkontakta, og får fingrene borti jordpinnene sammtidig er strømgjennomgangen harmløs(mulig du får et brenmerke).

Det er strømgjennomganger på tvers av brystet som er livsfarlige. Grunnen til dette er at frekvensen på nettet (50Hz) er såpass lik hjertefrekvensen (60Hz+) at hjertet vil få flimmer. Noe som ubehandlet kan føre til hjertestopp.

Det omkommer faktisk årlig elektrikkere på grunn av slik gjennomgang. Da ofte fordi de jobber alene, og ikke har noen til å hjelpe seg.

Korte strømgjennomganger går stort sett bra (10-20ms), men absolutt ikke noe å sette livet på at går bra.

Jordfeilvern er satt til å bruke strømmer på mer enn 30mA i løpet av 10ms av en grunn, nemlig at et meneskehjerte ikke tåler stort mer.

 

200811201354410355690.jpg

 

Heldigvis en negativtgående trend.

 

Og ja, om en av geni-vennene dine absolutt vil ta livet av seg selv, så ville jeg anbefalt en mere behagelig måte.

Lenke til kommentar
Mon tro om denne egner seg til sentralstyring i huset..
Enda et artig utgangspunkt for carputer.

Det samme tenkte jeg. Men det er et par snublesteiner. PC-er som er beregnet på industribruk pleier å være dyre og de er ofte vanskelig å få tak i for private. Hvis man har tenkt den som multimedia-PC, i bilen eller andre steder, er det innebygde skjermkortet antagelig for svakt til filmbruk.

 

Men dersom denne kommer til salgs i vanlige norske nettbutikker og prisen blir under 4000 kroner, kan dette bli en ny slager for dem som ønsker seg computer til å styre huset. Kople den til et Arduino-kort via USB og få ZigBee/Xbee-moduler i et mesh-nettverk til å melde signaler fra vann, røyk, tyveri, video/bevegelse og styre persienner, air condition, porttelefon, motorvarmer, m.m. Bare fantasien (og økonomien) setter grenser! :)

 

Men jeg er enig med flere andre her som reagerer på den tabloide formen hw-nettverket har fått i det siste. Det er bekymringsverdig - ikke bare fordi hw-nettverket da blir mindre leseverdig, men fordi det vil lokke til seg en hærskare med fjortiser til diskusjon.no.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg ville latt likespenning få lov å krype inn i dusjen. Med likespenning så henger du skikkelig fast om du får strøm i deg. Bilbatterier ser kanskje harmløse ut, men under riktige forhold kan de være farlige nok de.

Tror du må sette deg ned å lære ohms lov. U = R x I

10mA er skadelig for mennesket. Sikker død er ved 30mA over 1 sekund.

Et menneske har en så høy motstand i kroppen at den maksimale berøringspenningen ikke skal vere høyere enn 50V Noe som er 4x over et 12V bilbatteri.

 

Men som sagt. Der er bedre steder på ha en PC enn i en dusj.

 

menneskekroppen når den er våt har en motstand på ca 500 ohm la oss da ta 30v som denne boksen kan mates med. I=U/r 30/500 =0.060 som er 60 mA noe som ja er meget farlig 500 20mA likestrømm er nokk til å låse muskler etc så det kan fort bli mere en 1 sekund du er påvirket av dette.

Godt at der er krav om at allt fast utstyr på et bad skal ha jordfeilværn på 30mA. Resten av huset skal ha 100mA. Men jeg velger likevel 30mA på alle kurser. Så får vi håpe at de som har tenkt å ha denne i dusjen, finner seg et jordfeilværn som går på supplyen til denne PC'n.

Lenke til kommentar
Mon tro om denne egner seg til sentralstyring i huset..
Enda et artig utgangspunkt for carputer.

Det samme tenkte jeg. Men det er et par snublesteiner. PC-er som er beregnet på industribruk pleier å være dyre og de er ofte vanskelig å få tak i for private. Hvis man har tenkt den som multimedia-PC, i bilen eller andre steder, er det innebygde skjermkortet antagelig for svakt til filmbruk.

 

Men dersom denne kommer til salgs i vanlige norske nettbutikker og prisen blir under 4000 kroner, kan dette bli en ny slager for dem som ønsker seg computer til å styre huset. Kople den til et Arduino-kort via USB og få ZigBee/Xbee-moduler i et mesh-nettverk til å melde signaler fra vann, røyk, tyveri, video/bevegelse og styre persienner, air condition, porttelefon, motorvarmer, m.m. Bare fantasien (og økonomien) setter grenser! :)

 

Men jeg er enig med flere andre her som reagerer på den tabloide formen hw-nettverket har fått i det siste. Det er bekymringsverdig - ikke bare fordi hw-nettverket da blir mindre leseverdig, men fordi det vil lokke til seg en hærskare med fjortiser til diskusjon.no.

Sats heller på en modtronix C-controller eller javacontroller. Oppstarttid på 1/2 sek, og den har webinterface nettop for styring og overvåking. Koster rundt 500,-, går på 7-35V DC, og har 32 I/O-er Kan også ha display og tastatur tilkoblet.

Lenke til kommentar
Kople den til et Arduino-kort via USB og få ZigBee/Xbee-moduler i et mesh-nettverk til å melde signaler fra vann, røyk, tyveri, video/bevegelse og styre persienner, air condition, porttelefon, motorvarmer, m.m.

Sats heller på en modtronix C-controller eller javacontroller. Oppstarttid på 1/2 sek, og den har webinterface nettop for styring og overvåking. Koster rundt 500,-, går på 7-35V DC, og har 32 I/O-er Kan også ha display og tastatur tilkoblet.

Verdt å sjekke ut i hvertfall. Har du noen gode lenker?

Lenke til kommentar
Å kalle denne saken vanntett er vel å ta litt i, men en del spruting vil den tåle.

 

Jeg tror nok denne saken er mer rettet mot bedrifter, butikker og ulike tjenester som har behov for elektroniske verktøy rundt omkring, enn at folk skal sitte i badekaret/stå i dusjen med en slik.

 

 

kommer jo ann hva du annser som vanntett, ip65 kan muligens ikke senkes ned i vann, men vill ikke kunne penetreres av vannet i en dusj.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hvor lenge den faktisk hadde holdt seg vantett? Jeg gir den maks 2 år før noe er ødelagt av kondens eller vann ;)

 

så lenge du ikke senker denn ned i vann, eller utsetter den for skade, vill ikke vannet trenge inn. så lenge denn er ip65, er den støv og sprutsikker, det gjelder alle vesker som spruter :p

Lenke til kommentar

Takk for input om strøm. En dusj er ett såpass komplekst miljø, at en kan fort gjør feil i planleggingen, om en gjør ting selv.

 

Husk at ikke alle hustander har jording i kloakkrør. Det er nok mest vanlig at PVC-rør er jordet, og at gamle keramiske rør leder strøm fordi det er beleggdannelse i dem, men husk at under feil omstendigheter så må du ta kloakkrøret med i regnestykket.

 

Strømmen kan jo finne på å vandre inn i kobberrørene i huset, men så er det også noen som har plastrør i plastrør i moderne hus. Det er mange hensyn å ta når en begynner å tenke på det.

Lenke til kommentar

Takk for input om strøm. En dusj er ett såpass komplekst miljø, at en kan fort gjør feil i planleggingen, om en gjør ting selv.

 

Husk at ikke alle hustander har jording i kloakkrør. Det er nok mest vanlig at PVC-rør er jordet, og at gamle keramiske rør leder strøm fordi det er beleggdannelse i dem, men husk at under feil omstendigheter så må du ta kloakkrøret med i regnestykket.

 

Strømmen kan jo finne på å vandre inn i kobberrørene i huset, men så er det også noen som har plastrør i plastrør i moderne hus. Det er mange hensyn å ta når en begynner å tenke på det.

 

Det med bilbatteriet ble inkludert fordi mange kjenner seg igjen i ett sånt produkt. En kan jo godt ha en 230V til DC adapter om en ønsker. Men om bilbatteri så må du ihvertfall huske at batteriet ikke har noen innebygget vern mot kortslutning, så om du kortslutter ett slikt så får du varmgang inne i batteriet umiddelbart, med de konsekvenser..

 

Dessuten vil bilbatteriet overøse deg med det som måtte være på cellene. Lykke til for petter smart'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...