Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg leste i dag en tråd på dpreview ang. objektiver fra Sigma og Tamron til Pentax, det var spekulasjoner om at de nå har sluttet å lage objektiver for Pentax.

Det ble vist til flere av de nyeste objektivene deres som kun har blitt lagt for Canikon og Sony.

 

Håper ikke dette stemmer.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg kan se for meg et fremtidig Pentax-kamera med Android.

Last ned og bruk apper direkte i kameraet. Programmer eller last ned apper for å lage den ekstra funksjonaliteten du ønsker. Moderne direkte opplasting av bilder til flickr, facebook, G+, backuptjenester osv. Gjerne integrert GPS, Wifi og 3G. Berøringsskjerm. DLNA og HDMI for visning på TV. Touch redigeringsfunksjoner. Sveipe over skjermen for å vise neste bilde/video. Mulighet for å hente opp gamle bilder fra backuptjenesten, flickr etc for å vise på TVen som en slags personlig medieviser. GPS-kart direkte på kameraet.<br><br>Jepp, jeg vet det er mildt sagt kontroversielt, men jeg tror Pentax kan være riktige icebreaker for en slik ny klasse kameraer. Gjerne en etterfølger i prisklassen til K-01 og K-r. Pentax er som kjent ikke særlig tjent med å gå i de trauste fotsporene til konkurrentene. Android og maskinvaresystemet rundt tror jeg er modent nok til å bli integrert i et kamera uten alt for store kostnader.<br><br>Tiden der man utviklet egen firmware tror jeg er på hell. Det er kostbart å utvikle et eget OS, funksjonalitet og feilsøke. Særlig når berøringsskjermer blir mer vanlig og brukerne blir mer kravstore til berøringsfunksjonalitet.

Det ser ut som Nikon kommer først med Android-kamera, riktignok ikke system-kamera.

Lenke til kommentar

For å seie det slik: Eg velta med i kajakk med mitt K10D for eit par år sidan, og plaska rundt litt før eg kom meg opp. Nokre timar i steikeomnen på låg varme seinare fungerte kameraet stort sett heilt fint -- dette var i ferskvatn. Hugser ikkje heilt no, kan vere at ein knapp ikkje fungerte, men det kan og ha hatt samanheng med at eg mista kameraet hardt i golvet eit halvt år før, noko som m.a. førte til at ein liten plastbit frå huset knakk av, like ved batteriluka. (Eg hadde klistra litt ducttape over holet, so trur ikkje det kom veldig mykje vatn inn der.)

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg tror det også vil avhenge litt av behandling etter dukkerten ja, i tillegg til hva slags optikk du har på. En enkel K-fatning uten * eller WR er ikke beregnet på å være veldig værtett.

Men du vil nok ikke få noe garanti på dette, og føler meg ikke overbevist om at du vil få dekket en ev. reperasjon av kameraet dersom det tenkte scenarioet skulle skje...

Lenke til kommentar

Kameraet skal vist tåle dusj og regn godt, men ikke nedsenkning. Likevel unngår jeg å tøye grensene. Jeg tar det ikke med i dusjen eller pøsregnet og jeg vil klart fraråde å ta det med i en kajakken uten noe mer beskyttelse. Klart, sjansene for overlevelse gode, men hvorfor tøye grensene? Det er jo så surt dersom det skulle bli noe feil med det.

Lenke til kommentar

Ja, men kortid kjem erstattaren? Dei har jo tatt ut ein model (K-R) utan å komma med nokon erstattar enno.Andre produsentar har meir glidande overgang mellom utgåande modell og erstattaren enn Pentax har for tida. Har det noko med produksjonskapasiteten å gjera? Treng dei tida til å gjera klar produksjonslinja for innkommande modell?

Lenke til kommentar

Erstatteren blir sikkert bedre, så det eneste triste er at sluttsalgprisen erstattes med introduksjonspris. Jeg er utålmodig og gleder meg veldig til å få lese mer om erstatteren, selv om jeg neppe kommer til å erstatte min K-5 med den.

Blir spennende å se. Håper størrelsen ikke krymper ytterligere. Forbedret følgefokus og enda bedre egenskaper på høy iso hadde gjort seg. Knappen for LV kunne også med fordel ha blitt flyttet. Tror ikke jeg klarer å la vær å kjøpe hvis det blir en reel oppgradering. K5 kan jeg gjerne beholde som nr.2 kamera.
Lenke til kommentar

Ja, men kortid kjem erstattaren? Dei har jo tatt ut ein model (K-R) utan å komma med nokon erstattar enno.Andre produsentar har meir glidande overgang mellom utgåande modell og erstattaren enn Pentax har for tida. Har det noko med produksjonskapasiteten å gjera? Treng dei tida til å gjera klar produksjonslinja for innkommande modell?

 

K-30 er da et bedre utstyrt kamera enn K-r var.

Bedre sensor, bedre beskyttet, kulere, flere funksjoner osv. Ikke en DIREKTE erstatter, men et fullverdig alternativ.

Syns da jeg :)

Lenke til kommentar

K-r er fortsatt tilgjengelig og en knallbra innstegsmodell til den prisen. Du får ikke tak i noen konkurrerende dslr som er like bra til den prisen. De nærmeste lignende kameraene koster faktisk bortimot det dobbelte (D5100, D3200, 550D, A380, ..). Håper Pentax får erstattet K-r ganske snart med et annet kamera til godt under prisen av K-30.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...