Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Last den ned på pc'n - kjør den .exe fila - les den readme.txt fila osv... veldig enkelt, å går kjappt unna :green:

 

Det rare av Pentax er at denne exe-filen trenger administrator rettigheter for å pakkes ut. Jeg har en Windows maskin som er med i domene og disse rettighetene krever knotting av passord.

 

Alternativet er å laste ned mac utgaven hos Pentax. Det er en zip-fil som inneholder det en trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest på pentaxforum at den metoden er den beste på stasjonære ting, men at man på bevegelige ting bør bruke flere fokuspunkter og AF-C. Men i hvilke situasjoner bruker jeg 9 autofokuspunkter vs 5 autofokuspunker da?

 

Jeg bruker stort sett kun et fokuspunkt, men som du nevner så synes også jeg at det er nyttig med flere fokuspunkter når en bruker følgefokus og panorering. Det er jo fordi det da blir vanskeligere å treffe med et enkelt fokuspunkt. Om en vil bruke 9 eller 5 punkter blir litt smak og behag, kanskje.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar
Da jeg er nybegynner på speilrefleks og Pentax(har brukt Panasonic GH-2 og GF-2 speilløs fra før) så har jeg et spørsmål, og det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert :)

 

Jeg har satt kun ett fokuspunkt i midten nå, men kan jo velge enten 9 eller 5 som fokuserer automatisk. Min filosofi er at det er best å benytte ett punkt for da er jeg sikker på at det jeg ønsker å ha i fokus blir i fokus. Men jeg er usikker og trenger litt info fra dere som har erfaring med dette kameraet.

Jeg bruker den teknikken nesten hele tiden.

Jeg har lest på pentaxforum at den metoden er den beste på stasjonære ting, men at man på bevegelige ting bør bruke flere fokuspunkter og AF-C. Men i hvilke situasjoner bruker jeg 9 autofokuspunkter vs 5 autofokuspunker da?

Det er 5 eller 11 punkt du kan velge mellom. Kameraets software vil da automatisk fokusere på det fokuspunktet som har den korteste avstanden. 5 punkt er konsentrert i midten av søkeren , mens 11 punkt avsøker et mye større område. Den vil også (prøve) å fokusere på et objekt som beveger seg . (hvis du holder kameraet helt i ro , og objektet beveger seg )

Lenke til kommentar
Da jeg er nybegynner på speilrefleks og Pentax(har brukt Panasonic GH-2 og GF-2 speilløs fra før) så har jeg et spørsmål, og det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert :)

 

Jeg har satt kun ett fokuspunkt i midten nå, men kan jo velge enten 9 eller 5 som fokuserer automatisk. Min filosofi er at det er best å benytte ett punkt for da er jeg sikker på at det jeg ønsker å ha i fokus blir i fokus. Men jeg er usikker og trenger litt info fra dere som har erfaring med dette kameraet.

Jeg bruker den teknikken nesten hele tiden.

Jeg har lest på pentaxforum at den metoden er den beste på stasjonære ting, men at man på bevegelige ting bør bruke flere fokuspunkter og AF-C. Men i hvilke situasjoner bruker jeg 9 autofokuspunkter vs 5 autofokuspunker da?

Det er 5 eller 11 punkt du kan velge mellom. Kameraets software vil da automatisk fokusere på det fokuspunktet som har den korteste avstanden. 5 punkt er konsentrert i midten av søkeren , mens 11 punkt avsøker et mye større område. Den vil også (prøve) å fokusere på et objekt som beveger seg . (hvis du holder kameraet helt i ro , og objektet beveger seg )

 

Ok. Siden en kan velge mellom 5 og 11 punkter så har det kanskje noe med at hastigheten på autofokusen blir litt redusert med flere punkter?

Lenke til kommentar

Mulig , jeg tror at det har med bruksområde å gjøre . Fempunkt er jo ganske konsentrert i senter , og er god på følgefokus , mens 11 punkt kan være beregnet på *knipsebilder* . Da tenker jeg på at det er en failsafe måte å ta ett gruppebilde på f.eks. Jeg mener 11 punkt er std på *A* :)

Lenke til kommentar

Slik som jeg har forstått det med 5 kontra 11 punkter, så krever 11 punkter litt mer av regneferdighene til kamera. Derfor skal 5 punkter være en anelse raskere. Av samme grunn så skal 1-punkt AF være raskest iom at kamera da får mindre informasjon å fordøye før det knipser.

 

Jeg har ikke foretatt noen vitenskapelig sammenligning, gjengir bare det jeg har blitt fotalt.

Lenke til kommentar
Handler ikke 1 vs 5 vs 11 fokuspunkter mest om hva man ønsker å fokusere på? Ekvivalent med eksponeringsmåling spot vs sentrumsdominert vs hele bildet?
Dette er ganske kompliserte greier. Men i utgangspunktet er det mer eller mindre sånn som det du sier her.

 

Men i tillegg så har antall aktive fokuspunkt vistnok også innflytelse på AF-hastighet.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg endelig mail om at K-30 med 18-135mm er sendt fra dustinhome :D Lurer på om jeg skal kjøpe meg et vidvinkelobjektiv fordi jeg kommer til å ta en del landskapsbilder. Er det noen som har forslag til hvilke objektiver som er bra? Har sett litt på Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC. Ser at det også er en med F3.5 som er dyrere, men det er vel ikke nødvendig å betale mer for mindre blender til et objektiv som først og fremst kommer til å bli brukt til landskap?

 

Kan også tenke meg en fisheye som f.eks. Samyang 8mm f/3.5, men i budsjettet mitt har jeg bare råd til et ekstra objektiv for øyeblikket og da får jeg vel mer ut av en vidvinkel.

Lenke til kommentar

Sigma 8-16mm skal være knallbra, hvis du klarer deg uten filter. Jevnt eller gradert ND-filter kan bli veldig bra på de brennviddene. Ellers så er Sigma 10-20 f/4-5,6 et vanlig godt valg i den kategorien.

 

Pentax 10-17mm fisheye skal være ganske bra, men Samyang 8mm er både videre og billigere.

 

Merk at det er fint mulig å lage rette bilder av et fisheyebilde (på bekostning av oppløsning), men ikke omvendt. Det er også mulig å beskjære seg frem til mer tele (igjen på bekostning av oppløsning), men ikke omvendt.

 

Vær også obs på det tredje og ofte unevnte alternativet: Stitching. Det passer veldig bra til landskapsbilder. Da kan du bytte ut objektivkjøp med stativkjøp og lime sammen bildene med f.eks Hugin eller andre programmer. Ved utkikksbilder er det ofte nok med den høyden du fra en 18mm og kameraet på høykant. Men ved interiørbilder "boligannonsebilder" bør man ha et eget rettegnende vidvinkelobjektiv. Bevegelige motiver kan selvsagt ikke stiches.

 

_____

 

For å komme med en konkret anbefaling så vil jeg anbefale det billigste først: stitching. Bruk den teknikken en stund og vurder etter hvert om du virkelig trenger et eget objektiv for det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Stitching tenkte jeg ikke på. Jeg har allerede et greit stativ så jeg kan prøve meg litt frem med det før jeg bestemmer meg om hvilket objektiv jeg skal kjøpe. Må bare få kameraet mitt først :p Kommer til å bli tatt mange bilder til helgen regner jeg med.

 

Er det forresten noen som har erfaringer med Sigma 10-20mm og/eller Tamron 10/24mm? Er vel de som er mest realistisk med tanke på pris.

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som har erfaringer med Sigma 10-20mm og/eller Tamron 10/24mm? Er vel de som er mest realistisk med tanke på pris.

Jeg har Tamron 10-24 og vil anbefale Sigma 10-20 f/4-5,6 fremfor Tamronen. Sigmaen gjør det bedre i tester og jeg er litt misfornøyd med særlig CA og hjørneskarphet på Tamronen. Tamronen bruker jeg omtrent 80% på 10mm og 10% på 24mm og det er særlig på 10mm at den sliter litt. Men 24mm er digg noen ganger når man ikke har tid til å bytte objektiv og synes at 24mm er så vidt smalt nok.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke av de som bruker vidvinkel veldig mye. Har en Pentax 12-24/f4 som jeg er veldig fornøyd med. Synes det er blir skarphet over hele bildet. Må kanskje legge til at jeg så godt som alltid blender ned og gjerne bruker stativ, også på vidvinkel. Da blir det vel stort sett bra uansett hva som brukes. Pentax 15/f4 er det jo også mange som skryter veldig av. Bør være med i vurderingen, hvis det er nok vidvinkel da. Legger ved et bilde tatt med 12-24.

post-162037-0-84675000-1343137041_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...