Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Pentax app?

 

 

Det finnes en haug med foto apper, og både Canon og Nikon brukere har en del å velge i. Og de har sine egne blader.

 

 

Så hva med en Pentax app?

 

Joda, jeg vet at mesteparten av tutorialene som finnes på apper og og i blader kan brukes på Pentax, men en egen, god og utfyllende Pentax app er noe jeg kunne ha tenkt meg.

 

 

Og for en god app, som ble oppdatert med (u)jevne mellomrom kunne jeg betalt en del for.

 

Kanskje jeg dagdrømmer og er for optimistisk, men her er det jeg kommer på i farten av ting jeg ønsker å se i en eventuell Pentax app.

 

 

- God design og layout.

- Enkel å navigere i, med så få «knapper» som mulig.

- Oversiktilig.

- For iOs, Android, Windows Mobile og aev andre plattformer.

 

- Pentax historien, fra starten og frem til i dag.

- Database med alle pentax kamera, objektiver, blitser og annet Pentax utstyr.

- Database med utstyr kompatibelt med Pentax. Sigma, tamron, Metz, etc.

- Bruksanvisninger for Pentax kameraer, objektiv, blitser ++.

- Tutorials for å få mest mulig ut av ditt Pentax utstyr.

- Tutorials for flest mulig typer fotografering. Landskap, astro, natt, bryllup, glamour, natur,

sport osv.

- Tutorials for videofilming med Pentax..

- Tester av kamera og utstyr. Enten egene tester for app’n eller samarbeid/linker med

andre tester.

- Artikler om Pentax, Pentax brukere and Pentax treff, nyheter, etc.

- Intervju og stoff om profesjonnelle Pentax fotografer. Kanskje «En dag med Benjamin

Kanarek eller Mark Dimalanta» eller noen fotografer fra Pentaxians.com

- Gode og oppdaterte linker til andre Pentax ressurser..

- Markedsplass

- DOF calculator.

 

 

Og mer...

 

En god app koster noen kroner å mekke, men kanskje det kunne vært et www.kickstarter.com prosjekt?

 

 

Å få tilrettelagt og funnet godt stoff, samt oppdateringer er tidkrevende, men det finnes jo en hel del oppegående Pentaxbrukere med gode skriverferdigheter der ute.

 

Det beste hadde jo vært om Pentax laget en offisiell og gjennomført app, men er vel tvilsom om det skjer.

Noen tanker der ute?

 

Er det et realistisk prosjekt, og er det interesse for det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan se for meg et fremtidig Pentax-kamera med Android. Last ned og bruk apper direkte i kameraet. Programmer eller last ned apper for å lage den ekstra funksjonaliteten du ønsker. Moderne direkte opplasting av bilder til flickr, facebook, G+, backuptjenester osv. Gjerne integrert GPS, Wifi og 3G. Berøringsskjerm. DLNA og HDMI for visning på TV. Touch redigeringsfunksjoner. Sveipe over skjermen for å vise neste bilde/video. Mulighet for å hente opp gamle bilder fra backuptjenesten, flickr etc for å vise på TVen som en slags personlig medieviser. GPS-kart direkte på kameraet.

 

Jepp, jeg vet det er mildt sagt kontroversielt, men jeg tror Pentax kan være riktige icebreaker for en slik ny klasse kameraer. Gjerne en etterfølger i prisklassen til K-01 og K-r. Pentax er som kjent ikke særlig tjent med å gå i de trauste fotsporene til konkurrentene. Android og maskinvaresystemet rundt tror jeg er modent nok til å bli integrert i et kamera uten alt for store kostnader.

 

Tiden der man utviklet egen firmware tror jeg er på hell. Det er kostbart å utvikle et eget OS, funksjonalitet og feilsøke. Særlig når berøringsskjermer blir mer vanlig og brukerne blir mer kravstore til berøringsfunksjonalitet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Har en Pentax 12-24/f4 som jeg er veldig fornøyd med. Synes det er blir skarphet over hele bildet.

 

Jeg tipper DA12-24/4 er et av de mest vellykka objektivene til Pentax. Det er skarpt fra f/4 og på alle brennvidder. Egentlig er det fint lite feil med dette objektivet, bortsett fra at det kunne gjerne hatt værtetting.

Lenke til kommentar
Tiden der man utviklet egen firmware tror jeg er på hell. Det er kostbart å utvikle et eget OS, funksjonalitet og feilsøke. Særlig når berøringsskjermer blir mer vanlig og brukerne blir mer kravstore til berøringsfunksjonalitet.

 

Pentax lager ikke eget OS til sine kameraer. Det er kjøpt inn fra Fujitsu og heter Softune Realos/fr. Nikon bruker også dette operativsystemet. Realos/fr er et sanntids operativsystem, noe Android og Linux ikke er. Dermed kan det bli temmelig vanskelig å bytte ut Realos med Android. Når en skal styre mekanikk som speil, blender og lukker så må dette foregå med nøyaktig tidsstyring og da er sanntids operativsystem det beste å bruke.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på om vi kommer til å se så mye apper på kameraene - da har jeg mer tro på wifi i apparatene som snakker med en app på Android/iOS telefonen din.

 

Tror de fleste som vil ha apper på kameraene sine har det allerede i dag da de har en smarttelefon/nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, det er lett å få tak i. Her er noen eksempler.

Det kan være verdt å ta med at f.eks. Pentax 100mm/f2.8 macro ikke har blenderring. Om du vil bruke mellomringer med et objektiv uten blenderring, er du avhengig av at mellomringene har elektronisk overføring av blenderinformasjonen fra huset til objektivet. Kenko laget noen slike, men har sluttet å produsere dem for Pentax, så disse er nå svært vanskelige å få tak i. Noen vil sikkert se dette som et argument for å velge Canon eller Nikon.

Endret av pjacklam
Lenke til kommentar

Jeg vil se det som et argument for å finne et objektiv med blenderring. AF er unyttig dill til makro.

Å kunne fokusere på full blender, så man både får mest mulig lys under fokuseringen og ser tydeligst mulig hvor fokusplanet ligger er veldig gode grunner til å bruke et oppsett med automatisk styring av blender.

Lenke til kommentar

Noen her som vet om det er mulig å bruke min K-30 trådløst med en Canon speedlite 430 EX II? Har lest at den interne blitzen på de fleste Pentaxkameraene kan brukes som master, men jeg finner ikke ut av det. Må kanskje ha en annen blitz som er kompatibel med Pentax?

Lenke til kommentar

Pentax K-30 bruker PTTL. Se manual fra side 238 og utover. Metz AF 44 funker ok og kan også brukes som slave blitz. Hvis du går opp til Metz AF 50/58 (Metz AF 58 har noen flere muligheter enn AF 50), så kan den være slave/master, og kan også bruke TTL og PTTL + PTTL-HSS (highspeed flash) Manuell blitz +++++

Lenke til kommentar

Kjipt.. Vet du om det er mulig å få tak i en TTL kabel som funker mellom Pentax og Canon? Har ikke råd til en ny blitz nå så hadde vært kjekt om jeg kunne brukt den jeg har tilgjengelig.

 

Edit: Tror du en sånn vil fungere?

PTTL er i beste fall uforutsigbare greier. Men det er ingen problem å kjøre blitsen manuelt.

 

Du vil sikkert være litt usikkerde første gangene du eventuelt prøver, men etterhvert blir det reint plankekjør. ISO 200, f:5,6 og lukker 1/125 funker stort sett ganske greit. Sett blitsen på halv styrke, og gjør et raskt prøveopptak. Er det for lyst går du ned et trinn, er det for mørkt gjør du det motsatte. Forutsatt at f:5,6 gir den dybdeskarpheta du ønsker, er det ISO eller blitsen du justerer.. Lukkertida du bruker i starten bør være konstant.* Når eksponeringa sitter da er du der. Du vil kunne bruke samme innstilling uansett lys, så lenge avstanden til motivet er den samme. Så det er bare å notere seg verdiene du liker til neste gang. Er ikke mer mystisk enn som så.

 

Bare ikke ta på deg viktige oppdrag før du har fått litt kontroll på det.

 

Neste øvelse er å ballansere blitslyset med de eksisterende lyset. Det prøver du når du har kontroll på det overnevnte. Da begynner du å leke med lengre lukkertider. Det gir mer rom for naturlig lys, noe som kan gi økt rekkevidde, mykere/finere skygger osv.

 

* Raskere lukkertider enn 1/180 er fyfy på Ooh-Pentax.

Bruker du det da slipper du ånden ut av flaska å får tre ønskern. Ånden er en skikkelig sur utakknemlig drittsekk som lurer deg til å kaste bort ønskene dine, hvis du ikke har tenkt deg grundig om på forhånd. Da blir du ulykkelig resten av livet, fordi du har kasta bort muligheten.

(Tuller nå som du kanskje skjønte, men du får problemer med svarte felter i bildet, og det vil du ikke ha.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...