Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg ser Fovi har begynt å forhandle Ricoh, men dei har no blingsa litt på produktkategoriane. Alle Ricoh sine modellar er plassert i kompaktkamerakategorien, også GXR, som jo er eit systemkamera.

Det med kategorier kan diskuteres, GXR er tross alt et kompakt system. Men den diskusjonen blir etter mitt syn litt poteito potaaato aktig

 

Personlig syns jeg det er enda mer interesant at FOVI har hatt Ricoh en god stund. Lurer faktisk på om de har importen. Ricoh Norge http://www.ricoh.no/ virker i hvert fall veldig lite engasjert i foto.

I så fall er det fristende å spekulere om Pentax kan komme tilbake til "Mamma" igjen? Håper i hvert fall at de blir indre stemoderlig behandla framover.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe en billig ekstern blits, f.eks Yinyan (YY) CY-28ZL til bruk sammen med K-5. K-5 sender så vidt jeg vet ut IR triggesignal, men er det IR-mottaker innebygget i blitsen eller trenger jeg noe mer? Hva?

 

Er det andre kinablitser i prisklassen <200 kr jeg bør vurdere?

 

Denne skal ikke settes på kameraet i frykt for at overspenninger skal grille kameraet, selv om det står "low voltage trigger" i spesifikasjonene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe en billig ekstern blits, f.eks Yinyan (YY) CY-28ZL til bruk sammen med K-5. K-5 sender så vidt jeg vet ut IR triggesignal, men er det IR-mottaker innebygget i blitsen eller trenger jeg noe mer? Hva?

 

Er det andre kinablitser i prisklassen <200 kr jeg bør vurdere?

 

Denne skal ikke settes på kameraet i frykt for at overspenninger skal grille kameraet, selv om det står "low voltage trigger" i spesifikasjonene.

 

Kameraet sender ikke ut inrarødt lys for å trigge blitz.

 

Kameraet bruker sin egen blitz og blinker med denne i en sekvens som de andre blitzene sin lysmåler detekterer og tolker. Pentax har sin egen kommandosekvens på denne blinkingen. Så du må ha en blitz som har lysmåler og den må forstå Pentax sin "protokoll".

 

Blitz med egen lysmåler er til for de kameraene som ikke har egen blitzlysmåler (TTL eller P-TTL). Alle Pentax sine digitale kameraer og også de nye analoge har TTL støtte, men Pentax sine blitzer kan brukes på enda eldre kameraer med sin egen lysmåler.

 

Det du kan gjøre med denne billige blitzen er å kjøpe billige radiotriggere fra Dealextreme. Det finnes billige optiske triggere også, men som regel skaper P'en i P-TTL problem. Dette er en pre-flash som kameraet bruker til lysmåling. Blinket får desverre billige optiske triggere til å løse ut. Det finnes derimot optiske triggere som har støtte for pre-flash og ignorer dette første blinket.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke forventet eller behov for lysmålingsautomatikk. Det er noe jeg tenker å bruke histogram for å justere inn. Sånn jeg forstår det så trenger jeg altså bare radiotrigger for å få det til å fungere? Noe a la denne, denne eller denne?

 

Jeg regner med å addere på med 1-2 blitser til dersom det fungerer bra med den første.

 

PS: Blits, ikke blitz.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sørg i hvertfall for at styrken kan settes manuelt innenfor et visst spekter, nevner det ettersom Yinyan-blitsen kun har en form for automatisk modus. Gamle blitser kan være tingen, det er relativt langt mellom modeller med automatikk (TTL/innebygget auto) og et fullt spekter av manuelle innstillinger. Pentax har kun AF540, AF500 og AF400 med brukbare manuelle styrker, pr. Bojidar Dimitrov. Høy spenning har du jo allerede tatt med i regnestykket. Det optimale er selvsagt en blits med automatikk i tillegg til manuelle innstillinger.

 

Har forstått det som visse modeller er avsindig populære, et triks kan være å bevisst gå etter de litt eldre modellene om spenningen er uvesentlig, prisen er nok ofte en litt annen.

Lenke til kommentar

Det med kategorier kan diskuteres, GXR er tross alt et kompakt system. Men den diskusjonen blir etter mitt syn litt poteito potaaato aktig

 

Personlig syns jeg det er enda mer interesant at FOVI har hatt Ricoh en god stund. Lurer faktisk på om de har importen. Ricoh Norge http://www.ricoh.no/ virker i hvert fall veldig lite engasjert i foto.

I så fall er det fristende å spekulere om Pentax kan komme tilbake til "Mamma" igjen? Håper i hvert fall at de blir indre stemoderlig behandla framover.

 

Eit system er eit system, om det er smått eller stort. Det meinar no eg. Det er i alle fall litt paradoksalt at dei har Q-systemet blant systemkamera, og GXR-systemet blant kompaktkamera.

 

Er det Aronsen som har importen enno? Eg var inne på sida deira, og der har dei jo lista opp ganske mykje rart, bl.a. Nikon kamera. Om dei har import både av Nikon og Pentax, så lovar det ikkje bra for Pentax. Eg veit ikkje kva avtale Aronsen hadde med Hoya Pentax, eller om denne er gyldig med ny eigar av Pentax. Det går jo an å håpa at Ricoh kan seia opp alle eksisterande importørkontraktar og få inn litt dedikerte folk.

Lenke til kommentar

Fotovideo har en del kampanjetilbud i forbindelse med messa deres neste uke. Vi pentaxianere kan merke oss:

 

Pentax K-5 + 18-55mm WR + 50-200mm WR til 8295 kr. Laveste pris i prisguiden er 8999 kr

Pentax K-5 huset alene til 6695 kr. Laveste pris i prisguiden er 6999 kr

Voigtländer 90mm f/3,5 macro for Pentax til 3295 kr. Nåprisen er 4295 kr

 

Personlig vurderer jeg å kjøpe blits.

Lenke til kommentar

Ville heller hatt en K-5 til 6-7000 til foto enn en D7000 til omtrent det samme. Veldig bra for oss pentaxianere at vi har muligheten til å kjøpe 7D/D300s klasse kamera i dette prissegmentet. Åsså værforseglet kamera og optikk med bildestabilisator i tillegg da!

Lenke til kommentar

Voigtländer 90mm f/3,5 macro for Pentax til 3295 kr. Nåprisen er 4295 kr

Litt teit med beskrivelse "macro" av denne i FV-katalogen - poenget med objektivet er at det er "APO", ikke at det er makro. Det er 1:3.5, og ca. 1:1.8 hvis du putter på forsatslinsen som følger med.

 

Det er kun manuell fokus, men skal være bælskarp fra største blender, og er apokromatisk - stort sett 100% fri for dybdebokeh (grønn/lilla fargeskjær foran/bak fokusplanet).

 

Synd den har så dårlig største blender - hadde den vært mer lyssterk hadde jeg kjøpt en til Canon..

 

En liten mini-anmeldelse her, og første versjon ("SL", ikke "SL II") ble anmeldt på Photozone.

 

Det interessante til makro/nærfoto er at det ikke er noe dybdekroma.. :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere produsenter som kaller objektivene for macro uten at de er 1:1, Carl Zeiss 100mm & 50mm F2 for eksempel heter jo macro-planar, men er bare 1:2.

 

Voiglander 90mm er bitteliten, så den passer perfekt på K-7'en min.. eneste er det med penga da.. og så har jeg jo 125mm macroen fra før av... hmm... har egentlig heller lyst på 20mm å bruke på analogt i tillegg, men den er jo utgått i K-fatning.

 

ARGH! :!:

Lenke til kommentar

Asahi: Den lille grønne saken nederst i vinduet (og pipelyden) gjelder blant annet K-m og K-x.

 

K20, K-7, K-5 og K-r har fokusbekreftelse med rød firkant "på bildeflaten" i den optiske søkeren, når man bruker manuellfokus.

 

På K-m og K-x kan man bruke live-view til å vise hvor fokus treffer, også med manuellfokus.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...