Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

K-m og K-x mangler visning av hvilket fokuspunkt som treffer, i den optiske søkeren. Vil man vite hvilket fokuspunkt som treffer så må man bruke Live view på disse kameraene. Bruker man den optiske søkeren får man bare et pip og et symbol under bildeflaten, som indikerer at man treffer fokus uten å si hvor.

 

K-x og K-m fikk mye kritikk for å mangle denne egenskapen i den optiske søkeren. Pentax gikk bort i fra den løsningen i K-r og implementerte full indikering av hvor fokus treffer, i den optiske søkeren.

Lenke til kommentar

K-m og K-x mangler visning av hvilket fokuspunkt som treffer, i den optiske søkeren. Vil man vite hvilket fokuspunkt som treffer så må man bruke Live view på disse kameraene. Bruker man den optiske søkeren får man bare et pip og et symbol under bildeflaten, som indikerer at man treffer fokus uten å si hvor.

 

K-x og K-m fikk mye kritikk for å mangle denne egenskapen i den optiske søkeren. Pentax gikk bort i fra den løsningen i K-r og implementerte full indikering av hvor fokus treffer, i den optiske søkeren.

Slik å forstå - ettersom jeg aldri bruker noe annet enn midtre fokus punkt; så er det ikke relevant for min del.

 

Når det gjelder liveview som fokuseringshjelpemiddel, så er min erfaring at man må forstøre bildet en del før det blir nøyaktig nok, slik at det blir en noe omstendig metode.

Lenke til kommentar

Det var heller ingen indikator for hvor man flyttet fokuspunktet, når man vil/bør benytte noe annet enn senter eller auto. Det er situasjoner hvor det langt fra optimalt å benytte låsing av fokus og rekomposisjonering av motivet ettersom man da kan flytte dybdeskarphetsområdet tilstrekkelig fra/mot til at fokus ikke treffer hvor det burde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om ikke annet for å bumpe tråden på førstesiden igjen....

 

Det er lagt ut en firmware oppdatering for Q på Pentax Japan.

 

 

 

Er jeg den eneste med Q her?

 

Nei, far min har ca.25 Hereford.

 

 

:new_woot: :!:

 

*Knegg* .. jaja det borger for høy kvalitet på lørdagsbiffen på Andøytreffet neste år :)

Lenke til kommentar

Var i millitæret på Andøya i 1988. Nydelig øy. Ser forblåst ut på avstand, men når en går turer der så dukker det opp mange herlige plasser. Gikk på en topptur engang å gikk mot en skrent, å der satt det ei ørn 5 meter nedenfor. Skremte den selvsagt opp, men hadde vært et perfekt motiv hvis vi hadde hatt med kamera. Fått bilder ovenfra av ørn i flukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...