Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med Pentax' store pannekakeekspertise, så burde de da kunne lage en framifrå rekke kompakte, gode objektiver til et speilløst system! Pannekakene til NEX og NX har hittil ikke akkurat vært så veldig overbevisende...

 

Problemet med et speilløst fullframesystem fra Pentax er kompatibilitet - har alle Pentax' nyere objektiver stor nok bildesirkel til å dekke en fullframesensor? Eller har de stor nok bildesirkel og fungerer som bare fanken også på film-Pentaxer?

Lenke til kommentar

Jeg leser på Pentaxforums at DA 40mm og DA 70 mm funker uten vignettering eller andre prob. Det er rapportert prob med DA 21 mm grunnet siste linse stikkker for langt inn i kamerahuset, og treffer speilet . Dette gjelder dog filmhus, jeg regner med at dette ikke vil være ett problem med speilløst system :ph34r:

På endel DA zoomobjektiver så er det rapportert om vignettering.

Lenke til kommentar
Pannekakene til NEX og NX har hittil ikke akkurat vært så veldig overbevisende...

NEX har pannekake i entall, en som ikke overbeviser.

NX har derimot en del fine pannekaker, selv om byggekvalitet ikke er i nærheten av Pentax Limited. Men de er i hvert i passe stort flertall, og er ikke minst både små, skarpe og optisk ganske gode. Da tenker jeg på både 16mm f/2,4, 20mm f/2,8 og 30mm f/2.0. Kvaliteten på den kommende 55mm f/1,8 er for tidlig å si noe om.

 

Jeg synes i hvert fall det er klasseforskjell med tanke på pannekakesatsingen i de to systemene.

 

Ellers så tviler jeg på at alle ryktene er sanne. Det kan også være strategisk markedsmeningsmåling å slippe slike rykter og se reaksjonene før de bestemmer seg for hva de skal satse på. Jeg håper bare at Pentax fortsetter å gå sine egne veier og ikke går i andres nedtråkkede fotspor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mirrorlessrumors.com: Mystery Pentax (mirrorless?) camera spotted?

P3newsreviews (Click here / via NoisyC) writes: “A glimpse, just a glimpse was had of a rugged appearing, possibly mirrorless, viewfinderless camera sporting what looked like a k-mount limited or pancake lens. Could this be a prototype of something forthcoming? Please note that no announcements have been made and nothing is substantiated. This was just a spotting of what looked to possibly be something new. Maybe. More information will be posted as learned. Stay tuned!”

 

For a very long time now we heard rumors about a sort of K-mount mirrorless camera. This might be the right time for Pentax to announce it!

Jeg tror det ikke før jeg får se det, men det er likevel lov å håpe at det stemmer. :)

Lenke til kommentar

Sant, men då bør dei komma med eit kamera med X-fatning i løpet av året. Uansett er eg ikkje veldig bekymra. På Pentaxforums snakkar dei om at CES/PMA ikkje er rette arena for å lansera nye store ting, og året er berre 12 dagar gammalt, så eg har framleis tru på at det kjem noko i løpet av året.

Lenke til kommentar

Hei! :-)

Lurer på om noen her inne har vært borti fjernkontrollen O-RC1?

(http://www.japanphoto.no/product/kameratilbehor/fjernkontroll-tradututloser/for-pentax/pentax-fjernkontroll-o-rc1-vanntett/)

 

Har en simpel trådløs fjernkontroll fra før, men det jeg savner er å kunne fokusere med utløseren og det store spørsmålet er: kan man det med denne? Ser ingenting i beskrivelsene i diverse nettbutikker.

 

Har prøvd å søke her på forumet, men om jeg gjorde det rett - fikk jeg altså ikke opp noe på den :-)

Lenke til kommentar

Hei der.

 

Du som undrer om vanntett fjernkomtroll til Pentax.

 

Den FUNKER 100% til fokus, seriebilder +++

 

Bare husk og se i menyen på kameraet. Den har 2 virkemåter, se kamera eller manual.

Du kan ikke bytte batteri på fjernkontrollen, men den skal vare ca 50.000 ganger, ca 1/2 kameraliv :-)

 

Har selv K-5.

 

Ha en hyggelig dag o.s.v.

Lenke til kommentar

Ja, det synes jeg, selv om det sikkert er noe nytt på trappene snart.

Det er vel alltid noe nytt på trappene ;)

 

Men det er jo ikke noe grunnleggende galt med K-5 som absolutt burde fikses.

 

 

Nei, noen klagde på AF i dårlig lys, at det ikke var 100% treffrate...

Men dette ble forbedret i en firmware-oppdatering.

 

Man kan jo saktens lure på om folk tror et kamera skal kunne fokusere bedre enn øynene deres i dårlig lys. Man kan jo prøve en manuellfokusering og se hva som treffer best i skumringen :cool:

 

Nei, K5 er nok en trygg anbefaling Trondster.

Og 85`en kan han godt sende meg dersom det blir for trangt på crop-hus :!:

Lenke til kommentar

Det ryr på med ennå flere rykter om Pentax speilløs.

 

Mirrorless Rumors: Hot! Pentax K-01 mirrorless camera coming soon?

  • Pentax new mirrorless camera will be announced by CP + in February.
  • The name is K-01
  • K-mount!
  • Black & white body color (black keynote), white and black (white tone), black and yellow (based on black and white, yellow leather) three different colors.
  • The sensor is the same spec K-5 (Click here to see that camera). And same rear LCD.
  • Full HD video
  • Shutter speed to 1 / 4000 p to 30 seconds
  • Contrast AF, AF 81 Split
  • Built-in pop-up flash
  • 121mm width, 79mm height, 59mm depth
  • 560g in weight with battery

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...