Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg synes Photozone undervurderer 18-55mm WR i forhold til Canon EF-s 18-55mm IS. Optisk er den hakket bedre og får likevel en stjerne dårligere. På andre egenskaper er den totalt overlegen. Den koster som sagt nesten ingenting så det er bare å løpe og kjøpe. Skal du ha noe bedre i det brennviddeområdet så må det nesten bli 16-50mm, men den er som du sier svindyr. Jeg ville/har supplert den med et par faste og lyssterke objektiver i samme området. Da bruker jeg 18-55mm stort sett utendørs og 30mm f/1,4 eller 50mm f/1,4 inne. 16-50mm er "bare" f/2,8.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I følge prisguiden går det helt ned i 7179 kr nå.

:thumbdown:

 

Du kan ikke være særlig til Pentaxaner når du anbefaler en EU modell fra Dustin.no istedet for en fra Fovi bare for å spare litt over 300kr.

Jeg synes det er søkt å bare dra fram ett eneste salgssted når vi har en prisguide som presenterer de fleste. Så får det være opp til hver enkelt å velge sted, forhåpentligvis vel vitende om forskjellene.

Prisguidedottno presenterer de fleste sier du? Den nettsida bør du lese litt om Simen.. Butikken må være *tilknyttet* nettstedet for å bli med i prissammenligningen.. Slik jeg leser det så betyr det at en butikk må betale , i en eller annen form, til denne *søkemotoren* for å komme med.

Lenke til kommentar

Eg har eit lite dilemma for tida. Eg har vel i grunnen bestemt meg for å gå over til digitalt SLR. Å kjøpe nytt er for dyrt, så eg er primært på jakt etter ein brukt K-7 (eventuelt ein K-5 om eg finn eit knakande godt tilbod). Problemet er at dei fleste som har lagt sine kamera ut for salg gjer det får å "skifte system". Det betyr at om eg kjøper av ein av dei, så går pengane mine til å finansiere kjøp av Canon eller Nikon eller Sony eller ..., i staden for Pentax.

 

Mine pengar går m.a.o. til nokon andre enn Pentax! For ein pentaxianar/pentaxero er jo dette sjølsagt moralsk forkastelig, så kva gjer eg? Skal eg kaste alle gode forsett på båten og hore meg til ein brukt K-7, eller skal eg ta den ekstra kostnaden med å kjøpe nytt, og sikre at Pentax får ein ekstra slant inn på konto?

En av de bedre jeg har lest på stund Asbjeurn :) Mitt råd er enkelt: Er du i tvil , så er du ikke i tvil :)

Lenke til kommentar
I følge prisguiden går det helt ned i 7179 kr nå.
:thumbdown:

 

Du kan ikke være særlig til Pentaxaner når du anbefaler en EU modell fra Dustin.no istedet for en fra Fovi bare for å spare litt over 300kr.

Jeg synes det er søkt å bare dra fram ett eneste salgssted når vi har en prisguide som presenterer de fleste. Så får det være opp til hver enkelt å velge sted, forhåpentligvis vel vitende om forskjellene.

Prisguidedottno presenterer de fleste sier du? Den nettsida bør du lese litt om Simen.. Butikken må være *tilknyttet* nettstedet for å bli med i prissammenligningen.. Slik jeg leser det så betyr det at en butikk må betale , i en eller annen form, til denne *søkemotoren* for å komme med.

Jeg er fult klar over det. Det er derfor jeg skriver de fleste og ikke alle.

 

Jeg er for valgfrihet. La folk få velge sted å handle selv.

Lenke til kommentar

Du kan ikke være særlig til Pentaxaner når du anbefaler en EU modell fra Dustin.no istedet for en fra Fovi bare for å spare litt over 300kr.

Mulig jeg er kynisk. Men vi har med privateide aksjeselskaper å gjøre, hvis formål er å tjene penger gjennom å loppe meg for mest mulig. Lojalitet viser jeg til mennesker, ikke aksjeselskaper.

 

(Men å betale for service er helt ålreit. Selvsagt.)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Du kan ikke være særlig til Pentaxaner når du anbefaler en EU modell fra Dustin.no istedet for en fra Fovi bare for å spare litt over 300kr.

Mulig jeg er kynisk. Men vi har med privateide aksjeselskaper å gjøre, hvis formål er å tjene penger gjennom å loppe meg for mest mulig. Lojalitet viser jeg til mennesker, ikke aksjeselskaper.

 

(Men å betale for service er helt ålreit. Selvsagt.)

 

Kanskje en også skal tenke litt langsiktig. Store kjeder som Dustin fører bare varer som det selges mye av. Skal en ha noe "spesialutstyr" så må en ty til spesialbutikker. Men de overlever neppe kun av å selge spesialutstyr en gang i blandt. Lagerhold av disse småtingene som vi trenger en gang i blandt koster selvfølgelig penger. Noe Dustin ikke bryr seg om.

Lenke til kommentar

Kan gi en viss mening, det der – gitt at du tror det faktisk vil gjøre en forskjell. Jeg synes det var trist da Apollon stengte sin avdeling for klassisk musikk i Bergen, til tross for at meg og mange andre hadde lagt igjen et godt antall tusenlapper i merpris ifht Amazon i håp om at driften skulle kunne opprettholdes. Det er fint å ha den lokale butikken, men der det på sikt ikke er liv laga holder jeg meg til den som gir meg best tilbud der og da.

Lenke til kommentar

Nå har JP ca. samme pris på 18-55mm og 18-55+50-200mm kit som Fovi. JP selger K-5 huset billigere enn Fovi, kun 7174,-

 

Fuji GF670 eller K-5 eller D7000 :hmm:

Ikke bare huset JP er billigere på.

Noen eksempler: 70mm, Fovi: 4695,- JP: 4490,-

17-70mm, Fovi: 4995,- JP: 4894,-

18-135mm, Fovi:5795,- JP: 4754,-

300mm, Fovi: 9995,- JP: 9285,-

60-250mm, Fovi:11995,- JP:10984,-

Ca. en tusing på enkelte objektiver. Skal selvfølgelig ikke glemme den gode servicen det er hos Fovi, men den er ikke dårlig hos en del av JP forettningene heller.

Lenke til kommentar

Ikke bare huset JP er billigere på.

Noen eksempler: 70mm, Fovi: 4695,- JP: 4490,-

17-70mm, Fovi: 4995,- JP: 4894,-

18-135mm, Fovi:5795,- JP: 4754,-

300mm, Fovi: 9995,- JP: 9285,-

60-250mm, Fovi:11995,- JP:10984,-

Ca. en tusing på enkelte objektiver. Skal selvfølgelig ikke glemme den gode servicen det er hos Fovi, men den er ikke dårlig hos en del av JP forettningene heller.

JP er alltid billigere enn Fovi. Men akkurat nå hadde Fovi det beste tilbudet på K-5 kitene. Jeg handler heller på Fovi hvis prisen ikke er avskrekkene høyere enn de andre. Optikk uten SDM etc. handler jeg i utlandet.

 

Trioen jeg kunne tenkt meg: DA15/4, FA31/1.8 og DA70/2.4

Den billigste prisen i Norge er 21274kr. + frakt.

Samme pakke koster 14960kr. fra BHPhoto/Adorama, dette er inkl. frakt, mva og tollgebyr.

Lenke til kommentar

Apropos JP vs Fovi. Hos JP får man også med gavekort på fotobok med i prisen.

 

JP hadde forresten en kampanje for noen uker siden der man fikk med et Pentax Optio i-10 kompaktkamera med i prisen, men det var den gamle prisen før prisfallet. Fovi kom først med prisfall. JP satt ned prisen nærmere 2 uker senere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Prisfall på K5 eller ikke; jeg har fått 43/1.9 Ltd. i hus :D

Fantastisk kjapp og ryddig handel mellom to Pentaxianere, sendt som ekspress over-natta pakke på selgers initiativ og regning! Hvor fantastisk er ikke det?!!

 

Tatt et par kjappe (AF var vanvittig mye raskere enn hva jeg er vant med, i tillegg!) testbilder bare for å konstatere at noe særlig mye bedre optikk enn dette kan man ha vondt for å finne:D

Lenke til kommentar

Gratulere :)

 

Jeg har vært en tur innom JP. Jeg prøvde å holde i D7000 og K-5, jeg foretrrakk kvalitet følelsen til Pentax. 18-55mm kit objektivet var utrolig behagelig å håndtere, godt skrudd sammen og kjentes ikke ut som noe kit optikk. Fikk testet litt LV, overraskende kjapp. 18-135mm til Pentax var også godt bygget, men er den verdt pengene? Den har fått dårlig på diverse tester.

 

Pentax K-5 + 18-55/50-200 koster 9000kr og K-5 + 18-135 koster 10800kr.

Lenke til kommentar

Kan ikke si så mye om tredjepart batterigrep, men vil ikke tro at noen av dem er vanntette. Orginalen er jo svinedyr, men virker uansett vær og føre forhold, har selv orginal, ikke noe tull :-)

 

http://www.yaha.no/?modell=145572 I Norge.

 

Ser også mange som klager når det er handlet batterigrep for en billig penge på Ebay, og at de ikke virker som de skal og at retur ikke er så enkelt bestandig.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Kan man ikke bare lage en pakning selv hvis den er så fryktelig dårlig da? Er strammeskruen lang nok til at man får tak når man fester på en liten gummilist?

God ide!

Satser nok på en slik løsning.

 

Hva med 3.parts batterier?

Antar at et 3.parts 1860 mAh, er "likt" som et Pentax batteri?

 

Ser for øvrig at JP tar 799,- for et originalbatteri, mens Adorama tar $36 for det samme batteriet. Det er mao 4x så høy pris hos JP sammenlignet med Adorama.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...