Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virkelig? Så selv om det nesten garantert står i manualen at garanti kan bortfalle ved bruk av uorginale batterier, så mener du at det ikke teller?

 

Jeg ser ikke noe problem ved å bruke 3.parts batterier sålenge de holder samme driftsspenning, men å si at dette ikke kan føre til problemer ved en garantisak er tull.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en Pentax A 50mm 1.7, vil den da passe til K-X uten noen form for adapter eller lignende? Og siden det er automatisk aperture, hva vil det innebære? Hvis jeg f.eks bruker linsen på Manuel, kan jeg velge blenderen på kamera, eller må jeg skru på linsen? Hvis jeg bruker linsen med f.eks Tv, vil kamera klare å stille inn blender selv med denne linsen eller?

 

Dette er linsen: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-A-50mm-F1.7-Lens.html

Lenke til kommentar

"Ja" til alle dine spørsmål; med et utfyllende:

 

 

Dette om du setter blenderringen helt til forbi minste blender (må trykke inn knappen i området for å komme forbi minste) og til "A".

Du vil i tillegg kunne bruke TaV-programmet -som lar deg stille inn blender og lukker samtidig som ISO justeres av kameraet basert på hvilke verdier du stiller inn-

:)

Lenke til kommentar

Her er mine erfaringer med billig batteri og grep.

 

Batteri:

Dette er riktignok et par år og ble kjøpt for å bli brukt med K-7 da den kom. I tillegg kjøpte jeg et ekstra billigbatteri for å brukes med K-5. Disse to batteriene har alltid gitt halvparten så mange bilder før de var tomme enn orginalbatteriet. I tillegg har det ene plutselig tatt kvelden fordi elektronikken inne i batteriet tok kvelden. Dette er elektronikk som skal balansere ladingen slik at begge cellene har samme ladespenning. En annen funksjon er å hindre for dyp utlading. Det virker som det er dette som ikke lenger virker. Batteriet oppfattes som helt tomt når det har ligget på hylle et par dager etter opplading. Tas det ut av lader og brukes ummidelbart så varer det en stund, men ligger det et par dager så er det tomt. Et par sekunder i lader er nok til å vekke det til live slik at det kan brukes. Men det er ikke å stole på så det er kassert. Det andre også, selv om det ikke var noe annet galt med det enn halv kapasitet. Nå har jeg heller to orginale batterier.

 

Grep:

Kjøpte et fra DealExtreme og allerede ved mottak så virket ikke alle knapper. Jeg åpnet det for å reparere knappen og da bestemte jeg meg for at dette grepet ikke kom til å brukes mye. Problemet var konstruksjonen av strømførende ledere fra toppen og ut til brytere og batteri. Dette var uisolerte messingskinner som gikk side om side med ca. 0,2mm avstand i mellom. Forsåvidt greit nok hvis de hadde vært godt festet, men det var de ikke. Litt vridninger i grepet og det så skummelt ut. Jeg tar ikke sjansen på å kortslutte en batteripakke med 6 AA batterier. Da blir det veldig varmt på veldig kort tid. Jeg fikset bryteren, testet at det virket og la det ned i skuffen og der har det vært.

Lenke til kommentar

Kvalitetskontrollen er hovedproblemet ved uoriginalt utstyr, så det kan være greit å kjøpe fra butikker som har noe å miste på å selge skit som ikke virker; nevnte norske batteributikker burde være et godt alternativ, DX selger tilsynelatende enorme mengder skrammel uansett hvor lite av det som virker.

Lenke til kommentar

photorumors.com

 

Ricoh is working on a new mirrorless camera developed by Pentax

By PR admin | Published: September 18, 2011

 

Pentax ricoh mirrorless camera Ricoh is working on a new mirrorless camera developed by Pentax

 

From the beginning of 2011, the rumors were that Pentax will announce two mirrorless cameras. As the months passed by, the chance of a second mirrorless system diminished, even though rumors continued to flow. My guess three weeks ago was that Ricoh’s purchase of Pentax did put the plans for second mirrorless camera on hold.

 

Yesterday TMCNet published this unusual press release stating that Ricoh is working on a new mirrorless camera developed by Pentax:

 

Tokyo, Sept. 17 (Jiji Press)–Ricoh Co. is considering fully entering the mirrorless interchangeable-lens camera market in a bid to boost its digital camera operations, informed sources told Jiji Press Saturday.

 

A new mirrorless camera will be developed by Pentax Imaging Systems Co., which the Japanese office equipment maker will acquire on Oct. 1 to take over the Pentax brand, the sources said.

 

Mirrorless interchangeable-lens cameras, which are smaller and lighter than conventional single-lens reflex cameras, attract a wide range of consumers including young women.

 

A super compact mirrorless camera was rolled out under the Pentax brand in late August. But it was rather designed for beginners with a small image sensor, which converts light captured through lens into an electronic signal.

 

Equipped with a larger sensor, the new model will allow for a wide variety of photo styles, such as making out-of-focus areas in a shot much more blurry, the sources said.

 

Among other Japanese makers, Panasonic Corp. and Olympus Corp. are already offering mirrorless cameras featuring large sensors.

 

Ricoh will offer characteristic compact cameras under its own label, while trying to bring the Pentax brand on par with Nikon Corp. and Canon Inc. in interchangeable-lens cameras, Ricoh President Shiro Kondo said.

 

 

Read more on PhotoRumors.com: http://photorumors.com/2011/09/18/ricoh-is-working-on-a-new-mirrorless-camera-developed-by-pentax/#ixzz1YNvZ2zSR

Lenke til kommentar

Var ikke dette ganske billig for nytt 16-50mm?

NetOnNet

Kan ikke huske å ha sett det så billig nytt. 6500 er jo 1,5k under neste seriøse butikk (JP,Fovi, FV)

Som en liten kuriositet; 16-50 er dyrere enn både DA* 60-250mm og DA* 300mm på B&H. Hva som har skjedd der i gården er nå heller ukjent.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
I think most of you are looking at this the wrong way. Nikon would not have introduced this system unless they felt there was a real market for it. Though to be honest I feel Pentax got it far more right than Nikon. After using the Q for nine days at New York Fashion Week, I can assure you that it is a little tank of a camera, not a toy. After handling the J1 today I came away feeling like I had just played with a Holga or a Fisher Price camera to be honest. While I think from the tech standpoint Nikon has it’s target well pegged, price wise they are definitely wrong. The Q at 800 while with a smaller sensor, by virtue of feature and build is worth it. It is literally the Swiss Army knife of cameras complete with a fully manual video mode. With the J1 after nearly an hour of use I knew it wasn’t meant for me, hell I couldn’t even figure out how to change ISO on the thing.

 

http://www.stevehuffphoto.com/2011/09/21/nikon-enters-the-game-with-the-new-mirrorless-j1-and-v1-cameras/

 

Det er begynnt å dukke opp brukererfaringer på Q både her og der og de fleste ser ut til å skrive at Q er solid og rask å bruke. Bildekvalitet er også overraskende bra. Jeg har fra dag 1 vært veldig fristet på dette kameraet, men prisen har holdt meg litt tilbake. Ikke blir det bedre av ryktene om at Pentax kommer med et annet system også. Kanskje det beste er å vente å se hva som dukker opp. I mellomtiden synker kanskje prisen på Q litt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder EXIF så er bildet tatt med 8,5mm @ F3,5 1/800s ISO250.

 

Førsteinntrykket av Pentax Q: Dæven så lite det er!

 

Dette er det første speilløse systemkameraet som er virkelig kompakt. Jeg var veldig skeptisk til størrelsen når det ble lansert, men i praksis er det ikke mye vanskeligere å ha med seg enn en Powershot S95.

 

Byggekvalitet:

 

Kameraet er solid bygget, får kvalitetsfølelse.

 

Små men markerte knapper. Det er nok knotete for folk med store hender, men de fleste knappene er fornuftig plassert og man har nesten SLR-kontroll på innstillinger og funksjoner.

 

Objektivene er også utrolig små og lette, fikk kun testet Toy-objektivene og 8,5mm som følger med kameraet. Zoomen har jeg ikke prøvd. Toy-objektivene har plastic Holga-stil, mens kitobjektivet har en mer solid utførelse som matchet kamera bedre.

 

Bildekvalitet:

 

Kameraet klipper litt høylys i jpg, men dynamikken i RAW er imponerende med tanke på sensorstørrelsen. ISO 1000 er brukbart syns jeg.

 

I bruk:

 

Lett å bruke for meg som er kjent med Pentax-menyer og knapper. Veldig mange innstillingmuligheter og kontrollmuligheter. Manuell video med flimmerreduksjon var en hyggelig overraskelse.

 

Toy-objektivene var litt vanskelige å fokusere med i sterk sollys på grunn av reflekser i LCD-skjermen. Her syns jeg Pentax burde ha investert litt i bedre anti-refleks belegg.

 

Konklusjon:

 

Alt i alt er jeg positiv til Pentax Q som avansert kompaktkamera med utskiftbar optikk. Helt klart et spennende kamera som det er morsomt å leke seg med. Det er ikke en erstatning for Speilreflekskamera, men som et andrekamera så er det helt klart en fin kandidat.

 

Prisen er nok kanskje litt for høy, men går prisen ned 500-1000 kroner så tror jeg det er mange som bør vurdere det. :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et par Q spørsmål;

 

Jeg går ut fra at det er et nytt RAW format ?

 

Hvordan er dybdeskarpheten ?

(Jeg, som liker å jobbe med med liten dybdeskarphet, er veldig skeptisk til disse greiene).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

RAW-formatet i Kua er Adobes eget DNG-format som på alle Pentax kamera med RAW.

 

Dybdeskarpheten er veldig stor, så ikke noe for portrettfotografer.

 

Kameraet har Blur Control funksjon som legger på uskarphet i deler av bildet som ikke er i fokus.

 

Funksjonen fungerer nok fint for kjappe portretter i jpg, men en som er flink i etterbehandlingsprogram vil få til mye bedre resultater. Blur Control sliter også i situasjoner der det ikke er klart skille mellom forgrunn og bakgrunn (f.eks bilde tatt på skrå mot et bord eller lignende).

 

Kjapt eksempelbilde på ISO 1000

13z3a1j.jpg

 

Bilde tatt med Toy-lens Fisheye

iye694.jpg

Lenke til kommentar

Et par Q spørsmål;

 

Jeg går ut fra at det er et nytt RAW format ?

 

Hvordan er dybdeskarpheten ?

(Jeg, som liker å jobbe med med liten dybdeskarphet, er veldig skeptisk til disse greiene).

 

Så i en spek en eller annen plass at det er DNG-format. Jeg har også lastet ned rå-filer som andre har tatt med kameraet og det var DNG format som lot seg åpne i Photoshop CS4 uten problem.

 

Dybdeskarpheten er sannsynligvis veldig god ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...