Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Pentax Q har nå blitt testet hos Dxomark. Selve teksten er ikke klar ennå, men måleresultatene er i hvert fall lagt ut.

 

Her har jeg satt opp en sammenligning mellom Pentax Q, Nikon 1 V1 og Canon Powershot S95.

 

(Også har jeg blitt eier av et Olympus E-PL1 jakkelommekamera :ph34r: )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nytt Pentaxianertreff er under planlegging... Sensommer 2012 .. Vakre Andenes.. Direktefly fra Oslo-Andenes... Boka *På tur i Vesterålen* blir i disse dager sendt på tur...mellom medlemmer i Pentaxianere , til glede , ideer , og planlegging av treffet.

For deg som ikke er medlem på P.I.N sin Facebokside , så kan du melde din interesse i denne tråden , enten det er for å få mere informasjon, være med på bokrunda , eller at du vil være med på treff :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er imponert av hva Pentax har fått til med Q. Bildekvaliteten de har fått hentet ut av den lille sensoren, og for ikke snakk om brukervennligheten på det bittelille systemkameraet.

 

Eneste feilen blir kanskje prisen? Men da mener jeg BARE kanskje å ja! Jeg har planer om å kjøpe det utpå nyåret, synes selvfølgelig det er dyrt sammenlignet med hva du får f.eks med et K-5 kamerahus. Men husk at det er et helt nytt system. Med ny fatning, optikk osv... Klart slikt koster å utvikle. Å så må en se fremmover. Tenk bare på utvikklinge fra K10D å til K-5 når det gjelder bildekvallitet på få år. Det vil jo selvfølgelig Q få også i løpet av noen år?

 

Er mindre imponert av f.eks hva Nikon henter ut av sitt nye system. Det er bra, men det Pentax henter ut av bittelille Q er veldig bra. Har et inntrykk av at de forskjellige systemene blir sammenlignet "ihjæl" som vi sier oppi her. Jeg våger påstanden at det finnes ikke noenting vi kan sammenligne Q med akkurat nå. Så får jeg heller trekke påstanden den dagen noen kommer med et system som jeg ikke vet om.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

...Å så må en se fremmover. Tenk bare på utvikklinge fra K10D å til K-5 når det gjelder bildekvallitet på få år...

 

Vel, det er nok ikke mye forskjell i bildekvalitet generelt. Prøv å sammenligne bilder tatt med kameraene med ISO100 ucroppet for å se forskjellen. Litt dynamisk omfang og litt bedre egnede bilder for forstørrelser av A2 og opp. Men ellers, nei... :ph34r:

 

Det de derimot har utviklet mye siden K10d er jo det at vi har fått et mer kompakt kamera, MYE bedre på høy-ISO (som selvfølgelig stopper seg selv for K10d på ISO1600) og brukervennlighet samt meny-oppbygging.

 

Det er ikke mye som slår K10d`s CCD-sensor mtp fargegjengivelse og skarphet. Slettes ikke K5 iallefall.

Nei, Pentax, bygg et (gjerne FF) kamera med litt større CCD-sensor fra Kodak, kun tilrettelagt for RAW, ikke video,LV-greier og auto-HDR med forskjellige innebygde effekter som tar plass. Gjør AF-modulen litt mer avansert, à la canon 7D og vi har et avtale med en gang...

(Dette har jeg forsåvidt også foreslått for importøren av våre kameraer når han stilte opp for å svare på spørsmål fra oss for en stund siden...)

 

Ikke misforstå meg, alle nevnte kamera, i tillegg K20d og K7 er MEGET bra kameraer.

 

Jeg elsker mitt K20d og oppgraderer gjerne til K5, men vil heeeeeller ha det jeg beskriver ovenfor :!:

Lenke til kommentar

Noen som har vært borti de vantette optio-kameraene? K5 er vel og bra men jeg tør ikke ta det med meg under vann osv, av opplagte grunner.

 

En jeg er med på ferie nå hadde sony sitt vantette kamera. Han virket rimelig fornøyd med det. Men etter det jeg har lest er bildekvaliteten på optio litt sånn so-so.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...