Gå til innhold

Makrofoto - objektiver og teknikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mr. Olsen: Hva slags stativ og hode er det du har? Dersom du lener deg på det, synker det ikke ned i jorda?

Nå er jeg 70mil unna stativene mine så jeg får ikke til å sjekke navnet, men tripoden og hodet er Benro, og monopoden er Manfrotto, i likhet med hodet.

 

Jeg har pigger på bena så man skulle tro den sank langt ned, men det værste jeg er opplevd er 40 cm og det var i ei myr. Ikke misforstå når jeg sier at jeg lener meg på det, jeg legger ikke all vekta på stativet, men jeg går salig i bakken om et av bena plustelig gir etter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har litt lyst på Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro

 

er det noe til tess?

Det finnes mange macroer i den prisklassen til Pentax K-x (som du har spurt om i en annen tråd). Blant annet en 35 mm, en 50mm, en 70mm, en 90mm og en 105mm. Jeg vil anbefale deg å finne ut hvilken brennvidde (mm) du har mest lyst på og kjøpe deretter.

Generelt er det sånn at håndholdt makrofoto blir lettere jo færre mm det blir, mens flere mm gir mer avstand til f.eks sky insekter. Derfor sies det ofte at 35-90mm passer best til blomster og stillestående ting, 90mm og oppover passer best til insekter og 70-105mm passer best til kombinert bruk.

 

Det skal også sies at hvert av objektivene har sine styrker og svakheter så se deg gjerne ut de 2-3 mest passende brennviddene, sammenlign egenskapene ytterligere og les tester.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er opp til deg om du føler det viktig, jeg er i alle fall glad for jeg har IF på min canon 100mm. Ellers mister man litt distanse mellom objektiv og tingen du tar bilde av på 1:1 med objektiv som ikke har IF, de uten IF kan vel samle opp mere støv på innsiden også siden det er ting som rører på seg utvendig

 

Kan se sammenligning på 1:1 med Sigma 105mm, Tamron 90mm, og Canon 100mm (nikon sin 105mm micro er like stor som canonen og har IF:

 

Canon-Sigma-Tamron-Macro-Lens-Extended-Comparison.jpg

Lenke til kommentar

IF er ikke alltid en fordel på makroobjektiver. De som har IF, mister gjerne brennvidde drastisk mot 1:1, og dette gjør det vanskelig å bruke fokusringen på stativ. Og det gjør også at arbeidsavstanden kan bli omtrent den samme med eller uten IF (uten at jeg skal påstå at det alltid gjelder).

Lenke til kommentar

IF er ikke alltid en fordel på makroobjektiver. De som har IF, mister gjerne brennvidde drastisk mot 1:1, og dette gjør det vanskelig å bruke fokusringen på stativ. Og det gjør også at arbeidsavstanden kan bli omtrent den samme med eller uten IF (uten at jeg skal påstå at det alltid gjelder).

Beklager, men den forstod jeg ikke. Kan du forklare nærmere?

Lenke til kommentar
....and what Nikon and many other brands do to autofocus macros to get them to 1:1. Macros typically have fairly big shifts, enough to make a significant difference in the helicoids of a lens that extends, or to make an internal focus lens possible. The 105mm, for example, doesn't drop to around 94mm, as you suggest. It drops all the way to 75mm.

 

Et eksempel over.

Det skal vist være vanskelig å regne skikkelig på dette, men et eksempel kan være at du trenger 40 til 50mm mellomringer på en 60mm makro for å doble forstørrelse - det tyder på brenvidde i området 40-50mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...