Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Bjørndalen er til tross for dagens løp en bedre kandidat som reserve på OL-stafetten en både Bjøntegård og Labbelund. Han har bedre treffprosent en begge i år og han har en meget høy treffprosent på stående, som tross alt er det kritiske momentet i stafett. Når det gjelder farten i langrennssporet spiller det ikke så stor rolle mtp. at det er en eventuell første etappe han vil gå. Virker dumt å ikke ha Bjørndalen som bakhand i troppen om noen i laget blir syke og må stå over stafetten. 

 

Jeg mener å huske at både Bjøntegård og Labbelund under press har noen veldig dårlige stafetter bak seg med strafferunder og det hele.

Uansett skal han sikkert være i nærheten av Pyongchang? Han må vel være der med Dombracheva mtp. barnet deres? 

Ok, få ta noen fakta mtp. OL-troppen: Bjøntegård og Labbelund ville være bedre valg som 5. og 6. mann i OL-troppen mtp. de de har prestert denne sesongen og ville være bedre reservere. Bjøntegård har skikkelig god langrennsform nå, men treffprosenten hans er jo dårligere enn OEB. Bjøntegård viser også gang på gang at han presterer dårlig under press dessverre og jeg tror ikke han vil kunne prestere sitt ytterste i OL.

Til tross for det, begge to vil være de beste kandidatene som medaljekandidater for Norge under sprint f.eks. Men sjansen for at begge de vil få gå sprinten er forsvinnende liten.

Sprint/jaktstart:

 

Thingnes Bø

Svendsen 

Tarjei

 

Siste plassen skal gå til (med forbehold om at treffprosenten ikke er helt oppdatert etter dagens løp og langrennstidgrunnlaget blir så som så når Birkeland ikke har gått 20 km siden Østersund:
 

1.Birkeland? Treffprosent på 88%, 86% på liggende og 90% på stående. Langrennsfart i 20 km individuell i Østersund: 9. beste langrennstid, 1,15 bak Thingnes Bø? (Stemmer dette?)

2.Bjøntegård? Treffprosent på 82%, 87% på liggende og 78% på stående. Langrennsfart i dag:  5.beste langrennstid i dag, 1,27 minutt bak Fourcade.

3.Labbelunden? Treffprosent på 77%, 82% på liggende og 73% på stående. Langrensfart i dag: 25. beste langrennstid i dag, 2,25 bak Fourcade.

4. Bjørndalen: Treffprosent, 82%,  90% på ståande. Langrennsfart i dag: 36. beste langrennstid, 2,54 minutt bak Fourcade,  Langrennsfast 20 km Østersund: 35. beste langrennstid, 2,45 bak Thingnes Bø, 2,30 bak Fourcade den gang (Kom på 18.plass). Spørs om Bjørndalen gikk helt maks i dag når han fikk de resultata han fikk på skytinga.

 

Sjåstad Christiansen var langt bak Bjørndalen i dag, så han gidder jeg ikke ta med i vurderinga en gang.

Det er ikke så stor forskjell på Bjørndalen og Labbelund basert på dagens renn, dersom man ikke baserer seg på de resterende plasseringene denne sesongen. 

Bjøntegard har fantastisk langrennstid, men dessverre noe dårlig treffprosent. 

 

Birkeland bør uansett være fjerde kandidat til 20 km sånn som det ser ut nå. Er veldig usikker på sprinten. Han har høyest treffprosent av de, men Bjøntegard har jo bedre langrennstid enn Birkeland, men skyter mye dårligere. Men med tanke på at det kommer en jaktstart etterpå hadde jeg satset på Birkeland der også. Men det blir jo fort for mange renn for Birkeland når han skal gå stafetten?

Gitt at Birkeland ikke skal gå sprinten, så tror jeg det må bli Bjøntegård på sprinten i stedet. Og Birkeland på 20 km og stafett. 
 

Som sagt så ville jeg ikke hatt Bjøntegård eller Labbelund som reserve på stafetten, heller Bjørndalen, men det blir jo vanskelig når det bare er plass til 6 i troppen. 

Labbelund ville jeg ha vraka fremfor Bjørndalen mtp. resultata i dag, da det er lite å skille, men så må man jo se på helheten. Nå ser det derimot ut som Labbelund akkurat får går fellesstarten på søndag (23. plass i verdenscupen) og får mulighet til å vise seg frem og sikre plass i troppen, mens Bjørndalen ikke har flere sjanser igjen. Sånn sett så er Bjørndalen avhengig av at Labbelund driter seg ut på søndag.... Da er det faktisk en minimal sjanse for at Bjørndalen blir tatt ut som 6. mann.

Hva tror dere?

Dersom dere gidder må dere gjerne komme med flere fakta ang. langrennstid denne sesongen ang. Labbelund versus Bjørndalen. Var ikke så enkelt å navigere seg frem til de ulike resultata. Nå ble jo denne konklusjonen basert mest utifra dagens renn og 20 km langrennstider.

 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite fortrinn for Bjørndalen er erfaring og evne til å plotte inn formen til rett tid. Det så vi ved forrige OL.

 

Det er klart, og jeg er enig der. Jeg er sikker på at Bjørndalen vil prestere bedre i OL enn han har gjort nå, men det i seg selv vil være et tynt grunnlag å sende han til OL på, når andre fortjener det mer basert på resultater. 

 

Jeg ser for meg at Birkeland må underprestere på stafetten på fredag, bomme på skyting og tape i sporet som han gjorde på søndagens stafett. Labbelund  må så få et skikkelig dårlig resultat på fellesstarten på søndag at han blir utelukket som 6.mann til OL. 

 

Så blir Ole valgt ut som 6.mann i troppen, og dermed får han bli med til Anterselva som reserve? Så blir noen syk, Ole får dermed en sjanse til å gå og viser seg frem og at han duger. Han får gå sprinten (Tarjei blir syk og Birkeland får ikke gå fordi han underpresterte på fellesstart og stafett) gjør det bra og følger opp med god jaktstart og klarer å skaffe seg gode nok plasseringer til å gå fellesstarten også :wee:

 

Plutselig er han inn i OL-troppen og aktuell for flere renn. 

 

Lenge leve håpet  :rofl: 

 

Problemet er at Labbelund kan gjøre et veldig godt renn på fellesstarten på søndag, og dermed komme seg til Anterselva. I høyden pleier han å være veldig god... 

 

Landslaget har uansett ikke så lett jobb fremfor seg. 

 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Jeg har visst sett feil på langrennstidene i dag. Labbelund hadde 34. beste langrennstid, 2,49 minutter bak Fourcade. OEB hadde faktisk 32. beste langrennstid med 2,43 minutter bak Fourcade, så Bjørndalen sitt langrenn var faktisk bedre enn Labbelund i dag. V.S. Christiansen fikk bedre plassering enn OEB i dag, men han hadde 52. beste langrennstid, hele 3.33 minutter bak.

Lenke til kommentar

Jeg tror Labbelund er ute av OL-laget nå. Skytinga hans er så vanvittig dårlig for tida og plasseringene har det bare gått nedover fortida Hele 6 bom i dag og sisteplass er jo så dårlig som han kunne ha gjort det. Det eneste distansen han kan være aktuell i er sprint med tanke på den 5.plassen i Hochfilzen, men når vi ser hvordan han skyter nå og hvordan langrennsformen til Bjøntegård er, så tror jeg Bjøntegård blir satt som 5.reserve til OL-troppen og da som reserve på sprint/jaktstart. Så tipper jeg Bjørndalen blir tatt ut som reserve på stafetten og får bli med i troppen til Anterselva :) 

Lenke til kommentar

Overdrevi? Det var ingen som fikk mer tillegg for vind enn det Stjernen gjorde. Han hadde dem desidert verste forholda i hele omgangen.

Dem har jo også lagd tabeller over hvor mye trekk/tillegg utøvere har fått sammenlagt over flere renn. Forfang troner den lista rimelig bra som den hopperen med absolutt mest tillegg for nettopp dårlige forhold. Så det er noe i det dem sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...