Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lækjaren er kun ein person. Det er for dårleg å ha eit system kor kun ein person sjekkar eit nytt lækjemiddel, kjøpt i utlandet. Ansvaret for dette ligg hos utøvaren.

Her er det du ikke har fått med deg i artikkelen jeg linket til:

 

– I koden (WADA-reglementet) er det helt greit å delegere ansvaret til en profesjonell. Så spørsmålet er ikke nødvendigvis hva Therese Johaug gjorde, men graden av uaktsomhet i det legen gjorde. At hun ikke sjekket, trenger ikke være avgjørende

 

 

Ellers er jeg enig i at to leger burde vurdert uavhengig av hverandre. Det er noe slikt de har innført også nå etter denne saken, når noe er innkjøpt i utlandet. Men at gode rutiner finnes, sikrer ikke at de alltid blir fulgt. Hadde legen fulgt rutinen i denne saken, så hadde vi ikke hatt en sak.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

 

Hvis hun googlet på egen hånd i tillegg, hvem skulle hun gått til med det resultatet, om ikke til den samme landslagslegen? For om hun tok en beslutning selv på dette grunnlaget, og overprøvet legens vurdering, så ville det garantert vært uaktsomt.

Det mest naturlige i det tilfellet ville jo å ha konferert landslagslegen (og treneren) med det hun hadde funnet ut, og bedt legen om å sjekke en gang til. Jeg vil anta de har et annet forhold en den vanlige lege-pasient-forholdet, der pasienten må bestille time for å snakke med legen sin.

 

 

Du svarer godt på det med ditt eget spørsmål:

 

Hvor mange personer må legemiddelet innom for sjekk før systemet er godt nok?

 

Hvor mange ganger må hun be legen om forsikring før det er godt nok? Slik noen her vil at systemet skal være, så er svaret uendelig, for ansvaret ligger uansett hos utøveren, og siden utøveren teoretisk ikke kan stole på noen, fordi andre kan gjøre feil, så må hun ta medisinsk utdannelse selv.

 

Det er selvfølgelig helt meningsløst. En slik fundamentalistisk tilnærming til regelverket kjenner vi fra talibanstater, og minner om tvangslidelser hvor man henger seg opp i en detalj uten å se helheten.

 

I WADA-reglementet er det helt greit å delegere ansvaret til en profesjonell.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

 

 

Hvis hun googlet på egen hånd i tillegg, hvem skulle hun gått til med det resultatet, om ikke til den samme landslagslegen? For om hun tok en beslutning selv på dette grunnlaget, og overprøvet legens vurdering, så ville det garantert vært uaktsomt.

Det mest naturlige i det tilfellet ville jo å ha konferert landslagslegen (og treneren) med det hun hadde funnet ut, og bedt legen om å sjekke en gang til. Jeg vil anta de har et annet forhold en den vanlige lege-pasient-forholdet, der pasienten må bestille time for å snakke med legen sin.

Du svarer godt på det med ditt eget spørsmål:

Hvor mange personer må legemiddelet innom for sjekk før systemet er godt nok?

Hvor mange ganger må hun be legen om forsikring før det er godt nok? Slik noen her vil at systemet skal være, så er svaret uendelig, for ansvaret ligger uansett hos utøveren, og siden utøveren teoretisk ikke kan stole på noen, fordi andre kan gjøre feil, så må hun ta medisinsk utdannelse selv.

 

Det er selvfølgelig helt meningsløst. En slik fundamentalistisk tilnærming til regelverket kjenner vi fra talibanstater, og minner om tvangslidelser hvor man henger seg opp i en detalj uten å se helheten.

 

I WADA-reglementet er det helt greit å delegere ansvaret til en profesjonell.

Eg hev ikkje sagt noko som helst om Wada-reglementet, berre noko om sunn fornuft. Å ikkje dobbeltsjekka eit ukjent lækjemiddel kjøpt i utlandet berre veker etter domen mot Sundby er så talentlaust at det er lett å forstå kvifor så mange ikkje trur på historia.

Lenke til kommentar

Enig i det, særdeles klønete, og tuben er merket med virkestoffer, google og lese så bør det gå opp ett varsellys. 

 

Alt tilsier at støtteapparatet ikke er helt på G, eller i verste fall eksperimenterer i en gråsone der de prøver ting som de kan slippe unna med for å bedre prestasjoner ( tenker da på Sundby), dette ville ihvertfall jeg som utøver tatt lærdom av og sjekket ordentlig. 

 

Jeg har drevet mye med styrketrening på ren hobbybasis, kjøpt masse forskjellige kostislkudd osv, har ikke rådført meg med lege, men hele tiden passet på at jeg ikke får i meg ulovlige eller farlige stoffer, helt på egenhånd, og vel vitende om at jeg ikke dopingkontrolleres heller. SUnn fornuft. 

 

Som utøver, så må man, og det sier jo Johaug selv også, trippelsjekke alt. Jeg er også rimelig sikker på at avgjørelsen om å ta frem tuben og bruke denne, en for alle ukjent krem ikke ble tatt i sporet under trening som en nødløsning der og da. 

 

Skal man straffes hardt for sløvhet? Njææææ kan man si

Skal man kunne tillate sløvhet som unnskyldning for å få i seg anabole steorider som proffesjonell utøver? Nei. 

 

Derfor en vanskelig sak, der jeg mener både forbundet og utøver bør få en smekk, og så bør det innføres kontroller på hva de faktisk driver med i den Norske leiren, for det er ikke akkurat full tillit der nå. 

Lenke til kommentar

Skal man straffes hardt for sløvhet? Njææææ kan man si

Skal man kunne tillate sløvhet som unnskyldning for å få i seg anabole steorider som proffesjonell utøver? Nei. 

 

Du har ikke lest hele tråden.

 

Dette handler ikke om det hun fikk i seg av leppekremen.

Det handler om dette kanskje er en bortforklaring av rester etter større mengder Clostebol tatt tidligere for å prestere bedre i en tidligere konkurranse!

 

Hvor mange ganger må vi forklare dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal man straffes hardt for sløvhet? Njææææ kan man si

Skal man kunne tillate sløvhet som unnskyldning for å få i seg anabole steorider som proffesjonell utøver? Nei. 

 

Du har ikke lest hele tråden.

 

Dette handler ikke om det hun fikk i seg av leppekremen.

Det handler om dette kanskje er en bortforklaring av rester etter større mengder Clostebol tatt tidligere for å prestere bedre i en tidligere konkurranse!

 

Hvor mange ganger må vi forklare dette? 

 

Har da blitt diskutert mye mer enn akkurat dette punktet i denne tråden, 

Mulig jeg har formulert meg dårlig her`? Det jeg prøver å få frem, er at det ikke er greit å ha rester av dette i kroppen, selvom det skulle vise seg at det faktisk er rester etter en leppekrem og ingen prestasjonsfremmende effekt har funnet sted. Så strengt må det være, og det må alle nordmenn skjønne, men det kan virke som enkelte folk synes det er greit, fordi det ikke var med vilje, men sånn fungerer ikke dopingkontrolleringa, det er og må være strengt som faen, hvis ikke så kan man bruke en slik leppekrem etter en kur, for å slippe unna dopingdom. 

 

Jeg personlig, tror ikke hun har vært igjennom en kur, men jeg er fast bestemt på at utestengelse og straff for Johaug må finne sted og en skjerpet kontroll av det landslaget og støtteapparatet rundt driver med må innføres. 

Endret av Gluecoma
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor ishockey-spillere kan banke hverandre gul og blå mens publikum jubler og dommeren står og ser på mens blodet renner, gang på gang på gang....Ingen reaksjoner, ingen utestengelse, ingenting!

 

Jeg mener, hadde Pål Andre Helland brukt 5 minutter på fotballbanen til å mose Erik Huseklepp til en blodpøl under en tippeligakamp, så hadde han aldri spilt fotball igjen!

 

Hvorfor ikke i ishockey?

 

Er ikke de en del av Norges Idrettsforbund de også?

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor ishockey-spillere kan banke hverandre gul og blå mens publikum jubler og dommeren står og ser på mens blodet renner, gang på gang på gang....Ingen reaksjoner, ingen utestengelse, ingenting!

 

Jeg mener, hadde Pål Andre Helland brukt 5 minutter på fotballbanen til å mose Erik Huseklepp til en blodpøl under en tippeligakamp, så hadde han aldri spilt fotball igjen!

 

Hvorfor ikke i ishockey?

 

Er ikke de en del av Norges Idrettsforbund de også?

Hockey er hockey, skal værra litt tenning. Er vel sjelden de i Norge, får slåss veldig lenge, og de blir jo straffet med matchstraff dersom de slåss. Mye testosteron og det er en kontaktsport, av og til så må de avreagere litt. Er ofte utestengelser dersom de spiller stygt, feks ved albuetaklinger, så det å si at det aldri er reaksjoner blir feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...