Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

På Disk Management i Vista fant jeg den ene fysikse harddisken min på 500GB og valgte "Shrink".

Da kom det opp en del som det sto "Unallocated" på. (Har engelsk Vista)

En fyr på Steam sier at jeg ikke trenger å gjøre denne disken om til f.eks en disk som heter F: eller noe sånn... Hvis det var det du mente...

 

Ok. Så du har kun én harddisk og én partisjon? Når du "shrinka" den, så lagde du unallocted plass. Hvor mye? Og han fyren på Steam tar nok feil, med mindre han bruker noen helt merkelige teknikker jeg ikke kjenner til. Du kan lage partisjon av det du satt unallocated når du er på 7 DVD-en.

Endret av TCi
Fjernet overdrevet sitering
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor mye RAM Windows7 32bit kan bruke når PAE er aktivert?

WinXP og Vista 32bit er jo begrenset til 4GiB uansett hva, men Windows Server 2003 / Server 2003 R2 32bit og Server 2008 32bit kan jo faktisk bruke hele 64GiB RAM når PAE er aktivert?

 

Det er nok fortsatt 4Gb som gjelder, hvorfor ikke bare innstallere 64bit? synes det er på høy tid at de fleste går over til 64bit nå.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye RAM Windows7 32bit kan bruke når PAE er aktivert?

WinXP og Vista 32bit er jo begrenset til 4GiB uansett hva, men Windows Server 2003 / Server 2003 R2 32bit og Server 2008 32bit kan jo faktisk bruke hele 64GiB RAM når PAE er aktivert?

 

Det er nok fortsatt 4Gb som gjelder, hvorfor ikke bare innstallere 64bit? synes det er på høy tid at de fleste går over til 64bit nå.

 

Fordi hvis man ikke har komponenter og slikt som er rett laga for 64 blir det bare kluss.

Lenke til kommentar
Da kan du lage en ny partisjon der nå, eller under installeringen av 7. Så installerer du 7 på den nye partisjonen. :)

 

Får jeg dual-boot meny under oppstarten da?

 

Nei, fordi det blir bare tull. Sannsynligvis blir det umulig å boote Vista etterpå også, så jeg foreslår at du tar en full backup av systemet ditt.

 

edit: Man kan jo lage en boot-menu med noe som heter EasyBCD

Endret av Programvare
Lenke til kommentar
Da kan du lage en ny partisjon der nå, eller under installeringen av 7. Så installerer du 7 på den nye partisjonen. :)

 

Får jeg dual-boot meny under oppstarten da?

 

Nei, fordi det blir bare tull. Sannsynligvis blir det umulig å boote Vista etterpå også, så jeg foreslår at du tar en full backup av systemet ditt.

 

o.O

 

Det var jo noe dritt?

Han fyren på steam sa også at jeg ville få dual-boot under oppstart hvis jeg installerte på den måten her... Han sa visst mye rart han :realmad:

Lenke til kommentar
Mulig det skjer noen ganger. Det har aldri funka ordentlig med to Windows-OS her, men med f.eks. XP og Ubuntu har jeg fått en fin liten meny.

 

Og btw, hvis du er redd du har mista Vistaen din for godt, kan du jo bare formatere 7-partisjonen, så booter Vista sannsynligvis som vanlig igjen. :)

 

OK...

Det er ikke noe spesielt på Vista som jeg virkelig trenger å ta vare på uansett...

Det eneste som hadde vært dumt med en reinstall av Vista er at det ville tatt så lang tid med reinstallasjon av spill/drivere osv.

Har faktisk tenkt på å formatere snart uansett...

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye RAM Windows7 32bit kan bruke når PAE er aktivert?

WinXP og Vista 32bit er jo begrenset til 4GiB uansett hva, men Windows Server 2003 / Server 2003 R2 32bit og Server 2008 32bit kan jo faktisk bruke hele 64GiB RAM når PAE er aktivert?

 

Det er nok fortsatt 4Gb som gjelder, hvorfor ikke bare innstallere 64bit? synes det er på høy tid at de fleste går over til 64bit nå.

 

For all del, er bare at jeg hadde store problemer med Windows7 64bit på min Lenovo ThinkPad SL-300 på grunn av essensielle og kritiske drivere nektet å la seg installere, men ifølge folk på Xtremesystems.org forumet så er det bare å høyre klikke på installasjonen å velge kompabilitetsmodus for Windows Vista? Så vil ting som Intel brikkesett drivere som normalt nekter å installere seg, faktisk installere seg alikevell?

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor det kun er meg som installerte det direkte fra ISO-filen med daemontools i windows vista... brente den ikke over på noen plate i det hele tatt.. rett og slett bare; install, noen restarts og vips så har jeg en dualboot med win-xp win-vista og win-7

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...