Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da lurer jeg virkelig på hvilken post/poster du sikter til..

mente i hovedsak forskjellen sånn generelt og ikke når det gjalt diverse problemer som folk har hatt.

Hva er forskjellen på et 32 bit og et 64 bits operativsystem?

Ikke at jeg er noe proff på det men har i allefall noe av svaret ditt. Om et system er 32-bit eller 64-bit har noe med prossesoren og gjøre og hvo mye man kan addresere. I 32bit kan man f.eks ikke ha 4gb RAM pga at 32-bitsprosseorer ikke kan addresere nok. De første prossesorene var 8-bit (?) så kom 16-bit (ms-dos, pc-dos og windows frem til 95 er det og en del mer. Win95 er foresten begge deler, var mitt i skiftet :p) Nå er det altså 64-bit som er det nye. Første 64-bits os'et fra MS var en versjon av XP. Linux var foresten en av de første til og lage 64-bits versjoner :D

Lenke til kommentar
Mer informasjon kan bli sendt på en gang, altså dobbelt så mye. 64 bits data per clockesyklus vs 32 bits data per... 64 bit systemer har også mer støtte for RAM enn et 32 bits system og støtter også eventuelt flere programmer og annet.

 

at farten er den samme men det er 64 felts motorvei isteden for 32 så dobbelt så mye trafikk vil kunne gå?

Da virker det jo som om alt vil gå dobbelt så raskt med 64 bit..

Lenke til kommentar
da ble det litt klarere.. i og med at jeg har 64 bits prosessor prøver jeg å utnytte dette

Liten sånn OBS her: Hvis jeg har forstått det riktig så vil 32-bits programmer kjøre saktere i 64-bits systemer. Er ikke noe proff på dette som sagt men dette sier jeg ut i fra det ejg har lest og hørt av folksom er så heldige og ha et slikt system :p

Lenke til kommentar
da ble det litt klarere.. i og med at jeg har 64 bits prosessor prøver jeg å utnytte dette

Liten sånn OBS her: Hvis jeg har forstått det riktig så vil 32-bits programmer kjøre saktere i 64-bits systemer. Er ikke noe proff på dette som sagt men dette sier jeg ut i fra det ejg har lest og hørt av folksom er så heldige og ha et slikt system :p

 

Nei. 32 bits programmer kjører ikkje saktere på 64 bits OS. Hos meg er noen spill raskere i Vista 64 enn xp sp3. Dette kan ha noe med at Vista 64 driverene begynner å bli veldig bra.

 

Eneste plassen jeg har win xp 32bit nå er serveren min, som jeg bare har som filserver :p

Lenke til kommentar
Jo noen 32 bits programmer kan nok kjøre litt langsommere på et 64 bits system tror jeg. Derrimot 32 bits programmer som krever mye minne vil alikevel kjøre bedre på 64 bit fordi støtten for Ram er større (hvis man da slevfølgelig har mer minne enn mulig i 32 bit.)

 

Tror du :p Tro kan man gjøre i kirka :D

 

 

Skal ikkje være bastant på noen ting angående 32bit og 64 bit, men bare skriver utifra erfaringer med egene datamaskiner.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på et eneste program som har kjørt tregere på 64-bits utgaven av Vista i de årene jeg har brukt OSet. For min del har 64-bits OS generelt vært mer stabile, så i mitt tilfellet har det meste - også 32-bits programmer - fungert bedre under et 64-bits OS. Det er godt mulig det finnes noen gamle 32-bits applikasjoner man opplever dårligere ytelse med, men generelt sett vil jeg si problemet er ikke eksisterende. Unntaket er selvfølgelig programmer som må kodes for 64-bit, som f. eks. antivirusprogrammer.

 

Har man mulighet til å bruke 64-bits utgaven av Vista eller 7 ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. 64-bit er kommet for å bli og på lang sikt vil 32-bits OS fases ut. Jeg hadde i grunn håpet 7 ville bli 64-bit eksklusivt, men det ser ut til at det drøyer litt med det.

Lenke til kommentar

Man har fortsatt 32-bits OS fordi det er først nå overgangen til 64-bit har blitt satt skikkelig i gang. 64-bits prosessorer har vært på makedet i mange år så hardwarebiten har vært klart lenge, men programvaremessig har ting tatt lang tid. Noen vil også være avhengig av et 32-bits OS om man bruker 16-bits programvare og andre sære behov. En annen grunn for at behovet for 64-bit først har gjort seg gjeldene de siste årene er at muligheten for å adressere mer enn 4GB RAM ikke har vært nødvendig før nå.

 

Man trenger en 64-bits prosessor for å bruke et 64-bits OS ja.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...