Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

at farten er den samme men det er 64 felts motorvei isteden for 32 så dobbelt så mye trafikk vil kunne gå?

Da virker det jo som om alt vil gå dobbelt så raskt med 64 bit..

 

For å bruke vei-allegorien videre: Det har bare betydning når trafikken er stor. Du kan ikke kjøre fortere på en 4-felts motorvei, men trafikken går totalt sett raskere når det er mye trafikk enn det ville gjort på en 2-felts vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man har fortsatt 32-bits OS fordi det er først nå overgangen til 64-bit har blitt satt skikkelig i gang. 64-bits prosessorer har vært på makedet i mange år så hardwarebiten har vært klart lenge, men programvaremessig har ting tatt lang tid. Noen vil også være avhengig av et 32-bits OS om man bruker 16-bits programvare og andre sære behov. En annen grunn for at behovet for 64-bit først har gjort seg gjeldene de siste årene er at muligheten for å adressere mer enn 4GB RAM ikke har vært nødvendig før nå.

 

Man trenger en 64-bits prosessor for å bruke et 64-bits OS ja.

De fleste nye prossesoerer er jo 64-bit selv om det ikke ingår i navnet.

 

Det med hastigheten hgar jeg leste en eller annen plass der noen dataproffer har skrevet mener jeg, men er ikke helt sikker. Er ganske lenge siden. Desuten er det ikke sikkert det er noe merkbart med spill og vanelige programmer men vis det er snakk om store bilde/video/3- programmer så kansje man kan merke litt. det går uansett raskt nok, men finnes det 64-bit versjon av et program bør man kjøre det på et 64-bit os.

Lenke til kommentar

Hoi! Siden dette har sklidd litt off-topic så kommer jeg med ett førsteinntrykk eller (hurtiginntrykk).

 

La inn windows 7 litt tidligere idag og har testet hvordan det

oppfører seg med tanke på spill.

 

Først litt om pcn:

asus m2n32-sli deluxe

amd 6000+

4gb ram kingston ddr2 677

powercolor ati radeon hd 4850 over hdmi til yamaha rx-v3800

500w advance strømforsyning og en 250w gammel compaq sak dedikert skjermkortet.

 

 

Ati catalyst windows 7 beta drivere

realtek 2.03 lyd drivere

Dual boot windows 7 32bit build 6801 , og vista 32 bit

 

Det jeg var mest skeptisk til var om counter-strike ville fungere,

men den skeptisismen kunne jeg spart meg.

 

Det jeg la merke til når jeg spillte CS var at pingen var 5-10 ms lavere og jeg hadde merkbart mindre choke på normale rates 25000

cl_updaterate 101 cmdrate 101.

Ellers ingen forskjell ifra vista.

 

Så prøvde jeg Far cry 2, hadde iso fil på hardisken og mountet denne i power iso siden daemon tools ikke fungerte (enda... de er kjappe til å oppdatere programvaren)

Installeringen gikk greit og oppdaterte til Fc2 1_01 samme som på vistan min.

Første som slo meg var at surrounden fungerte tvert uten at jeg måtte surre rundt i ett døgn på forum for å finne feil, eller kopiere noen dll filer ifra eldre drivere etc.

 

Far cry 2 ble en helt ny opplevelse på windows 7 siden fps`n hadde økt betraktelig!

 

Dette måtte forskes på og jeg kjørte den innebygde far cry 2 benchmarken og hadde gått opp litt over 12 fps ifra 41.61fps i vista til 53.4 ^^

(testen ble kjørt i 1280x720 optimal settings, stort sett high eller very high settings, poenget var at det var en markant økning)

Om dette er at driverene til ati som gjør utslaget eller windows 7 sin sparsomme ressursbruk gjenstår å se.

 

3dmark 06 er neste som står for tur. da blir det litt enklere å sammenligne og få flere resultater å sjekke opp imot.

 

Flere spill skal testes også, men dette ser lovende ut.

Lenke til kommentar

Bare å installere fra daemontools:) dersom du får tak i Beta 6801 64Bit så fungerte det for meg i allefall.

 

Mount den i daemontools og kjør install fra windows.. gjør disken du skal ha windows på helt klar og nyformatert.. da kjører alt smertefritt av seg selv.

 

jeg har litt trøbbel med CS:S i denne versjonen av windows7

Lenke til kommentar
Liker dårlig look'en i vista, og jeg se at dette har samme stil. Må sikker satse på xp norn år fremover.

 

Du vet vel at du kan få vista til å se lik ut som xp bare med få tastetrykk?

 

Control Panel/System/Advanced Systemsettings/(settings under Performance)/adjust for best performance

 

:D

 

Nå går det ann å finne det

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
uten å boote fra disken? må prøves

 

prøvde og failet, hva mente du med install fra windows`? for det å prøve å installere fra den mountede cd`en funket ikke, fikk error om at den ikke er et gyldig win32 program

 

 

Hmm, jeg hadde ingen problem. Kjører windows vista ultimate.

Jeg mounted cd/dvd'n til daemontools. kjørte autokjør og install... ingen problem liksom..

mulig det er versjonen min som gjør det mulig da. er sannelig ikke sikker på hvorfor det ikke funka hos deg..

 

høres for meg ut som du mounter feil fil..

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Liker dårlig look'en i vista, og jeg se at dette har samme stil. Må sikker satse på xp norn år fremover.

 

Du vet vel at du kan få vista til å se lik ut som xp bare med få tastetrykk?

 

Performance Options/adjust for best performance

 

:D

Hvor!?

 

I Vista justerer du det her: Control Panel > System and Maintenance > System > Change Settings > Advanced > Performance Settings > Adjust for best performance

 

Jeg er ikke i 7 akkurat nå, så jeg vet ikke om det befinner seg på samme sted. Når det gjelder utseende til et OS er det uansett noe man kan endre til nesten hva som helst. Om du ikke er fornøyd med Vistas utseende så bruk VistaGlazz for å åpne for usignerte drivere og benytt en av disse temaene. Det samme vil garantert bli mulig i 7 etter hvert.

Lenke til kommentar
Liker dårlig look'en i vista, og jeg se at dette har samme stil. Må sikker satse på xp norn år fremover.

 

Du vet vel at du kan få vista til å se lik ut som xp bare med få tastetrykk?

 

Performance Options/adjust for best performance

 

:D

Hvor!?

 

I Vista justerer du det her: Control Panel > System and Maintenance > System > Change Settings > Advanced > Performance Settings > Adjust for best performance

 

Jeg er ikke i 7 akkurat nå, så jeg vet ikke om det befinner seg på samme sted. Når det gjelder utseende til et OS er det uansett noe man kan endre til nesten hva som helst. Om du ikke er fornøyd med Vistas utseende så bruk VistaGlazz for å åpne for usignerte drivere og benytt en av disse temaene. Det samme vil garantert bli mulig i 7 etter hvert.

Ser ut som windows 98, ikke xp =/

Lenke til kommentar

Så du mente det boblegummi, bompibjørn utseende XP orginalt kommer med? Om det er det som holder deg igjen fra å bruke Vista eller 7 vil jeg anbefale deg å oppsøke psykolog. :p

 

Hvis du bruker metoden jeg beskrev over kan du som sagt endre Vistas utseende til nesten hva som helst. Det er sikkert noen som har laget et XP tema... Dette fungerer dog enn så lenge ikke i 7.

Lenke til kommentar

hei igjen..

fikk installert 7 nå, funker fint! drivere ble installert med en gang og det er overaskende raskt.

men.. grafikkdrivere ble ikke installert med en gang, jeg har nå lastet ned drivere fra både omega og nvidia sine sider uten hell, virker ikke som om den finner driverene..

får 1.0 på windows experience index og spill (counterstrike:Source) vill ikke starte da jeg ikke har drivere, cs:1,6 starter da det kan hardware akselereres.

 

noen som har vært borti det samme? vet hva det skyltes eller hva jeg kan gjøre for at det skal fungere.. eneste som ikke funker så langt, har så UTROLIG lyst til at det skal fungere..

håper på raskt svar :D

Lenke til kommentar
hei igjen..

fikk installert 7 nå, funker fint! drivere ble installert med en gang og det er overaskende raskt.

men.. grafikkdrivere ble ikke installert med en gang, jeg har nå lastet ned drivere fra både omega og nvidia sine sider uten hell, virker ikke som om den finner driverene..

får 1.0 på windows experience index og spill (counterstrike:Source) vill ikke starte da jeg ikke har drivere, cs:1,6 starter da det kan hardware akselereres.

 

noen som har vært borti det samme? vet hva det skyltes eller hva jeg kan gjøre for at det skal fungere.. eneste som ikke funker så langt, har så UTROLIG lyst til at det skal fungere..

håper på raskt svar :D

Kanskje greit å skrive hvilket skjermkort du har?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...