Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan ligger det an med Windows7 og den generelle ytelsen?

Det som irriterer meg mest med Vista / Server 2008 er ikke ressursforbruket, ei heller at det tar opp mye plass på harddisken og starter opp litt tregt..

 

Det som gjør at jeg generelt holder meg til WinXP enn så lenge er den generelle ytelsen, Vista og Server 2008 både er og føles tregere til flere elementere oppgaver sammenlignet med WinXP som gjør at det hele generelt føles dårligere.

 

Ta bruken av minnepinne f.eks, det går mye saktere å overføre ting fra / til min Corsair Flash Voyager GT når jeg kjører Vista / Server 2008 kontra WinXP, lokal nettverkoverføring går også såpass snevert at det i seg selv nesten holder meg borte fra Vista / Server 2008.. Forøvrig finner jeg Server 2008 stort sett hakket bedre enn Vista, selv om jeg kjører en vLited Vista kontra Server 2008 med Aero og Windows Search aktivert. Men det går på langt nær ikke så raskt som det burde gå..

 

Opplever også større problemer med uTorrent hvor både nedlasting har en tendens til å gå litt saktere kontra WinXP samtidig som fra tid til annen så skjer det et eller annet som gjør at jeg ikke har nettforbindelse med verken FireFox eller Live Messenger, men uTorrent står faktisk å laster ned? Så jeg har nett, men ikke noe annet enn uTorrent ser ut til å kunne benytte seg av det? Det må en restart av maskinen til for at det skal fungere igjen? Har forsøkt med restart av modem og router uten at det hjalp, ting fungerer utmerket på andre maskiner så det er noe med maskinen som skaper krøll, og det er ufattelig irriterende når det skjer, dog skjer det svært sjeldent.

Lenke til kommentar
Hvordan ligger det an med Windows7 og den generelle ytelsen?

Det som irriterer meg mest med Vista / Server 2008 er ikke ressursforbruket, ei heller at det tar opp mye plass på harddisken og starter opp litt tregt..

Windows 7 skal i visstnok ta ca. halvparten så mye diskplass som Vista. Dette er da i fra den siste versjonen som ble lekt.

 

Her er litt om diskplass og Windows 7 fra MS sin blogg:

http://blogs.msdn.com/e7/archive/2008/11/19/disk-space.aspx

 

Det som gjør at jeg generelt holder meg til WinXP enn så lenge er den generelle ytelsen, Vista og Server 2008 både er og føles tregere til flere elementere oppgaver sammenlignet med WinXP som gjør at det hele generelt føles dårligere.

På jobb bruker vi XP og jeg har merket at sammenlignet med Vista blir XP langt tregere over tid. Min installasjon av Vista er over 1 år gammel og er så og si like rask som da jeg installerte det. XP derimot er så treg etter 3/4 måneder at jeg føler det er på tide å reinstallere nok en gang. Det er her Vista virkelig skinner.

 

Ta bruken av minnepinne f.eks, det går mye saktere å overføre ting fra / til min Corsair Flash Voyager GT når jeg kjører Vista / Server 2008 kontra WinXP, lokal nettverkoverføring går også såpass snevert at det i seg selv nesten holder meg borte fra Vista / Server 2008.. Forøvrig finner jeg Server 2008 stort sett hakket bedre enn Vista, selv om jeg kjører en vLited Vista kontra Server 2008 med Aero og Windows Search aktivert. Men det går på langt nær ikke så raskt som det burde gå..

Nå er jeg ikke sikker på om jeg husker riktig her. XP skal visstnok ikke feilsjekke ved overføring av data, noe Vista gjør. Dette fører til at overføringene går i mange tilfeller langt tregere. Tester har vist at Vista derimot er raskere i enkelte saker tross dette.

 

Opplever også større problemer med uTorrent hvor både nedlasting har en tendens til å gå litt saktere kontra WinXP samtidig som fra tid til annen så skjer det et eller annet som gjør at jeg ikke har nettforbindelse med verken FireFox eller Live Messenger, men uTorrent står faktisk å laster ned? Så jeg har nett, men ikke noe annet enn uTorrent ser ut til å kunne benytte seg av det? Det må en restart av maskinen til for at det skal fungere igjen? Har forsøkt med restart av modem og router uten at det hjalp, ting fungerer utmerket på andre maskiner så det er noe med maskinen som skaper krøll, og det er ufattelig irriterende når det skjer, dog skjer det svært sjeldent.

Har også tidligere opplevd dette, men nå har jeg ikke hatt dette problemet på lenge. Da løste jeg problemet ved å restarte følgende tjeneste: network connections. Fungerte som regel alltid.

Lenke til kommentar

Er veldig spent på hva de vil gjøre med Windows 7 i de nærmeste månedene når det etterhvert går mot RTM (kanskje så tidlig som April). Synes de har allerede fått gjort veldig mye bra både med ytelse og med selve operativsystemet. Det er kanskje ikke så mye revolusjonerende nytt å se med en gang bortsett fra oppgavelinjen muligens, men dæven så mye småting de har gjort rundt om kring i systemet som jeg liker å oppdage.

 

- Libraries

- Endringene i system tray

- 'New folder' snarvei i verktøylinjen i explorer

- Automatiske endringer av skrivebordsbakgrunn

 

OSV.

 

Sånn som det ser ut nå blir det en hyggelig affære å oppgradere maskinene mine til Windows 7 :woot:

Lenke til kommentar

håper dem vidrefører dreamcene, for jeg må ha maskina i stua og det ser unektelig bedre ut.

sitter og gleder meg til betaen kommer. da skal jeg teste det på hovedmaskina mi. hittil har jeg bare testet det på en gammel laptop og en gammel stasjonær maskin. men jeg kan ikke klage på ytelsen.

 

 

of topic

ellers er vel ikke nedlastingen av windows i seg selv ulovelig, så lenge man ikke bruker ulovlige nøkler men holder seg til di 30 dagene man har på seg til å prøve systemet..

men dette er bare noe jeg tror ettersom jeg fikk beskjed fra microsoft over telefon (når xp home oem plata mi var ødelagt og jeg trengte en ny ) at jeg bare kunne laste ned en ny eller få butiken jeg kjøpte fra til og brenne en ny plate til meg. men er ikke det denne tråden handler om.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar
Fungerer ikke Vista driverne i Windows7 da?

Ifølge han mannen som viste frem Windows7 på digi-TV sa jo at 99.9% av Vista driverne er mer eller mindre 100% kompatibelt med Windows7?

stemmer nok ikke.......

 

Både norsk tipping leser og HP 1315 skriver fungerer ikke på windows 7 som jeg har testet

Du er ikke litt rask nå og si at det ikke stemmer når operativsystemet ikke en gang er i beta-releas? :roll:
Lenke til kommentar
Fungerer ikke Vista driverne i Windows7 da?

Ifølge han mannen som viste frem Windows7 på digi-TV sa jo at 99.9% av Vista driverne er mer eller mindre 100% kompatibelt med Windows7?

stemmer nok ikke.......

 

Både norsk tipping leser og HP 1315 skriver fungerer ikke på windows 7 som jeg har testet

Du er ikke litt rask nå og si at det ikke stemmer når operativsystemet ikke en gang er i beta-releas? :roll:

 

 

NEI! snakker om windows 7 releaser som er tigjengelig NÅ

 

selfølgelig blir ting bedre når beta og RC og ikke minst RTM blir klar

 

 

men akkurat NÅ fungerer ikke norsk tipping leseren på windows 7

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...