Gå til innhold

Sniktitt: Dette er nytt i Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
alle kan lage fine grensesnitt om de bare gidder, men hva med det som ligger i bunn? må ibm bytte ut super maskinene sine når win7 kommer??

 

Ryktene sier at Windows 7 kjører fint på selv EEE-maskiner, noe man ikke kan si om Vista. Dessuten er boot-tiden allerede dramatisk redusert hvis man skal tro på denne linken: http://gizmodo.com/5069661/windows-7-walkt...and-impressions

Lenke til kommentar

La oss få inn litt informasjon i denne tråden som er nevneverdig for å kunne starte en diskusjon rundt Windows 7 og forholdet til Windows Vista.

 

- Windows 7 vil ikke være i beta før 1. kvartal 2009.

- Windows 7 er ikke funksjonskomplett (i store linjer) før de har nådd betatestingen.

- PDC '08 har vist hvilke nyvinninger og hvilket fokus Windows 7 vil ha, men funksjonene er langt fra ferdigutviklet.

- Windos 7 sin kjerne er mer en polert 6.0 kjerne fra Vista hvor de har katalogisert og polert kjernelementene - videreføring fra Vista. Dette vil igjen vises at det vil bli enklere å feilsøke problemer. Programmer og drivere vil kjøres enda mer i sandkassemodus gjennom APIer - samtidig vil Windows Update kunne oppdatere systemet mer sømløst.

 

Fokuset på nye funksjoner utifra PDC-keynoten ser ut til å være;

1) Multi-touch integrert i ALLE aspekter av Windows 7. Brukerdefinerbart.

2) Layout og navigering (her eksperimenterer de fortsatt mye, men man kan allerede dra et par linjer på hvilke funksjoner Windows 7 vil inneholde). Et fint eksempel er Peek-funksjonene og hvordan man kan se forskjellige vinduer uten å foreta et valg. Multi-tasking vil nok bli enda raskere med Windows 7 og man merker at dette er et prinsipp de har hentet fra Office 2007.

3) Grafikkskalering både i forhold til ytelse og visning (større DPI-uavhengighet).

4) 64-bit støtte og oppfordring til utviklere om å kode riktig i forhold til APIer, UI og UAC. MS har dette som et krav fra utviklerne for Windows plattformen.

5) Mer strømlinjeformet og optimalisert UI.

 

NB! Dette betyr IKKE at vi har sett alle funksjonene, ei heller hvordan de vil oppføre seg i den siste builden (antatt 4. kvartal 2009).

 

Man kan dra store linjer fra Windows Vista til Windows 7. De vil nok videreføre feilsøkingsdatabasen som de opprettet med Vista. De videreutvikler DWM og dens tilknytning til Direct3D 10.1 - i tillegg vil DWM være 50% mindre minneslukende, og samtidig være mer fleksibel f.eks i oppgavelinjen. Noe som igjen gir større potensiale for tredjepartsutviklere som vil kommunisere enda bedre med brukeren hva angår forskjellige funksjoner. Søkefunksjonen vil bli ytterligere optimalisert og funksjonaliteten forbedret. Smartere søk. De innfører også hurtigvalg gjennom oppgavelinjens systemstatusfelt. Det er sikkert "hentet" fra KDE.

 

---

 

Mine generelle tanker rundt Windows 7 er at det vil være en fin oppfølger og en videreføring av veldig mange gode funksjoner i Vista. Jeg har selv Vista installert på min 3,5 år gamle laptop - og den kjører Vista SP1 som en drøm. Problemet mitt med Windows 7 er at jeg ikke liker alt jeg ser. MEN jeg vet fra tidligere erfaringer at MS vil høre på brukererfaringer gjennom betatestingen - og de har noen fine idéer med Windows 7 allerede. Utgangspunktet for en god release er ihvertfall tilstede.

 

Vista er ikke ME btw.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

iMono som viser at han er reflektert og har sjekket litt opp før han skriver et innlegg, som de fleste andre bare lirer av seg i affekt. Kanskje man bør ta en liten titt i speilet med kritisk blikk før den automatisk slaktingen av MS-produkter starter?. Morsomste er jo at all slakten kommer fra folk som garantert ikke har testet den nye Win7, kanskje ikke engang Vista ;)

Lenke til kommentar
Wordpad og Paint har fått Office 2007-grensesnittet.

FSDAFSDFASDFASDSDF :wallbash:

Office 2007-grensesnittet er kanskje det beste stykket interaksjonsdesign Microsoft har gjort noen gang. Det er modig (og kanskje dumdristig) gjort av dem å kaste alle de gamle konvensjonene, men det bør være åpenbart at det nye grensesnittet er langt bedre enn det gamle.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at folk klager på den generelle ytelsen til Vista fortsatt. Quad core CPU'er og DDR2 RAM får man kjøpt drit billig i dag! Dere som ikke har penger til det, klar dere med XP eller Linux og slutt å klage på Vista. De fleste av dere har nok ikke testa Vista etter SP1 kom ut selv heller. Dessuten har man problemer kan man alltids bruke Google. Men å bruke Google til hjelp når man har Linux problemer, det er helt greit...

 

Mener dere XP var en mer verdig arvtager etter Win2000 enn det Vista er til XP?

 

Personlig ser jeg frem til Windows7. Det blir nok det systemet Vista burde vært fra starten, og Microsoft vet dette selv.

Kan vi ikke vente med å slakte Win7 til final utgaven er installert på våre PC'er da folkens? Dumt å dømme noe før det har kommet ut!

Lenke til kommentar

Ja jeg klager på vista, det er latterlig tregt.

 

2.4ghz dual core, 4gb ram, HD4870, hva mer skal man trenge?

Laptop: 1.8ghz dual core, 2gb ram, x3100. Det går faktisk akkuratt like tregt med begge systemene, jeg har dog merket meg at batteritiden har gått opp med en to-tre timer med alle nye oppdateringer. (fra rundt 5 til litt over 8).

 

Syns også at hastigheten gikk betraktelig opp når man aktiverer classic look.

Lenke til kommentar

Det sies at uvitenhet er roten til alt ondt.

For de som har tenkt å bruke Vista, så finnes det ting man kan gjøre for at det skal gå raskere. Såkalte 'tweaks' finnes det mange av.

 

Det første man kan gjøre er å laste ned vLite. Så bruker man det programmet til å fjerne uønskede ting fra Vista, disable services osv. Deretter brenner man ut ISO imaget som nå er mye mindre enn orginal DVD'en. Når man har fått det installert er det også fler tweaks man kan gjøre. Men dette krever at dere må bruke noe av fritiden deres...

Lenke til kommentar

The sidebar is dead—the gadgets roam free! Why should keeping one or two gadget/widgets alive mean sacrificing a fifth of your clickable screen? Now when you add gadgets, they stack up on the right, but you are at liberty to put them wherever you want, and they're always there, hiding under your windows.

 

 

Ah.... Noe sier meg at Windows 7 kommer til å ta opp mer plass enn Vista.. Når det gjelder Ram da. Faen.

 

 

Nå bruker jeg vista som jeg har tweaka selv. YET bruker den 450 mb ram! Når jeg hadde XP brukte jeg ikke mer enn 120. Helt sykt, Vista bruker 2 tjenester til lyden, Hva i helsike er vits? begge er på 20mb også.

 

Håper virkelig at de kutter ned på ressursene i Windows 7

Lenke til kommentar
Testversjonen som ble delt ut på konferansen, er det Milestone 3 / Milestone 4 eller er det første BETA-build?

Vet at det skal komme en offisiell BETA i desember hvert fall :)

Den som ble delt ut på PDC til folket er build 6801. Den vil dessverre ikke inneholde disse endringene som vi ser i bildene. Det er build 6933.

 

Og betaen til Windows 7 vil komme i løpet av desember. Dette er en pre-beta build. Altså en sen alfa. Mye kan endre seg. Og den som er skeptisk på den nye oppgavelinjen, den kan enkelt endres. Windows 7 har langt flere muligheter enn Vista.

 

The sidebar is dead—the gadgets roam free! Why should keeping one or two gadget/widgets alive mean sacrificing a fifth of your clickable screen? Now when you add gadgets, they stack up on the right, but you are at liberty to put them wherever you want, and they're always there, hiding under your windows.

 

 

Ah.... Noe sier meg at Windows 7 kommer til å ta opp mer plass enn Vista.. Når det gjelder Ram da. Faen.

 

 

Nå bruker jeg vista som jeg har tweaka selv. YET bruker den 450 mb ram! Når jeg hadde XP brukte jeg ikke mer enn 120. Helt sykt, Vista bruker 2 tjenester til lyden, Hva i helsike er vits? begge er på 20mb også.

 

Håper virkelig at de kutter ned på ressursene i Windows 7

Du kan enkelt plassere de hvor du vil. Gjerne på høyre side slik som sidebaren. Det er også en mulighet for å velge mellom størrelsen på dem, slik at du kan velge mellom stor og liten (slik som de er når de står fast i sidebaren i Vista).

 

Når skal folk lære seg at Vista bruker RAM helt forskjellige i fra XP? Vista er designet for å ta i bruk så mye RAM som mulig for å gjøre Vista raskere. RAM blir brukt som cache. At Vista bruker mye RAM er en god ting. Ubrukt RAM er bortkastet RAM. XP bruker diskplass som cache, noe som er langt tregere og har ikke en like bra minnebehandler som Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...