Gå til innhold

Sniktitt: Dette er nytt i Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har egentlig veldig får krav, men de er nå ufravikelige. Oppnår jeg ikke disse, er Vista det absolutt siste beta os jeg har kjøpt: Dønn Stabilt, sikkert, og elementære ting som filkopiering osv. fungerer. Dette skal funke fra dag 1 på release. Hvis ikke, gidder jeg ikke å bruke tid og tålmodighet på å vente på SP og en drøss med oppdateringer for å fikse den ene og den andre duste feilen. Softwaren går rett i retur med en eneste gang.

Frykter at du ikke vil få returnert softwaren, og selv om kravene høres enkle og kjekke ut, så kommer de neppe til å bli oppfylt. "Dustefeil" vil ganske sikkert måtte fikses, og diverse kombinasjoner av programmer og maskinvare vil ganske sikkert føre til problemer. Det er i alle fall hva jeg tror.

 

Men det er jo lov å håpe at tabbene ikke blir fullt så grove som det i visse tilfeller var med Vista, som at blider ble korrupte, filkopiering ikke fungerte, med mer. Ikke minst håper jeg det ikke vil bli like utfordrende som det tydeligvis var med Vista for ATI, Nvidia, Creative, osv, å hoste frem noen drivere som fungerer noenlunde tilfredstillende. Hvis det var slik at enheter skulle kjøres "enda mer i sandkasse", som noen nevnte tidligere, så kan vel dette få en del betydning for de som skal lage drivere?

 

Skal uansett bli artig å se hva dette blir til, og jeg er spent på om alle som så langt har hoppet lett og elegant over Vista vil velge Windows 7, eller om det er Vista som har blitt akseptabel i feks da 2010. At det skal bli så mye raskere, lettere, og boote fortere høres flott ut, men syns jeg har hørt liknende før... :)

Lenke til kommentar
da jeg er fristet til å spørre om versjon av ubuntu og hvilken maskinvare.

Ubuntu 7 tror jeg. Siste versjon når jeg prøvde.

På første forsøk greide den å slette hele hardisken og ødelegge filsystemet. Andre forsøk, etter omtrent et halvt år, greide den å installere uten å ødelegge noe, men ikke før jeg hadde søkt på hvordan jeg skulle få den til å installere i en time. Var noe med -noapix elns, men det forandret seg litt fra hver gang jeg starta opp.

Så når jeg hadde installert så ville den ikke starte, fordi jeg hadde en usb mus plugget i bak. Og omtrent annenhver gang må jeg bytte den -noapix eller -nolapix (eller hva det var). I tillegg så krashet den flere ganger mens jeg prøvde å installere grafikkkortet og mens jeg prøvde å installere det trådløse kortet. Når jeg så da endelig greide det så ville det bare koble seg på enkelte trådløse nettverk.

Dessuten så kommer det artifacts konstant når jeg enten bytter skrivebord eller åpner programmer.

 

PC'n min er en Asus A6Km.

 

Vista har aldri hatt så mange problemer... Starter opp og kjører omtrent like fort som ubuntu også.

Lenke til kommentar

feil ved hovedkortet my ass, det handler rett og slett om at produsenten bruker microsoft sitt testverktøy for å teste om acpi funker korrekt, heller den intel sitt (vi snakker her om en standard som intel var en av hovedkildene til).

 

også har en morsomheter som den fra foxconn...

 

grafikkort og trådløse kort er en historie i seg selv, begge deler minner egentlig om winmodem situasjonen (i praksis lydkort med telefonplug som gjør alt det andre i programvare)...

 

forøvrig:

http://www.crn.com/software/211800390

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
En av grunnene til at jeg ikke liker det er rett og slett at ribbons tar veldig mye plass på skjermen, som er spesielt tydelig om man sitter på små lavoppløselige laptoper. Microsoft har jo ikke lagt inn noen mulighet for å f.eks. justere størrelsen (høyden) på ribbons, størrelse på ikoner osv.

 

Prøv å trykk på navnefliken en gang til, så minimeres hele ribbonlinja.

Lenke til kommentar

Personlig kommer jeg til å oppgradere til Windows 7 så fort som mulig. Liker forbedringene veldig godt.

 

Og nye versjoner av Paint, Kalkulator og WordPad ønskes velkommen.

De har blitt ignorert i mange nok år nå. Var vel ikke større forandringer siden Windows 95 kom ut. Så på tide vil jeg si.

 

Og Ribbon eller Fluent UI gjør ting letter for min del ihvertfall. Ikke alle liker det selvsagt men jeg synes det er mye mer oversiktlig. Tabs for hver kategori istedetfor at alt er slengt sammen på en enorm verktøylinje. Endeløse menyer er heller ikke noe særlig tess. Derfor har jeg skjult menylinja i Firfox og installert Glasser slik at den ligner litt mer på Internet Explorer 7.

 

http://saivert.googlepages.com/firefox3withvistaglass

Lenke til kommentar

Vi får se, jeg tror at MS har insett at win 7 er deres siste sjanse for en stor del brukere. Vista har fått for mange til å begynne å se seg om, og finne ut at det finnes noe annet en Windows.

 

Utbredelsen av netbooks med ulike linux varianter ser heller ikke ut til å være noen brems på det at folk utvider sin horisont utenfor windows vinduene.

 

Det mest latterlige er at den lille Acer One er like rask på filkopiering som min stasjonær som er anse som et råskinn i forhold på hw fronten. Man skulle tro det er noe rivruskende galt med maskinvaren, men det er bare Vista. Kjører jeg ubuntu blir det en annen maskin....

 

Så det er vel også en grunn til at det kommer flere mindre integrerte linux distroer som booter ved bios? Det er mange som ikke gjør annet enn å surfe, maile og msn, så da er det jo hinsides med det ramslukende makkverk som selges nå.

 

Vi ser iallefall at trendes begynner å snu, og det kraftigere enn noen gang.

 

Og til slutt. Jeg leser mye det virker ikke osv på linux, vanskelig osv. Noe er nok berettiget, men man må jo lære seg dette. De fleste har fått windows med morsmelken, og hadde man fått det samme med linux hadde windows vært minst like tungvint. Jeg er selv en windows nisse, men bare man får samme menge kunnskap i linux som i windows, er det faktisk en hel del som er lettere i linux enn windows.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Har windows 7 blitt lagt ut på msdn eller technet eller lignende enda? Eller er det bare de som var på denne konferansen som har fått den så langt?

 

 

Lakk ut på fildelingsnettverkene ganske raskt.

 

Alle med en Vista RC1 nøkkel får aktivert og validert så det er nok ganske widespread nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...